De Nederlandse autohuurder heeft geen idee van de kosten van een huurauto en waar hij bij het huren van een auto voor verzekerd is.
De vakantie komt er weer aan en ondanks dat het van woke niet mag gaan we weer massaal vliegen naar onze favoriete vakantiebestemming. Daar huren we maar wat graag een auto om lekker rond te rijden.
Mijn eigen ervaring is dat je via zo’n vergelijkingssite zo goedkoop mogelijk een auto huurt en dan bij het ophalen aan de balie twintig handtekeningen moet zetten dat je echt niet dit pakket extra wil en niet dat pakket extra. Maar wat is er dan eigenlijk standaard wel verzekerd?
Gelukkig is daar nu onderzoek naar gedaan. Althans, naar wat wij als Nederlandse autohuurder DENKEN dat de kosten zijn en DENKEN dat er verzekerd is. De uitkomst is eigenlijk schokkend, we hebben namelijk geen idee.
Verzekerd voor door rood rijden
Het persbericht doorlezend kunnen we concluderen dat een deel van de Nederlandse autohuurders ze niet helemaal op een rijtje heeft, want 9 procent is er zelfs van overtuigd dat ze verzekerd zijn voor door het rode verkeerslicht rijden…
Dat is natuurlijk onzin, maar in principe kun je er wel vanuit gaan dat elke huurauto all-risk verzekerd is. Dit wil zeggen dat je zowel van een WA-verzekering voor schade aan derden, als een schadeverzekering voor schade aan de eigen huurauto geniet. De voorwaarden en bedragen waarvoor je verzekerd bent kunnen echter heel erg verschillen naargelang het land en verhuurder waar je de auto huurt.
Begrip huurovereenkomst
Het onderzoek dat door IVOX in opdracht van autoverhuurder Sunny Cars (WC eend alert!!!) is uitgevoerd onder 1.000 Nederlanders, concludeert dat 59 procent van de autohuurders zegt de huurovereenkomst goed door te lezen, maar dat slechts 37 procent daarvan daadwerkelijk de overeenkomst begrijpt.
Met name de 40 plussers denken het allemaal wel te weten en de autohuurders die jonger zijn dan 40 jaar hebben duidelijk meer moeite met de inhoud van de huurovereenkomst (67 tegen 53 procent)
Meer transparantie kosten huurauto verwacht
De kosten van de huurauto vinden veel mensen ondoorzichtig. Je boekt een huurauto online en dan aan de balie komt er van alles bij. Maar liefst 41 procent van de respondenten heeft geen vertrouwen bij het boeken en een derde heeft slechte ervaringen bij het daadwerkelijk huren van een auto.
Bijna de helft denkt bij voorbaat al dat de kosten hoger gaan uitvallen dan in de boeking vermeld staat. En zo gek is dat helemaal niet, dat zal iedereen die wel eens een auto heeft gehuurd kunnen beamen. Eenmaal bij de balie: “Weet u zeker dat u niet ook dit pakket nog wil afnemen?”
Tweederde van de Nederlandse autohuurders verwacht meer transparantie van de verhuurbedrijven omtrent de kosten. Wees duidelijk in het boekingssysteem wat wel en niet onder de kosten valt en je klant is blij en tevreden.
Autoblog nuance
Zoals gezegd is de afzender van het onderzoek autoverhuurder Sunny Cars. Het persbericht staat vol met waarom zij het beter doen, maar we hebben ons hier op de cijfers van het onderzoek gericht. Neemt niet weg dat je in je achterhoofd moet weten wie de afzender is.
Dan nog een ervaringstip van ondergetekende. Als je helemaal gek wordt van al die vragen bij de balie van het verhuurbedrijf, boek dan je huurauto meteen bij je ticket van bijvoorbeeld Ryanair. Mijn ervaring is dat ze bij de balie dan teleurgesteld zeggen: oh, je hebt via de luchtvaartmaatschappij geboekt? Alle verzekeringszaken lopen dan via hen. Hoppa, daar was de sleutel.
Fotocredit: Ford Focus ST via Autoblog Spots. Spotter: @lexusfan
b088y zegt
Huurauto kan je ook verzekeren buiten de verhuurmaatschappij om.
Bijvoorbeeld bij Allianz of assured dan betaal je ongeveer 5-6 euro per dag (zonder eigen risico).
