Het zit tussen onze oren.
Krijg de hardwerkende Nederlander maar eens uit zijn of haar eigen auto. In het huidige OV-klimaat zijn er nog te weinig goede alternatieven op de vertrouwde automobiel. Nederlanders staan er wel voor open om te kijken naar een andere vorm van mobiliteit, maar inleveren op comfort is er niet bij. Dat blijkt uit een onderzoek van ABN Amro. De bank stelde via onderzoeksbureau PanelWizard aan meer dan duizend landgenoten van 18 jaar of ouder een aantal vragen met betrekking tot deelmobiliteit.
In het onderzoek komt naar voren dat men openstaat voor Mobility as a Service (MaaS). Dat is een vervoersabonnement die toegang geeft tot allerlei vormen van openbaar vervoer. De eis is wel dat het net zo comfortabel moet zijn als autorijden. En daar zit het knelpunt. OV gaat simpelweg nooit zo lekker zijn als autorijden. Een paar meter naar je auto lopen, rijden naar de bestemming, en voor de deur parkeren is een luxegoed dat het openbaar vervoer voor heel veel mensen nooit zou kunnen bieden zonder dat het meer tijd gaat kosten.
Deelnemers aan het onderzoek stellen dat het huidige openbaar vervoer te duur is om als vervanging te dienen van een eigen vervoersmiddel. Een meerderheid van deze groep is wel bereid 200 euro per maand uit te geven aan een MaaS-abonnement. In het gunstigste geval, afhankelijk van je locatie, moet je met zo’n abonnement gebruik kunnen maken van deelauto’s, deelscooters en deelfietsen. Wel stelt men dat het betaalbaar moet zijn en dat er geen gedoe is. Bijvoorbeeld één centrale app voor al die vormen van deelvervoer.
In de grote steden is deelmobiliteit in opkomst met onder meer elektrische scooters die je kunt huren met en app. Buiten de steden en met name buiten de randstad is echter heel wat nodig om MaaS van de grond te krijgen.
Fotocredit: Rijkswaterstaat / Harry van Reeken
bsxc2 zegt
Ik zou het nogal onhygiënisch vinden om telkens in een ander voertuig te moeten stappen.
imaginenl zegt
@bsxc2: treinen zijn idd enorm goor
sirprize zegt
@bsxc2: doet me denken aan die Top Gear aflevering waarbij ze hun tweedehandsje lieten checken door een forensisch onderzoeksbureau. Ze werden niet blij van de resultaten ?
mashell zegt
@bsxc2: als ik de auto’s van sommige gezinnen zie durf ik wel aan dat de gemiddelde deelauto zelfs als relatief schoon te bestempelen is.
gregorius zegt
@mashell: klopt, maar ik zit liever in de zooi van mijn kind en vrouw dan van iemand die ik niet ken.
peekaas zegt
@mashell: totdat zo’n gezin dus ook gebruik gaat maken van deelauto’s ?
intimrasiert zegt
@bsxc2: Echt goor inderdaad. Treinen en vlieguigen zijn ook extreem goor, daar zit ik dan alleen in als het echt niet anders kan, afgeleid met noise cancelling headphones en zo gauw mogelijk er weer uit.
spykerboy zegt
Ik blijf lekker in mn eigen auto’s, die deel autos mogen wel veel cheaper zijn, maar betaal liever de hoofdprijs en dat ik iets leuks rijd zoals ik zelf doe, dan dat ik el cheapo in een saai 13 in een dozijn koekblik rijdt.
gebruikersnaam3 zegt
@spykerboy: Ja en die deelauto’s zijn altijd de grootste hindernissen in het dagelijks verkeer. Die bestuurders rijden zo weinig dat ze bijna altijd een gevaar op de weg zijn.
rutgerg zegt
Het hebben van een auto is naast dat het gewoon leuk is (in ieder geval voor de meeste hier) toch een stuk vrijheid. Ik zou dat ook voor geen goud opgeven. Stel je besluit midden in de nacht ineens naar zuid frankrijk te willen…. niet dat dat vaak gebeurd is. Maar het kan wel. Daarnaast kom ik in de auto tot rust. Even afsluiten van de dagelijkse drukte en lekker met een muziekje meezingen terwijl niemand je kan horen. Geen gezeur aan je hoofd. Prima!
