De nieuwste cijfers laten zien dat er voorlopig nog geen einde komt aan de caravan en camper gekte in 2021 onder Nederlanders.
Een vakantie in het buitenland is door corona niet meer zo vanzelfsprekend of zo simpel als voor de pandemie. Vakantie in eigen land is ook geen eenvoudige opgave, want je zult net zien dat je favoriete vakantiehuisje is volgeboekt. Kortom, men zoekt naar alternatieven. Nederlanders vinden die ook in 2021 in vorm van een caravan of camper. De nieuwste cijfers laten het hamsteren zien.
Nieuwe campers en caravans verkoop 2021
Tot en met juli 2021 zijn er 6.594 nieuwe caravans geregistreerd. Dat is een stijging van 29,3 procent in vergelijking met de eerste zeven maanden van dit jaar. Ook de verkoop van campers is astronomisch gestegen. De verkoop van nieuwe campers is bijna net zo hoog als de verkoop van nieuwe campers in heel 2020. In heel 2020 werden er 2.412 verkocht, tot en met juli van dit jaar zit dat aantal al op 2.394. Aldus cijfers van BOVAG, Kampeer en Caravan Industrie (KCI) en RDC.
Occasion verkoop
Niet alleen nieuwe caravans en campers worden veel verkocht in 2021. Op het gebied van occasions is het tevens goed boeren. Dit jaar tot nu toe zijn er het meeste aantal gebruikte caravans verkocht sinds 2011. Voor het eerst in 10 jaar werden er met 10.045 verkopen in de eerste zeven maanden van het jaar meer dan 10.000 stuks verkocht. Een stijging van 9,6 procent in vergelijking met een jaar geleden.
De verkoop van gebruikte campers via vakgarages steeg met 28 procent. In totaal verlieten de afgelopen zeven maanden 11.056 gebruikte campers de showrooms.
Particulieren
Particulieren onderling verhandelen ruim 23.000 gebruikte caravans. Dat is een stijging van 16 procent in vergelijking met de eerste zeven maanden van 2020. Qua campers werden er 12.247 gebruikte exemplaren onderling verhandeld. Een stijging van anderhalf procent.
2022
In 2020 hadden velen wellicht hoop op een ‘normaal’ vakantiejaar in 2021. Dat is het allerminst. De vraag is of 2022 dat wel gaat zijn. Met de aankoop van een camper of caravan ben je in elk geval niet afhankelijk van een slaaplocatie via een derde partij. Het verklaart voor een deel het ‘hamsteren’ van campers en caravans in 2021 onder Nederlanders.
sportabgasanlage zegt
Ik merk het bij mij in de buurt ook. Vooral campers zie ik steeds vaker staan. Tip voor bezitters van campers en caravans: zoek op wat er voor jouw gemeente is bepaald in de APV mbt parkeren van je witte kolos. In veel gemeenten mag je maximaal 3 dagen parkeren, daarna moet je hut weg. En even om de hoek zetten of op een andere parkeerplek is niet toegestaan, hij moet echt weg zijn.
En terecht, vind ik, het zijn meestal grote lelijke hokken die het straatbeeld ontsieren en veel ruimte in beslag nemen.
sonnybonds zegt
Ja dat vraag ik me ook af. Lijkt me best leuk een camper maar waar laat je die? Bij mij in de straat stond er een heel het jaar door. Nooit een probleem van gemaakt maar volgens mij niet echt volgens de regels
sportabgasanlage zegt
@sonnybonds net als een caravan, kun je een camper stallen bij een speciale stalling. Let er goed op hoe je camper/caravan verzekerd is, en hoe de stalling verzekerd is. Je zal niet de eerste zijn die na een brand, overstroming of stormschade met lege handen staat omdat beide verzekeraars niet uitkeren (dat geldt trouwens voor alle stallingen, ook die van je klassieke auto of motor).
tortuga zegt
66000 campers en caravans… dat verklaart dat 99% van de grens/ tol filles … euhm… keeskoppen zijn
aschja zegt
Je kan er op wachten dat er over 2 jaar een stortvloed aan campers op de tweedehandse markt komt. Want dan is een deel wel weer uitgekeken om de eigen stront weg te brengen. Mijn ouders hebben al 15 jaar een camper en ze komen regelmatig mensen tegen die maar amper weten hoe ze de koelkast op gas moeten laten branden. Maar wel een campertje van €100.000 onder de kont hebben.
iannuzi zegt
@aschja: jaja… je ouders weten wat. Een koelkast op gas met een camper van €100k. Ja hoor :-)
por100 zegt
Ik ben anders best benieuwd hoe dat zit: koelkast op gasaansluiting.
On topic, ik snap de behoefte van onafhankelijkheid wel, maar zou zelf toch opteren voor een mooie normale auto met een opblaasbare tent met opblaasbaar bed, opblaasbare bank en extra tentje voor eco-wc en douche (evershower). Dat is overigens geen optie voor als je iedere dag ergens anders wilt staan. Ja ok dan is een camper heel handig.
Caravans zijn sowieso fout …
sportabgasanlage zegt
@por100 Dit werkt op basis van absorptiekoeling. Daarbij wordt een warmtebron als gas gebruikt om energie te leveren voor het koelsysteem. Die energie wordt gebruikt om vloeistof te comprimeren en de koelkast af te koelen. Dat proces kost altijd energie. In de vorm van electra of gas.
tinnemans zegt
@por100; Ik ben normaal ook tentkampeerder, maar heb dit jaar voor een appartement in Spanje gekozen omdat toiletgebouwen niet altijd even goed geventileerd zijn en met kinderen wil die nog niet gevaccineerd zijn voelt dat niet heel goed.
