Wat een baas!
Wij smullen van creatieve projecten. Het is nog leuker wanneer deze projecten zich in eigen land afspelen. Dat is nu net het geval bij deze Volvo V70 uit 1998. De V70 is zeker met een vijfpitter al een prima gezinsbak, maar voor dit project werd een hagelnieuwe Polestar motor gelepeld in de 18 jaar oude Zweed. Het gaat hier om de 3.0 Twinscroll Turbo zes-in-lijn, oorspronkelijk geleverd op de Volvo S60 en V60 Polestar. Het resultaat is 350 pk en 500 Nm aan koppel in een heerlijke sleeper.
De V70 heeft 170.000 kilometer gelopen en het Polestar-blok is inmiddels de 1500 km gepasseerd. De station staat op Marktplaats te koop voor 22.500 euro. Naast de motorswap heeft de Volvo ook andere aanpassingen ondergaan. De adverteerder somt deze op:
Fabrieksnieuwe 3.0 T6 motor, inclusief alle randdelen!
M59 versnellingsbak, limited slip, compleet gereviseerd en op maat gemaakt.
OEM nieuw volvo druklager + Spec stage-3 6puck koppeling met drukgroep.
Remmen, op maat voor de volvo gemaakte 380mm Brembo kit van een porsche 911.
KMS M35 ECU, incusief vele sensoren en meters. Drie gewone displays in het interieur + twee CAN displays.
KMS ETC, electronisch gaspedaal.
Koni FSD schokbrekers met intrax veren, sportief maar toch uiterst comfortabel.
Electrische stuurpomp van een mercedes, direct stuurgedrag en altijd de juiste bekrachtigingsdruk.
KMS brandstofdrukregelaar, extra bosch in lijn brandstofpomp, fuel catch can en 6x 480CC KMS injectoren en uiteraard alle slangen RVS gevlochten.
Uitlaat op maat uit RVS, 3″downpipe + 200Cell race cat. en 2,5″ cat back, 2 dempers, beschaafd mooi geluid.
Front mount intercooler, Tial BOV, buizenwerk netjes in de wrinklepaint voor OEM look.
Middels een schakelaar kunnen er twee motorprogramma’s worden ingesteld. Standje ‘even boodschappen doen’ met 250 pk en een turbodruk van 0,5 bar, of de kiek ‘m goan-modus waarbij de volle 350 pk beschikbaar is met een turbodruk van 0,9 bar. Als reden voor de verkoop is dat de aanbieder zich wil gaan bezighouden met een nieuw project. De advertentie check je hier.
Dank aan iedereen voor de tips!
ater zegt
Koopje!
JanJansen zegt
@ater: zeker als je zelfstandig ondernemer bent en een gezin hebt. De ideale Youngtimer.
benjiiporsche911 zegt
@janjansen: klopt zeker, heeft mijn vader ook gedaan, heeft m ook lekker laten chippen tot 285 pk, gaat wel lekker maar dit is natuurlijk nog beter!
roppp zegt
@ater: als je ziet wat er allemaal aan gedaan is en wat hij er voor vraagt, is er toch een eikel die er slechts 10.000E voor durft te bieden.
lemster zegt
@roppp: Voor hetzelfde geld zegt hij ja. Waarom ben je dan een eikel. Zo werkt de markt.
SDM zegt
@roppp: een product is dat waard wat de markt er voor wil geven, niet wat jij er voor wilt hebben. Een veelgemaakte fout op marktplaats, zeker als ook nog eens de emotionele opslag er overheen gaat…
beefcake zegt
Geef deze man een Eindbaas Award!
RickS zegt
@beefcake: Inderdaad! Ik citeer: “Reden van de bouw, omdat het kan, reden van verkoop, budget vrijmaken en kijken of er ook een V8 onder de kap van een V70R past..”
…….. kwijl ……..
ej20g zegt
@RickS: hij heeft mijn idee gejat, ik loop al 2 jaar rond met het idee dat Volvo haar eigen V8 wel in een 850 moet passen. Het grote verschil is dat hij er de middelen voor heeft, en ik helaas niet.
