Wie op zoek is naar een raceauto voor op de straat moet nu zijn kans grijpen.
Gelukkig zijn er nog knotsgekke Nederlanders die soms iets belachelijks doen met een auto. Autocoureur Junior Strous bijvoorbeeld. Hij had als droom om van een straatauto een raceauto te maken. Die droom werd werkelijkheid in vorm van de BMW M6 GT3.
Het was een project van formaat waar veel manuren in hebben gezeten. Vrijwel heel 2018 is er gewerkt aan de BMW. Bezit van de zaak is het einde van het vermaak, want stiekem is Strous al bezig met zijn volgende project. De BMW is dan ook te koop gezet.
In de basis gaat het om een M6 Coupé uit 2013 met het Competition Package. Kosten noch moeite zijn gespaard om van de BMW een ‘echte’ GT3 te maken. De twin turbo achtcilinder onder de kap levert meer dan 800 pk. Zowel de versnellingsbak als het differentieel zijn versterkt om het vermogen aan te kunnen. 0-100 doet de M6 in ideale omstandigheden in minder dan drie tellen, de topsnelheid bedraagt 342 km/u. De radiateurs zijn in een andere hoek geplaatst om het blok meer koeling te geven. Achter werden luchtinlaten gecreëerd voor meer koeling bij de remmen. Het is slechts een greep uit alle hardware aanpassingen die zijn gedaan.
Tegenover Autoblog laat Strous weten dat het gewicht nog een uitdaging was. De M6 is immers geen lichte jongen van zichzelf. Op het bodywork werd winst behaald door gebruik te maken van carbon onderdelen. Daarnaast werd een compleet nieuw uitlaatsysteem van titanium gemonteerd. De auto weegt uiteindelijk 200 kg minder in vergelijking met een reguliere M6. Meest opvallende is de achtervleugel, afkomstig van een echte M6 GT3 die heeft deelgenomen aan de 24u van Daytona.
Strous vraagt 325.000 euro voor de BMW. Met dit soort projecten is de kans groot dat een buitenlander de M6 uiteindelijk gaat kopen. Het zou jammer zijn als deze 6 Serie uit het straatbeeld gaat verdwijnen.
Het volgende project
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. De coureur liet aan ons weten dat het volgende project al in de startblokken staat. Strous wil een Ferrari 458 ombouwen naar een straatlegale 458 GT2. De Nederlander is nog zoekende naar de juiste auto, maar diverse onderdelen voor de ombouw zijn al binnen. Het is de bedoeling dat deze ombouw een stuk sneller moet gaan verlopen in vergelijking met de M6 GT3. Strous hoopt de toekomstige auto in juni van dit jaar klaar te hebben.
Fotocredit: M6 GT3 in parkeergarage via @thomcarspotter op Autojunk. 458 GT2 impressie via 458gt2 op Instagram. Met dank aan iedereen voor de tips!
pielemuis zegt
325.000 !?
Het is goedkoper om een echte M6 GT3 te kopen en die via engeland straatlegaal te krijgen..
gwnbmw zegt
@pielemuis: maar mag die ook in nederland geimporteerd worden?
ukbob zegt
@gwnbmw: volgens mij wel, als in de UK eerst een kenteken is verleend.
Zelfde route wordt vaker gebruikt.
mashell zegt
@ukbob: snel nog even voor 29 maart…
sr20det zegt
@mashell: Italië is ook nog een optie, daar is het ook allemaal wat soepeler.
pielemuis zegt
@gwnbmw: yep. Zo word dat veel met die kitcars gedaan.
loserboi932 zegt
@pielemuis: hoe werkt dat precies? Worden die auto’s dan in Engeland omgebouwd naar straat versies en dan daar geregistreerd waar de regels soepeler zijn, neem ik aan? En zijn ze dan automatisch ook hier straat legaal?
Bij voorbaat dank
pielemuis zegt
@loserboi932: google even hoe ze dat met kitcars en van die zelfbouw auto’s doen icm engelse registratie voor kenteken.
momo zegt
@pielemuis: Voor Strous ging het om het proces, niet het doel. Voor de volgende koper zou invoeren via UK wel eens goedkoper uit kunnen vallen.
pielemuis zegt
@momo: dat snap ik. Het proces is ook leuker.
