Gewichtsbesparing? Of zijn de confronterende brandstofprijzen een reden om de auto toch niet helemaal vol te tanken.
De stijgende brandstofprijzen zijn dit jaar een pijn in de kont. En dat is niet het enige. Nog veel meer dingen in ons dagelijks leven zijn duurder geworden. Reden voor veel mensen om de auto niet helemaal vol te tanken. Ondank de accijnsverlaging blijven mensen bewust de auto minder voltanken dan normaal het geval is. Die conclusie trekt ING op verzoek van BNR.
Niet zo gek, want in de afgelopen periode zijn de prijzen er niet minder mals op geworden. Sterker nog, de prijzen zijn verder gaan stijgen. Daardoor tanken we ongeveer op het niveau van voor de accijnsverlaging. Nederlanders voelen geen verschil, terwijl de staat een deel van de inkomsten via accijns moet missen. Aan de andere kant was de situatie nog prijziger geweest als er geen accijnsverlaging was gekomen.
De auto niet helemaal voltanken is een strategie waar blijkbaar nog veel Nederlands aan vasthouden. Het “Ik tank altijd voor 50 euro”-principe is vooral iets psychologisch. Feit is dat je minder kilometers maakt op een tank door de stijgende prijzen. Daardoor moet je weer sneller naar de pomp in vergelijking met iemand die de auto wel volgooit. Tenzij je naast een tankstation woont betekent dat extra kilometers maken waardoor je onder de streep mogelijk in stapjes juist meer kosten maakt.
Tankstations hebben bevestigd dat ze inderdaad zien dat automobilisten minder uitgeven aan de pomp. De brandstofprijzen zijn 21 procent gestegen in vergelijking met september vorig jaar. Pomphouders zien de omzet van pinautomaten slechts 15 procent toenemen. De omzet blijf achter doordat Nederlanders minder zijn gaan tanken.
Meer ritjes op de fiets, de tank van de auto niet helemaal volgooien en gewoon minder kilometers maken wanneer de mogelijkheid er is. Op deze manieren proberen Nederlanders om te gaan met de toch wel confronterende brandstofprijzen.
flatsix010 zegt
En omdat mensen anders niet zeker weten of er wel geld over is voor boodschappen aan het einde van de maand.
Zelf merk ik vooral dat ik hem altijd volgooi (ook bij halfvol) bij een ‘goedkoop’ tankstation. Dat deed ik voorheen nooit.
r525 zegt
Erg handig in deze tijden met stijgende prijzen. Sta je weer sneller aan de pomp met weer hogere prijzen…
Tenzij je echt het geld niet hebt slaat dit gedrag echt helemaal nergens op. Maar als je het geld niet hebt kan je je ook afvragen of het met zo weinig buffer wel verstandig is om auto te rijden.
Hubert zegt
Ach,
misschien denken ze veel te besparen omdat ze nu niet een hele tijd met extra kilo’s rondrijden in de vorm van een volle tank.
En helemaal volgooien doet mij ook veel pijn met een 75liter tank. En vooral omdat er super in moet voor behoud van de rubbers….
mashell zegt
Voor veel mensen is de auto geen ding voor de leuke ritjes maar het middel om op het werk te kunnen komen. Vrij essentieel dus.
kromatic zegt
Mijn moeder is inderdaad zo iemand. Onbegrijpelijk en al meerdere keren geprobeerd uit te leggen dat het eigenlijk alleen nóg maar duurder is de volgende keer (extra ritjes + immer stijgende brandstofprijzen). Daarnaast kost het ook gewoon tijd en tijd is volgens een eeuwenoud gezegde ook geld waard.
faalhaas zegt
Dat komt omdat iedereen 200km naar Duitsland kachelt om te tanken.
berlinetta zegt
Dat zal vanaf woensdag alleen nog maar meer zijn als de prijzen in Duitsland met 30 cent per liter zakken.
Robert zegt
@berlinetta: maak dat maar 30 cent plus btw, want net zoals in Nederland wordt in Duitsland de btw gerekend over de kosten van de brandstof plus de accijns. In de praktijk al het prijsverschil eerder richting de 40 cent per liter gaan, als is het e.e.a. vooral ook afhankelijk van het tijdstip waarop je tankt, want ’s ochtends kost een liter brandstof 8-12 cent méér dan ’s avonds.