sirprize zegt
@rutgerg: dat kan dus ook in een deelauto, mits deze op je plaats van vertrek beschikbaar is.
racerx zegt
@sirprize: nee dat kan niet, in je eigen auto zingt het toch lekkerder… ;)
sirprize zegt
@racerx: hahaha, ok dan.
rutgerg zegt
@sirprize: daar zeg je het dus al. Mits deze beschikbaar is. Dat probleem heb je bij een eigen auto niet. Ik zie het ook bij collega’s die met het ov reizen. Die zitten al op de klok te kijken is de meeting binnen nu en 5 minuten af want anders missen ze hun trein en kunnen ze beter een half uur doorwerken. Nou dan issie na 9 minuten af en stap ik lekker in m’n auto ;-)
berlinetta zegt
@rutgerg: Haha dat is een probleem dat ik ook wel herken. Tegen het eind van de dag hou ik de klok als een havik in de gaten.
jack_abarth zegt
@berlinetta:
Ik ook, maar ben toch gewoon met eigen vervoer?
momo zegt
@sirprize: mits, ja. Toch wel anders dan wanneer ik weet dat mijn auto in mijn garage staat en ik ready to go ben. Het spontane is eraf met een deelauto. Van tevoren plannen en reserveren vervangt spontaan dingen ondernemen.
sirprize zegt
@momo: ja “mits” ja, ik zeg ’t niet voor niets.
momo zegt
@sirprize: Mits is niet zeker. Toch wel anders dan wanneer je er zeker van bent dat je eigen auto er staat en zodoende kunt doen en laten wat je wilt op ieder moment dat je dat wilt.
BMW330Ci zegt
@sirprize: Heeft die deelauto ook Logic 7 van Harman Kardon dan?
dare2think zegt
Het wil er bij mij niet in dat mensen die meer dan 3x per week een auto nodig hebben, voor zo’n deelautoconcept gaan. Als je vaker (en langer) rijdt heb je bepaalde gebruiksvoorwerpen in de auto liggen. Denk bijvoorbeeld aan ruitenkrabber, paraplu, zonnebril, eten voor noodsituaties.. allemaal dingen waar je niet aan denkt als je in de auto stapt (en die je niet standaard meezeult elke dag!) maar die toch erg handig zijn en aanwezig zijn als de omstandigheden veranderen. Ik zie deelautomobilisten al met hun nagels ijskrabben want de standaard aanwezige ruitenkrabber of paraplu is natuurlijk altijd kwijt. Het is een stukje vrijheid om iets klaar te hebben staan dat voorbereid is op omstandigheden.
Wat deelfietsen betreft: ik heb een keer in Parijs van het concept gebruikgemaakt. Allemaal mooi, met de TGV naar Parijs en dan met deelfietsen Parijs in. Tot ik tot mijn stomme verbazing tot de ontdekking kwam dat je daarvoor eerst €600 borg mag overmaken op een onbekend rekeningnummer waarvan je moet hopen dat het terugkomt na een aantal weken. Tja, zo gaat het dus niet werken. Alle deelinitiatieven op het gebied van fietsen moedig ik aan, maar maak het dan wel zo laagdrempelig mogelijk om er gebruik van te maken.
rickthestig zegt
@dare2think: Je eerste deel ben ik helemaal mee eens. Het tweede deel is in de meeste steden al aanwezig maar wordt nog steeds als diefstal gezien.
rutgerg zegt
@dare2think: wat denk je van de autostoelen voor de kids… leuk als je die de hele dag mee moet zeulen door de efteling omdat de auto waarmee je kwam door iemand anders weer mee terug is genomen….
berlinetta zegt
@rutgerg: Dat zou makkelijk op te lossen zijn door kluisjes te plaatsen.
shogun zegt
Niet alleen tussen mijn oren, ook in mijn bloed en in mijn hart.
loserboi932 zegt
Ik trek de boot wel even met de deel auto. Dacht t niet.
shogun zegt
@loserboi932: Dan ook maar aan de deel boot.
