Maar is dat ook nodig?
Dure benzine, is dat geen pleonasme? In dit geval niet, want het gaat hier om ‘premium’ brandstoffen. Blijkt toch maar weer dat Nederlanders van premium houden. Of is er meer aan de hand?
Per 1 oktober vorig jaar moesten de meest tankstations in het kader van CO2-reductie verplicht aan de E10, met 10% bio-ethanol. Negen van de tien auto’s kunnen prima overweg met E10, alleen voor de meeste auto’s die uit de vorige eeuw dateren geldt dat niet.
Hoewel je met een moderne auto dus weinig te vrezen hebt, vertrouwen veel mensen E10 toch niet. Dit is terug te zien in de flinke groei van de verkoop van premium brandstoffen. Door deze E5-brandstof is maar maximaal 5% bio-ethanol geroerd. In oktober werd er 10 miljoen liter van dit spul getankt, terwijl dat in de maanden daarvoor maar zo’n zes tot zeven miljoen liter was. Dat premium brandstoffen zo’n 8 tot 15 cent duurder is per liter neemt men voor lief.
Is het terecht dat mensen E10 schuwen, terwijl hun auto dit eigenlijk wel aan zou kunnen? Volgens Erwin den Hoed van AMT niet, meldt hij tegenover het AD. Volgens hem hoef je bij moderne auto’s nauwelijks bang te zijn voor schade aan brandstofleidingen en dergelijke door ethanol. Vanuit garagebedrijven en de Bovag zijn er vooralsnog ook geen zorgwekkende signalen. In België, waar ze al in 2017 zijn overgeschakeld, zijn er tot op heden ook nog geen problemen met E10. Daar kan natuurlijk wel de kanttekening bij geplaatst worden dat dit nog steeds een vrij korte periode is.
Als je auto als geschikt is aangemerkt voor E10 zou je in principe probleemloos op E10 moeten kunnen rijden. Tanken jullie dan ook gewoon E10? Of nemen jullie toch het zekere voor het onzekere?
Bron: AD
Foto: een dorstige M5 aan de pomp, gespot door hhitalia op AutoJunk
Ot92 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
dawwg zegt
Tros Rader had anders wel een item waaruit blijkt dat er toch best veel auto’s (naast scooters) zijn die (onverwachts, want ‘compatible’) problemen hebben: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/tv-uitzending-06-01-2020/ Denk dat veel mensen de kat uit de boom willen kijken….
laptom zegt
@dawwg: Nou ja, 1 probleem wat wij tegen aan lopen is dat E10 enorm snel verouderd. Na 4 maanden ziet deze benzine er al anders uit (vocht erin) en ruikt anders. Meeste klassieke auto’s lopen dan gewoon slecht op 4 maanden oude E10. Ik probeer nog zoveel mogelijk 98 of E5 te tanken met de klassiekers. De gewone auto voor de deur gaat wel gewoon E10 in.
mashell zegt
@dawwg: tros radar… De show om oud Hollandse te klagen en jammeren dat het allemaal zo erg is. Het toppunt van negativisme. Stop met kijken naar die klaagzang en je leven wordt in één keer een stuk leuker.
ferrariv8 zegt
@mashell: eens, daarentegen zorgen ze wel voor een top puntje speurwerk wat jij dan weer niet hoeft te doen en waardoor jij gewaarschuwd bent;)
nissanfairladyz zegt
Dit was 1 van de reden waarom ik overgestapt ben op elektrisch rijden voor dagelijks verkeer. Ik merkte dat mijn auto veel meer ging verbruiken naar de overstap van E5 naar E10. Normaal gesproken hoort er ook Euro 98 in mijn auto. En ik reed altijd met Euro 95 en dat kon prima. Echter…. Die E10 maakte keihard gehakt van mijn verbruik.
SpeedGeek zegt
@nissanfairladyz: Heb je enige waardes van wat je nu opnoemt? Gewoon even uit interesse. Wat voor auto had u?
lekbak zegt
@SpeedGeek: aangezien er in methanol veel minder energie zit dan in benzine gaat elke auto meer verbruiken. Ik heb het eens uitgerekend en er kwam 3% hoger verbruik uit. Ik weet alleen niet meer of dat 3% meer dan E5 was of 3% meer dan bij E0.
detroitv8 zegt
@lekbak: 3% afwijking is een prima reden om een tiental duizend euro’s in een EV te investeren!
terazino zegt
@speedgeek: Mijn Tiguan uit 2019 rijdt gemiddeld 175km minder op een volle tank
lekkerlinksrijden zegt
@terazino: dat is veel, heel veel
terazino zegt
@lekkerlinksrijden: Niet best he, ben er best van geschrokken eerlijk gezegd. Betreft een gemiddelde over 12 tankbeurten vanaf invoering E10. De gereden routes zijn veelal hetzelfde, van/naar het werk. Enige variabele is de temperatuur en 1 periode met erg veel snelweg km’s. In deze ene periode reden we bijna 200km minder op de tank.
olivier420 zegt
@terazino: dat kan haast niet toch? Dat is zo 20% minder, ervanuitgaande dat je ~ 800 km bereik hebt.