Even zonder gein, ik ben wel benieuwd wat dat gaat worden met zo’n V8 in een V70R.
bmwalpina zegt
Wauw, wat een held!
kingjoop zegt
Gaaf! En dat in NL. Nice. +1
crackdavid zegt
@kingjoop: Rijden genoeg zwaar getunede auto’s rond in Nederland hoor. Deze was eerst nog veel dikker met T5 motor en Garrett GT35 turbo, 500+ Pk. Is gebouwd door iemand van van Kronenburg Autosport, woont toevallig bij mij om de hoek :p, geluid was angstaanjagend. Hier een filmpje toen er nog een 5 cilinder in lag: https://m.youtube.com/watch?v=sFi3o3ivdb8
crackdavid zegt
@crackdavid: Correctie: lag eerst een T5 in met Garrett GT3076 turbo.
kingjoop zegt
@crackdavid: inderdaad angstaanjagend geluid. Gaaf!
guusboum zegt
Wauw, smullen dit! Gaaf project, en met zo’n ‘hypermoderne’ motor zie je ze niet vaak. Bij BMWtjes gebruiken ze bijvoorbeeld vaak motoren uit de vorige generaties M5, of oudere V12’s. Hier nog wel eens nieuwere T5 motoren… En die remmen, wat een giganten zeg! Een sleeper is het niet echt, een station waar je snelle Duitse rivalen mee pest wel!
Donstil zegt
@guusboum: nou dat valt allemaal wel mee hoor. Het is geen raket ofz met 350pk.
autofanaat zegt
@Donstil: Ach, als hij onder de 1700kg zit, kan je veel mensen verassen bij het stoplicht lijkt mij zo.
guusboum zegt
@Donstil: geen raket, maar verwacht je het van zo’n Volvo? 350pk is ook echt niet weinig, naar mijn begrip, zeker niet in zo’n auto die er misschien niet voor ontworpen is.
bofkont zegt
@guusboum: Snelle Duitse rivalen zijn van het kaliber 500+ AMG/RS/M, dus volledig kansloos deze volvo.
guusboum zegt
@bofkont: ligt aan je definitie van snel. Kijk eerder naar een oudere s6, 535i of dergelijk spul. Die u noemt liggen ver boven de specs en prijs van deze Volvo.
a3aan zegt
@guusboum: Hoezo is het niet echt een sleeper? In mijn ogen heeft hij er alles aan gedaan om alles zo OEM te laten lijken.
addiction4cars zegt
Kan m geen ongelijk geven!
Robert zegt
Wat. Een. Baas.
Eerste bod is gedaan, zie ik… van 10k. Een belediging voor zoveel werk, als je het mij vraagt..
E550 zegt
@RRRobert: daarom is het zeer onlogisch om ‘m nu al van de hand te doen. Zoveel geld er in steken en dan meteen verkopen? Dit is absoluut niet voor iedereen weggelegd, ik bedoel wie zoekt er nou een Volvo V70 uit 1998 voor meer dan €15k? Je zou bijna denken dat er iets mis is… Desalniettemin erg leuk project!
bofkont zegt
@RRRobert: Nou nee hoor, daar is een oude V70 ruim mee betaald, die hobby motor geeft geen meerwaarde.
Joost zegt
@bofkont: eens! Een originele motor in die auto (2.3 t5) is echt niet behelpen op 1450 kg. Als het een fwd is. En kietelen naar 350 pk stelt ook niet zo heel veel voor…
Doe mij maar een originele….
bofkont zegt
@iJoost: Volledig eens!! rest van het geld waar je daarmee bespaard kun je jaren onderhoud uitvoeren en plezier van hebben.
Zo’n 5 cilinder turbo is echt een pareltje.
Joost zegt
@bofkont: wel de 2.3 dan hoor…heb nu een 2.0 t5 (op gas) en die mist koppel….
Heb hiervoor de 2.3 gehad op benzine en dat ding ging als een raket!
Ik vind een V70 classic nog steeds mooi, maar zou zelf nooit een V8 er in lepelen. Kan het niet en zie er het nut niet van in. Doe dan een V8 in een 2CV of in een oude mini van of pick-up.
bofkont zegt
@iJoost: Idd de 2.3 , geweldig ding!
Ben zelf een ontzettende fan van de C70 coupe T5 in saffron pearl, jaren met idee gelopen eentje te kopen, helaas nooit van gekomen. Nu praktisch niet meer te vinden in nette staat en lage kmstand.
Joost zegt
@bofkont: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,78849.0.html
bofkont zegt
@iJoost: bijzonder ding , maar totaal niet mijn smaak hoe deze is aangepast.
nopetrolnofun zegt
Heel mooi. Nog gelukkig wel de 6 cilinder en niet die 4 cilinder.
noreplacementfordisplacement zegt
Held!
lincoln zegt
Ordinair Omkatten dus ..