lekkerlinksrijden zegt
Het OV is te duur, in de spits overvol dus mag je lekker staan tegen stinkende mede passagiers. Eigen ervaring? Nee dat niet, mijn zoon heeft wel eens een filmpje gemaakt voor mij hoe het is om 8 uur in de trein. Ik geloofde het ook niet, maar het is echt een ramp. Dus ik begrijp wel waarom veel mensen de auto niet kwijt willen
karhengst zegt
@lekkerlinksrijden: Ik kan het alleen maar bevestigen. Zodra mijn werkgever reistijd in het OV als werktijd meerekent wil ik het overwegen. Tot dat moment is het schaarse vrije tijd en daarin zit ik niet te wachten op de lucht en herrie van een ander.
En geld betalen zonder dat er zitplaatsen, airco of een aankomsttijd gegarandeerd wordt, dat gaat er principieel niet in.
gregorius zegt
@karhengst: dan gaat het nog steeds mis.
Reistijd moet niet vergoed worden. Reizen naar werk moet niet vergoed worden.
Een werknemer die dagelijks langer van huis is (en minder vrije tijd heeft om te relaxed & rusten), die kost jouw, als werkgever, meer.
karhengst zegt
@gregorius: Zo lang er niks wordt gedaan aan het structurele tekort aan woonruimte en verhuizen met flinke kosten en onzekerheid gebonden is zal reistijd nog tot de realiteit behoren.
En uiteindelijk kost het een werkgever nog altijd meer om een goede werknemer niet in dienst te hebben omdat hij elders een beter regeling geniet.
lekbak zegt
@karhengst: vrijwel iedereen kan in deze tijd een baan dichtbij vinden. Gewoon daar waar je nu al woont.
Het aantal bewegingen van tegenwoordig is zo belachelijk onnozel dat er bijna geen woorden voor zijn.
Hou toch eens op met al dat reizen en zoek iets in de buurt! Beter voor de portemonnee, beter voor het milieu, beter voor de productie en vooral beter voor het geluk van de werkende.
karhengst zegt
@gregorius: Overigens ben ik het principieel volledig met je eens.
mashell zegt
@gregorius: dat is natuurlijk verkeerd om geredeneerd. Als jij je bedrijf daar vestigt waar de mensen niet kunnen of willen wonen en ze daar dus niet in de buurt wonen ben jij als bedrijf schuld daarvan en de rekening kun je dan ook niet bij de medewerkers leggen. Ik ben voor een randstadbelasting voor bedrijven, waardoor het interessant wordt om niet in de randstad te gaan zitten met je bedrijf zodat bedrijven en mensen beter over het land verspreid worden.
berlinetta zegt
@mashell: Dat vind ik ook een goeie. Ik zou het sowieso goed vinden als de overheid meer investeert in de regio’s buiten de randstad.
gregorius zegt
@mashell: vind ik niet verkeerd geredeneerd. De ene collega meer betalen dan de andere, omdat hij verder op woont en minder rusttijd heeft; dat is fout.
Dat dit mag/kan in NL: dat is fout.
Dat het NODIG is in NL: dat is fout.
Er zijn genoeg bedrijven die beter buiten de randstad zouden kunnen gaan zitten; echter: die zitten nu al in de randstad, het gaat goed en ze hebben de werknemers (die werknemers nemen ook genoegen met deze situatie). Het is een status quo.
BMW330Ci zegt
@mashell: veel van deze bedrijven zitten juist in Amsterdam omdat daar het juiste ‘personeel’ woont. Denk aan het financiële district/zuid as etc
reactief zegt
@lekkerlinksrijden: Die overvolle treinen gaan steeds beter. Maar vergeet niet dat je op het zelfde traject ook op een overvolle snelweg vast staat.
lekkerlinksrijden zegt
@reactief: ja maar dan niet met stinkende mensen tegen je aan gedrukt, eigen muziek en eigen temperatuur. Dat scheelt alles
cloverleaf zegt
@lekkerlinksrijden: misschien stink jij zelf wel een uur in de wind
lekkerlinksrijden zegt
@cloverleaf: dat klopt helemaal, maar mijn eigen lucht is voor mij heerlijk en houdt de rest uit mijn auto, win win situatie
reactief zegt
@lekkerlinksrijden: Ja, overdrijven kunnen we allemaal.
