Een team Nederlanders met creatieve gedachtes heeft een vreemde Porsche Boxster gemaakt.
Dé Porsche is ‘uiteraard’ de 911. Dat dit niet altijd het geval hoeft te zijn, bewees het Duitse merk eind vorige eeuw. De 911 (996) was gloednieuw en Porsche pakte de sterke ingrediënten van die auto om iets compleet nieuws te bouwen. De Boxster was geboren: een compacte roadster van Porsche. In eerste instanties leken de auto’s erg op elkaar. Klinkt gierig, maar Porsche had het dan ook niet zo breed.
Om nou de Boxster als ‘de redding’ te bestempelen, nee. Maar de instap-Porsche deed het best lekker en houdt het als 718 nog steeds vol. Ondertussen is hij vergezeld door de Cayman, een coupé-versie van de Boxster. En dat was ‘gewoon’ een coupé met aflopende daklijn, geen clownschoen-praktijken zoals bij de BMW Z3 Coupé.
Om even een duik te nemen in waarschijnlijke gedachten van een Nederlander: waarom kan dat niet met een Boxster? De bouwers in kwestie zijn vier studenten die samenwerken met Van Thull Development. Laatstgenoemde heeft op hun Instagram-pagina na een periode van vele teasers en work-in-progress-plaatjes gehad. Nu mogen we eindelijk het eindproduct aanschouwen. Dit is de Van Thull Development Boxster Shooting Brake.
Optisch is er echter weinig Boxster over, zou je denken. De voorkant komt van een 911 GT3 van de 997-generatie. De achterkant is half 911, half zelfbouw: de achterlichten en achterbumper komen van een vorige generatie 911 (991) en de ‘dakkapel’, datgene wat het een Shooting Brake maakt, is op maat gemaakt door VTD zelf. Wel wilden ze zo veel mogelijk ‘recyclen’ en komen de zijruiten van een Porsche 996. Het achtercompartiment (de achterklep met name) komt zelfs van een Peugeot: roept u maar welk model. De basis en dus de deuren, het interieur en het chassis komen echter ‘gewoon’ van de Boxster, specifieker eentje van de eerste generatie (986). Een Miamiblauw-achtige felblauwe kleur doet zijn best om te verhullen dat de verbouwde auto daarmee ongeveer 20 jaar oud is.
De vreemde verbouwing is een studieproject voor de vier bouwers die het project samen met Van Thull Development in elkaar zetten. De bizarre 986 is het eindproject voor de Minor Motorsport Engineering van de vier studenten. Mooi is altijd subjectief, maar het is een grappig en opvallend project.
rikus zegt
Eerste gedachte: nee! Maar hoe langer ik ernaar kijk, hoe meer ik van mening verander. Een mooie donkere (Porsche) kleur had het in mijn ogen een chiquere uitstraling gegeven.
banderas zegt
Achterklep Peugeot 407 SW?
tortuga zegt
@banderas: denk eerder vanuit de VAG familie
vroaaaaaaaaaar zegt
@tortuga: dan moet je de tekst even lezen…
shalomleon zegt
@banderas: ik zeg van een 308
potver7 zegt
@banderas: moet de 407 zijn idd, met het scharnierpunt zo ver in het dak.
Henk_he zegt
Kan ik eindelijk deze emoji’s eens gebruiken: ??
dappers zegt
Een soort Z3 coupe meets Volvo 480?
Een goeie poging, maar niet echt geslaagd in mijn ogen. vooral omdat je niet echt lekker in de shooting brake bak kunt kijken.
pcooperworks zegt
Geinig project.
jaribombarie zegt
Voor dit soort huisvlijt heb ik gigantisch veel respect. Als ik zoiets uit mijn handen kon laten komen, daar kan ik alleen van dromen.
goodvibrations zegt
Sowieso respect voor dit soort uitdagende projecten.. Met wss veel bloed zweet en tranen. Ook een best mooie, vooral bijzondere, auto geworden!
Dutchdriftking zegt
Hij is wijs geworden. Heel netjes gebouwd!
fanboy zegt
Heel leuk geworden!
Een luxere rustigere kleur was passended geweest, maar hiermee zijn de lijnen wel lekker duidelijk.
appeltaartislekker zegt
@fanboy: zoals lease grijs?
fanboy zegt
Nee bah, ik bedoel een mooie bruine kleur ofzo, of donkergroen oid
appeltaartislekker zegt
@fanboy: donkergroen is heel mooi idd.