SpeedGeek zegt
@olivier420: Toevallig van de week een discussie hier over gehad met vrienden. De vader van een vriend noemde op dat zijn Nissan kaskij (Hoe je dat ook mag spellen) 17% meer verbruikte.
frank2b zegt
@speedgeek: Nissan cashcow
tortuga zegt
@olivier420: aangezien het een benzine is reken dan maar 650 max dat op 98 en op e10 waarschijnlijk slechts 500, onze wagen doet ook 7,5 nu gemiddeld ipv 7 er voor
olivier420 zegt
@tortuga: Maar een halve liter meer op 7/100 is nog steeds geen 20-25% meer.
Ik heb me niet verdiept in de materie maar kan me gewoon niet voorstellen dat een motor op e10 zóveel meer verbruikt.
terazino zegt
@olivier420: ik weet t, niet best. Maar het is gelukkig wel goed voor t milieu ?
Ot92 zegt
@terazino: Is het een 1.4tsi? Dan zou ik er altijd 98 in gooien, die lopen daar veel mooier op.
terazino zegt
@ot92: Klopt helemaal.
RiKe zegt
@SpeedGeek: m’n vader is met hetzelfde rijgedrag van 1 op 17 naar 1 op 13 gegaan sinds die meuk er is
autodidact zegt
@rike: het is ook gewoon winter he, dat heeft ook invloed
RiKe zegt
@autodidact: Dan zakte de auto dankzij zijn rustige (maar niet hinderlijk rustig) rijstijl naar hooguit 1 op 15,5
nissanfairladyz zegt
@speedgeek: Ga ik niet vertellen. :) Wil hem eerst verkopen !! haha ga mezelf niet in mijn voet schieten.
tierelier zegt
@nissanfairladyz: Als je denkt dat je veilig bent door over te stappen naar elektrisch heb ik slecht nieuws voor je, deze klimaathysterie maakt meer kapot dan je lief is.
flutterby zegt
@tierelier: haha, geloof niet alles wat gezegd wordt. Zeker niet wanneer er geld op het spel staat. Alle onafhankelijke onderzoeken zeggen dat elektrische rijden minder slecht is dan brandstof, echter dat wil big auto en big oil graag tegenspreken.
tierelier zegt
@flutterby: Big auto en big oil doen lekker mee met het spelletje.
RiKe zegt
@flutterby: dat het in de toekomst minder slecht gaat zijn (want meer milieuvriendelijke energieopwekking) ben ik met je eens. Op dit moment is alleen de uitlaat verplaatst (zie een artikel van een paar dagen geleden wat de CO2 uitstoot is per land bij energieopwekking). Dat je nu nog voordeliger kan bijladen is tijdelijk, de overheid gaat zichzelf niet qua inkomsten in de voet schieten natuurlijk
flutterby zegt
@rike: het verplaatst niet alleen, een EV gebruikt van bron tot wiel de helft van de energie van een brandstofauto. Zelfs op Poolse kolenstroom heeft een EV minder co2 uitstoot dan een brandstofmotor.
In tegenstelling tot een brandstofmotor heeft elektrisch de potentie om op duurzame stroom te rijden, maar zo lang we het andere stroomverbruik nog niet volledig duurzaam is maakt dat niet veel uit.
Het beste blijft thuis blijven gevolgd door de fiets, trein en lopen. Waarvan je voor de fiets en lopen wel uit moet gaan van een vega diet.
erwh zegt
@flutterby: daarnaast is centraal opwekken vele malen schoner (ja zelf op kolen) doordat de verbranding en daarmee de emissies veel beter geregeld kunnen worden en er veel minder start stops zijn (denk aan de miljoenen koude starts elke ochtend van inefficiënte brandstofmotoren).
lekkerlinksrijden zegt
@flutterby: onafhankelijk?
flutterby zegt
@lekkerlinksrijden: ja, universiteiten zoals TU Delft die niet te winnen hebben bij het promoten van elektrisch rijden (eerder te verliezen).
barendbotje zegt
@flutterby: Eerder te verliezen? De disciplines veranderen gewoon, de werktuigbouwkundige doet geen motoren meer maar andere onderdelen in de auto, en de electrotechniek doet dan weer de motoren. Het schuift allemaal gewoon door, er komt genoeg bij autos kijken dat uiteindelijk toch de techniek relevant blijft ;)
flutterby zegt
@barendbotje: klopt, enkel de aantallen verschillen. Overigens denk ik dat TU Delft ook wel connecties met Shell heeft hoor, vandaar mijn punt dat ze iets te verliezen hebben met promoten van elektrische rijden.
