Iedereen die zuinig op zijn auto is en weleens in een stad als Parijs is geweest, weet dat Parijs niet een stad is waar je graag je auto parkeert. Als ik een schatting moet maken dan zeg ik dat meer dan 80 procent van de auto’s in Parijs bumperschade heeft. Bumpers worden daar gebruikt waarvoor ze gemaakt zijn: om te bumpen. Geen parkeerplekje is te klein, want er wordt gewoon wat ruimte gemaakt. Auto’s staan daar vaak letterlijk met de bumpers tegen elkaar. Een schrikbeeld voor veel Nederlanders. Tot zover het Parijs, want ondanks dat wij Nederlanders gemiddeld een stuk zuiniger op onze auto zijn, blijken we niet verschrikkelijk aan onze auto gehecht.
Van de auto’s die in 2007 nieuw werden aangeschaft, heeft alweer 16 procent een nieuwe eigenaar. Dit blijkt uit cijfers van RDC, datacenter voor de autobranche. Hoe ouder de auto, hoe gemakkelijker hij de deur uit gaat. Van de auto’s uit 2004 heeft 60 procent inmiddels een nieuw baasje en auto’s in de leeftijd van 11 jaar zijn nog maar in 4 procent van de gevallen bij de eerste eigenaar.
Wat opvalt is dat vooral de gevestigde merken als Volkswagen, Opel en Fiat snel van eigenaar wisselen. Merken als Toyota en Hyundai blijven doorgaans langer bij hun eerste eigenaar, aangezien auto’s van die merken in meerderheid nog bij hun oorspronkelijke eigenaar, aldus RDC. Eind augustus telde Nederland 7.760.796 auto’s en RDC voorspelt dat dit er in 2011 zo’n 8 miljoen zullen zijn.
Met dank aan Sjors voor de tip!
danny zegt
Als VW, Opel en Fiat eigenaars hun auto snel van de hand doen, dan scheelt er toch iets mee met die wagens :)
BaRa zegt
Misschien omdat merken als Volkswagen en Fiat meer in de leasemarkt zitten?
MrSelected zegt
4 procent? Dus van elke 100 nieuwe auto’s blijven 4 (!!) bij hun eerste eigenaar?
Ongelovelijk.
Een auto blijft bij ons 1, maximaal 2 jaar. Dus dat klopt.
Totdat er natuurlijk een mooie klassieker / semi-klassieker langskomt, die blijft dan gewoon in de garage staan.
Maar nieuwe auto’s… nee.
Audipower zegt
Ja maar niet iedereen vaak zijn het de mensen die de auto lease hebben want een regular man(vrouw) kan het nooit opbrengen om elk jaar een nieuwe auto te kopen tenzij je topverdiener bent maar toch gaan ze dan als nog lease rijden.. me pa heeft nu een Stilo 1.9 JTD met Abarth pakket maar heeft nu 139000 km gereden in 2 jaar en nog geen 40 euro onkosten gehad dus ja de auto’s zijn wel goed .. ligt er alleen aan hoe je d’r mee om gaat dacht ik zo dus hou gewoon je eigen autotje:P en ik kijk vanmiddag voor een nieuwe WAT vinden Jullie van een Bravo HGT 2.0 20V 155 graag even reactie met plus of min punten van een HGT uit 2000
lincoln zegt
verwende consumenten misschien ??
Jandepandaman zegt
Tja, met al dat “niet roken” gedoe gaat het niet meer zo op. Maar ik krijg toch van veel autobezitters om mij heen nog steeds wel een beetje het gevoel dat ze de auto gaan inruilen als de asbakken vol zijn…
Mijn Pandaatje is van 1999 en ik ben van plan om hem te rijden zolang die auto het doet, domweg omdat ik los van een gebrek aan luxe, nog steeds geen betere auto voor het zelfde geld ben tegen gekomen. We rijden er niet zuinig mee, want er zitten trots verdiende stickers op van ondermeer Italië en Zwitserland en dan eigenlijk nog met van die volgnummertjes er bij omdat we die trips meerdere malen maken.
Maar goed- ik kan mijzelf dan ook echt niet een standaard-consument noemen- ik doe niet mee aan modes, ga niet mee in trends, geef niks om luxe en wacht niet op de laatste nieuwtjes… En dus mag mijn auto uit het jaar Nul zijn, zolang hij maar functioneert zonder eindeloos naar de garage te moeten.
prop zegt
Damn.. Autoblog wordt helaas steeds irritanter (dacht dat onmogelijk zou zijn na die Saab facade). Maar nu dus weer fakkin kut Audi reclame.. bij elke nieuwe pagina begint dat gare wijf weer onzin uit te kramen
Trouwens… de orginaliteit spat er ook weer vanaf.. je wordt helemaal doodgegooid met fluisterende snollen reclames
Antonius86 zegt
@MrSelected
Die vier procent is bij auto’s die een leeftijd hebben van 11 jaar. Dat gaat niet over ‘nieuwe’ auto’s. Dat is eigenlijk niks wat verbazing op zou moeten wekken. Oude auto’s moeten op een gegeven moment de deur weer uit he.
Volkswagen, Fiat en Opel zijn waarschijnlijk de meest verkochte auto’s. Dus ook de verkoop (tweedehands markt) is groter.
Antonius86 zegt
prop is met het verkeerde been uit bed gestapt :lol:
Antonius86 zegt
*correctie* gestapt -> geschoten XD
AutoInformatief zegt
Ik denk inderdaad ook dat dit meer komt door de leaserijders dan dat iemand als particulier zichzelf een auto koopt, en dan weer verkoopt met een paar duizend euro verlies. Of hij moet behoorlijk onderontwikkeld zijn!
@ Prop
Mag ik zo vervelend zijn om te zeggen dat ik een Bugatti Veyron bovenaan heb en dat gare wijf mij nog niets gezegd heeft ;) En nee ik heb geen adblocker of wat dan ook.
rstyled zegt
Toen ik laatst in Parijs was zag ik een ferrari F355 in een normaal steegje geparkeerds staan. Voor en achter zater er gewoon auto’s tegenaan en zag dat er duidelijk bumperschade aan zat en lakschade. Dan ben je toch ook een eikel als je je auto zo behandeld.
Herman zegt
Enkele importeurs maar ook veel dealerbedrijven kentekenen, met name an het einde van het jaar, hun niet verkochte voorraad om de verkoopstatistieken op te vijzelen. Deze voorraadauto’s worden later als nieuw verkocht maar het kenteken ondergaat daardoor wel een wijziging van tenaamstelling. Dit gaat jaarlijks wel om duizenden voertuigen.
Citrofiel zegt
Ik zou een nieuwe auto niet zo snel van de hand doen. Ik neem gewoon aan dat, als ik een nieuwe auto zou kopen, ik gelijk een auto koop die ik mooi en leuk vind, en mijn hele leven wil houden!
JPM zegt
Ik denk dat het verschil hem tussen aan de ene kant Toyota en Hyundai en aan de andere kant VW en Fiat vooral komt door de kopers. Toyota en Hyundai worden vaak aangeschaft door ouderen en die geven minder om trends en zijn sneller tevreden waardoor ze hun auto langer houden. VWs worden door 30tigers makkelijk ingeruild zodra hun salaris dr ook maar een beetje op vooruit gaat. Zielig eigenlijk.
classic red zegt
Een nieuwe auto kopen om hem na een paar jaar weer weg te doen is erg onverstandig, aangezien de afschrijving dan erg hoog is. Wanneer je regelmatig een andere wilt, kun je beter tweedehands kopen. Nieuw is meer iets voor wanneer je lang met de auto wilt blijven rijden.