
We rijden steeds meer op een motorfiets, het aantal motoren in Nederland tikt nu de 800.000 aan.
Dit komt naar voren uit cijfers van de RAI Vereniging, BOVAG en de RDC. Hieruit blijkt dat er in Nederland op 1 oktober dit jaar 793.122 motoren waren. Dit is het hoogste niveau in veertien jaar. Wij Nederlanders gaan dus steeds vaker op de motor op pad en schaffen er daarvoor eentje aan.
Aantal motoren Nederland
Dit jaar zijn er 13.574 nieuwe motoren bijgekomen. En het jaar is nog geeneens afgelopen! De verwachting is dat er nog wel wat kentekens van motoren bijgeschreven gaan worden. De stijging tot nu toe is anderhalf procent meer dan dezelfde periode verleden jaar. In autoland zien we een toename van elektrische auto’s, bij motoren is het niet anders. In de eerste drie kwartalen van 2022 verdubbelden dit zelfs in vergelijking met een jaar eerder. Er werden namelijk 336 elektrische motoren verkocht. Nederland heeft nu in totaal 1.434 elektrische motoren. Lijkt weinig, is het ook wel. Maar de weg omhoog is gevonden.
Ondergetekende heeft een motorrijbewijs en heeft een paar jaar lang een motor gehad. Toch heb ik deze de deur uitgedaan om verschillende (praktische) redenen. Met mij zijn er anderhalf miljoen Nederlanders die een motorrijbewijs hebben en de helft heeft net zoals ik geen motor.
Motorbezit
Sinds de pandemie zijn de cijfers van motorbezit echter opgelopen. Dit omdat het openbaar vervoer niet echt een goede plek was om te vertoeven en omdat mensen meer recreatief zijn gaan rijden. Hiernaast is de motor natuurlijk ideaal voor woon-werkverkeer. Als het niet regent, waait of sneeuwt.
De motormerken die het meest geregistreerd zijn tot en met september kan je hieronder vinden.
- Yamaha met 2.002 registraties en 14,8 procent marktaandeel
- Kawasaki (1.759 / 13,0 procent)
- BMW (1.695 / 12,5 procent)
- Honda (1.611 / 11,9 procent)
- Suzuki (943 / 7,0 procent)
Zo de stijging ook niet (vooral) te maken hebben met de flink toenemende files?
Of andersom? Het kan ook zijn dat de toenemende files veroorzaakt worden door de toename van het aantal motorfietsen, want als er een ongeluk gebeurt met een motorfiets dan is het vaak ernstig en moet de weg dicht met files als gevolg.
Alhoewel ik gaan fan ben van de vele motorrijders die de wegenverkeerswet op eigen wijze interpreteren, denk ik toch dat het merendeel van de ongevallen tegenwoordig terug te leiden zijn op de afleiding van bestuurders van een auto, bestelwagen of vrachtwagen.
Laat ik het zo omschrijven: ik zie regelmatig motorrijders gevaarlijke of totaal onverantwoordelijke dingen doen. Maar whatsappen, facetimen, snapchatten of facebooken zit daar niet bij.
Ik heb weinig begrip voor bestuurders die dicht op mijn achterwiel rijden. Meer regel dan uitzondering tegenwoordig helaas.
Ook weinig begrip heb ik voor motorrijders zonder de juiste kleding, rijden zonder demper en onverantwoord rijgedrag.
Onverantwoord rijgedrag als in:
– kort op de achterbumper van een auto rijden
– in de dode hoek blijven hangen
– grootlicht voeren (ook overdag)
– tripleren
– onnodig zigzaggen
– ‘hoeken’ bij een rijstrookwissel of afslag nemen
Overigens zijn het inderdaad vaak de motorrijders zonder de juiste kleding en rijden zonder demper die zwaar oververtegenwoordigd zijn in het maken van bovengenoemde ‘keuzes’.
Zo ben ik vorige week aangereden terwijl ik stilstond op de rotonde!! De auto voor reed klungelig dus hield ik afstand, reed de auto achter me zo m’n motorscooter ondersteboven.
Tuurlijk….
Alles stijgt in deze tijden. Dit verbaast mij dus ook niet.
Wel benieuwd hoeveel rijders er woon/werk mee doen. Wat ik zie rond de randsteden zijn dit er meer maar voor mijn gevoel staat dit niet in verhouding tot de stijging van het aantal motorrijders.
Ik heb sinds het voorjaar m’n rijbewijs en ik rijd voornamelijk plezierritjes. Heel af en toe woon/werk als het mooi weer is en ’t door files met de auto echt veel langer duurt.
Misschien is men zich aan het voorbereiden op een nieuwe lockdown? Als de virologen “alles wat leuk is” weer willen verbieden dan kun je met een motorfiets toch nog je frustratie afreageren.
Of gewoon om de koste te drukken,, wegenbelasting een tientje in de maand, en een WA+ verzekering ook ongeveer een tientje, geen apk en makkelijk 1 op 20.
Deze!
Bijzonder beeld heb jij van motorrijders. Files veroorzaken en rijden om je frustraties kwijt te raken?
Ik herken me er niet in, maar ben ook niet van de laatste lichting.
De meeste motorrijders die je in de spits ziet zorgen voor kortere files, hartstikke fijn toch.
Hij straalt in al z’n reacties een soort bijzonderheid uit…
Inmiddels 19000 km gereden op Niu motorscooters. Ik vang 24 cent per km, en laad op het werk weer op, 64 km/dag. Reken uit je winst. Afschrijving is ongeveer € 1000 / 15000 km.
Welke uitvoering rij jij? Ik heb het overwogen maar ik vond de range toch wel een probleem.
Het scheelt mij 10 minuten per rit aan file met woon/werk verkeer.. Heerlijk.
Overigens moet je wel héél goed anticiperen als je langs de file heen rijd, letterlijk de helft van de automobilisten vind het hoognodig om met hun telefoon bezig te zijn..