lekkerlinksrijden zegt
@flutterby: ook universiteiten hebben sponsoren en geldschieters, bijna niemand is onafhankelijk jammer genoeg
spylegion zegt
@flutterby: big oil is een van de grootste investeerders in die hele ‘green deal’. Geloof niet alles wat er gezegd wordt maar lees je vooral zelf eens in, ipv propaganda na te praten.
nissanfairladyz zegt
@tierelier: Maakt mij geen drol uit. Ik ben geen Milieu gekkie. Elektrisch rijden rijdt prima. Heerlijk zelfs. En ook nog lekker zuinig, soepel en alles.
flutterby zegt
@nissanfairladyz: wel groene stroom laden he. Met grijze stroom net je range af.
nissanfairladyz zegt
@flutterby: Maakt mij niet uit. goedkoper is goedkoper. Ben een Nederlander.
appeltaartislekker zegt
@nissanfairladyz: hier hetzelfde, normaal rij ik 700-750km op een tank. Nu opeens 600-650km. Ik ga voortaan ook euro 98 tanken.
Gulli zegt
@nissanfairladyz: bij Mighty Car Mods hebben ze wel eens auto’s die op E85 rijden en die hebben echt een bereik van likmevestje idd. Daar moeten ook dikkere inspuiting en pompen in om het verbruik bij te benen, veel meer dan vergelijkbare normale benzinemotoren
pleiades zegt
Als je veel korte stukken rijdt is het sowieso af te raden om E10 te tanken. De brandstof komt dan in grotere hoeveelheden in de motorolie terecht en ethanol breekt een aantal belangrijke anti-slijtage middelen in moderne motorolie af. Hierdoor degradeert je olie sneller en als je dan nog de redelijk lange onderhoudsintervallen van de fabrikant aanhoudt kan het relatief snel slijtageproblemen in de motor opleveren.
BaRa zegt
@pleiades: Bizar allemaal, al die wijsheden. Dat terwijl we in België al jaren E10 tanken, en daar zero-niets-noppes last van hebben.
lekbak zegt
@BaRa: jullie Belgen hebben gewoon niet in de gaten wat er aan de hand is. Dat je meer verbruikt is een feit, niemand met enige kennis van zaken zal dat ook ontkennen. Dat het olie afbreekt is ook een feit, vraag maar aan racers die op pure alcohol rijden.
olivier420 zegt
@lekbak: Dan hebben garagehouders in België dus een top job tov de Nederlandse !
Ik heb mn nieuwe business case hoor, een garage met specialisatie in motorrevisies.
BaRa zegt
@lekbak: En gras is groen.
Er zit nu 5% extra biobrandstof in. Help, de wereld vergaat. En alle fabrikanten van motoren hebben het mis, wij Nederlanders (lees: iemand op Autoblog) weten pertinent zeker dat onze motoren ervan in de soep draaien. Bovendien verbruikt het meer! Wat zegt u? Wordt de benzine duurder? En dat gaat meer doorwegen dan het meerverbruik op zich? Nee hoor, u hebt het helemaal mis… *sigh*
lekbak zegt
@BaRa: fabrikanten van motoren willen alleen dat de motoren de garantietermijn overleven. Ze hebben ook al de onderhoudsintervallen tot het belachelijke opgerekt. Slecht voor de levensduur. En dat is e10 ook gewoon. Maar ze zullen vast wel een jaar of tien, of een tonnetje of twee meegaan. Genoeg voor de fabrikanten van auto’s, die zullen echt niet gaan klagen als niet elke auto oneindig meegaat hoor.
kempenaer zegt
@bara:
We of jij?
mashell zegt
@BaRa: omdat Belgen veel gelatener zijn, die bekijken de zaak rustig en feitelijk. Nederlanders beleven er stiekem een enorme lol aan om in de paniek te schieten om helemaal niets. Er mag nu maximaal 10% ethanol worden bij gemengd worden ipv maximaal 5%. 5% van de brandstof kan dus minder energie bevatten. Je auto gaat dus in het slechtste geval maximaal 5% meer verbruiken (motormanagement bepaald brandstof kwaliteit en past de inspuiting daar op aan) en de benzine die in de olie lekt heeft een iets slechtere kwaliteit (als dat op een schaal gebeurd waarop het een effect heeft had je eigenlijk toch al een slijtage probleem). Allemaal lekker angst aanpraten dus.
phaeton zegt
@pleiades: En, wat zou kort dan zijn? Veel de auto pakken naar de supermarkt of alle stukken beneden de 25 kilometer?
e88125i zegt
Gelukkig woon ik dicht bij de grens met Duitsland. Euro98 voor minder dan de prijs van E10 hier.
terazino zegt
@e88125i: Super Plus is ong 30ct per liter goedkoper, ik snap je wel ?