Baas ..
Held ..
Geniaal ..
159 ..
Topgear is stom ..
Max = bff ..
siemi zegt
Voordelig zakelijk rijden
hplh zegt
@siemi: maar net wat je voordelig noemt.
35% bijtelling over 20000€ schiet in mijn ogen niet echt op.
jvthof zegt
@hplh: dat is dat ook niet de dagwaarde van het “kenteken”. De dagwaarde van de auto is al bepaald alle extra’s zijn extra’s!
Dus voor 15/20k kopen, en dagwaarde van misschien 7/8/9?? En daar dan 35% op
hplh zegt
@jvthof: dan ken jij de Nederlandse fiscus niet.
Die zijn niet achterlijk hoor.
Zou wel mooi zijn, ,maximaal aftrekken en minimaal bijtellen.
Slaap lekker.
RickS zegt
@hplh: Economische waarde die de belastingdienst rekent is niet het bedrag wat je er voor betaald. De Economische waarde van een V70 uit ’98 zal in de statistieken waarschijnlijk eerder op 2000 euro uitkomen! :-)
hplh zegt
@RickS:
De fiscus gaat in eerste instantie uit van de aanschafwaarde.
Later schrijf je wel af volgens een bepaalde standaardformule.
JanJansen zegt
@hplh: nee hoor, als je een taxatie rapport laat maken zit je veilig voor de fiscus.
RickS zegt
@hplh: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/u_reist_naar_uw_werk/auto_van_uw_werkgever/hoe_werkt_de_regeling/auto_ouder_dan_15_jaar
Bijtelling over de waarde in het Economische verkeer, lijkt me geen aanschafwaarde maar een gemiddelde waarde gebaseerd op data.
Anders zou het overigens lekker makkelijk zijn, hoe moet de belastingdienst weten wat ik voor zo’n tweedehandsje betaal? 5k per bank en de rest onder de tafel ;-)
hplh zegt
@RickS: de waar in het economisch verkeerde waarde in het economisch verkeer is dus wat de huidige waarde is. Anders zouden ze er net zo goed een afschijvingstabel aan kunnen koppelen.
Als je de auto bij een particulier koopt zou je inderdaad 15k zwart kunnen betalen.
Maar dat lijkt me niet bijsterslim om een zakelijke auto met zwart geld te betalen.
hplh zegt
@hplh: alleen de eerste 6 woorden moet je niet lezen.
rijnooit zegt
@RickS: Yup! Begin er ineens goed over na te denken :p
jvthof zegt
@RickS: ja ok ik rekende wat voorbarig qua dagwaarde. Maar zolang je niet meer dan een X % van de auto aanpast (volgens mij mag je bijv de motor aanpassen maar dan geen andere koets en ophanging, of juist andere koets maar geen andere motor en ophanging) dan blijft hij qua dagwaarde en regelingen gelijk.
Net als met al die aangepaste G klasse, die blijven ook oldtimer zelf al zit er een nieuwe koets op met alle gemakken.
hplh zegt
Dure hobby wel.
En dan maar 1500 km genieten van het eindresultaat.
Wel knap gedaan.
rufctr01 zegt
Deze vind ik supergaaf!
allesmetturbo zegt
Zoveel vrije tijd om zoiets te doen en ook nog het geld om zoiets te doen.. En ook nog verdomde handig! Dat is een zeer aangename combinatie?
moveyourmind zegt
Jammer dat de auto voor de aanschafwaarde de boeken in gaat als je hem op de zaak zou zetten.
Ga ervan uit dat de fiscus er geen genoegen mee neemt als je 35 % bijtelling betaalt over de dagwaarde van een standaard V70…
Jammer, anders was dit de ideale auto geweest als je een eigen zaak hebt: bloedsnel, betrouwbaar en uiterst representatief.
Je kan natuurlijk ook een standaard V70 kopen en voor een paar duizend euro op de zaak zetten om hem vervolgens zelf te laten tunen. De kosten daarvan schrijf je weg als onderhoudskosten, heb je gelijk een mooie aftrekpost en een leuke auto onder je kont.
aerotic zegt
@moveyourmind: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/u_reist_naar_uw_werk/auto_van_uw_werkgever/hoe_werkt_de_regeling/auto_ouder_dan_15_jaar
Waarde economische verkeer=niet de aanschafwaarde, maar gewoon de dagwaarde
moveyourmind zegt
@aerotic: Thanks, als dat zo is dan is zo’n getunede Volvo best wel interessant voor ondernemers.
hplh zegt
@aerotic: en je schaft een auto aan voor de dagwaarde.
