De opbrengt gaat naar een goed doel.
Afgelopen jaar werd de Nederlandse klassiekersmarkt opgeschud door de Palmen collectie: een verzameling auto’s die jarenlang verborgen waren gebleven voor de buitenwereld en in 2023 onder de hamer gingen. De opbrengst was enorm, al zou de veiling niet helemaal eerlijk zijn gegaan. Begin komend jaar wordt er een nieuwe gigantische Nederlandse autocollectie en wel die van oldtimerhandelaar Joop Stolze.
Sinds 1976 handelt Stolze in klassiekers. Zijn showroom in De Lier staat inmiddels vol met ruim 500 auto’s, tal van brommers, motoren, reclameborden, benzinepompen en andere verzamelobjecten. Het zou zelfs de grootste oldtimercollectie van Europa zijn. Maar daar komt een einde aan. Stolze doet zijn collectie van hand, omdat hij met pensioen gaat. Zijn kinderen wilden de zaak niet voortzetten en dus mag alles weg. Het pand heeft al een nieuwe bestemming gevonden. Stolze wil er graag woningbouw van maken.
En daar houdt de gulheid van Stolze niet op. Een deel van de opbrengst van de grootste oldtimercollectie van Europa gaat naar de investering in een appartementencomplex in De Lier. Hierin moet ruimte komen voor 48 seniorenappartementen en 12 sociale huurwoningen. Stolze hoopt er zelf ook te komen wonen.
De auto’s uit de Stolze-collectie
Maar wat wij natuurlijk het tofste vinden, zijn de auto’s. Laten we maar eens kijken of er ook echt wat interessants tussen die 500 auto’s zit. Het valt direct op dat Stolze wel eens in Amerika is geweest. Veel van zijn auto’s komen daar vandaan. Zo staat er een Maserati Ghibli uit 1968 met platen uit Californië. Dat is niet het enige Amerikaanse aan de Ghibli. Onder de motorkap ligt een 4.7 liter Chevrolet V8. Heb je liever de originele motor? Dan krijg je die er gewoon bij.
Verder staan er wat 911 E’s, een goed stel E-Types, twee keurige Datsun 240Z uit de jaren ’70: je kunt het zo gek, uniek of bijzonder niet bedenken of het staat er. Je zult als autoliefhebber niet snel teleurgesteld worden door de grootste oldtimercollectie van Europa. Voor de geïnteresseerden: het duurste exemplaar dat we nu kunnen vinden, is een Maserati 3500 GT uit 1959 die je hieronder ziet. De waarde wordt nu door Stolze geschat op € 215.000.
De planning is om volgend jaar april alles onder de hamer te brengen. Vanaf januari gaat het veilinghuis alle voertuigen fotograferen en beschrijven. Tegen die tijd komen we terug met een overzichtje van de auto’s uit de Stolze-collectie. Check voor je gaat bieden op een auto hier alles dat je moet weten over autoveilingen.
Foto’s: Joop Stolze Classic Cars
Bron: De Telegraaf
petroldrinker zegt
ondanks dat ik niks met klassiekers heb, eeuwig zonde dat hij stopt en dat het pand omgebouwd word, zou eigenlijk gewoon weer een (exclusieve) auto bedrijf in moeten komen
mashell zegt
Zijn er al niet veel te veel bedrijven die met exclusieve auto’s doen?
Ik kan me voorstellen dat je loods slopen en er een appartementen complex bouwen zeer lucratief kan zijn en in tijden van woningnood ook maatschappelijk zeer gewenst is.
rwdftw zegt
Erg mooie collectie en deze zal ook wel snel weg zijn.
Tipje : voor je ook maar iets gaan slopen of een paal in de grond slaan, eerst zorgen dat alle vergunningen op orde zijn en alle bezwaren van de milieuclubs zijn afgehandeld tot de hoogste rechter. Anders krijg je hetzelfde gedoe als die autosloper bij Woerden.
tenaci zegt
Het is vooral een erg grote collectie. Erg mooi is wat teveel gezegd. Joop ging niet per definitie voor kwaliteit. Hij haalde altijd grote partijen uit inderdaad vooral Amerika, maar wat Joop heeft staan is echt niet te vergelijken met de kwaliteit van bijvoorbeeld Nico Aaldering zijn collectie.
Jacco zegt
Aaldering kwam vaak met zijn klanten bij Stolze om een restauratie project uit te zoeken.
tenaci zegt
Dat dus.
flow82 zegt
Dat met die autosloper was toch in de Bilt?
LaLancia zegt
Wat toevallig. Van de week kwam er een filmpje voorbij van een regionale zender waarin de eigenaar werd geinterviewd. Ik kende het helemaal niet. Symphatieke man.
Zonde dat zoiets verdwijnt, zoals het Ford museum jaren terug.
dracae zegt
Dat zo iets verdwijnt is zuur, maar dat zie je in elke winkelstraat op vaak kleinere schaal ook. Men heeft geen opvolgers en als die er al zijn, dan kunnen die de overname niet veroorloven.
Er zitten ook voordelen aan, dat veel van deze auto’s nieuwe eigenaren vinden, die er mogelijk mee rijden is er eentje. Een andere is de woningbouw. Als er een ECHT probleem is in Nederland dan is het dat er te weinig senioren- en sociale huurwoningen zijn.
Daar is al heel lang geen fatsoenlijk beleid op gevoerd. Als ons kabinet, dat toch van en voor het volk zegt te zijn echt iets goeds wil doen dan werken ze daaraan. Veel meer kavels, veel meer bouwvergunningen.. en het terugdraaien van het steeds commerciëler worden van woningbouwverenigingen. Die moeten gewoon weer bouwen voor de doelgroep en niet uitgekleed worden.