Robert zegt
@e88125i: plus het feit dat je, naast Super plus 98 (E5) en Euro 95 E10 óók nog gewoon Euro 95 E5 kunt tanken. Die in prijs hooguit twee cent verschilt met de E10 én je auto er dus ook nog eens zuiniger mee laat rijden.
Ik werk vlak bij de grens, dus voor mij is het een no-brainer, te tanken in Duitsland.
screamer zegt
Mijn Smart Roadster rijdt gewoon echt beter op euro98. Los van het feit dat Smart het überhaupt aanraadt om dat te tanken.
Mijn Suzuki Swift rijdt sinds E10 ongeveer een halve liter per 100km onzuiniger. Maar dat neem ik voor lief.
lekbak zegt
@screamer: en dan heeft de overheid ook nog het gore lef om een inflatiecorrectie door te voeren voor de accijns. Die hebben we in oktober al gehad!
barendbotje zegt
@lekbak: Het zijn boeven, de roverheid!!1!!!11
lebeaunl zegt
Tank altijd 98 of 102 in de TT-RS, de andere auto ligt aan de stekker.
gertjan2012 zegt
Met derde prijzen heb ik al jaren het idee dat ik premium brandstof tank
gertjan2012 zegt
@gertjan2012: met *deze…
Calimero zegt
Om en om. De ene tankbeurt V-Power benzine de volgende E10.
ghost zegt
Gister las ik nog ergens dat wij massaal geen nieuwe auto’s kopen mits elektrisch, dus we rijden veel oudere auto’s. Zal er een verband zijn?
Rick-dos zegt
Wat blijft zo’n F40 toch een geil ding.
sleepyj zegt
@Rick-dos: eens, maar waar zie je die?
moveyourmind zegt
Het zou me verbazen als er echt serieus veel mensen overstappen op de dure brandstoffen.
Denk dat de meeste mensen nog niet eens weten dat de Euro 95 in E10 veranderd is. Veel mensen hebben het waarschijnlijk niet eens meegekregen, zijn niet echt geinteresseerd in auto’s en pakken gewoon achteloos en uit automatisme het groene tankpistool en klatsen de auto vol met de goedkoopste benzine.
Gelukkig gaat het bij de meeste auto’s goed. Maar bij tweetaktmotoren van scooters wordt het al tricky.
Tip, kijk ook even wat je in je benzine tuingereedschap gooit. Zonde als dat stuk loopt door er E10 in te gooien.
HZW zegt
Ik tank benzine met het hoogste octaangehalte.
suzikubelona zegt
@HZW: Getal…
HZW zegt
@suzikubelona: 118
mynameisjeroen zegt
Bij de Lexus heb ik niet de moeite genomen het verschil te onderzoeken. De Ducati rijd erg slecht op E10, en heerlijk op 98. Ducati stuurde ook een officiële mail rond naar alle klanten dat je beter geen E10 kunt tanken. De Porsche rijd zo weinig, daar zit waarschijnlijk nog oude 95 in :-) Ik zou er eigenlijk 98 in moeten gieten.
mynameisjeroen zegt
@mynameisjeroen: zojuist maar 98 in gedaan :-)
escortje zegt
? die voorlip van die F40?
AstonMartinDriver zegt
@escortje: viel mij ook op ? de rest heeft het alleen over benzine ?
sportevo zegt
@escortje: zie het nu ook.. drempeltje met het achteruitrijden meegenomen?
Ik heb het vroeger gehad met mijn M3. Ik rij via een bocht een parkeervak in waar een soort goot voor zit. Achteruit rij ik recht achteruit en kom met beide voorwielen in de goot en mijn bumper slaat op de grond en breekt zo uit de ophanging.. Ook zo pijnlijk..
escortje zegt
@escortje: @autoblog moeten jullie niet halverwege de foto van het artikel gaan veranderen!?
trasimo zegt
M’n F20 116i en later 328i liepen jaren geleden al aanzienlijk beter op 98. Op goedkope 95 brandstof begonnen ze zelfs te pingelen.
robert110 zegt
Ik tank gewoon E10. Ik maak me er ook niet echt zorgen om, de auto is 15 jaar oud dus die moet het gewoon aankunnen. Het verbruik is sindsdien wel toegenomen met 0,2 ltr per 100km, maar aangezien het weer in de zelfde periode ook slechter en kouder is geworden is dat verschil verwaarloosbaar.