Zo te merken zit er niet heel erg veel fiscale kennis op autoblog.
aerotic zegt
@hplh: ? De dagwaarde van een auto ligt vaak een stuk lager dan de aanschafwaarde. Dat jij het de dag van aanschaf de auto waard vind betekent niet dat dat ook de waarde economisch verkeer is
hplh zegt
@aerotic: in Nederland hebben we daar een mooi gezegde hiervoor.
Schoenmaker blijf bij je leest.
aerotic zegt
@hplh: Misschien zou u ons kunnen verblijden met uw kennis over fiscaal recht?
hplh zegt
@aerotic: heb ik reeds gedaan.
RickS zegt
@hplh: https://www.verzekeringen.com/vervoer/autoverzekering/veelgestelde-vragen/wat-wordt-verstaan-onder-dagwaarde-van-mijn-auto
“Het kan zijn dat de dagwaarde minder is dan de verkoopwaarde of inruilwaarde”
en
“Let er op dat de dagwaarde slechts een indicatie is. Voor het berekenen van de dagwaarde wordt gebruik gemaakt van koerslijsten (…)”
In mijn ogen staat die dagwaarde los van de aanschafprijs. 2 gelijke volvo v70’s hebben dezelfde dagwaarde, maar de een koop je particulier (zonder garantie e.d.) en de andere bij een volvo specialist. Aanschaf zal aanmerkelijk verschillen, maar de dagwaarde is gewoon gelijk.
hplh zegt
@RickS: dus conclusie:een zelfde exemplaar met garantie heeft een hogere dagwaarde.
Als een auto totall loss gaat krijg je ook dagwaarde uitgekeerd.
Als dit vlak na aankoop gebeurd krijg je ook 9 vd 10 x de aanschafprijs uitgekeerd.
martijn11 zegt
Wij nederlanders zijn wel goed in knutselen
lincoln zegt
@martijn11:
Yep .. Innovatief ook vooral ..
Zo een hotrod anno 2016 ..
Dutchdriftking zegt
Retedik. Alleen jammer dat alles zo netjes en OEM+ is, en dan de turbo druk en olietemperatuutmeter van die Halfords dingen zijn. Dat kan echt beter. Gewoon knappe VDO meters inbouwen.
rob911carrera zegt
@dutchdriftking: Dat zijn Van Kronenburg displays, geen Halfords rotzooi!
nasty zegt
@rob911carrera: toch oogt het als rotzooi. Er zijn verschillende betere en mooiere alternatieven op de markt
Dutchdriftking zegt
@rob911carrera: Dat een firma als Van Kronenburg dit zo te koop zet. Gewoon even een sportec tacho laten maken. Dan zit alles in je originele instrumentarium verwerkt…
silenro zegt
@dutchdriftking: Kost wat.. Maar dan heb je ook wat.. HGP levert ook van die mooie tachobakken..
henkhupelschoten zegt
@Autoblog: Zoek deze man op!
kliko zegt
@henkhupelschoten: Inderdaad, maak er even een videoreportage van. Dit is nou vette shit voor ABHD.
Dutchdriftking zegt
@kliko: idd. @autoblog, een rubriek waarin de dikke bakken van reagluurders worden behandeld in de trant van ‘uw garage’ ‘blits bezit’ ‘kloppend hart’ lijkt me wel wat. En dan meteen een vragen uurtje met @willeme. Helemaal leuk!
hahaha zegt
Dit is super tof.
Maar imo echt geen 22.5k tof, zo’n “tuning” investering krijg je gewoon nooit terug.
davelepeef zegt
@hahaha: zeker een hoop centen, zal dan ook een kleine doelgroep zijn. Maar poepstandaard V70’s van vóór 2000 met 400k km’s moeten soms ook nog 4000€ schuiven… In dat licht bezien…
autofanaat zegt
Het hele project is te lezen op het 850 forum, erg gaaf.
ej20g zegt
Een zeer bekende auto binnen de Volvowereld. Ik ben dit project al snel gaan volgen toen ik ervan hoorde. Als je een afgemaakt project wil kopen dan moet je deze auto hebben, alles is goed gedaan bij deze auto.
ej20g zegt
@ej20g: de basis van dit project is trouwens een V70R, géén gewone V70.