potver7 zegt
@lekkerlinksrijden: dankzij het filter in je airco ruik je al die uitlaatgassen niet, bedoel je?
sirprize zegt
@lekkerlinksrijden: tja, natuurlijk zijn in de spits sommige treinen overvol maar dat zijn meestal uitzonderingen. Bijv door een storing of uitval elders. Ik reis dagelijks met de trein. Ik mag van mijn werkgever tegen een kleine eigen bijdrage eerste klas reizen. Ik kies er zelf voor om eerder en dus voor de drukte te reizen waardoor ik altijd zitplaats heb. Voor mij werkt OV dus prima, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.
cloverleaf zegt
@sirprize: ik vindt de trein, buiten de spits om, ook het fijnste reismiddel wat er is!
berlinetta zegt
@lekkerlinksrijden: Ik ben ook iemand die ervoor kiest om met de trein naar werk te gaan ipv met de auto. Ik doe er net zolang over (soms zelfs sneller), het is gezonder omdat ik ook een stukje moeten lopen en fietsen, beter voor het milieu en ook nog eens goedkoper dan met de auto. Af en toe is het zeker druk en sta je in een overvolle trein, maar dat vind ik net zo vervelend als in de file staan (en die staat er iedere dag!).
dbar zegt
@lekkerlinksrijden: Ik kan het zelf ook beamen. Ik moet voor mijn opleiding iedere dag met de trein naar school toe. Ik ben dus afhankelijk van de Maaslijn (trein tussen Nijmegen, Venlo en Roermond). Het is daar een grote puinhoop. Overvolle treinen, gigantisch veel treinen die uitvallen en het komt vaak voor dat er bijvoorbeeld een treinstel aan komt rijden, terwijl twee normaal is. Verder zijn de treinen gewoonweg goor, doet de airco het vaak in de spits niet goed en stinkt het vaak. Als ik klaar ben met mijn opleiding, mijd ik het OV voortaan als de pest.
berlinetta zegt
@dbar: Die verbinding tussen Roermond en Nijmegen is ook gewoon om te huilen. Als de NS daar zou rijden, zou het al een stuk beter zijn.
palingenco zegt
Het openbaar vervoer is voor mij geen normale optie. Als ik alles met het OV doe moet ik om om 8:00 uur in Gouda te zijn de dag ervoor vertrekken en kom ik dus ’s nachts aan (en dan de hele nacht maar op het station wachten???) volgens de OV planner. Of ik pak uiterlijk om 5:20 uur de fiets naar het dichtstbijzijnde station en kom om 7:50 uur aan op kantoor. Of ik pak om 6:15 de auto en zet ‘m daar rond achten voor de deur.
berlinetta zegt
@palingenco: Woon jij op Schiermonnikoog en werk je in de randstad ofzo?
palingenco zegt
@berlinetta: nope, in het Brabantse dorp Budel net boven Weert. 9292.nl van deur tot deur, aankomst 16-6-2019 8:00 Antwerpseweg Gouda. Advies: Vertrek om 20:44 uur met de bus, aankomst 23:18 uur, kosten € 27,10 enkele reis. En dan hebben we het nog niet over wel/geen zitplaats, wel/geen overlast van medepassagiers (er zitten ook leuke tussen om naar te kijken, maar ja niet teveel want #metoo) en de overbekende veilige stations rond de tijdstippen die ik daar dan rond moet hangen. Ik moet dan wel in een tentje bivakkeren op de parkeerplaats voor kantoor want je moet toch slapen. Oh ja, en om 16:30 uur vertrekken betekent dat ik om 19:22 alweer thuis ben! Dus 1 uur en 22 minuten voor m’n avondeten, douchen, schone kleren en weer snel naar de bushalte om de dag erna op tijd op je werk te zijn. Nee, laat mij maar lekker 1,5 tot 2 uur dieselen voor € 10,90 enkele reis (toegegeven, alleen brandstof, maar voor € 16,20 kun je flink afschrijven/onderhoud plegen).