zjos zegt
Het verbruik wordt toch iets hoger dus je voordeel van de lagere prijs aan de pomp is er niet of nauwelijks. Plus dat ik merk dat als je veel vrij korte stukjes rijd met de auto deze in de ochtend veel moeilijker aanslaat. Ik denk dat E10 meer vocht in de cylinder achterlaat bij een motor die niet op temperatuur is gekomen. Ik tank het niet meer en sindsdien is dat probleem er ook niet meer.
focusrs zegt
Ik tank sinds het item van Radar alleen nog maar E5. Het verschil is maximaal €4 per volle tank. En met de kilometers die de RS gaat maken maakt dat verschil niet heel veel uit. Nu gaan we kijken wat het verschil in verbruik in de daily gaat doen.
leeno zegt
@focusrs: dus jij koopt een RS en gaat dan besparen op brandstof. ja wadde…
sportevo zegt
@leeno: dat schrijft hij niet. Hij zegt te zijn overgestapt op E5 vanwege dat Radar item en dat het hem dan misschien 4 euro per tank meer kost maar dat dat niet uitmaakt gezien de kilometers die hij gaat maken.
leeno zegt
@sportevo: dus als hij radar niet gezien had dan was hij nog altijd op 95 aan het rijden.
sportevo zegt
@leeno: dat moet je niet aan mij vragen. Ik vertel je alleen dat je zijn post verkeerd had geïnterpreteerd en hoe het wel zat. Verder info over zijn leven kan ik je niet geven.
focusrs zegt
@leeno: precie wat @sportevo zegt. Ik heb de RS een jaar als daily gereden. En daarmee goed warm. De E10 was daarom ook geen probleem. Nu ik een daily heb en de RS minder ga rijden neem ik de duurdere benzine wel uit voorzorg. En die paar euro’s maak ik me niet druk om. Er wordt niks bezuinigd op de RS.
leeno zegt
@focusrs: blijf het toch raar vinden. Je koopt een RS dus dat is altijd al een dure daily dus ik bespaar op brandstof. Iedereen die iets van wagens kent weet dat 98 altijd beter is dan 95. levensduur ( 95 kans op pingelen), prestaties en zelfs verbruik. Zo een auto smeekt om 98 of zelfs meer. Als je hier 95 in wilt doen omdat het te duur is dan moet je zelf eens afvragen of je wel de juiste auto gekocht hebt. Ik heb een Leon cupra en daar komt geen 95 in.
toyotavenray zegt
Scheelt dat er in Shell v-power geen bio-ethanol zit. Dus ik tank gewoon e5.
RiKe zegt
Nog even buiten het feit dat er best veel auto’s zijn die meer verbruiken, of dat het wel/niet slecht voor de motor is, het zou toch 10 cent per liter voordeliger zijn omdat het voordeliger te maken is? Die daling heb ik dan zeker gemist.
E34M5Touring zegt
Beide wagens rijden op 98. De Golf omdat het beter is. De Peug omdat ie niet tegen E10 kan.
pcooperworks zegt
Als ik het zo allemaal lees ben ik blij met mijn tankpas. Heb geen benul wat de literprijzen zijn of wat het meer/minderverbruik met E10, ethanol, benzeen, kerosine, waxine of wat dan ook is. Gewoon volgooien en blijven volgooien. Kunnen ze in Den Haag blijven cashen, zowel bij Ministerie Van Financien als het Ministerie van Olie & Gas (heet Shell ofzo).
rickthestig zegt
Dat hele E10 verhaal wordt ons door de strot gedrukt met milieu als smoes. Er wordt al aangegeven dat het verbruik hoger ligt, dan stijgt ook de uitstoot. Bovendien wordt ethanol gemaakt van soja bonen. Die worden verbouwd in Brazilië waar ook nog eens tropisch regenwoud voor gekapt wordt. Bovendien moeten er extra schepen van daaruit naar Europa om het hier om te zetten naar ethanol. Ook het verhaal dat E10 geen schade aanricht is kolder. Als je er langer dan een maand over doet om een tank leeg te rijden dan krijg je last van algen. Gevolg is o.a. dat injectoren, brandstofleidingen en brandstofpompen defect raken. Bij o.a. de 1.2 vti motoren van PSA zorgt bacterie vorming die via de brandstof in het smeersysteem komt voor extra slijtage aan de distributie riem. Ik rij liever een stukje over de grens en tank daar premium voor minder dan E10 bij ons kost.
Citrofiel zegt
Ik had van @autoblog wel beter verwacht dan zonder na te denken zo’n half propagandastukje over te nemen.