Ook hebben de betere creditcards standaard een huurauto verzekering. (Let wel op dat deze vaak een max. Bedrag verzekeren, bijvoorbeeld 40.000)
Ik maar vrijwel nooit gebruik van een verzekering van de verhuurmaatschappij. (Hoogstens verzekering met hoogste eigen risico, 25k bijvoorbeeld)
Boeken doe ik altijd via Hertz of Sixt, zijn iets duurder maar je krijgt vaak nieuwere auto’s, afhaallocatie centraler, snelle sleutel overdracht (geen papierwinkel).
Voor Hertz of Sixt kan je vaak ook gebruiken maken van kortingscodes (bijvoorbeeld van bedrijf waar je werkt, creditcard of frequent flyer card van lunchtvaartmaatschappij)
Het switchen van .nl naar .be .es .de kan soms ook voordelen opleveren, soms in tarief, soms in vrije km’s, 2e bestuurder, etc.
grrrrrene zegt
Dat buiten de maatschappij om verzekeren heb ik wel eens gedaan, maar daar kleven flinke nadelen aan. Je moet namelijk bij het inleveren zelf de schade eerst voorschieten en dan declareren bij de derde partij. Dat schiet niet op en kan flink in de papieren lopen. Ik schiet liever niet even (tien)duizenden euro’s voor om de schade ter plekke te betalen.
Meestal neem ik die extra verzekering niet. Ik heb nog nooit door eigen schuld schade gereden en rijd met huurauto’s alsof het mijn eigen auto is. Maar soms zijn er goede aanbiedingen en pak ik de verzekering voor een paar tientjes mee, gewoon in het vakantiegevoel nog wat relaxter te maken. Auto inleveren zonder dat er iemand kritisch naar kijkt is ook wel relaxt.
Wel bizar dat die extra verzekering per dag soms meer moet kosten dan mijn eigen autoverzekering per maand!
Stefje zegt
De schade betaal je nooit ter plekke. Er moet juridisch gezien altijd een taxateur aan te pas komen als het iets is wat niet kip en klaar is. Daarnaast moet je met Amex Platinum oppassen dat je wel een hotel geboekt hebt. Huur voor een dag en je bent niet via je kaart verzekerd. Ik spreek uit ervaring.
Dutchdriftking zegt
Het zijn dan ook stuk voor stuk oplichters. Sta je na een lange reis vermoeid aan de balie, je hebt een auto gereserveerd, vooraf betaald (creditcard), en je eigen risico afgekocht. En dan probeert zo’n Spaanse muts je er van te overtuigen dat je niet het eigen risico hebt afgekocht en je dit alsnog moet doen. Uiteraard zijn ze van mening dat je een grotere auto nodig hebt want je gaat misschien wel de ‘grote bergen’ van het eiland bedwingen.
Alsof je van plan was te off-roaden met een Picanto.
Gezeur met creditcards die niet werken, of die niet op naam van de bestuurder staan, pin kennen ze niet, extra bestuurders kosten een godsvermogen, nee, ik geloof niet dat ik fan ben van autoverhuurbedrijven.
Het is bij mij altijd de grootste gruwel van de vakantie. En of je naar de lokale oplichter of naar een grote bekende naam gaat, het maakt niets uit. Als je eigen auto voor 1.000 euro mee mag vliegen zou ik het er voorover hebben.
slickrick zegt
Idd het zijn de grootste oplichters ooit, personeel veelal incompetent. Had vorig jaar in Portugal voor het weekend een auto , 32 km mee gereden in 3 dagen ( van airport naar hotel garage en weer terug ). Aangezien ik geen verzekering had afgesloten , volledig gedekt door credit card , zat dat vrouwtje 5 minuten lang te zoeken naar mogelijke schades. Uiteindelijk claimde ze een kras / oxidatie op de velg , kansloos . Niet eens een stoep gezien gedurende deze rit . Maar ja had geen bewijs of foto ‘t . Schade ruim 300 euro wat door CC werd vergoed ….. dit was Avis
Dutchdriftking zegt
Dat dus, altijd zelf foto’s maken. Als ik niet van plan ben heel veel te rijden heb ik liever de taxi of een pendelbusje naar het hotel.
detroitv8 zegt
Ik huur altijd een snelle auto in Duitsland en ga dan rondjes rijden in Rotterdam. Wel vaak gezeik mee.
PunicaOase zegt
Hahaha!
gregorius zegt
Om eerlijk te zijn weet ik het ook nooit precies. Ben het nu maar eens gaan checken.