lekbak zegt
@palingenco: 100% kans dat je een baan heel veel dichter bij huis vind. Zoals het hoort. Mensen die denken dat ze op bijna twee uur rijden van hun huis moeten werken mogen ze wat mij betreft tot het randje van failliet beboeten. Het is zo ontzettend nergens voor nodig!
palingenco zegt
@lekbak: Ik werk ook veel dichter bij huis (normale reistijd zo’n 35 minuten enkele reis), maar moet voor m’n werk 5-6 keer per maand naar Gouda, soms 2 dagen achter elkaar. Voor mij is dit dus een realistisch scenario.
berlinetta zegt
@palingenco: Ja voor die 5-6 keer per maand is het ook prima om de auto te pakken. Maar uit jouw verhaal maakte ik op dat je dat iedere dag zou moeten doen.
imaginenl zegt
De tijd dat de deelauto automatisch voor komt rijden met een binnenklimaat naar jouw wens en het muziekje waar je op dat moment zin in hebt is niet heel ver weg meer. Prima voor het dagelijks toekomstig vervoer. En dan natuurlijk een tracktoy in de garage. Laat de toekomst maar beginnen!
cloverleaf zegt
Is Fake Taxi oog geen vorm van shared mobility?
sirprize zegt
@cloverleaf: meer shared hospitality
flutterby zegt
Volgens mij zei Henry Ford ooit dat als hij het gevraagd had mensen een sneller paard hadden gewild en nu hoor je éxact dezelfde argumenten voor de eigen auto.
Toen was paardenpoep in de steden geaccepteerd en nu de luchtverontreiniging. Als auto’s eenmaal volledig autonoom kunnen rijden (level 5) dan worden taxi’s zó goedkoop dat ik liever 2x extra op vakantie ga dan de luxe van een eigen auto hoor.
Het zal deels ook wel een generatie dingetje zijn. Het is natuurlijk lastig om afstand te nemen van wat decennia’s als normaal werd gezien.
cloverleaf zegt
@flutterby: mee eens. Echter denk ik dat volledig autonoom nog lang op zich laat wachten. Op A en N wegen geen probleem. Maar binnenstad Amsterdam met een onophoudelijke stroom fietsers. Smalle binnensteden met heel veel steegjes naast elkaar of juist hoge wolkenkrabbers die gps signalen weerkaatsen. Het moet fool proof zijn met genoeg redundancies ingebouwd voordat het ooit gecertificeerd gaat worden.
flutterby zegt
@cloverleaf: wanneer die komt is de vraag, maar ooit komt die.
Voor steden kunnen de busbanen worden gebruikt (het zijn tenslotte taxi’s) en deze eventueel uitbreiden wanneer parkeerplaatsen komen te vervangen met uiteindelijke het weren van niet autonome auto’s uit de binnensteden.
vaakbenjetebang zegt
@cloverleaf: Binnensteden zijn nu ook kansloze constructies, vooral in de ‘oude wereld’. We hebben met alle geweld de auto, die daar eigenlijk niet thuishoort en er fysiek vaak ook nauwelijks in past (grachtje in Amsterdam, iemand?) een plek gegeven. Nu is het zo druk en complex geworden dat er eigenlijk nauwelijks meer te rijden valt zonder de verkeersregels deels aan de laars te lappen, omdat anders alles klemvast komt te staan. Daar gaat een autonome auto natuurlijk nooit mee om kunnen gaan, net zoals veel mensen dat eigenlijk niet kunnen. Het aantal bijna-ongelukken als je een dagje door Amsterdam banjert en je ogen goed de kost geeft is echt bizar te nomen. Dat het vaak nèt goed gaat wordt is eigenlijk een klein wonder.
Het is hier natuurlijk een impopulair standpunt, maar in (drukke) binnensteden moet de particuliere auto gewoon uitgebannen worden. Rationeel gezien is daar weinig tot niks tegenin te brengen, en iedereen die wel eens heeft geprobeerd om zich door Amsterdam heen te wurmen met een auto weet dat er niet veel meer voor nodig is dan een DHL-busje en een verhuiswagen op 2 tactisch slecht gekozen grachtjes om het hele oude centrum compleet op slot te zetten.