Nog even los van alle verhalen over moderne auto’s die ineens veel meer verbruiken of slechter lopen, is die 50% toename van de verkoop prima te verklaren. Je hoeft niet direct alle Nederlanders voor schijterds uit te maken. Er zijn gewoon een heleboel auto’s op de weg die er ook volgens de officiële checks niet geschikt voor zijn. 10 miljoen liter is nog steeds marginaal vergeleken met wat er aan 95 e10 getankt wordt. Nieuws om niks dit.
mx5wijf zegt
@citrofiel: dit dus.
Uit het artikel is helemaal niet op te maken dat er ‘teveel’ E5 wordt getankt.
sportevo zegt
Echte 98 is niet overal meer verkrijgbaar maar in mijn ‘speelauto’s’ ging niet anders. Sinds het begin van de zomer rij ik ook dagelijks een benzineauto en daar gaat ook alleen maar 98 (of het equivalent in). Dus E10 ga ik niet gebruiken.
phaeton zegt
E10, E5, Super, 98, V-Power en aanverwanten. Alles verschilt weer per pomp. Is V-Power geen 103 en Total Excellence weer 98 bijvoorbeeld? Je weet van gekkigheid niet meer wat je moet doen. Als een brandstof 10% duurder is maar daar op 5% zuiniger rijdt, ben je dief van je portemonnee. Maar nee, ook smering van de motor zou meespelen. En dat niet iedere opgereden tank natuurlijk onder dezelfde omstandigheden was. Laat staan voor ieder motorblok. Laat iedereen even individueel een tank lang enkel forenzen op een andere brandstof. En deel daarna niet je conclusies. Levert alleen maar zinloze discussie op.
antielectrischeautos zegt
Hier in alles alleen nog maar 98 octaan of hoger, ga geen risicos nemen, en prijs verschil per liter valt ook wel mee
baklava zegt
Ik merk dat het verbruik wel omhoog is gegaan. Van gemiddeld 7.9l per 100km naar 8.5l per 100km
mauwerd zegt
@baklava: bij mij is het verbruik met e10 ook hoger. heb het niet uitgerekend, maar het is merkbaar
raceface zegt
Ik vraag me af… wat is goedkoper, goedkoper (E10) tanken en meer verbruiken dus vaker bij de pomp. Of duurder (ron98) tanken waardoor het standaard opgegeven verbruik nog steeds behaald kan worden. Ja helaas ben ik te brak en te lui om het zelf uit te rekenen..
Daarbij komt nog dat ik in België ron 98 tank voor de prijs van een liter E10 in NL (+- 1.60) dus heb ik weinig last van de brandstof chaos in Nederland nu.
geenidee1975 zegt
98. Altijd. Verdient zichzelf terug. Ook altijd.
niex zegt
Nou, volgens de anwb etc kan mijn wagen ef prima tegen maar hij loopt koud minder lekker, ik “voel” minder vermigen (kan tussen mijn oren zitten) maar klap op de vuurpijl is dat de range van een volle tank ook drastisch omlaag gaat. Dan zie ik niet in waarom ik nog eventueel extra motorslijtage door deze fijne benzine erbii moet nemen. Dan maar 98/E10.
niex zegt
@niex: E5 bedoelde ik natuurlijk, en ja veel spelfouten
flow82 zegt
Hier in Indonesië gooi ik of Premium (RON88) of Pertalite (RON90) in de tank. Shell V-Power heeft hier RON95 ipv RON98 in Nederland. Overigens kost de benzine hier ook maar c.a € 0,53 per liter voor de eerder genoemde brandstoffen.
mustanggt zegt
Feit is dat voor de productie van 1 liter ethanol ongeveer 1,5 brandstof nodig is.
Dus hoezo groen?
Verder is het verbruik aantoonbaar hoger met ethanol.
In mijn auto alleen nog maar 98 , daar haalde ik al meer km per volle tank mee… ongeveer 10% meer.. en de auto rijdt beter.
Nu is het verschil met 98 opgelopen tot 15-17% meer km per tankbeurt in vergelijk met 95 E10
e38ossie zegt
Hier een interessant technisch artikel.
https://www.amt.nl/techniek/artikel/2019/11/e10-brandstof-hoe-rampzalig-is-het-10164959
frederik zegt
Met de 535i tank ik E10, merk geen enkel verschil als ik er eens 98 in gooi. Met de 996 probeer ik alleen 98 van Shell of BP te tanken, hoewel die in principe wel tegen E10 kan.
rrk147 zegt
Ik sprak laatst iemand die benzine vervoert met de vrachtwagen, ook zijn hadden last van E10. De pakkingen in de koppelingen zijn snel versleten, en moeten vaker vervangen worden dan bij Euro 95. Z3lf tank ik nu ook 98, het schijnt dat mijn auto niet tegen E10 kan, dus dan maar het zekere voor het onzekere (Alfa GT 3.2).