Turbo S zegt
Met een iets langere wielbasis was ie waarschijnlijk beter te pruimen.
flatsixx zegt
@mercedesbenze350cdi: Ken je die nieuwe Porsche al? Panama ofzo… iets in die trend
ericd zegt
Yuk.
moveyourmind zegt
Dit is nog eens een leuk afstudeerproject…
En beter dan mijn eigen scriptie destijds, waar ik zelf na vier pagina’s al geen touw meer aan vast kon knopen.
jarnobakker zegt
Achterklep Peugeot 205
stephane8200 zegt
Het ziet er uit zoals het is: een bij elkaar geraapt geheel. Visueel geen samenhang.
De mannen hebben wel lekker kunnen knutselen. Dat wel.
gandini zegt
Een vraag uit oprechte interesse: waarom niet op basis van de Cayman?
Want dat lijkt me constructief veel eenvoudiger te realiseren?
emping zegt
@gandini: te duur?
basman147 zegt
Als je een Cayman als basis neemt moet je eerst van alles wegzagen voordat je kunt beginnen met bouwen. Een dakmodule van een cabrio aan de andere kant zit alleen maar met een paar bouten en stekkers vast, dat is een stuk sneller verwijderd. Bovendien hebben veel cabrios al extra verstevigingen in de bodemplaat, dus hoef je je als kleine bouwer niet meer druk te maken over de totale sterkte van de constructie, die is al in orde.
rubend zegt
@basman147: en van de eerste generatie was er geen Caymen. Deze Boxster was dan ook (verwacht ik) een voordeliger optie.
vroaaaaaaaaaar zegt
@basman147: wel vreemd dat als ze de dakkapel zelf hebben gebouwd, dat er dan een naad in het dak zit….
gandini zegt
Ah dat verklaard wel een hoop ja, dank!
dromedaris zegt
Oei. Neen.
phaeton zegt
Achterklep van een 306 3-deurs. Maar ik geloof eigenlijk alles als je deze foto onder ogen krijgt.
lompey zegt
Best gaaf
seanxtype zegt
Onderhoud is al makkelijk aan een boxster, maar hoe kom je er nu bij dan? En wat is de meerwaarde van een shootingbreak als daar een motorblok ligt. Is zoiets als een clio v6 5 deurs maken maar het blok niet verplaatsen.
sntial zegt
@seanxtype: het oog wil ook wat
carmasterr zegt
@Loek
De achterbumper is ook een 997 GT3 exemplaar. Dat maakt de keuze voor 991 achterlichten nog vreemder.
polpol33 zegt
Correctie: de 986 Boxster kwam in 1996 op de markt. De 996 een jaar later. Tot de B stijl zijn ze vrijwel identiek. De 986 heeft dus niet zomaar een stuk van de 996 gekregen.
Overigens gaat men er in het algemeen wel van uit dat de 986 Porsche er financieel weer bovenop heeft geholpen.
tampie zegt
@polpol33: klopt helemaal. Het is dan ook vreemd dat de auteur het helemaal bij het verkeerde eind heeft. De Boxster concept bestond al vele jaren en die viel goed in de smaak waardoor ze er ook veel hebben kunnen verkopen. Door de vele uitwisselbare delen met de 996 en de optimalisatie van het productieproces konden de kosten omlaag wat samen met de verkopen Porsche weer gezond maakte. De Cayenne zorgde later weer voor een soortgelijke impuls maar dan nog extremer.
gamma81 zegt
Porschirocco. als onhandigerd vind ik t schrijnend om te zien dat mensen die wel heel handig zijn, er dan zulke lelijke dingen mee doen.
joki zegt
Moet super zijn als je dit kan! Gelukkig zijn er nog mensen die dit doen. Chapeau
pindakoning zegt
Knap gedaan hoor!
Toch is dit een goed voorbeeld dat het niet eenvoudig is om een mooie auto te ontwerpen en te produceren. *denkt aan een DBS van de vorige generatie?*
cazzo046 zegt
Gaaf ding, knap gedaan.
koffiekopje zegt
Goed gelukt!
allesmetturbo zegt
Ik vind m gaaf! Ik zou er wel zo eentje willen kopen
jan97nl zegt
Dik
onlyporscheman zegt
Nee!
dirkv zegt
Ik vind het een gave auto, bravo jongens!
haroldv zegt
Als hardtop leverbaar maken?
flyerbunch zegt
Eindelijk de erkenning.. super project en met passie gebouwd!
boxster2005 zegt
Ben benieuwd of er ook een achterbank-je met verwarming in zit? Lekker warm boven 6 cil ;-)
boxster2005 zegt
Geslaagd project, echt collectors item.
Zie graag een foto van het interieur.