Lang verhaal kort: die auto wordt linksom of rechtsom vanzelf de stad uit gejaagd. Het is niet houdbaar, vanuit welk standpunt je het ook bekijkt. Als dan eenmaal de particuliere auto de binnenstad uit is, kun je de infrastructuur ook aanpassen zodat die autonome deelauto’s, taxi’s en dergelijke zich veilig door de stad kunnen bewegen.
gregorius zegt
@flutterby: en daar heeft ie gelijk in.
Maar aan de andere kant: in een hoop grote steden vindt men het heel normaal om met het openbaar vervoer te gaan, omdat de auto simpelweg geen reële optie is. In Nederland is de auto vaak nog wel een reële optie en daarom is men moeilijke die auto uit te krijgen.
Maar er zullen veel mensen zijn die het wel prima vinden. Als ik ‘1ste’ klasse naar mijn weg kan in een shared ding; waarvoor ik evenveel of iets meer kwijt ben en waarbij ik evenveel of misschien 10 minuten meer tijd kwijt ben: dan ben ik al om. Echter, het is niet zo en voor velen is het hetzelfde. Zelfs MET file, is auto rijden nog steeds beter.
racerx zegt
Ik heb mijn motoren voor de fun, als er een regeling te treffen is waarmee ik goedkoop mn woon/werk kan rondbreien en nog wat boodschappen kan doen etc, dan durf ik t wel aan zonder auto. Die ene keer op vakantie huur ik dan wel een auto…
Anderzijds, als ik over een tijdje aan kinderen begin. Dan is een eigen wagen met standaard uitrusting aan troep in de kofferbak wel relaxed.
Dutchdriftking zegt
Autorijden is leuk, het is vrijheid, het bezit van een auto is hobby, en voor velen is de auto ook nog een stukje status. En heeft niet bijna iedereen goede herinneringen aan de achterbank van zijn eerste auto? Een deelauto is vervoer, maar een auto is zoveel meer dan vervoer!
tjorque zegt
Eigen auto wegdoen? Neen!
Eigen auto gebruiken om alleen in de spits te gaan rijden, als het anders kan? No way!!!
Modal shift? Yes!
Ik sta zelden stil in de file. Ik geef er met plezier wat comfort en veiligheid voor op om niet aan zoiets belachelijks als dagelijks aanschuiven tijd te verspillen.
gebruikersnaam3 zegt
@tjorque: Ik vind het heerlijk om niet dagelijks naast stinkende bellende mensen te zitten/ staan. Die in je private space zitten. Ik vind het heerlijk om niet door de regen of wind naar de bushalte te moeten lopen, of op een tochtig perron te gaan staan wachten op een trein die te laat is.
Ik sta lekker op mijn gemak in de file. De auto rijdt voor mij en na 30 minuten op mijn telefoon en wat mails later is de file voorbij en kan ik in alle comfort verder reizen naar mijn werk.
De auto vertrekt waar en wanneer ik wil en komt aan waar ik wil zijn.
tjorque zegt
@gebruikersnaam3: ik vind het helemaal niet zo erg om het af en toe koud te hebben of natgeregend te zijn.
Dat er mensen naast mij luidruchtig staan te stinken boeit me niet zo.
De geuren en geluiden van de moto overtreffen dat meestal toch :)
De auto blijft netjes, helemaal autonoom op de oprit staan. ?
TimoBac zegt
Zojuist terug gekomen van een 5-daagse roadtrip in Schotland. Civic als huurauto, helemaal top. Enige OV moment was van-en-naar Schiphol. Gisteren had het vliegtuig een uur vertraging, dan doe je er dus gewoon 1.5 uur i.p.v. 30 min over om thuis te komen omdat je de laatste reguliere trein mist. Volgende keer met de auto naar Schiphol..
berlinetta zegt
@timobac: Ja en de volgende keer sta je weer met de auto in de file. Zo is er altijd wel wat.
