Het was voor veel Nederlanders niet alleen maar rozengeur en maneschijn op vakantie. De ANWB had het daarom razend druk deze zomer.
Je gaat meestal op vakantie voor de lol, maar toch kan er wel eens wat mis gaan. Als je een reis naar buitenland onderneemt is die kans nu eenmaal groter dan wanneer je thuis op de bank blijft zitten. Zo kan het zijn dat je ergens in Italië staat met een auto die niet meer wil starten. Om maar iets te noemen.
Als je van de zomer vakantieleed hebt ervaren in de vorm van autopech was je niet de enige. De ANWB meldt namelijk dat ze hun handen vol hadden aan Nederlanders die met pech in buitenland stonden. Ze spreken van “een zeer drukke zomer”.
Dat het drukker is dan de laatste jaren is nogal wiedes, omdat we toen met corona te maken hadden. Het was deze zomer echter ook een stuk drukker dan in 2019, pre-corona dus. Het aantal pechmeldingen lag 20% hoger dan drie jaar geleden.
De meeste meldingen kwamen – je raadt het nooit – uit Frankrijk. Dat is en blijft het favoriete vakantieland van ons volkje. De top drie bestaat verder uit Duitsland en Italië. Tot dusver niks nieuws. Volgens de ANWB was er wel een opvallende stijging vanuit Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië.
Op nummer één van de meest voorkomende pechgevallen stond startproblemen. Verder had de ANWB vooral mensen aan de lijn met vermogensverlies, brandende controlelampjes, lekke banden en koelproblemen.
In totaal moesten er ruim 7.000 auto’s terug naar Nederland getransporteerd worden door de ANWB. Repatriëring, zoals dat zo mooi heet. Dat waren er flink meer dan in 2019, want dit was een stijging van niet minder dan 35%.
De hoofdreden was natuurlijk dat iedereen massaal naar buitenland ging, onder het motto: ‘We mogen weer!’ Daarnaast zou het ook zomaar kunnen dat het Nederlandse wagenpark over de hele linie een stukje minder betrouwbaar is geworden.
Bron: ANWB
Design_Driven zegt
Ik heb zelf ruim 7000 km gereden van het VK naar Moldavië met tussenstops bij vrienden grofweg langs de route. Ik wilde mijn Discovery II mee nemen maar die deed het niet (shocker!) dus maar met de XC90 gegaan. Uiteraard praktisch gezien de juiste keuze, geen grote problemen gehad, ik had wat gereedschap mee (Ik bezit tenslotte een Land Rover en een Alfa Romeo dus gereedschap en soms reserve onderdelen gaan altijd mee :).
Helemaal goed gegaan op de wiellagers achter na die wat geluid begonnen te maken. Een heb ik op de terugweg bij vrienden in Hongarije preventief vervangen de ander gekocht maar moet ik nog doen.
Ik vermoed dat meer mensen met de auto gingen en auto’s ook meer elektronica hebben dat kapot kan. Wellicht worden auto’s ook minder goed onderhouden nu we allemaal minder geld over hebben.
Paul58 zegt
Hele gave trip richting Moldavië lijkt me!Echter reserve onderdelen mee op vakantie? Totaal onnodig toch, wellicht alleen al je met een oldtimer gaat die 40 + jaar oud is. Gewoon je auto goed is onderhouden /controleren voordat je vertrekt. Wat voor onderdelen neem je dan zoal mee? Ik ben vorige week terug gekomen van een roadtrip zuid Spanje / Portugal, ook een goede 6000 km gereden. Geen reserve onderdelen nodig gehad, geen centje pijn gehad. Ik weet als (ervaren) Alfa Romeo eigenaar ook de betrouwbare modellen te kiezen;). GT met JTD bijna onverwoestbaar.
karhengst zegt
En hoeveel van die 35% valt te verklaren aan alle perikelen op de vliegvelden en een eventuele mondkapjesfobie waardoor men besloten heeft de auto te pakken ipv het vliegtuig?
Weinig schokkende getallen in ieder geval.
faalhaas zegt
Heb een trip naar de Balkan gemaakt tot aan bijna Turkije en daarna naar Moskou geweest met de Prius+ op LPG. Geen 1 issue gehad.
tortuga zegt
Mag je Rusland nog binnen?
faalhaas zegt
Ja hoor, met een visum wel. Douane beambten zijn gewoon oké. Ik moest alleen beloven dat ik m’n auto niet ging verkopen in Rusland vanwege de sancties.
HelldogBE zegt
En uit ook. De luchthavens van buurlanden staan vol met auto’s van rijke Russen die op reis zijn!
DDX zegt
>In totaal moesten er ruim 7.000 auto’s terug naar Nederland getransporteerd worden door de ANWB.
Ik heb wel het idee dat de ANWB snel een auto wilt terughalen en niet andere opties bekijkt.
Voorbeeld die ik meekreeg op camping in zuid frankrijk, auto die total loss werd verklaard omdat kosten voor terugberengen naar Nederland hoger waren dan dagwaarde auto. (volgens mij waren kosten voor transport 1200 euro)
Probleem was een kapotte turbo en een al wat oudere auto. (renault espace)
Volgens mij had dit ook prima opgelost kunnen worden door auto in Frankrijk te repareren en dan iemand met de trein of vliegtuig de auto op te laten halen.
En ondertussen ook kosten voor verangend vervoer. (vakantie ging verder, maar die huurauto ging daarna dus ook naar Nederland vermoed ik)
banderas zegt
Teveel gedoe en vaak duurt het nog langer in een ander land. Liever dan naar Nederland brengen en de klant rijdt met een vervangende auto ook weer terug naar NL na de vakantie.
sabrerator zegt
Tja, gewoon een betrouwbare 21 jaar oude MGF nemen. Geen centje pijn in Wales met 35 graden. Het was alleen wat warm voor de stoplichten. Zowel water als olie bleven qua temperatuur op normale waarden.
Prima bakkie!
dare2think zegt
Het valt me op vakantie altijd weer op: het Nederlandse wagenpark is zoo oud. Zie je een NL kenteken, dan is het standaard een model van twee facelifts eerder. Werkt ook de andere kant op trouwens. Uit een NL bmw 3 serie met nieuwste kenteken stapt een heel ander type persoon dan uit eenzelfde auto met DE kenteken. Je moet in NL rijker zijn om hetzelfde te kunnen rijden..
zjos zegt
Door het achterlijke beleid van deze regering is het wagenpark van Nederland een van de oudste van Europa !
Ja en oude auto’s gaan nu eenmaal wat eerder kapot. En met de verkoop van voor de meesten onbetaalbare accubakken die de meesten 2e hands ook al niet willen hebben we straks dezelfde situatie als vroeger in Cuba. Blijven lassen oplappen repareren spuiten etc. Levert straks wel mooie foto’s op in 2060 als we hier dan nog in onze antieke golf en 205je rond hobbelen.