Er zijn weer meer occasion-transacties vastgesteld in 2024 dan in 2023. Willen mensen nog wel een nieuwe auto?
Een nieuwe auto kopen is een wat lastige propositie. Met uitzondering van de dikste supercars is het zo goed als zeker dat elke meter die je rijdt geld kost in afschrijving. Je kan veel beter een tweedehands exemplaar kopen waar de kop al af is. Met als nadeel dat iemand natuurlijk wel een nieuwe auto moet kopen voordat iemand anders deze daarna kan overkopen.
Occasion
En dan zijn er nog zaken als goedkope occasions omdat lang niet iedereen 20.000 euro heeft liggen om een basale i10 te kopen, maar op Marktplaats is je keuze dan reuze. Van Evoques tot Golf GTE’s tot Polo GTI’s, Alfa Spiders, BMW X5’en en Mercedes S350’s. Goed, tot zo ver niks nieuws: je kan er per definitie donder op zeggen dat er meer occasiontransacties plaatsvinden dan nieuwe autoregistraties.
Barstens veel occasions
BOVAG presenteerde al de cijfers voor nieuwe autoverkoop en dat ging om net geen 248.000 verkochte auto’s van januari tot en met augustus 2024. In diezelfde tijd zijn er 1.403.851 occasions verkocht. Alleen in augustus al zijn er 193.000 occasions verkocht, wat op zichzelf al bijna het merendeel van de nieuwverkoop is. Vergeleken met 2023 zijn er 12 procent meer occasions geregistreerd, focus je enkel op augustus 2023 dan is de stijging in augustus 2024 bijna 30 procent.
Bijna alles benzine
Meer dan een miljoen van die verkochte occasions hebben ‘gewoon’ een benzinemotor. Dat is een aandeel van 75 procent. Hybride volgt met 12 procent of 177.500 registraties, daarna diesel met zeven procent en net geen 100.000 registraties en daarna met 64.000 registraties en 4,5 procent EV. Oh ja, en nog 12.850 verkochte auto’s op LPG, wat niet eens één procent genereert.
EV in de lift
Van die verkochte occasions is het aanbod EV’s wel flink aan het stijgen. Vorig jaar rond deze tijd waren er 36.000 verkocht, dat is nu 72 procent meer. Het aanbod hybrides is gegroeid met 67 procent. Dat is allebei logisch te verklaren: je kan nu al meer dan 15 jaar serieuze hybrides kopen en al bijna tien jaar serieuze EV’s, dus het aanbod nieuwe auto’s blijft groeien en die eindigen allemaal op de occasionmarkt. Door leaseconstructies en dergelijken misschien wel allemaal tegelijk.
(EV-)modellen
De vijf meest aanwezige EV’s op de occasionmarkt zijn dan ook bekende namen:
- Hyundai Kona (3.078 registraties);
- Kia Niro (2.786 registraties);
- Audi e-tron (2.497 registraties);
- Renault ZOE (2.087 registraties);
- Volvo XC40 (2.013 registraties).
De getallen zijn bij het algemene klassement wat hoger, wel is het arsenaal auto’s wederom erg voorspelbaar:
- Volkswagen Polo (40.666 registraties);
- Volkswagen Golf (37.919 registraties);
- Toyota Aygo (21.656 registraties);
- Ford Fiesta (21.358 registraties);
- Renault Clio (20.557 registraties).
We hebben dus weer een lekkere drukke occasionmarkt. Ben jij al weer toe aan het aanslingeren van Marktplaats voor een leuke occasion?
petroldrinker zegt
Waarom zou je een nieuwe auto kopen? ze zijn A) niet te betalen meer, en B) er is niet 1 leuke auto tekoop die niet enkele tonnen kost… C) zit allemaal technology in die je niet moet willen maar wel door de EU verplicht word zoals de blackbox, ISA etc, allemaal troep die je niet in je auto moet willen in mijn ogen..