lekbak zegt
@ej20g: dat vind ik dan weer gewoon zonde. Als je toch alles aanpast, neem dan een standaard exemplaar.
ej20g zegt
@lekbak: het is niet zo dat een V70R super zeldzaam is, vooral een voorwielaangedreven exemplaar uit 1997 of 1998 niet. Ik kan het dus wel waarderen omdat een V70R toch een hoop dingen heeft die ‘m mooier maken dan een gewone V70. Dat half-alcantara interieur, de voorbumper met lip, de blauwe tellerplaten en alle overige opties. Ja, ik snap de keuze voor een R wel.
lucas23 zegt
Deze beste meneer even benaderen voor een leuke video aub
bofkont zegt
@lucas23: Laat maar, youtube staat al vol met dit soort hobby bob’s.
crackdavid zegt
@lucas23: Staan wel een aantal filmpjes op YouTube van toen hij nog een T5 met 500+ Pk had. Moet je kijken op het kanaal van Van Kronenburg Autosport.
bofkont zegt
Leuke motor leuk project, alleen jammer dat oude aftandse volvo interieur, van buiten vind ik hem dan wel weer gaaf, maar 22k gaat nooit en te nimmer door voor een hobby ding.
Eerder de helft, en met 350pk is hij ook niet bizar snel, tenminste niet genoeg om de AMG/RS/M divisie mee te pesten.
ej20g zegt
@bofkont: wat is er aftands aan het interieur van deze V70R? Inleg van geborsteld aluminium, met leer en alcantara bekleedde kuipstoelen die fantastisch zitten, een tijdloos dashboard (al vind ik dat van een 850 net wat mooier) en een setje mooie blauwe tellers voor je neus. Enkel het 850 T-5R en 850R interieur vind ik mooier, maar dat is een andere discussie.
bofkont zegt
@ej20g: Ouderwets aftands, niet tijdloos zoals sommige merken dat wel hebben zoals Mercedes/Bmw.
ej20g zegt
@bofkont: ieder zo zijn ding natuurlijk. Ik vind de interieurs van BMW uit die tijd zwaar verouderd en die van Mercedes vind ik simpelweg niet mooi. De interieurs van Audi uit die tijd (de A6 bijvoorbeeld) vind ik nog steeds mooi.
bofkont zegt
@ej20g: Heb je uiteraard ook gelijk in, ieder zijn ding.
jochempie zegt
Tikkeltje zonde van het geld, ik zou nooit zo’n swap uitvoeren op een voorwielaandrijver..
arii zegt
Als het een FWD is: zonde. Als het een 4WD is: heel vet.
toyotafortuner zegt
Zeer geslaagde gave swap!
Hupke zegt
Hij had er beter awd van gemaakt zoveel pk’s op de voorwielen…
Nuja leuk dat hij er zich mee heeft geamuseerd maar je zou gek zijn iemand anders z’n miserie over te kopen.
st220 zegt
Zonde van de tijd en het geld. 22k! Hij mag blij zijn als ie rond de 9-10k krijgt, max.
ardonjr zegt
@st220: Hoezo ‘zonde van de tijd’? Wat is er nou een betere tijdsbesteding dan lekker knutselen aan een auto? En een hobby kost gewoon geld.. de ene doet aan kantklossen en betaald zich scheel aan garen, de ander sleutelt aan een auto en is (iets meer) geld kwijt aan onderdelen. Ieder zijn hobby toch..
thomasthomas zegt
Allemaal leuk maar 22k , geen hond die hem koopt. Allemaal kijkers die het prachtig vinden maar geen euro te verteren hebben.
sleeperking zegt
Mooi voor het circuit. Op kenteken nog steeds een vijf cilinder, niet street legal dus. Gaaf project maar even afwerken in de details. Dan is ie die 22k zeker waard.
pinut187 zegt
Altijd leuk om over zulke projecten te lezen. Wellich een idee om op het einde van het jaar een lijstje te maken van beste/mooiste/achterlijkste particulieren projecten en dan stemmen. Of is die er al? @RubenPriest
T5Power zegt
Ronduit geweldig. Een V70 in R trim is sowieso al erg gaaf maar in deze configuratie helemaal bijzonder. Al denk ik dat 22k wat te hoog gegrepen is. 18k gaat ie vast wel opbrengen. Ik denk nog wel eens met weemoed terug aan mijn C70 T5 die tot 280pk was gechipt. Dat vermogen kon ie net hebben, maar 350pk en 500nm op de voorwielen …. hmmm.