De allrisk autoverzekering is meer in trek, ook al staat daar een dikkere premie tegenover.
Wat kies jij bij het kopen van een auto? Een WA, WA+ of een allrisk verzekering? Daar is natuurlijk geen pasklaar antwoord op te geven. Op een goedkope frikandel kies je WA, op een duurdere bolide waar je jaren voor gespaard heb is allrisk de meest gebruikelijke verzekering.
Allrisk
Uit datagegevens van Geld.nl blijkt dat steeds meer autobezitters kiezen voor een allrisk autoverzekering. In 2023 koos ruim 47 procent van de autobezitters voor een verzekering met maximale dekking. Ook al staat daar een dikkere premie tegenover ten opzichte van een WA+ of zelfs een WA-verzekering. In 2022 koos nog maar 36 procent voor een allrisk verzekering.
WA
WA neemt helemaal in populariteit af. Met deze basisverzekering ben je alleen gedekt als een ander een ongeluk veroorzaakt met schade aan je auto. Bij eigen schuld, diefstal of een brand draai je zelf voor de kosten op. In 2023 sloot nog maar 18,46 procent van de autobezitters zo’n verzekering af, in 2022 lag dit aantal nog op 34,52 procent.
Volledig dekking
Een allrisk autoverzekering is geen overbodige luxe op een nieuwere auto. Door alle technologische snufjes van tegenwoordig zijn onderdelen peperduur geworden. Leuk bijvoorbeeld, die BMW laserlampen. Maar schade aan je koplamp kan op deze manier in de duizenden euro’s lopen. Dat is slechts één voorbeeld. Bij een wat sportievere auto met echte carbon onderdelen zal de factuur ook niet meevallen in het geval van een schade.
Kortom, met dat steeds meer autobezitters voor een allrisk autoverzekering kiezen is eigenlijk een heel logisch gevolg. Afhankelijk waar je woont, wat je leeftijd is en welke auto je rijdt ligt de premie soms enkele tientjes per maand hoger in vergelijking met WA+. De stap naar allrisk is dan een kleine. Dat Nederlanders dan wat meer geld over hebben voor een volledige dekking is heel goed te begrijpen.
petroldrinker zegt
Beetje afhankelijk vd auto, maar doe eigenlijk vrijwel altijd WA+ (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)
Robert zegt
Ik kies voor all-risk, totdat ik het punt heb bereikt dat het spaarsaldo weer gelijk of hoger is dan de vervangingswaarde van de auto. En soms laat ik de auto nog een jaartje (of twee) langer all-risk verzekerd zijn. Maar daarna gaat de auto in de WA+ als de (rest)waarde zover is gedaald, dat het ook bij relatief kleine schades het risico op economisch total loss groter is dan de kans op een verantwoorde reparatie.
Ter aanvulling: ik heb een historie opgebouwd van 20+ jaar schadevrij, dus geniet al heel wat jaren van de maximale no-claim; daarmee is ook een all-risk verzekering voor mij per maand maar iets van 2 tientjes duurder dan een WA+
b088y zegt
Als het maar 2 tientjes is, waarom zou je dan het risico nemen om 10-20k in 1x af te schrijven?
PS: ik ben All-risk op oude auto die ik bij wijze van spreken tig keer opnieuw kan kopen
Johanneke zegt
Auto’s worden steeds duurder, schades ook. Dus niet gek. Zie af en toe op marktplaats wel een koplampie van een bmw voorbij komen, nieuw, 2300 euro ofzo. Tja dat zijn lelijke grapjes, ik zou ook all risk gaan. Gezien ik nu nog in auto’s met restwaarde van 2k rij heb ik ze WA, maar de volgende auto zal rond de 18-20k gaan kosten, dan neem ik zeker all risk.
Heeft ook wel weer wat, goedkope auto’s. Laatst weer een kras erbij gekregen bij de supermarkt, uiteraard geen briefje. Slaap er geen seconde slechter van, auto is goed, maar niks waard en lelijk, dus boeiend.
Jurgen zegt
Vorig jaar het glas van mijn buitenspiegels gejat, natuurlijk doen ze dat best voorzichtig, maar toch €1.400,00 schade, ze trekken dan namelijk ook wat bedrading die in de deur zit kapot, dus moet een stukje nieuwe kabel in… stelletje klootzakken dat het zijn, alleen maar om een materiaal wat in die automatisch dimmende spiegelfolie zit schijnbaar..blij dat ik all risk verzekerd ben.
qubus zegt
Ik rijd een auto uit 2006 en ook die is All-Risk verzekerd. De reden is simpel: het kost me 3 euro per maand meer dan WA+, en daarbij zit dan ook vandalisme inbegrepen. 2 vorige auto’s die WA+ waren verzekerd waren gevandaliseerd (sleutel langs de gehele zijkant en doorgereden na een botsing) dus ik vind het geen overbodige luxe. De kosten om het zelf te moeten laten fixen waren vele malen hoger dan wat ik voor All-risk aftik. En voor die 36 euro per jaar meer rijd ik toch iets comfortabeler dan wanneer ik die verzekering niet zou hebben :) Let wel; ik heb maximale no-claim wat het dus te betalen maakt.
jaso013 zegt
All-risk heeft mij al een keer gered, financieel gezien. Zelf mijn auto uit 2010 economisch total loss gereden. Met de hoge dagwaarde van tegenwoordig “kreeg” ik mooi €6500 om iets anders uit te zoeken. dus ik wil niet anders.