isn1981 zegt
Ik heb een e46 330 coupe uit 2000. Ik heb de afgelopen 4 x e95 getankt en ik merk echt een verschil in alles. Motor is onrustig, verbruik was gemiddeld 1 op 9/10 en is nu 1 op 6/7, op mijn dashboard branden meer lampjes dan in een kerstboom bij het uitlezen blijkt de co2 sensor defect, heater sensor defect en nog een aantal meldingen. En het ergste van allemaal het leek wel alsof er een aantal paarden waren overleden. Terug gegaan naar e5 shell V-power en na ongeveer 150km flink door trappen alle meldingen verdwenen motor draaid weer zoals voorheen en de paarden zijn weer terug. Dus mijn ervaring is e10 kunnen direct afsluiten ik blijf bij V-Power
ds3thp zegt
@isn1981: in zo’n auto hoort toch ook gewoon 98…..
In BP Ultimate zit trouwens helemaal geen Ethanol bijgemengd.
isn1981 zegt
@ds3thp: Yup je hebt helemaal gelijk maar tja wat zal ik zeggen soms verteld iemand je iets en denk je hmmmm oke klinkt logisch en dan probeer je het en wil je die persoon achter je auto vast binden met zijn mond op de uitlaat en dan paar keer vol gas……..maar goed dat lesje hebben we nu ook al geleerd. En wat BP heb je helemaal gelijk en ik tank Ultimate of V-power en verder niks anders meer.
kalslasie zegt
Mijn gem. Verbruik in m’n M140i is van 9,0 naar 10,3 gegaan! Zelfde rijgedrag etc. i.p.v. 450 – 470km per tank naar 400km..
ds3thp zegt
De overgang naar E10 is wel ook precies in de maanden dat het gemiddeld gezien wat kouder is in NL. Een auto verbruikt in deze maanden al wat meer en de omschakeling naar E10 maakt het wellicht wat groter. Als ik het verbruik van onze auto bekijk ten opzichte van vorige winter dan zit er 0,1L/100km verschil in. In mijn ogen verwaarloosbaar
allesopdefiets zegt
Ik hoor steeds meer signalen dat E10 toch voor problemen zorgt. Uit eigen ervaring in een Focus uit 2003 geeft tanken van E10 storingen op de katalysator en bij de BMW 523i F10 van mijn baas gaan de injectoren om de haverklap stuk. Met het tanken van 95 E5 of 98 verdwijnen de storingen bij mijn Focus vanzelf.
theo1969 zegt
Ik weet wel dat m’n -Astra GTC 1.4 turbo 140 pk- uit 2012, lekkerder en zuiniger loopt op Esso Synergy 98 e5! Rijd er +/- 100 km. verder mee! ??
utregcity zegt
In Brazilië rijden ze al jaren op E100 (100% ethanol) en die hoor je niet! ?
cabrio4fun zegt
Ik tank altijd al 98 of premium. Nu al helemaal….! (Panamera turbo)
Het lekkerst vond ik euro100 in Duitsland trouwens! Dat verschil dacht ik wel te voelen.. (in performance, qua prijs zit het nog onder onze 95 meuk…..)
dnadave zegt
Laatst een tabel gezien bij een artikel van topgear waaruit blijkt dat het inderdaad goedkoper kan zijn om premium brandstoffen te rijden:
https://topgear.nl/autonieuws/goedkoper-om-geen-e10-te-tanken/
transaxleman zegt
In Belgie geen problemen?
Vraag dat aan al die Peugeots met knappende distributieriemen. Dat type die door de motorolie loopt. Ethanol komt bij de olie en vreet de riem kapot. Bij de dealer waarschuwen ze al dat je 98 moet tanken met een praktisch gloednieuwe auto! hoezo waanzin.
snorrie zegt
Mijn auto rijdt op 98 700 km meer dan zonder.
mashell zegt
@snorrie: mijn auto rijdt ruim 800 kilometer op een tank als ik er geen 98 in gooi en nog niet 1 kilometer als ik dat wel doe. Schijnt normaal te zijn voor diesels…
kempenaer zegt
Weer die klimaatwaanzin.
Ethanol door de benzine mengen lost geen enkel bestaand probleem op maar zorgt wel voor veel ellende.
Politici en ambtenaren in dit land zijn niet de scherpste messen uit het blok.
De ene na de andere dwaze beslissing wordt de laatste jaren genomen.
Allemaal irrationeel emobeleid. Zeer irritant.
soes750 zegt
Met mijn ST tank ik meestal ARAL 102. Dat is dan het geluk van dicht bij de grens wonen. Kost wel €1,60 per liter, maar dat is het waard.
spence zegt
Met een 330i (2016) ging het gemiddeld verbruik van 8,5l naar 9,7l/100km.