Jochempie zegt
Eigen auto’s moeten gewoon 3 keer zo zuinig worden, 1 op 100 rijden ofzo.
baklava zegt
A. Het is mijn hobby
B. Het OV is zeker niet overal goed(zeker hier in het Noorden niet)
C. Het OV is belachelijk duur
D. De auto is mijn eigendom, ik kan er mee doen wat ik wil. Kan met een deelauto niet.
E. Een leenauto wordt nooit van jou. Je kan beter geld verbranden.
berlinetta zegt
@baklava: OV is duur, klopt. Maar het ligt er wel aan wanneer. Voor woonwerk-verkeer kan het OV juist stukken goedkoper zijn dan de auto. Dat geldt in mijn geval ook. Voor het bedrag ik maandelijks aan de trein uitgeef, had ik niet de benzine kunnen betalen die ik nodig had als ik met de auto ging. Laat staan de afschrijving en eventueel extra onderhoud.
kle500 zegt
@berlinetta: Ik heb het voor mij zelf wel eens berekend. Dagelijks met het OV was zo schreeuwend duur dat het bezit van een auto echt niet zoveel duurder was. Bedenk daarbij dat het OV incl fileleed (voor mijn vriendin, ik rijd ww op de motor) ook nog langer duurde. Laatste yiteraard woonplaatsafhankelijk. Reken je dan nog mee dat er voor bij. familiebezoek (2 kinderen) toch een auto voor de deur zou staan of een deelauto gebruikt zou moeten worden, dan scheelt het helemaal niets meer. Denk dat je vooral moet kijken naar de mensen die een auto veelal ongebrukt voor de deur hebben staan waarvoor een deelauto goedkoper is.
berlinetta zegt
@kle500: Het hangt inderdaad van de situatie af. Ik moet zelf iedere dag op en neer tussen Arnhem en Veenendaal. Daarvoor heb ik een traject-abonnement afgesloten bij de NS voor 135 euro per maand. Voor dat geld kan ik niet de hele maand op en neer rijden met de auto. Dat betekent daarnaast ook dat ik iemand ben die een auto voor de deur heeft staan, maar hem niet veel gebruikt. De kosten daarvan vind ik op zich nog wel mee vallen. Kost me ongeveer 115 euro per maand aan vaste lasten en dat kan ik delen met mijn vriendin.
baklava zegt
@berlinetta: Hangt beetje van de locatie af. In de Randstad kan ik me voorstellen dat het makkelijker en goedkoper is.
berlinetta zegt
@baklava: Nou ik noem hierboven mijn eigen voorbeeld: Arnhem – Veenendaal. Voor 135 euro per maand kan ik zo vaak op en neer als ik wil. Gaat me met de auto niet lukken. Ik denk dat ik dan 5 volle tanks nodig zal hebben à 70 euro per tank.
pomoek zegt
Ah, ben ik per ongeluk op smetvreesblog.nl beland…
Als auto’s autonoom worden ga ik er zeker gebruik van maken. Feestje vieren 200 km verderop en lekker in de autonoom naar huis met m’n dronken harses. Ik zie het wel zitten!
rhellema zegt
Nee, het zit niet tussen onze oren, wel laten het ons door een bepaalde groep mensen aanlullen dat het tussen onze oren zit.
Breinstein zegt
Je eigen auto opgeven voelt voor velen (mij incl.) als het opgeven van je vrijheid. Waar je met je eigen auto kan gaan en staan waar je wilt (en niet van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet wilt zijn, hallo OV), wordt je met de alternatieven beperkt en ben je afhankelijk. Ik woon in een relatief kleine gemeente in het oosten van het land, deelauto’s zijn dan haast geen optie, het OV is te beperkt en over taxi’s ga ik niet beginnen.
Zoals met alles gaat de grote groep pas switchen als het alternatief even goed of beter is.
sanderm3 zegt
Ze nemen al genoeg lolletjes van je af hier. Alles wat leuk is word Of extra belast, of ze irriteren je stuk met advertenties net zolang tot je vanzelf oprot (denk aan bv YouTube tegenwoordig, 1 en al reclame). Alles wat leuk is of je vrijheid geeft proberen ze in te perken of van je af te nemen. Deel auto’s… Stap je straks bv in een afgetrapt hok wat net door een snuivend festival bezoekertje is bereden bv. Of iemand die meurt naar zweet. Of met dubieuze vlekken in de bekleding, want sommige viespeuken moet letterlijk overal noiken.. Etc etc
lekbak zegt
In de randstad heeft 99% van de autobezitters helemaal geen auto nodig. Op het platteland is een eigen auto een absolute eerste levensbehoefte.
