
Dit is er met de Porsche gedaan.
Een toffe sportauto kopen is natuurlijk leuk, maar het ding meenemen op bijzondere roadtrips is waar je de leukste herinneringen aan gaat overhouden.

Een groepje autoliefhebbers trekt binnenkort naar de Noordkaap. Een autorit die jaarlijks georganiseerd wordt. De organisator van deze rally probeert altijd origineel uit de verf te komen en doet dat dit jaar met een aangepaste Porsche 911 Carrera T.
De 991.2 is door Absolute Motors aangepakt. Naast een wrap, wat lampen, bumpers/spoiler van een GT3 en een dakrek hebben er ook serieuze aanpassingen, zoals een aangepast onderstel, aan de auto zelf plaatsgevonden. De volledige lijst met mods check je hieronder.
- Porsche GT3 MK2 voorbumper
- Porsche GT3 MK2 achterklep + spoiler
- Porsche GT3 MK2 side skirts
- Manthey Racing KW onderstel op zijn hoogste stand afgesteld
- Fuchs velgenset breedset
- Nokian Hakkapeliitta Spijkerbanden met 295/35R19 achter (volgens de eigenaar nodig voor launchcontroll in de sneeuw)
- Custom made rally lichtkap op de voorbumper
- Custom made carbon bodemplaat en Carbon “sneeuwschuif lip”
- Porsche dakdragers
- Dakrek met custom made beugels voor lampen
- 8x 90watt schijnwerper, diverse oranje led flitsers
- Custom design carwrap met verweerde look. Jagermeister design met toestemming van Jagermeister.
- Gele koplampen
- Steenslag folie voor de voorruit
- Vaste sleepoog lussen + Ingebouwde brandblusser
- Diverse dakrek accessoires
De rally duurt zes dagen en er zal in totaal 7.500 kilometer afgelegd worden. Een groot deel zal worden gereden op sneeuw, waarom er dus ook spijkerbanden nodig zijn. Mocht er een flinke sneeuwbui opsteken dan zit je met deze 911 goed. Het oranje gevaarte is door zijn opvallende wrap goed te zien.
Dit ziet er gaaf uit, maar de uitvoering roept eigenlijk heel veel vragen op:
– wat is het nut van sideskirts bij het rijden in de sneeuw? Dit gaat m.i. ten koste van de bodemvrijheid.
– waarom breedset velgen? Rijden in de sneeuw vraagt juist om smalle banden (kijk maar eens naar WRC beelden)
– en als er geen sneeuw ligt, worden de banden dan gewisseld voor spijkerloze winterbanden?
@RRRobert: it’s all about the looks. Insta, je weet toch
@RRRobert: met moderne spijkerbanden kan je prima op de normale weg rijden. Het maakt iets meer geluid, maar geen absurde slijtage oid. De ‘spijkers’ zijn ook maar hele kleine metalen pinnetjes, die de band in kunnen bewegen.
@motorhead: dat had ik moeten weten, had ik ze gekocht voor de carbagerun komende maand ipv normale winter banden :) dacht dat ze dan juist zouden slijten
@antielectrischeautos: op de Carbagerun facebook staan genoeg advertenties voor spijkerbanden
@f31bmw320d: Klopt, maar had geen zin om 4 velgen met banden mee te nemen etc om dan te wissellen bij de sneeuw, nooit geweten dat je er ook gewoon mee over straat kon tegenwoordig.
@antielectrischeautos: hier in Zweden rijden veel auto’s ermee. Zelf 6 winters, nu weer zonder omdat er tegenwoordig zo zelden sneeuw en ijs ligt. Is vooral op ijs dat er een voordeel is. Nadeel, de wegen slijten snoeihard en de spijkerkoppen hebben hun beste tijd gehad na twee seizoenen op voornamelijk asfalt. En duur.
@motorhead: Je moet wel extra betalen om in Noorwegen met studded tires te rijden, anders boete
Dit zou voormij de enige reden zijn geweest dat je liever een Carrera 4(S) zou willen hebben. Verder wel een heel gaaf project en volgensmij een hele toffe roadtrip??
@kennone: nee joh, juist dit lekker driften in de sneeuw ermee zo!
@antielectrischeautos: lekker driften, nog nooit 4wd zien driften in de sneeuw? Gaat tenminste nog vooruit ipv met een slakkengang
@fernie: Klopt, we gaan het volgende maand proberen met een 1e gen TT quattro, paar jaar terug met een RWD gedaan nu AWD, kijken hoe of wat…
@antielectrischeautos: Nice one! Velen malen beter :) Rwd driften kan en is leuk maar is toch wel stuk langzamer in vergelijking met awd mocht het daar ook om gaat dan. Nadeel met tempo is natuurlijk dat wanneer het misgaat het ook snel serieus wordt. Veel plezier
@fernie: Tja dat is het voordeel van een TT8N quattro, zoveel kosten ze niet meer, dus is afschrijven niet zo een heel groot drama, maar het doel is heel houden uiteraard ;)
@kennone: de meeste rally porsche’s zijn gewoon rwd. Dit kan omdat het blok op de achterwielen ligt, dus veel druk en tractie. Op die manier is rwd met juiste banden heel goed te doen (youtube even naar rally 911, juist veel gt3’s)
Is er een website of YT-kanaal waar je de rally kan volgen?
@ericc: Jordy Dost van JD Customs gaat volgens mij mee rijden dit jaar
Geniaal natuurlijk, maar wel een paar vragen. Waarom geen Carrera 4S, waarom brede banden in de sneeuw, en waarom een GT3 look op de instapper? Dat is net zoiets als RS logo’s op een A3 met een 1.6 tdi…..
Er zijn veel gavere offroad Porsches geweest in het verleden. Deze had ook gewoon alleen met die banden naar de Noordkaap gekund. En je kan hier toch nog niet rijden met de spijkerbanden, het eerste stuk.
Ik vraag me af wanneer die banden eronder gaan dan, je moet wel erg dichtbij de noordkaap zijn wil je door de sneeuw rijden nu. Aanhangwagentje mee?