Om maar weer eens een open deur in te trappen: het aantal hybrides in Nederland blijft toenemen. In 2009 werden er 70% meer auto’s met een batterijtje verkocht dan in het jaar ervoor. En hoe zou dat nou komen? Zijn hybrides ineens veel mooier gestyled, of heeft een groot deel van de bevolking pas recentelijk het licht gezien?
Of zou het misschien toch komen door de invoering van het 14%-bijtellingstarief en alle andere belastingvoordeeltjes die onze overheid heeft ingevoerd om het milieubewuste rijden te stimuleren? Ik gok op het laatste. Maar het werkt wel. Volgens cijfers van het CBS reden er in Nederland in 2009 bijna 40.000 hybrides rond, ten opzichte van ruim 23.000 het jaar er voor.
Opvallend is dat het aandeel auto’s op naam van een bedrijf in totaal 60 procent van het totaal uitmaakte, wat maar aangeeft hoeveel mensen een hybride met hun portemonnee kozen/kiezen. Helaas had het CBS de cijfers over 2010 nog niet paraat, maar wij verwachten dat de trend wel door heeft gezet, hoewel het afgelopen jaar misschien ook wel meer mensen op de diesel zijn overgestapt.
In totaal valt het aantal hybrides nog wel mee; op elke 199 normale auto’s rijdt er één zo’n raar wagentje op batterijen tussen.
Alwood zegt
laat ze nu dan eens onderzoeken hoeveel deze ‘omschakeling’ tot nu toe uitmaakt in uitstoot? Hoeft niet heel precies…
Megakix zegt
@Alwood: hahahaha :lol: !!
laurensje zegt
Je rijdt er zo 1 op 17 mee.
OT: milieu, het nieuwe graaien.
coupe20vturbo zegt
Lol @ tekst bij de foto. Reden er maar meer mensen in zo’n Fisker of Tesla, dat zijn tenminste verfraaiingen van het straatbeeld. In tegenstelling tot de Insights en Prii die het gros van de hybride eigenaren rijden.
As_long_as_it_is_fast zegt
@coupe20vturbo: Dacht ik ook. “Beste Nederlanders, deze getallen gaan niet over Fiskers.” :D
Truttenschudder zegt
@coupe20vturbo: Maar Fisker is ook koning. En onbetaalbaar.
Als je ook kijkt wat ie met de Mercedes SL en BMW 6 kan (zeker niet BMW’s mooiste):
Esprit_de_Flandre zegt
@coupe20vturbo: Is die meervoudskwestie van de Prius nu beslist? Prii?
dondeboer zegt
Tis niet het type aandrijflijn waar ik problemen mee heb, maar de styling van het gros van die die dingen. De Fisker laat inderdaad zien hoe het wél moet.
Trouwens, de CRZ is ook een enorme stap voorwaarts voor hybrideland.
Truttenschudder zegt
Ik vind het een goede ontwikkeling, maar laat ze mij er ALSJEBLIEFT buiten houden.
Megakix zegt
Mijn portie = Fikkie…..woef…
Esprit_de_Flandre zegt
1 op 200. Valt nog mee toch. Er zijn meer Astra’s en Golfs op 200 dan hybrides. Dat belooft wat als die twee met een hybride-versie komen…
unknown234 zegt
Het is niet per definitie vast te stellen dat het alleen komt door die regel. Ik weet wel zeker dat het ook te maken heeft met het kabinet dat er nu zit. Alles wordt duurder, en het inkomen wordt er niet beter op.
Een auto is voor de meeste een luxe, dus dan maar een klasse lager zodat iedereen gewoon nog elk jaar lekker op vakantie kan gaan i.p.v. een dikke sleurhut rijden.
Neem bijvoorbeeld iemand uit mijn straat; reed eerst altijd vlotte auto’s en nu een honda hybride. Rijdt hij er dan ook daadwerkelijk mee zoals je er mee “hoort” te rijden?
