Uit onderzoek naar rijgedrag uitgevoerd door Univé blijkt dat de Nederlander een voorbeeldig weggebruiker is.
Oudere bestuurders en mannen zijn bovengemiddeld tevreden over hun eigen verkeersdeelname. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door MarketResponse in opdracht van Univé. Over het algemeen geven Nederlanders zich een hoge score als het om veilig rijden gaat. Ze geven zich een dikke voldoende, namelijk een 7,6.
Univé onderzoek rijgedrag
Dat zeggen ze dus over zichzelf, laat dat duidelijk zijn. Ruim 60% van de 1007 deelnemers aan het onderzoek geven zichzelf een 8 of hoger. Tevens geven ze hun partners en ouders goede cijfers (respectievelijk een 7,6 en een 7,2). Andere weggebruikers komen er minder goed vanaf, daar zijn we minder tevreden over. Die geven we namelijk een magere 6,6. Hiernaast geeft 13% van de Nederlanders de ‘gemiddelde Nederlander’ een onvoldoende. De meeste respondenten hebben de mening dat mannen meer voor gevaar zorgen op de weg. Ook is het gebrek aan rijervaring (voornamelijk bij jonge mensen) die er voor zorgen dat de wegen onveiliger zijn.
65-plussers zijn heel content met zichzelf. Zij geven hun eigen rijstijl zeker een 9. Vrouwen zijn wat minder enthousiast over hun rijgedrag en geven zich een 7,5. Nog steeds niet slecht, maar beduidend minder dan de bejaarden onder ons. Vrouwen geven hun partner een hoger cijfer dan zichzelf, namelijk een 7,7. Sommige partners rijden echter als Max Verstappen: 19% krijgt namelijk een 9.
Wegebruikers
Dus: de Nederlander ziet zichzelf als een voorbeeldig weggebruiker. 92% van de respondenten zegt dat het altijd richting aangeeft bij het wisselen van baan, er zaten dus weinig BMW-rijders tussen. Volgens 77% van de deelnemers kiezen ze ook voor ‘beheersing’ in bochten en houden ze (78%) zich keurig aan de maximumsnelheid.
Veilig Verkeer Nederland (VVN) is niet verbaasd over de resultaten. Rob Stomphorst van de VVN zegt dat het een kwestie is van perceptie en dat we bekend zijn met onze eigen kwaliteiten en die van onze naasten en beoordelen onszelf als de perfecte bestuurder.
Onze kritische blik vervaagt en áls we al door hebben dat we zelf gevaarlijke situaties of zelfs bijna een ongeluk veroorzaken, vergeten we dit vaak
Stomphorst
Hier is tevens van toepassing dat onbekend onbemind maakt. Anonieme weggebruikers die gevaarlijke capriolen uithalen zijn gemakkelijker te beoordelen dan onszelf. Want ja, kritisch zijn op jezelf is en blijft lastig.
petroldrinker zegt
Lol, ik zie onszelf eerder als enorm slechte weggebruikers, auto gewoon naar links gooien zonder te kijken, links plakken, niet naar rechts gaan als er ruimte is etc, nee we zijn maar een slecht rijdend land
mashell zegt
In die drie dingen die je noemt schijnt wel duidelijk door dat jij maar al te graag wil doorrijden op de linkerrijstrook…
Mijn motto: als ze niet al te ver onder de limiet sukkelen, neem ik niet de moeite me er aan te ergeren.
petroldrinker zegt
Daar is de linker strook ook voor, door rijden, en dus niet mensen hinderen zoals meestal gebeurt met alle bejaarden op de weg
mashell zegt
Helaas, dat is het foute antwoord, u gaat niet door voor de koelkast. De linkerrijstrook dient om langzaam rijdend verkeer in te halen. Er eventjes om heen te gaan. Niet om permanent op te blijven rijden, behalve voor leaseauto’s natuurlijk die kopen dat recht door bijtelling te betalen.
Melvinkorrels zegt
Dit jaar heb ik in Engeland, Duitsland, Frankrijk, Belgie, Spanje, Zwitserland, Italie en Nederland gereden.
Engeland, blijven uitsluitend ‘rechts’ (voor hen links) rijden. Ongekend. 3-4 baansnelweg en niemand die maar een weghelft zou opschuiven voor sneller verkeer.
Frankrijk en Spanje vind ik vrij nette rijders, zo lang je niet in de buurt van grote steden komt. Gaan ook vrij snel opzij als je sneller bent.
Belgie, vergelijkbaar met Nederland.
In Italie doen ze maar wat.
Zwitsers zijn wat mij betreft de betere rijders binnen de EU.
Duitsers vind ik dan weer verschrikkelijk, ik maak ze het meest mee in Nederland. Maar zodra die de NL grens over zijn vergeten ze welke pedalen ze moeten gebruiken, wanneer ze naar rechts kunnen en hoe auto rijden uberhaupt werkt.
Nederlanders kunnen aardig rijden. Alleen geld hier vooral dat iedereen vindt dat ze zelf voorrang hebben. Iemand voorlaten is echt not done. Teveel gehaast is denk ik het antwoord. Nee ik vind Nederland zeker niet het slechtst rijdende land. Maar het idee dat een knipperlicht voorrang geeft moet toch wel echt aangepakt worden.
mashell zegt
Zwitsers… Zwitsers rijden netjes in Zwitserland vanwege de repressieve regels en keiharde handhaving daar, maar wanneer ze buiten Zwitserland zijn dan komt al die opgekropte frustratie eruit en rijden ze als idioten.
