De Dikkertje Dap onder de Polo’s komt eraan, ontwikkeld onder leiding van een Nederlander.
De Polo was natuurlijk de troef van de Duitsers in de rallysport. Met de komst van de nieuwe Polo (rijtest) moet er ook een nieuwe R5-versie komen. De eerste schetsen zijn nu de wereld in geslingerd in de vorm van de Volkswagen Polo GTI R5. De nieuwe Polo GTI R5 krijgt de beschikking over een viercilinder turbo met 270 pk, vierwielaandrijving en een sequentiële versnellingsbak. Uiteraard voldoet de R5 ook aan alle door de FIA gestelde veiligheidseisen.
De verantwoordelijkheid voor dit project lag bij Francois-Xavier “FX” Demaison, maar de leider van de ontwikkelingsafdeling is de Nederlander Gerard-Jan de Jongh, die voorheen de race-engineer was van Sébastien Ogier, die viermaal op rij de rijderstitel won in het WRC met de Polo. Overigens is de directeur van Volkswagen Motorsport (Sven Smeets) afkomstig uit België, dus we kunnen gerust zeggen dat er aardig wat invloeden uit de Lage Landen te vinden zijn bij VW Motorsport.
Terug naar de auto: deze zal dus beschikbaar worden voor klantenteams, Volkswagen is geen actief deelnemer meer in het WRC als fabrieksteam. We zijn benieuwd of ze met deze kleine bom de titel kunnen terughalen naar het merk, want die verloren ze aan Ford dit jaar. Tegelijkertijd kan je dit ook zien als de tweede pijler in het customer racing, naast de Golf GTI TCR. Of er ook weer een fijne afgeleide komt voor op de openbare weg, is nog niet bekend.
bensson033 zegt
Lijkt eerder een Golf
autodrome zegt
270pk? Is dat niet aan de bescheiden kant?
JvT zegt
@autodrome:
Zeker.. totdat je de eerste bocht tegenkomt ;)
jonckers zegt
@jvt: Dit is een maximum wat is opgelegd door de FIA. Als je kijkt dat het gewicht van zo’n R5 slechts 1230 kg is dan vind ik 270 pk nog niet zo slecht …
autodrome zegt
@jvt: hahaha, kerel, die moeten toch ook hard door de bocht kunnen, anders geen snelle tijden …. Maar goed, het schijnt dus een door de FIA opgelegde limiet te zijn volgens &jonckers. Een Seat Leon SC doet tegenwoordig al op de voorwielen 300 paarden(0-100 in 5,6 seconden, zocht het net op, niet verkeerd voor de gepeperde Spanjaard. Zou er wel een rijtest van willen zien). Die is wel iets zwaarder, maar niet heel erg veel zwaarder …. Deze rally Polo heeft dan wel vierwielaandrijving, dus harder door de bochten, maar 270pk vind ik best lafjes als je het vergelijkt.
dawwg zegt
@autodrome: Daarom is WRC ook voor jongetjes en was Group B voor echte mannen; 550+ pk op ~900kg. En ja, slechtere vering, remmen en wegligging, maar wel veel langere stages, ook ’s nachts en door veel afwisselendere ondergronden. Zie hier hoe ‘moderne’ coureurs reageren op een hillclimb-proefritje in zo’n ding; dat is echt niet allemaal geacteerd: https://www.youtube.com/watch?v=ecPzCTYaPew
autodrome zegt
@dawwg: Ja, Walther Rohrl was mijn held, wat nd dat
autodrome zegt
@dawwg: Walther Rohrl was mij. held … Groep B was angstaanjagend. maar ja FIA, alles moet veilig ….
JvT zegt
Ik ben heel benieuwd naar het uiteindelijke design, ik heb altijd een zwak gehad voor de ‘moderne’ Polo.
serialchiller zegt
Is dit niet een Scirocco met ander front?
t0astyyy zegt
@serialchiller: ik dacht precies hetzelfde
jonckers zegt
De titel terughalen van Ford zal moeilijk gaan aangezien deze wagen uitkomt in de WRC 2 categorie. Deze wagens zijn minder krachtig dan de huidige WRC’s. Ik vermoed wel dat ze hiermee hoge ogen gaan gooien aangezien ze al jarenlang ervaring hebben in deze klassen met de Fabia R5 (WRC2 drivers en WRC2 constructeurs titel 2016-2017 …)
Hopelijk gaan we deze in de toekomst ook op de Belgische en Nederlandse rally paden tegenkomen … Ik kijk er alvast naar uit!
chrisvanzanden zegt
ontwikkelt* onder leiding van een Nederlander. D’s en T’s blijven soms lastig haha
romeoalfa zegt
@chrisvanzanden: Vooral voor jou….
Loek zegt
@chrisvanzanden: zoek eens de voltooide tijd op, dan snap je dat ook weer.
autodrome zegt
Ah, ziet net een rijtest ….
autodrome zegt
en de Seat Leon FR doet 0-100 in 4,9 seconden, whuutttttt ….
tarquesh zegt
Van 0 naar 100 tijden, en pk gegevens zijn niet zo belangrijk.
Wat wel teld is een goede rondetijd op de Nordschleife. En om on-topic te blijven ben ik wel benieuwd in welke tijd de Polo het doet. Tenminste als er ook exemplaren voor de consumentenmarkt beschikbaar komen.
jdeboer zegt
@Casper Heij.
De kans dat ze hiermee de wereld titel in het WRC gaan pakken is 0.
R5 auto’s strijden o.a. in het ERC en het WRC2, niet in het WRC.
Dit zijn auto’s die je als vermogende amateur gewoon kan kopen.
Hij mag o.a. de strijd aan met de Hyundai i20 R5 die nu aardig succesvol is.