Vorig jaar stond ik op een bijna lege camping in Frankrijk, nu is het toch wel flink drukker.
Het blijft toch wat behelpen.
sanderrr zegt
@tinnemans: kinderen die nog niet gevaccineerd zijn…. Als jij je kinderen laat injecteren met die experimentele zooi verdien je ze niet in mijn ogen.
tinnemans zegt
@sanderrr: Goeie grap. 👍
tinnemans zegt
@iannuzi; Is datvzo vreemd?
Campers zijn strontduur en koelkasten die op gas en electriciteit werken bestaan.
Voor onderweg lijkt gas mij handiger dan die energie van de motor af te tappen.
Ik heb geen ervaring met campers of caravans, dus ik kan er faliekant naast zitten, maar het klinkt best logisch.
iannuzi zegt
@tinnemans: nee, voor de avonturier is gas prima. Maar 99% van de campergebruikers blijft binnen Europa en daar heeft elke camping of camperplek elektra.
En strontduur ken ik niet. Stront is gratis, want wat geen huur betaald moet er uit.
aschja zegt
En onderweg dan? Zucht.
evdw zegt
@aschja: Onderweg heb je ook gewoon elektra, de lampen van je camper moeten immers ook aan kunnen.
Een koelkast kan dus op 230v maar ook op 12v werken.
En daarnaast vaak dus ook op gas maar dat is dus niet voor onderweg maar meer als je ergens kampeert waar geen elektra voorhanden is.
tinnemans zegt
@iannuzi; Afvalstoffenheffing dan.
aschja zegt
Hoe denk jij anders onderweg de koelkast koel te houden? De camper van mn ouders koste ook 70k en kan zowel op electra als op gas. Dus snap je punt niet.
PunicaOase zegt
@aschja: zou kunnen geldt ook voor bootjes en vakantiehuisjes..
PunicaOase zegt
De aantallen vallen me eigenlijk best mee.. Heel iets anders dan die 800.000 auto’s..
tinnemans zegt
Die auto’s zijn niet zo tergend traag en 1 camper kan met gemak een treintje van meer dan 10 auto’s achter zich aan krijgen op secundaire wegen. Je hebt er dus veel minder van nodig. 😁
kuip zegt
Valt mij op dat veel eigenaren denken dat hun camper niet harder dan 70/80 km/h kan of mag..
Rij gewoon mee met t verkeer met zo’n ding. Ipv ingehaald worden door vrachtverkeer..
por100 zegt
Mogelijk denken ze dat ze zo beter voor het milieu bezig zijn, maar de filevorming die ze creëeren door niet met het overige verkeer mee te rijden is veel slechter. Om nog maar te zwijgen van de extra brandstof last als een vrachtwagen je inhaalt.
Daar zou best eens wat aandacht voor mogen komen: meerijden met overige verkeer is duurzaam. Eigenwijs langzamer gaan rijden is niet alleen asociaal, het is ook slecht voor het milieu.
airditude zegt
Blij dat in mijn dorp ik de sleurhut gewoon 7 dagen mag parkeren. En langer moet je gewoon wisselen van wijk. Niets aan het handje. Maar ik vind
Mijn gepimpte oldtimer een plaatje om te zien. Beter dat voor de deur, dan de 5 auto’s / bedrijfsbussen die sommige gezinnen “parkeren”.
sportabgasanlage zegt
@airditude Dus je vindt het prima dat jouw caravan 7 dagen ongebruikt bij iemand anders voor de deur staat, maar datzelfde gezin mag niet de bedrijfsbus van pa voor jouw huis parkeren? is dat niet een beetje met 2 maten meten?
Ik zou zeggen: beide situaties zijn ongewenst.
rolov zegt
@sportabgasanlage: née is niet met 2 maten want niet voor zijn deur. En dan is het ok
bleermoel zegt
Wat een jaloezie hier van mensen die (waarschijnlijk) geen camper bezitten.
Laat die mensen dat ding toch parkeren.
Zeg je dan ook wat als er een oldtimer van iemand geparkeerd staat en die af en toe voor de hobby gebruikt wordt? Of als de 2e of 3e auto van iemand al dagen op dezelfde plek staat?
Die campers worden nu even af en toe gebruikt omdat het nu het seizoen is. Dat wordt vanzelf weer opgelost als de vakantie over is.
Elke keer dat ding naar de stalling brengen is ook niks!
airditude zegt
@bleermoel: precies, beetje geven en nemen. En als je iets parkeert wat het uitzicht weg neemt, zet je het voor je eigen deur. Probleem opgelost toch.
ghost zegt
Ik hoor niemand over de voordelen van een camper ansich qua wegenbelasting. Ik zie vooral veel geitenwollensokken types met zo’n oude stink camper (rijdend milieudelict..) die alleen al in rijden omdat autorijden zo ‘duur’ is voor hen…dezelfde types staan ook vooraan bij een demonstratie over stikstofreductie in de landbouw..I rest my case!
rolov zegt
@ghost: en trekker trek . Ook zoiets.