Bij mijn credit card, (niet zo’n speciale overigens) is mn eigen risico verzekerd: voor schade en diefstal. Denk dat dat je dan eerst je verhuurder mag dokken en daarna via je credit card het terug mag vragen.
Bij booking.com (zelfde als rentalcars.com) zie dat ramen, wielen, interieur, dak en onderkant niet zijn verzekerd in je botsing-verzekering. Dat is eigenlijk best een verbazing.
En mocht iemand dingen van je auto afschroeven of je verliest je sleutel: nope.
En als dat ding met pech stilstaat: sleep auto zit er niet bij.
Ja volgende keer ga ik toch maar zo’n Allianz ding afsluiten.
Dus dank dat jullie dit artikeltje hebben gemaakt.
b088y zegt
Ik sluit vaak bij Allianz af, dit jaar voor het eerst schade gehad (zwerfkat aan gereden :-().
Best wat schade aan de grill, schade werd getaxeerd op paar 100 euro (ik had de schade veel hoger ingeschat).
Moest zelf betalen en daarna verhalen bij Allianz.
Allianz had het binnen 3 dagen terug betaald, als je met CC betaald heb je je geld eerder terug dan het word afgeschreven. Imo prima geregeld.
Ik huur best vaak, maar heb nooit achteraf iets over schade gehoord. 8 jaar geleden wel een keer paar tientjes moeten betalen omdat tank niet helemaal vol zat (was Italië).
William zegt
Ik had nog nooit van Sunny Cars gehoord, maar online krijgen ze veel en ook goede reviews. Lijkt een okay bedrijf.
timdawg zegt
Maken nu veel reclame, maar zijn al langer actief. Mijn pa huurt daar altijd als hij in Spanje of Portugal is. Nooit gezeik, prima prijzen en transparant ten aanzien van de voorwaarden. Heb er nu ook een auto geboekt voor de city trip naar Italië. En deze zomer ga ik daar ook huren voor op Kreta.
techniekmeneer zegt
Heb altijd bij Sunnycars gehuurd op vakanties, nooit problemen gehad.
“All in” verzekering zit er bij in.
Vrijwel elke auto op hun parkeerplaats heeft kleine schades, en ze lopen niet eens mee als je de auto inlevert; schade interesseert ze niet, ze huurder hoeft het toch niet te betalen.
AC zegt
Vaak Sunny cars, of elders/bij verhuurder zelf alles afkopen (of via cc dan wel externe algemene verzekeraar).
Geen zin in welles/nietes/tijd verdampen met onzichtbare krassen checken of andere mensen/autos die jouw huurauto beschadigen (parkeerschade of wat voor sufs ook) waar jij vervolgens voor op mag draaien.
awesome zegt
Ik heb laatst een busje gehuurd bij een bekend bedrijf in Groningen.
Prima ervaring. Geen rare ‘aanbiedingen’ of vragen van zijn kant.
Kosten waren duidelijk, geen schimmige antwoorden op vragen die ik stelde.
avdb55 zegt
Laatste keer huren was via TUI bij Sunnycars. Bleek qua verzekering goeie zet want kreeg schade en dat werd financieel goed geregeld. Voor mij geen kosten.
rockefellar zegt
Ooit via sunny cars wat gehuurd. Had iemand op vakantie zijn auto deur in die van ons geknald door de harde wind. Politie rapport erbij waarin de andere partij schuld bekende. Heel lang over gedaan voordat ik de borg alsnog terug kreeg van huur maatschappij. Maar sunny cars nam later direct het proces over en kreeg mijn geld direct gestort. Ideaal
madhatter zegt
Ik lees nergens dingen over woke, behalve op Autoblog. Ik denk dat de schrijvers verkeerde media consumeren als je steeds met woke geconfronteerd wordt, voor mij bestaat het probleem niet.
Het word wel steeds vermoeider om Autoblog te lezen op deze manier. Ik kom hier niet voor dit soort onzin, ik wil content over auto’s, niet jullie MBO opvattingen.
Voor autonieuws ben ik al overgestapt naar Autoweek, eigenlijk is het hier alleen nog maar ter vermaak, maar door de manier van schrijven word dat ook steeds minder.
Kevin zegt
Iemand bekend met huren via doyouspain.com ? Ik heb daar een auto gehuurd, en en gekozen voor afkopen eigen risico. Toen ik bij Gold Cars aankwam moest ik alsnog een verzekering afsluiten voor eigen risico. Ik heb dit niet gedaan en eigenlijk risico gereserveerd via creditcard. Was dit nu eigenlijk slim of niet?