Nee die draait de sleutel om en drukt meteen het gaspedaal in tot op de bodem, dan kun je mij niet wijs maken dat je ook maar enigszins iets geeft om het milieu.
Ik geef hem overigens groot gelijk dat hij het op deze manier maar doet, genaaid door de (r)overheid word je toch wel.
Ook erg slim om al die auto’s tegenwoordig zo te gaan maken dat ze 1:100 gaan rijden. Krijg je alleen maar meer berichten dat de benzine nog sneller op raakt, wordt de benzine nog duurder.
Zou me niks verbazen als we over 15 jaar zo’n 20 euro per liter betalen. Het geld moet toch nog steeds ergens vandaan komen he..
chimaera zegt
@unknown234: “Zou me niks verbazen als we over 15 jaar zo’n 20 euro per liter betalen. Het geld moet toch nog steeds ergens vandaan komen he..”
Mij ook niet, jammer. Er bevind zich nog genoeg peut in de aardbodem, alleen die beunhazen van de oliemaatschappijen zeggen dat het opraakt om meer geld te kunnen vangen.
Ik wacht nog op de tijd dat fossiele brandstoffen voor de middenklasse onbetaalbaar wordt.
Megakix zegt
@chimaera: niet de oliemaatschappijen, méér nog de overheden die kekelend achter Al Goor aanrennen…die overigens volkomen ongelijk heeft met zijn betogen (maar dat hebben we eerder op AB behandeld).
Megakix zegt
@unknown234: goed betoog…ik zeg ‘Amen’ !
mrB zegt
Toch wel idioot dat 30% van de mensen elke ochtend hun auto aanslingeren :P
Wat me wel verbaasd is dat het zo lang duurt om cijfers te hebben. 2010 was nog niet voorbij of we werden hier bekogeld met de verkoopcijfertjes, maar het CBS weet nu pas van 2010 de exacte getallen…
prisma zegt
Ik rij nu al een week rond met een auris Hybride en ik vind het maar normaal. Snap niet waarom mensen nog een conventionele wagen willen.
Cantago zegt
0,5%? Maar ik zie die rotdingen veel vaker rijden! Leasebakken dus… We worden gedwongen, bah!
speedie zegt
Auto’s met dieselmotoren en roetfilters benaderen qua milieuprestaties de hybride concurrentie. Dat stelt de ANWB maandag op basis van de resultaten van een grootschalig Europees onderzoek.
Waarom het moeilijk maken als het ook simpel kan.
mout zegt
Die groei in 2010 kan niet worden toegeschreven aan de 14% en zo. Want al die regelingen golden ook in 2009. Geen gewijzigd beleid zou tot geen gewijzigde verkopen moeten leiden.
Wat wel verandert, is het aanbod. Honda biedt nu keus uit 3 modellen, bijvoorbeeld.
Er is ook een vrees die verdampt: men was bang dat die hybride techniek niet degelijk zou blijken. Maar de Prius blijkt ook na 10 jaar nog prima accu’s te hebben, en hybrides staan niet massaal op de vluchtstrook.
En dan heb je de reputatie nog. Ik heb de indruk dat de laatste dynosaurieërs die over muesli en bomen knuffelen beginnen hier op autoblog rondhangen. Dat luchtje is er nu wel zo’n beetje af. Een RX450h of CR-Z dragen daar wel aan bij.
Nog eenmaal fiscale regeltjes dan: Als nu het beleid wel teruggedraaid wordt, dan storten de verkopen natuurlijk wel in. Brandstofprijzen moeten nog heel wat stijgen, voor je €10.000 aan extra techniek terugverdient.
Toch is de winst aan dit soort stimulering dat fabrikant en gebruiker er aan hebben kunnen ruiken / wennen.
Freewarefreak zegt
Ja.. en dat wordt alleen maar meer. Zeker als de 1 op 111 VW er over 2 jaar is.
Justawheelchairguy zegt
Ik zie anders nooit zo’n Fisker, helaas! Alleen die CR-Z is nog wel een redelijk leuke hybride.