Dat ging gepaard met onstabiel stationair toerental en haperingen bij laag toerental.
De concessie raad E98 aan, wat ik nog niet gedaan heb. Uit de meningen hierboven ga ik dit toch proberen.
Ot92 zegt
@spence: Bjj een 330i zou je eigenlijk altijd minimaal 98 in moeten gooien. Zonde om daar 95 e10 rotzooi in te doen.
healey zegt
Alle benzine in Nederland, ongeacht het merk, komt uit 1 voorraad in de Amsterdamse haven. Nu wordt dar Ethanol bij gemengd. De additieven die worden toegevoegd hebben zulke lage concentraties dat zelfs homeopaten er nerveus van worden. Ik tank lekker de goedkoopste benzine die er is.
oliejunk zegt
@healey: Ben ik niet met je eens heb verschillende analyses rapporten gezien van landtanks en daar kwamen de brandstoffen bij raffinaderijen beter uit dan de handelaar pompen want er is nog wel wat marges in deze waardes, bedoel meer volume is kassa
mashell zegt
@healey: en waar dienen de (vijf) raffinaderijen in Rotterdam dan voor?
danielheezius zegt
Met onze skoda 1.0 tsi met 130pk verbruiken we gemeten overzelfde traject en snelheid op e5 4.5 liter per 100km en met e10 lag dat op 5.4 liter per 100 km. Daarnaast met ik ook licht verschil in vermogen. Dus het is geen fabeltje
oliejunk zegt
Hoor hier vaak shell v power ron98 is maar in Nederland is dit toch Ron 97?
In Duitsland is het wel 98 of ben ik verkeerd ingelicht ik tank alleen bp ultimate 98!
Ot92 zegt
@oliejunk: dat was voorheen inderdaad zo. Sinds een tijd is VP ook 98.
gustav zegt
Ik woon ook vlak bij de grens en tank daar ook gewoon de e10(omdat die nog goedkoper is).
En merk nauwelijks verschil. En iedreen die hierboven beweerde dat het zo’n verschil maakt die liegt of is niet al te slim.
Ik heb een aantal jaren gelden een saab aero gehad en daar heb ik heel lang zelfs e85 mee getankt.
En dat maakte wel wat uit in gebruik maar zelfs dat niet wat hierboven gezegd word.
En die auto rijd nog steeds rond zonder problemen.
Maar nu heb ik ook niet zo’n hoge pet op van de gemidelde Nederlander.
gustav zegt
@gustav: Sorry in mijn haast paar taalfoutjes gemaakt maar kan ze niet corrigeren.
alfaitak zegt
Lekker 102 tanken in duitsland
b088y zegt
Iedereen heeft het over 95, 98 of 102 tanken.
Hoger octaan beter blabla. Maar als je motor geschikt is voor 95 (ontsteking, geen hoge compressie) dat je auto niet beter loopt op 98/102.
Sowieso is het ook niet gezegd als je 95 of 98 tankt dat het octaan gehalte 95 of 98 is, dit zijn minimale waardes. 98 kan dus ook 100 octaan gehalte hebben.
Daarnaast is er biobijmening (E5/E10) dit staat in principe los van 95/98/102.
Als je 98 E10 zou hebben, zijn er dezelfde ‘problemen’.
Octaan en biobijmening word hier behoorlijk door elkaar gehaald.
duderuud zegt
@b088y: Niet met je eens. Menig auto loopt soepeler op 98 en auto’s met een hoger vermogen (zeg 150 pk’s) leveren daadwerkelijk meer pk’s. Heeft Fifth Gear een keer een item over gehad: https://youtu.be/gQghB4asSnI
b088y zegt
@duderuud: een auto die is afgesteld op 98, loopt slechter op 95 (pingel). Maar ondersom maakt het geen verschil.
Een brandstof met een octaan van 98 kan wel goed zijn om de motor zo nu en dan de motor schoon te branden (koolstof verwijderen), wanneer er een paar keer mindere kwaliteit brandstof is getankt (witte pomp of buitenland).
De energiewaarden van 95 en 98 zijn zo goed als het zelfde.
Verschil is dat 98 meestal de premium brandstof is.
Zoals BP ultimate of Shell V-power deze brandstoffen hebben addetieven waardoor er inderdaad verbeterde prestatie mogelijk zijn.
Een BP ultimate (98) is dus niet te vergelijken met een ‘standaard’ 98.
berrychello zegt
Er kiezen meer mensen voor premium brandstof dan de overheid wil, maar ik vermoed dat het er nog steeds veel minder zijn dan zou moeten: veel mensen weten van niks en gooien hun oude bakje gewoon vol met E10.