Op de site van Omroep Gelderland staat trouwens helder uitgelegd wat wel en niet mag, m.b.t. het meenemen van extra brandstof in jerrycans; zo wordt het meenemen van extra brandstof in een jerrycan gezien als ‘import’ en riskeer je naheffing van accijns, als de douane je bij een steekproef aanhoudt.
In dit op zich heldere artikel zijn ze overigens ook nog een aantal belangrijke zaken vergeten:
a) de Duitse wet voorziet in een maximum van 5 liter brandstof, wat wordt beschouwd als ‘reserve’ mag meenemen in een jerrycan. Bij alles méér dan 5 liter wordt er o.a. ook gekeken naar het type jerrycan(s) (of ze goedgekeurd zijn voor het opslaan van brandstoffen) én of je ze deugdelijk hebt gezekerd in de kofferbak; los achterin wordt als onveilig beschouwd en leidt onherroepelijk tot een dikke boete en inbeslagname.
b) nog een belangrijk aspect: met zoveel extra brandstof in de kofferbak ben je een rijdende molotovcocktail. Daarbij, zeker als de jerrycans niet zijn goedgekeurd voor brandstofopslag, kan dit leiden tot verdamping, lekkage e.d. wat weer kan leiden tot onwelwording met alle gevolgen van dien.
Dutchdriftking zegt
Ik ken er ook meerdere die nooit de tank volgooien.. Ik heb er echter ooit wel een heel goede reden voor gehoord. Wanneer de tank toch vol is rij je wat enthousiaster. Wanneer deze bijna leeg is rij je voorzichtig om het tanken nog even uit te stellen. Kortom, psychologisch kan het helpen iets zuiniger te rijden. Laten we eerlijk zijn, wanneer je verbruiksmeter open staat in het dashboard ga je automatisch iets voorzichtiger rijden. Zelf probeer ik nu voor kortere ritjes de fiets of de motor te pakken, korte afstanden is sowieso niet zo goed voor een diesel. Verder ga ik eens kijken of ik zuiniger rij met premium diesel en of die paar extra cent (in percentage is het tenslotte nog maar weinig extra) daadwerkelijk meer kilometers opleveren. Ook is het een stukje extra verwennen van je auto, kan nooit kwaad.
rogerzz zegt
Man man, 65 liter diesel is 1100km in mijn geval, als ik hem voor de helft vol gooi en 550km range zie staan dan ga ik daar niet rustiger van rijden. Dat is wel een erg vergezocht psychologisch effect. Overigens moet ik ook indirect aan een Dumpert filmpje denken van een vrouw die altijd voor 20 euro ging tanken en zo dus niets van de duurdere brandstofprijzen merkte, briljant!
In de file rijden vermijden door eerder/later te gaan of de auto te laten staan en de fiets te pakken zijn wel zinvolle alternatieven (inderdaad). Als je echt aan je portemonnee moet denken zou ik andere keuzes maken dan halfvol tanken. Maar ik denk dat mensen hier op autoblog iets minder vaak elke euro om hoeven te draaien.
Diesel Rocks zegt
Als je geniet van de steeds hoger wordende brandstofprijzen dan moet je inderdaad je tank halfvol gooien, dan kan je de volgende keer nog meer betalen voor een halve tank.
Ik gooi mijn tank (diesel) gewoon vol, laatste keer 107 euro afgerekend. Daar kan ik dan weer ruim 800 kilometers voor rijden. Zo’n 13 cent per kilometer. Tegenwoordig rij ik nog geen 500 km per maand vanwege de aanschaf van een elektrische brommer. Met de brommer rijdt ik voor nog geen 1 cent per kilometer, en de jeugdsentiment krijg ik er gratis bij.
Dutchdriftking zegt
@diesel435d: Met ongeveer 6.000km per jaar is het rijden van een diesel een dure hobby… Maar goed, als je heel veel afschrijft door nu te verkopen snap ik wel dat je hem nog even houdt. Daar komt bij, een dikke 6 in lijn op diesel van BMW is gewoon heel erg fijn.