Maar uiteindelijk koopt de nieuwe eigenaar een “klare” auto. Dan is 350k wel veul, als je voor minder een echte gt3 hebt staan.
bmwfreak038 zegt
@pielemuis: vergeet dat maar
atrak zegt
@pielemuis: Wat een gekkie!
bmw2coupeeigenaar zegt
@pielemuis: Ja het is echt absurd hoe relatief eenvoudig het lijkt om een auto daar straatlegaal te krijgen. Zoek bijvoorbeeld ‘World’s Fastest Car” of check de Topgear aflevering waarbij er custom made limousines zijn gemaakt van oude auto’s.
Dutchdriftking zegt
Gaaf!
stephane8200 zegt
Daar trek je helemaal geen aandacht mee van zowel iedereen als de politie.
escort77 zegt
@stephane8200: die aandacht krijgt ie ook wel in een grijze Prius hoor…
stephane8200 zegt
@escort77: ja, da’s waar.
maotje zegt
@stephane8200: inderdaad. Verl te opzichtig ding.
reactief zegt
Heerlijk dit.
Ik zou het zelf absoluut niet willen, maar te gek toch dat er van die mafkezen zijn die zulk soort projecten niet alleen bedenken, maar ook gewoon bouwen.
mats106rallye zegt
Teleurstellend!! Ik hoopte deze nog een keer tegen te komen bij een streetgasm event.. M6 GT3 project vind ik een stuk gaver dan een 458 GT2 project maargoed we gaan het zien
tocae zegt
@mats106rallye: Laat hem even weten dat je teleurgesteld bent, dan zal hij zijn plannen vast aanpassen voor je. Je kan hem natuurlijk ook gewoon zelf kopen.
RuVi zegt
Tijdens een rally liepen de achterbanden tegen de kuipen door de grote downforce….
piquet1986 zegt
@rudyv: vertel eens meer hierover aub…
speedygonzalez zegt
@piquet1986: schijnt tijdens de SGK2000 rally dat boven de 300km/u zoveel downforce werd gegenereerd door de spoiler, de hele achterkant op de weg gedrukt werd. Zo sterk zelfs, dat de banden gingen aanlopen in de wielkuipen.
piquet1986 zegt
@speedygonzalez: Daaraan zie je dus dat het eigenlijk niet goed aangepakt is.
cortinaracing zegt
@piquet1986: ik zie aan jouw opmerking dat jij het niet helemaal snapt
piquet1986 zegt
@cortinaracing: Ik vraag alleen wat meer info over het aanlopen van de banden bij hoge snelheid/downforce. Ik begrijp ook wel dat bij hoge snelheid er meer downforce is waardoor de carroserie tegen de banden aan gaat lopen door de neerwaardse druk. Vervolgens zeg ik dat ze daar dus niet goed op gelet hebben met de constructie. Dus wat snap ik niet volgens jou?
piquet1986 zegt
@piquet1986: de wielkuipen dan ipv carrosserie dan
mpgc zegt
Het ziet er uit als een project waar een hoop tijd, geld en liefde in is gestoken. Leuk als mensen dat soort dingen doen. Behalve de achterspoiler heeft het echter niets te maken met een echte M6 GT3. Persoonlijk had ik het geld dat in die auto is gaan zitten op een andere manier stukgeslagen ?
basgsi zegt
Is dit niet dat ding wat bij die 1/8 mile races door bijna alles werd zoekgereden? Zelfs door gechipte 535d die ook alleen vermogen op de achterwielen heeft.
basgsi zegt
Misschien een beetje overdrwven maar heb wat filmpjes op assen gezien en had ik niet het idee dat dit ding 800pk had
spykerboy zegt
En dan door alles zoek gereden worden in een drag….
bmwfreak038 zegt
@spykerboy: dit is ook geen auto voor dragraces?
herbert zegt
“Het zou jammer zijn als deze 6 Serie uit het straatbeeld gaat verdwijnen”Nou nee vind ik niet, wat een kansloos pauper hok.
cortinaracing zegt
@herbert: een M6 is pauper want? Wat een onzin uitspraak dit…
kenner zegt
@cortinaracing: pauper of kamper-bak, wat je wilt .die status heeft die gewoon
herbert zegt
@cortinaracing: yup pure pauper bmw is dit tegenwoordig, favoriet van de Marokaantjes.
kniesoor zegt
Moet aannemen, dat de achterspoiler tijdens de keuring ontbrak. Of mag die buiten de carrosserie steken ?
