De verkopen van campers en caravans in Nederland blijven stijgen.
Een sleurhut achter je auto hangen. Dat is toch iets voor de boomers met een Ford Mondeo of Volvo V70? Think again. De markt van campers en caravans is juist booming in Nederland. Mensen zijn toch op zoek naar een alternatieve vorm van vakantie.
Elke keer een huisje boeken, of je huis op wielen meenemen. Dat laatste in vorm van van een caravan of camper groeit in populariteit. Al jaren zit de verkoop in de lift. De echte stijging kwam na 2020, mede door het coronavirus. Mensen gingen een andere invulling aan hun vakantie geven na de pandemie en wilden meer over eigen materiaal -zoals een caravan of camper- beschikken We zijn nu vier jaar verder en van een daling in populariteit is absoluut geen sprake. Integendeel.
Verkopen campers en caravans
In het eerste kwartaal van 2024 werden 11,5 procent meer caravans en 6,2 procent meer campers geregistreerd in vergelijking met dezelfde periode in 2023. Aldus cijfers van brancheorganisatie Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Inwoners van de provincie Noord-Brabant zijn voornamelijk gek op die dingen. Bijna 1 op de 5 nieuwe caravans en campers werden geregistreerd in deze provincie. Een groei van meer dan 18 procent.
De provincie Zuid-Holland is goed voor een aandeel van bijna 17 procent, gevolgd door Gelderland met 13,5 procent en Noord-Holland met 13,3 procent. De grootste groei is voor Groningen. De provincie zag het aantal registraties van nieuwe kampeerauto’s en caravans met meer dan 34 procent toenemen. Alleen in Utrecht was een daling waarneembaar met een min van 2,5 procent.
Totale aantallen
Per 1-4-2024 telt Nederland 615.981 caravans en 193.135 campers. Een stijging van 2 procent in vergelijking met een jaar eerder. Leo Diepemaat van de KCI verwacht dit jaar de 200.000 campers in Nederland te halen. Dat zou een verdubbeling van het aantal campers ten opzichte van 10 jaar geleden betekenen.
Verhoogde MRB op campers
Wat gaat de verhoging van de MRB op campers de staat opleveren? 200.000 maal een kwart meer opbrengsten. Laten we zeggen dat een gemiddelde camper 2500 kg weegt en dat is nog laag ingeschat. Dat is 225-250 euro meer per kwartaal, oftewel 900-1000 euro meer per jaar. Maal 200.000 is 180 tot 200 miljoen euro meer opbrengsten. Een grove schatting, want dat is alleen als mensen hem niet zouden gaan schorsen, wat ze nu wel gaan doen natuurlijk.
Foto: goede combi! Via jeroen797 op Autoblog Spots
Rudy zegt
Grote vraag is, waar ga je deze allemaal stallen?
lekkerlinksrijden zegt
er zijn al aardig wat tuinders die minder verbouwen en de kas als stalling gebruiken, veel minder werk en het levert genoeg op
rwdftw zegt
Dat kan je rondom Nijmegen en Arnhem wel vergeten. Iedere tuinder die zijn kas ging inzetten voor stalling van caravans kreeg last met handhaving. De kas was namelijk niet gebouwd voor stalling en daar was de vergunning ook niet voor afgegeven. Tuinders moesten daarmee stoppen. Het alternatief was een veilinghal die al jaren leeg stond waar een caravanstalling in kwam. 1400 plaatsen. Met een wachtrij want ook deze zat vol.
De caravanstalling was echter alleen huurder. De eigenaar was een sloopbedrijf en de hut zat vol asbest. De eigenaar zocht alleen iemand die dat stuk grond wilde hebben en de sloop van het pand wilde lappen. Dat lukte.
Daarna kreeg iedereen een brief om het bezit te verwijderen uit de stalling.
antoonniels zegt
Voor een deel in het favoriete vakantieland. Voor een deel in kassen die we niet meer gebruiken voor voedselvoorziening, omdat dit straks goedkoper uit andere landen komt. Scheelt meteen weer een hoeveelheid stikstof waar we allemaal zo druk mee zijn.
Mijn grote vraag is waar gaan we ze allemaal mee trekken? De meeste EV’s zijn toch niet echt geschikt voor die enorme sleurhutten, enkele ( prijzige ) uitzonderingen daargelaten. Laatst iemand met een model Y longrange en een lege, redelijk aerodynamische caravan naar Parijs heen en weer zien gaan op YT en dat was net een comedy show voor mijn gevoel. Laat staan dat je naar Spanje / Italië gaat.
fanboy zegt
@antoomniels: Een camper is daarentegen wel mooi te combineren met een EV. Dan kun je een vrij simpele EV hebben die niet alles hoeft te kunnen. Maakt het heel betaalbaar.
anthwan zegt
Bij boeren in stallen die gestopt zijn, ruimte zat.
rollingstoned zegt
Gewoon opblazen, zoals ze bij Top Gear doen?
William zegt
Er zit forse BPM op een camper, dus zo harkt de overheid nog meer binnen. Naast de MRB.
https://www.importautos.nl/bpm-berekenen/camper/#:~:text=De%20BPM%20voor%20een%20nieuwe,toeslag%20van%20€%20273%2C-.
Mike zegt
Zoals onderaan het artikel vermeld zal iedereen zijn camper gaan schorsen, wat ze nu waarschijnlijk ook al doen. Scheelt dus de helft en als dit mensen juist aanzet tot het schorsen nog veel minder. Belachelijke aanpassing overigens want het grootste deel van de campers gaat regelrecht naar het buitenland om op vakantie te gaan. Hier in Nederland is namelijk nogal truttig op de camping ten opzichte van het buitenland
ttr6 zegt
Nog veel belangrijker en erger: dit komt dus allemaal ook de weg op. Net als jij met je leuke sportwagentje die mooie kronkelweg in Frankrijk/Spanje wilt aanvallen, zitten er van die k.t campers voor je neus. Liefst ruim over de middenstreep want ja, Henk durft niet echt scherp rechts te houden want dat kreng is zoooo breed en goed overzicht heeft Henk ook niet en anders begint Truus wel op de bijrijdersstoel te miepen dat die veel te dicht aan de kant van de weg zit…..ELLENDE.
Er kan voor mij niet genoeg MRB/BPM/BTW/ACCIJNS etc etc op die krengen geheven worden.
Zo, dat is er ook weer uit.
marcomanta zegt
Levensgevaarlijk, althans, de meeste bestuurders, vermoedelijk bejaarden, hebben amper rijervaring met zo een bakbeest, misschien zou een cursusje nodig zijn, kijk maar eens hoe onzeker ze op 60 en 80 km wegen rijden.
Jeff zegt
De overheid verdient niet. Wat je natuurlijk had willen zeggen is dat er €200 miljoen extra in staatskas is om nationale programma’s van te financieren zoals het aanleggen en onderhouden van wegen en natuurgebieden om in te recreëren. Fijn dat we in zo’n welvarend land wonen waar dat kan.
schuimbekje3 zegt
Je zult het voornamelijk zien op plekken waar mensen nog ruimte hebben om zo’n camper of sleurhut kwijt te kunnen… ik zie voornamelijk in brabant, zeeland en het noorden dat mensen genoeg ruimte hebben om zo’n ding te stallen op eigen terrein of met een zacht prijsje te stallen in een stalling…
Hier komt de gemeente al langs met het bonnen boekje als je vouwwagen langer dan 4321 minuten laat stil staan.