Diesel Rocks zegt
Ik wilde perse een auto met een hoog koppel bij lage toeren. Nu aangepast tot ongeveer 750 NM. Dat zijn Porsche 911 Turbo waarden. Een Porsche was een nog veel duurdere hobby geweest. Ik rij deze auto inderdaad (ook) voor mijn plezier, en voor mijn idee is dit juist een van de goedkoopste manieren om fijn hard (en ver) te kunnen gaan.
Dikke 6 in lijn diesels zijn nergens meer te vinden (met de juiste specs en garanties). Het aanbod is volledig opgedroogd. Als ik mijn full spec 435d GC LCI nu zou verkopen dan krijg ik er te weinig voor terug en heb ik praktisch daarna geen mogelijkheid meer om een andere te kopen. Dus ja, waarom zou ik deze auto weg moeten doen, omdat er een anti-diesel hype gaande is? Een auto bezitten is per definitie een dure hobby.
Gezien mijn kilometrage kan ik er misschien nog 10 jaar in rijden. Elektrisch rijden (afgezien van scooter/brommer) of benzine rijden (afgezien van 650+PK 8-pitters) is aan mij niet besteedt.
rogerzz zegt
Ik denk dat je auto meer waard is dan je denkt, nu en over x-aantal jaar. Gewoon houden dus, ook gezien je uitleg. En je observatie is juist, een dikke diesel (bijvoorbeeld een Panamera of A7) welke vrij recent/fris is, zo goed als onmogelijk.. houden mensen die vast of is de hele zooi geëxporteerd vraag ik mij dan af?
wceend zegt
Scootertje kopen en pakken wanneer het weer goed is. In de randstad is het vaak nog sneller dan de files en verkeerslichten ook.
rulefollower zegt
Ik merk bij NL pompstations vaak dat ze niet meer dan 125 euro per transactie willen doen. Daar koop je tegenwoordig niet altijd meer een volle tank voor (rangerover 100 liter tank).
KiraLight zegt
Tank mijn auto altijd vol als de tank bijna half leeg is.
Zorg altijd dat er genoeg brandstof is in mijn auto, je zou dat ding maar net nodig hebben in geval van nood.
Dutchdriftking zegt
@KiraLight: Hier iets minder panisch, maar inderdaad bij een kwart tank ga ik vaak wel vullen. Overigens heb ik dan nog dik 300km range over.
mashell zegt
En in geval van nood moet je meerdere honderden kilometers vluchten? Bang voor overstromingen of voor de politie en wil je over de grens kunnen vluchten?
Ik vind het genoeg marge om die acht kilometer naar het ziekenhuis te kunnen halen.
racerx zegt
Ik rijd niet veel auto dus ik gooi ‘m inderdaad nooit vol. Meestal 5-6 tientjes oid. Komend weekend gaat ‘ie wel vol, want dan bivakkeer ik zeer dichtbij de Duitse grens.
Henkie zegt
Neem evt genoeg contant geld mee. Er is een grote Pin storing in Duitsland. En die schijnt niet snel opgelost te zijn.
Pinnen is wel mogelijk maar bij Verizon Pinautomaten is dit niet mogelijk.
racerx zegt
Good to know, hartelijk dank!
maxidyne zegt
Gisteren de RS2 voor het eerst dit seizoen volgegooid met V-Power a 2.55 per liter… Hobby kost geld.
mashell zegt
Gelukkig zijn die RS2 modellen superzuinig…
W115 zegt
Ik tank 20 euro per keer. Met een bijna lege tank is een plezierrit minder aantrekkelijk.
jarnobakker zegt
Ik heb een 70 liter tank , maar ik rij maar 8000km per jaar.
Als ik hem volgooi dan blijft die e10 met te lang in de tank.
50 euro per maand red ik het redelijk mee.
racerx zegt
Ja, dat is ook ongeveer mijn situatie en insteek. Ik rijd hooguit 100km per week werk/privé per auto. Volgooien heeft gewoon niet zoveel zin, ik tank 6 tientjes en daar kom ik doorgaans de maand wel mee door.
shellplc zegt
De prijs aan de pomp gaat helaas nog wel verder omhoog door onze leiders die nu weer een boycot gaan instellen tegen olie uit Rusland helaas.