baserati zegt
@amghans: Precies wat ik dacht. Als je hiermee langs een fietser rijdt mist die hoogstwaarschijnlijk een schouderblad en/of meer lichaamsdelen. Lijkt mij best gevaarlijk .
imarinos zegt
@amghans: op deze foto’s kun je het niet zien, maar ik heb foto’s van precies achter de auto gezien en de spoiler is even breed als de wielkasten dus legaal.
kniesoor zegt
@imarinos:
Dank je, duidelijk. Dan vertekenen de foto’s kennelijk een beetje.
deora zegt
Wel handig die Gran Turismo Sport livery editor. Ideaal voor het maken van een impressie van de 458
Gulli zegt
Krijg je dan ook elk jaar een X bedrag van Puma en Shell op je rekening gestort? Ik ga niet voor niets reclame voor ze rijden natuurlijk!
loserboi932 zegt
@gulli: is ook het eerste wat ik dacht. Vroeger vond ik dat cool die sponsor stickers. Maar de realiteit is dat je gratis reclame maakt voor die bedrijven. En dan al helemaal voor Shell met hun V(agina)-Power €2,00 per liter. Zou me geen reet verbazen als het precies dezelfde benzine is al Lukoil.
amersfoorter zegt
Je zou maar Junior als voornaam hebben…. Wat dachten die ouders??
ikkeook zegt
@amersfoorter: Er was al een senior, dus bleef er niet veel keuze over.
mart144 zegt
Afgelopen weekend stond deze M6 nog met pech langs de weg….
DJC528ia zegt
Gave ombouw, echt uniek en de wagen ook gewoon normaal parkeren in een parkeer vak zoals het heurt!
Kunnen de meeste hier en van andere auto groepen/forums nog van wat van leren, denken altijd dat hun meestal al ruim afgeschreven bak de heilige graal is.
basjaski zegt
Een M6 met GT3 bodykit, dus.
bmwfreak038 zegt
@basjaski: zomaar weer roepen..
cortinaracing zegt
@basjaski: als je even de moeite neemt om bijvoorbeeld de insta pagina van deze wagen op te zoeken , dan kan je misschien zien dat wat jij nu uit je nek lult niet waar is
basjaski zegt
Die 458 ”GT2” wordt dus een 458 met GT2 bodykit. De echte ombouw naar GT2 met echte GT2 onderdelen gaat ongehoord veel geld kosten: Een 458 GT3 ombouwen naar GT2 specs doet Michelotto bv niet eens aan mee door de enorme kosten.
Dus dat verhaal wordt ”man plakt GT2 stickertje op z’n 458 met bodykit”
cortinaracing zegt
@basjaski: net als bij deze wagen gaan de aanpassingen onderhuids verder dan alleen een bodykit en stickerpakket, motorisch, onderstel, bak enz…
mwti zegt
Deze auto was in 2013 €185.000,- nieuw. Kun je nagaan wat er eenn geld in gestoken is als je nu nog 325K vraagt.
bmwfreak038 zegt
@mwti: dat dus, hier zit veel geld in zowel motorisch als het uiterlijk.
tmenges zegt
@mwti: vragen mag altijd!
ghost zegt
Wat een azijnpissers hier. Commentaar op zijn voornaam, de spoiler, het nieuwe project.
Ik heb de beste nog nooit ontmoet maar als ik de meeste mensen die ik ken in de Autowereld mag geloven is het een super amicaal persoon en zou je dit soort projecten alleen maar moeten toejuichen.
Misschien vinden jullie €325.000 veel als vraagprijs, echter weet elke persoon met een goed stel hersens dat er ws meer in is gaan zitten, en dat moet je dan ook nog ervoor over hebben..
Wat mij betreft meer van dit, net als een G 6×6, een lekkere middelvinger naar alles wat zo saai en ongelooflijk kut is in deze wereld, en lekker inbruisend tegen alle signalen en logica in.
mashell zegt
@ghost: waarom zouden we projecten met zo’n absurde vleugel en stickerkenteken moeten toejuichen? Dat superamicale persoon mag wat mij betreft prima voor gek rijden met z’n racewagen voor op de straat maar laten we het wel binnen de regels die voor ons allemaal gelden houden, dus spoiler en kentekenplaat gewoon zoals het hoort, daar zit namelijk precies het verschil tussen amicaal en asociaal.
ghost zegt
@mashell: hij (de eigenaar) bepaalt dat toch niet?! Kennelijk kan het, daar is dit het bewijs van. Dat hele hordes worden afgewezen bij de keuring betekent nog niet dat hij daardoor asociaal is.