Naast dat een knipperlicht geen voorrang geeft doet eindeloos links blijven rijden dat natuurlijk ook niet.
tuutertuuter zegt
Als je de stuurmanskunsten zou kwantificeren in relatie tot de kosten van het halen van een rijbewijs, dan is de kwaliteit van het NL-se kaartje zéér betreurend denk ik.
In Zwitserland hoef je alleen een eerstehulp-cursus en theorie-examen te doen, en je hebt je rijbewijs. En dan rijden ze dus beter dan in NL, waar je makkelijk 1500 tot 2500 euro kwijt bent, haha.
baf07 zegt
Ik vind mezelf ook een knappe vent….
wimof zegt
Foto!
mundus zegt
Onderzoek van Univé, jaja. Al die participanten zaten niet te wachten op een hogere premie natuurlijk!
kniesoor zegt
De vraag is of de 1007 respondenten van de poll een representatieve afspiegeling van het totale aantal otomobilisten (m/v/x) in Nederlandje zijn. Zijn er geleerde statistici onder de reaguurders, die hier iets zinvols over kunnen zeggen ?
drietand zegt
Er zijn ca. 8 miljoen automobilisten in Nederland. Wanneer je over deze populatie een uitspraak wil doen met een foutmarge van 2% en een betrouwbaarheidsniveau van 95% (dat wil zeggen dat je voor 95% zeker kan zeggen dat het resultaat maximaal 2 procentpunt in beide richtingen afwijkt wanneer je de vraag aan de gehele populatie stelt), heb je een minimale steekproefgrootte van ruim 2.400 respondenten. Zowel de foutmarge van 2% als de betrouwbaarheid van 95% zijn heel gebruikelijke getallen in algemene statistiek. Nog niet de helft van de vereiste steekproefgrootte hiervoor wordt gehaald.
Met deze steekproef haalt Univé een foutmarge van iets meer dan 3 procentpunt, wat niet erg slecht is maar toch flink afwijkt. Voor een onderzoekje ‘voor het nieuws’ als dit, is het best oké.
Mand!
kniesoor zegt
Dankjewel, duidelijk verhaal 👍
mashell zegt
Ik denk dat het klopt, de meesten op de weg behandelen minstens zes app gesprekken tijdens het rijden en meestal gaat dat gewoon goed: uitstekende chauffeurs…
cloverleaf zegt
Nederland is zo godvergeten druk overal. Vind ons niet heel slecht, tuurlijk zitten er veel kneuzen tussen maar ivm onze Zuiderburen rijden Nederlanders keurig. Ik rijd erg veel in NL, Duitsland en België maar alle bijna ongelukken gebeuren in België.
Laatst bijna aangereden door een slingerende non van achter in de 80 in een fiesta. Ook als ie bij Luik richting Verviers gaat, zo’n enorme gevaarlijke rotonde. Lijkt of ze in heel België geen ene k om verkeersveiligheid.
sportabgasanlage zegt
Hoewel bij zo’n onderzoek het risico heel groot is dat mensen de sociaal wenselijke antwoorden geeft (want wie is er nou echt eerlijk over asociaal gedrag?), kan het best kloppen. Want wees nou eerlijk. Als je rondrijdt op de Nederlandse wegen, is 90% inderdaad langzaam en houdt zich grotendeels aan de regels. Alleen die 10% die het niet doet, springt er natuurlijk het meeste uit. De afwijkingen vallen juist op. Hierdoor kan de indruk ontstaan dat er alleen maar idioten op de weg zitten, maar in de praktijk valt dat natuurlijk reuze mee.
bmw1cabrio zegt
Een klant zei ooit: ik vind mijzelf een goede bestuurder, net als 98% van de overige weggebruikers. Klopt dus nog steeds.
Asociaal rijgedrag is irritant, maar vind ik minder erg dan de bestuurders (opvallend vaak een vrouw) die anderen over het hoofd zien of verkeerde inschattingen maken. Die hebben vaak geen benul van hun fouten.
Nino zegt
Voorbeeldig, mooi verhaal. Tegenwoordig hebben we allemaal haast en gunnen we elkaar niks. Het lijkt soms wel alsof je het kan koppelen aan hoeveel vermogen er in de auto zit. Wat mij opvalt is dat hoe kleiner het vermogen is, hoe groter de haast (althans, in Zuid Holland).
tortuga zegt
Als een persoon vanuit 1 van de buurlanden. Ben ik geneigd om heel hard te lachen met de titel. Nu gaan we het even lezen…
leefvrij zegt
Volgens mij is een goede chauffeur iemand die weet om te gaan met de fouten van anderen. We zijn allemaal menselijk en maken daarom fouten. Een slechte chauffeur gaat agressief om met de fouten van anderen, omdat de aggressieve reactie de situatie nog gevaarlijker maakt, dan die al was.
Dutchdriftking zegt
Net weer door een Fransoos de weg afgedrukt, scheelde niks of ik had de 159 in de greppel gehad. Typisch rijgedrag wat je in Frankrijk ziet. Ook ontbreken van fatsoenlijke belijning op veel plaatsen maakt het niet makkelijker. De gemiddelde Nederlander is doodsbang voor een bekeuring, en wil brandstof besparen. Maar ook als eerste thuis zijn. Die combinatie levert een rare rijstijl op.
RiKe zegt
Als je de rijvaardigheid vergelijkt met een ander land, en die doet het slecht, betekent het niet automatisch dat de Nederlander het wel goed doet. De rijvaardigheid in Nederland is echt om te janken zo treurig. Inzicht en anticipatie zijn volledig afwezig, en egoïsme/asociaal gedrag voeren de boventoon samen met een grote mate van onkunde
Homer55 zegt
Ben ik mee eens.
neal zegt
Nederlanders denken ALTIJD dat ze beter zijn in alles :-D