Een oude Porsche 964 uitrusten met een moderne 992-motor, deze Nederlander doet het.
Als jij nu een originele Porsche 964 bezit. KOESTER HET. Serieus, het aantal restomods op basis van de 964 begint een beetje uit de hand te lopen. Gaaf hoor, al die projecten. Besef echter dat er originele 911’s daarvoor naar de slachtbank moeten. De originaliteitspolitie keurt dit natuurlijk af.
Gianotti Automotive
2024 lijkt het jaar te worden dat restomods op basis van de 964 helemaal de shit zijn. Tijdens Monterey Car Week waren er meerdere autobedrijven die hun creatie op basis van deze generatie Porsche 911 lieten zien. Vandaag is een nieuwe dag, dus een nieuwe restomod! Het verschil? Dit is een project van Nederlandse bodem.
De calvinist in ons omschrijft zo’n auto dan toch als cool. Verdorie, trappen we er toch weer in! Alle gekheid op een stokje, dit is best een gaaf ding. Waar je naar kijkt is een Porsche 964, maar dan met de motor van de huidige generatie 911 (992) achterin.
Het nieuwe automerk heet Gianotti Automotive. Waarom ik nu moet denken aan Duo Puo Penotti chocopasta, geen idee. Ik ga zo wel een pot scoren bij de supermarkt. Het merk omschrijft zichzelf als volgt:
911 Porsche, Redefined, Recrafted, Reinvented
Toch een beetje alsof je ChatGPT vraagt: Omschrijf de zoveelste restomod op basis van een Porsche 964. Geintje natuurlijk.
Door naar het technische verhaal. Aan de buitenkant is het eigenlijk niet te zien. Onderhuids zit een drieliter zescilinder benzinemotor uit de 992 Carrera S. Techniek van 2021 in een Porsche uit 1991. Ook zijn de remmen en wielophanging afkomstig van een 992. De auto staat op 20 inch BBSjes. Dat alles op een gewicht van slechts 1.294 kg.
Gianotti Automotive is een merk van Arjan van den Boom, een bekende motorontwerper. Met de 964 doet hij een uitstapje naar vier wielen in plaats van twee. Wie van zijn 964 een 992 wil maken kan ongetwijfeld aankloppen bij Gianotti. Ga ik nu even een boterham met pasta eten.
hotze zegt
Het oogt zwz al goed als je een oudere auto opknapt. De keuzes kun je vraagtekens bij zetten, zoals de 3.0 l. motor gebruiken. Is dat zo’n geweldig idee? Wellicht beter geweest de 3.8 zonder turbo uit de 991. Maar misschien past dat niet helemaal lekker. De wielen zijn ongetwijfeld te wijzigen, 20 inch een maatje ( of 2) te groot en zwart op een donkere auto, bweh.
Misschien een idee als het platform en plaatwerk nieuw wordt aangeboden, scheelt een oude opofferen…
audirs3 zegt
Fraai, maar controversiëel… Nu nog een electro conversie er overheen om de Porsche fanboys volledig op tilt te krijgen 😁
kniesoor zegt
Voor zover ik weet bestaan er al de nodige elektro conversies van 911s. Ben daar overigens niet van op tilt gegaan.
PrettyAwesome zegt
Een restomodbedrijf met Italiaanse naam, in Nederland, die Duitse wagens aanpakt, veel Europeser gaat het niet worden lijkt me. Het gebrek aan creativiteit door weer te kiezen voor de zoveelste pork, wordt ruimschoots gecompenseerd door het vakmanschap. Kudo’s.
heckblende zegt
woooow.
shut up.
and take my money
Dutchdriftking zegt
Fraai gedaan! Alleen die zwarte wielen… brrr dat is niks. Een setje 18 inch Fuchs was beter geweest. En als je toch een 992 motor pakt, is die 4.0 zonder turbo’s echt zoveel groter of zwaarder? Dat lijkt mij toch de ultieme motor voor vrijwel iedere restomod 911.
Rudy zegt
Snap de keuze voor de 992 motor niet helemaal. Heel prettig blok hoor (heb hem more or less in mijn 991.2) maar had dan toch de keuze gemaakt voor de 991.1 motor.
perry_snijders zegt
Iedereen: 964’s zijn vet want die zijn luchtgekoeld!
Gianotti: hold my beer
perry_snijders zegt
Betere business case om 992’s luchtgekoeld te maken misschien ;-)
kennone zegt
Niet de motor die ik zou kiezen, maar plus 100 voor dit project! Heel gaaf!!!
Hans worst zegt
Restomod porsche zonder fuchs velgen, sterk 💪😎
GWBoes zegt
Nog wel even langs het RDW voor een herkeuring