Als iedereen nu eindel
lekbak zegt
@lekbak: de verstuur knop zit veel te dicht bij het toetsenbord voor mijn worsten…
Als iedereen nu eens zijn verstand gebruikt en op een normale afstand van hun huis werk gaat zoeken is er helemaal niks aan de hand. Dan kan je gewoon zonder file’s verplaatsen en een eigen auto bezitten zonder de wereld te slopen. Je word er nog rijker en gelukkiger van ook.
En dat geld ook voor bedrijven. Elke schilder uit den haag die denk in Rotterdam te moeten werken zouden per direct het bedrijf van moeten beëindigen en de directeur tien jaar in de cel moeten gooien. Ze zijn tegenwoordig helemaal gestoord geworden en niemand kan meer normaal denken. Er is voor iedereen een baan in de buurt en er is voor bijna elk bedrijf werk in de buurt.
reistje zegt
@lekbak: Word gewoon doorgerekend hoor. Snap alleen nooit waarom bedrijven/particulieren kiezen voor iemand die 100km verder woont.
yupyup zegt
@lekbak: “de provincie” is inderdaad het grootste probleem.
Ik doe met de auto 20-25 minuten over mijn dagelijkse traject (37km), met het OV duurt dat 1,5 uur tot 2,5 uur afhankelijk van de aansluiting. En dat tegen een gigantische prijs.
Maar, Hier kan je nog met het OV. Er zijn plaatsen in NL waar maar twee keer per dag (1x ‘s ochtends, 1x ‘s avonds) een bus komt. Succes met je reis dan.
Als je wilt dat mensen alternatieven kiezen, moet je wel zorgen dat het aantrekkelijk is. Eerst de kip, dan het ei.
lekbak zegt
@yupyup: hier 8 keer per dag een bus. Maar wel een belbus, minimaal anderhalf uur van tevoren bellen en voor minder dan drie man komen ze niet. Dus dat word twee km fietsen voor een normale bus die twee keer per uur komt. Geen heel groot probleem verder en scholieren doen dat ook vaak. Maar niet te doen voor boodschappen of met kinderen, of als je beperkt bent. Heb je alleen nog wel 75% kans dat de bus de halte voorbij rijdt omdat die vol zit in de spits.
Verder uiteraard het dingetje wat je tijd noemt. De bus is deur tot deur al snel 4 keer zo lang…
ericd zegt
“De eigen auto” is een hardnekkig fenomeen. Better deal with that.
JaxDryke zegt
Natuurlijk is een eigen auto hartstikke fijn. Veel beter dan een door zweet stinkende treincoupé of tussenin (als er weer eens geen zitplaatsen zijn, wat ook nog wel eens buiten de spits gebeurt.
En natuurlijk is een trein fijn, want je hoeft zelf niet te sturen, wegenbelasting te betalen, benzine/diesel/e-peut/gas/etc.
MAAR:
Afgezien van de vele jongeren die een auto willen in plaats van een oorverdovende scooter, heb je natuurlijk heel veel mensen die buiten de eigen woonplaats werken. Ikzelf persoonlijk werk 15+ KM van mijn huis af, dat ga ik écht niet op de fiets doen (in mijn branche sjouwen we de hele dag, dat is niet te doen). Met het OV is het al helemaal geen doen, want de aansluiting is kut. Met de auto doe ik er 10-15 minuten over als het meezit (het zit bijna nooit mee). Met de trein/bus zou ik er anderhalf uur over doen, want de bus zou ik dan net missen en de volgende rijdt dan pas een uur later. Een scooter krijg je mij niet op, dus dan blijft er maar één ding over: de auto.
reistje zegt
Het OV is vaak gewoon geen alternatief. En ja er zijn gevallen waarbij het sneller en/of goedkoper is, maar dat is meer uitzondering dan regel. Het is vaak langzamer en ook nog eens duurder (als je al een auto hebt staan), kortom het is geen alternatief voor de meerderheid.