Ik blijf lekker in mn auto’s vanuit de 00’s rijden, blijft voor mij de mooiste en leukste periode kwa auto’s
racerx zegt
Daar kom je weleens gelijk in hebben… Ik ben voor werk op reis en heb een nieuwe G60 530i xDrive als huurauto. Los van dat ik het geen mooie auto vind, ook niet in het echt helaas, word ik er verder ook niet hebberig van. Teveel technologie, dat enorme scherm voor m’n neus staat me niet aan en teveel bediening via datzelfde scherm. Heb zelf een F11 met zescilinder en die spreekt me gewoon meer aan. Moet er ook niet aan denken zo’n nieuwe auto tweedehands te kopen met alles dat er kapot aan kan gaan, zoals de elektronische ventilatierooster verstelling. Heb het idee dat een fysieke knop via een servo de roosters aanstuurt… wat is er mis met gewoon een knop die fysiek in contact staat met het rooster? Vragen om ellende over 5-10jr dit.
youknowme zegt
Willen: Ja. Kunnen betalen: Nee
potjak zegt
Het is niet dat mensen geen nieuwe auto willen. Denk voornamelijk dat het qua kosten veelal niet haalbaar is.
Mathy zegt
5 jaar geleden kochten wij een Mazda 3 hatchback met 64000km voor €8400,-. Paar weken geleden ingeruild voor een BMW 330e en er €7000,- voor teruggekregen. Staat nu 99000km op de teller inclusief parkeerdeuken en nog wat mankementen. Staat nu te koop voor €9.999,- bij de handelaar.
Johanneke zegt
Sinds er zo’n snelheidspieper in nieuwe auto’s zit ga ik helemaal nooit meer een nieuwe auto kopen. Waarschijnlijk rij ik in 2044 een auto uit 2023. Maar goed, los van dat, nieuwe auto’s zijn gewoon peperduur. Ik heb vandaag precies 2 jaar mijn lelijke Primera. 400 euro per maand kost dat ding mij, rij zo’n 14k per jaar. €20 WA, 65 MRB, 165 benzine, en 150ish aan afschrijving en onderhoud. En het is gewoon een fijne wagen, niks spannends, maar het is een comfortabele auto met 140pk, camera, cruise en climate control. En als er een kras in komt, boeiend, ding is 18 jaar oud, heeft 145k op de klok,
Stel ik koop een gloednieuwe Opel astra station. Ben je iets van 35k kwijt voor een 110 of 130pk auto die vrijwel hetzelfde rijdt, enkel wat zuiniger en je hebt beter infotainment. Een tien jaar oude astra kost op Marktplaats nu 8k, stel inruil 7k. Dus dan ben je per maand al (35000-7000)/120=233 euro kwijt. MRB zal hetzelfde zijn, verzekering stuk duurder want all risk. Je gaat al over de 350 euro zonder onderhoud en benzine. Plus je moet 35k klaar hebben liggen. Die heb ik niet meer, want heb mijn huis verbouwd en de studieschuld afbetaald. Je kan het maar 1x uitgeven eh.
Nieuw kopen laat ik anderen wel doen. Ik kan dat geld beter besteden ;-)
kniesoor zegt
Zolang er geen dringende reden is om m’n planning bij te stellen, blijven de huidige oto’s in gebruik. Het ouwe beestje gaat weliswaar rap richting de 2 ton kilometers, maar krijg op dit moment op geen enkele manier de indruk, dat-ie het bijltje er binnenkort bij neer gaat gooien. Dus ook die mag blijven.
mashell zegt
Er rijden bijna 9 miljoen auto’s op 18 miljoen mensen. We hebben dus ongelooflijk veel auto’s. Dus ook veel tweede en derde auto’s die niet veel rijden, niet veel mogen kosten en dus tweedehandsjes zijn.
Ik snap dat velen jammeren “maar auto’s zijn ook zo duur” maar eigenlijk vermoed ik dus dat het juist de grote welvaart is waarom we zoveel gebruikte auto’s kopen.
faalhaas zegt
Wat verklaart die grote occasion aantallen?
Hebben we veel geld of ruilen we elke 2 jaar van rotte oude auto’s, of dumpen we nu massaal onze oude corona auto’s?
Wat doet de modale occasion en jaar en kilometerstand en soort auto?
Cijfers zijn leuk, maar de verklaring erachter is vaak nog interessanter.
KEV9 zegt
Nederland koopt vooral hybride – of full E-auto’s
MarcoM zegt
Gek he dat we oudjes gaan cq blijven rijden.