De kentekenstickers worden doorgaans gedoogd, echter kan je er een boete voor krijgen..als je bereid bent die te betalen zie ik ook daar het probleem niet van. Het is ook weer niet zo dat je zonder rijdt, wellicht niet zoals het hoort maar ook zeker niet asociaal.
Dat woord asocieer ik overigens met hele andere manieren en gedragingen.
mat1980 zegt
@ghost: goh wat een leuke goser, steekt op een terras even een, kapot geslagen, glas in je nek!
Als je het mij vraagt is het een verschrikkelijk over het paard getild verwend ventje
ghost zegt
@mat1980: werkelijk geen idee waar je het over hebt, maar is elke coureur dat niet?! Ken er eigenlijk geen 1 die dat niet is. Zoals gezegd, ken hem verder niet persoonlijk, zie alleen geen reden om ieder over het paard getild persoon meteen naar beneden te halen..
mat1980 zegt
@ghost: https://www.quotenet.nl/Nieuws/Autocoureur-Junior-Strous-weer-eens-in-de-problemen-update-107939
Google zelf maar verder.
Bij het horen van de naam Junior Straus schiet ik al in de vlekken.
ghost zegt
@mat1980: nooit geweten, sorry voor mijn botte reactie zodoende. Niet de mooiste berichten idd..dan is mijn horen zeggen nog positief gebleven in die zin.
mat1980 zegt
@ghost: geen probleem hoor!
basgsi zegt
@ghost: ik kende de eigenaar ook niet, heb even gegoogeld en zonder ook maar een linkje te openen wist ik al wel genoeg over de persoon. Heel amicaal je eigen vriend met een stuk glas in zn nek steken…..
ghost zegt
@basgsi: je hoeft niet na te trappen hoor, maak hierboven al een excuus. Lezen is ook een vak apart. En lees alles daarboven ook nog even opnieuw, ik had het ook van horen zeggen, en van mensen die ik zelf goed ken. Ik was verder niet op de hoogte hiervan, nu weet ik het maar ik lees dat soort dingen altijd als 1 kant van een verhaal, maar goed noem mij verder maar naïef, er zijn altijd 2 kanten aan. Dat soort dingen gebeuren nooit “zomaar”.
sanderz28 zegt
343km/u met die achterspoiler? Je moeder!
happyhonda1977 zegt
Coureur Strous, ik kende hem niet (kan heel erg aan mij liggen) en leest meer als een hobby-coureur. Wat ik me afvraag: Waar haalt een dertiger het geld vandaan voor dit soort projecten en racerij? Of is het een rich kid?
ghost zegt
@happyhonda1977: dat laatste.
freshlife2 zegt
De 6 serie was lange tijd de mooiste auto van de BMW line-up. Toch mooi vakkundig verprutst op deze manier. Een echte GT3 wordt het nooit, doet me meer denken aan Maaskantje met de BODYKIT en DTM uitlaat. Werd ooknog zoekgereden door dieseltjes, en voor het betere bochtenwerk is hij nog te zwaar. Helaas vlees noch vis, hopelijk lukt de Ferrari beter
happyhonda1977 zegt
@ghost dank! Nou ja, het maakt verder ook niet uit, hopelijk brengt de gouden lepel hem een gelukkig leven. Tsja, deze 6-serie, was de gedachte iets als ‘subtiel is ‘ie nooit dus dan kun je er net zo goed een echt monster van maken’ ofzo? Ik denk dat er leukere auto zijn voor dat geld!
Calimero zegt
Ik ben benieuwd wie er met de auto als toekomstig eigenaar zijn kilometers op de openbare weg gaat maken. De auto in deze staat dan.
Persoonlijk trekt het mij niet zo maar het wordt al een ander verhaal met het weglaten van een aantal zaken. De achterspoiler, gele koplampglazen en de sponsorstickers.
Je wilt ook niet steeds aan de kant worden gezet door de politie die dit zal doen op basis van de achterspoiler (even meten), gele koplampen en de kentekensticker.
Een aantal jaren geleden had je de Carisma in race livery als lesauto. Dat vond ik grappig toen.
emping zegt
Gaaf project, vind het alleen wel een hoop geld. Maar leuk om te zien.
lovecars zegt
Super vette machine zeg!