Carpoolen, het is een vorm van autodelen die er bij de Nederlander nog niet echt in wil. Ondanks stijgende kosten voor autogebruik ziet een meerderheid van de Nederlandse bevolking het carpoolen nog niet zitten.
Midden jaren ’90 besloot de overheid dat hét tovermiddel tegen files het carpoolen was. Naar Amerikaans voorbeeld werd in Nederland in 1993 een carpoolstrook (voor auto’s met 3 of meer inzittenden) geopend, die vergezeld ging van een lollig reclamefilmpje, maar een jaar later was deze exclusiviteit alweer verleden tijd en mochten ook Einzelgangers over de strook rijden.
In de jaren daarna verdween het begrip (ten faveure van tolpoorten, rekeningrijden en uiteindelijk ook gewoon meer asfalt) naar de achtergrond, onder het mom ‘regel het lekker zelf’. Dat lijkt ons prima, de overheid heeft in dit proces niets te zoeken.
Hoe zit het nu, 20 jaar na dato, eigenlijk met de carpoolbereidheid van de Nederlander? Is er naast de twee Limburgse rechters nog een Hollander die zijn auto wil delen? Athlon Car Lease ondervroeg 1.084 werkende Nederlanders en presenteerde de bevindingen zojuist in BNR’s Nationale Autoshow.
De uitkomst: een minderheid overweegt samen te reizen indien men wordt opgehaald en afgezet, waarbij jongeren een grotere carpoolbereidheid hebben dan ouderen: 41 procent van de jongeren (18-34 jaar) tegenover een kwart van de ouderen (50-65 jaar). De laatste groep is daarentegen gemakkelijker in het uitlenen van zijn auto.
Carpoolen: eerder een last dan een lust
We zijn allemaal gehecht aan onze auto, en de vrijheid en flexibiliteit die eigen blik met zoch meebrengt. Het liefst zitten we alleen in de auto. Als er toch samen wordt gereisd, dan zonder al te veel gehannes. Dit betekent sowieso ophalen en wegbrengen dus, en ook de aanwezigheid van een carpoolplaats is belangrijk.
Naar de hel met het OV
Wie een auto tot zijn beschikking heeft kijkt nog liever naar een 24-uursmarathon van R Kelly’s ‘trapped in the closet‘ terwijl hem/haar bamboesplinters onder de nagels wordt gestoken door een zwerver die al in geen jaar een bad heeft genomen dan dat hij van het openbaar vervoer gebruik maakt.
Het openbaar vervoer is voor dertien procent van de vrouwen pas aantrekkelijk als er naast de reiskostenvergoeding ook een bonus wordt gegeven. Mannen zijn minder gevoelig voor een financiële incentive (7 procent), maar hechten veel waarde aan de reiskostenvergoeding van hun werkgever. Als die wegvalt, overweegt een op de vijf mannen een andere baan.
Oh, en omdat Athlon toch bezig was werden er meteen een paar vragen op de respondenten afgevuurd omtrent fluiten, flirten, en verdere randzaken. Maar dat kan je allemaal in onderstaande infographic (groot) zien:
Foto: hipster-Wouter, Aimee en Ruben carpoolden al voordat het cool was.
norge zegt
Een leuke meid mag altijd me(e)rijden hoor.
dakloos zegt
@norge: ’n leuke kerel is ook niks mis mee.
st3fan zegt
@dakloos: leuke dames mogen mee rijden. Van mij mogen ze zelfs aan mijn pook zitten als ze willen.. ;)
sjon zegt
@st3fan: hahahahaha!!!!! Hoe kom je erop?!?!
berlinetta zegt
@st3fan: En als ik met een van de dames mee mag rijden, wil ik best hun olie even verversen.
moderno zegt
@berlinetta: Maak je niet druk over de olie. Dit gebeurt aan het eind van elke maand.
StijnB zegt
Je ziet dat hij zo graag wil terugporren…
waverider zegt
Aimee +1000
Brutus zegt
@waverider: Wat is er eigenlijk met haar gebeurd??
SCscreamGT2 zegt
@Brutus: Het is een raadsel. De laatste keer dat we haar zagen was meen ik tijdens de autoRAI van 2011 waar Wouter haar tegen ’t lijf liep bij de Renault (Wind) stand. Zulk een gemiste kracht is ze…
jensdm zegt
@Brutus: Aangerand door een kudde autobloggers. Het potje liep over en ze vertrok…
TheVeenmeister zegt
@Brutus: Aimee werkt bij Pon’s automobielhandel en doet online marketing voor Bugatti en Lamborghini.. Althans dat zegt haar GezichtsBoek pagina..
TheVeenmeister zegt
@TheVeenmeister: Ah ik vergeet Bentley
jack_abarth zegt
Men wil dat we flexibeler worden m.b.t. arbeidstijden, dan wordt het moeilijk om iemand mee te nemen….
jeroen13 zegt
Leuke titel van het plaatje :’)
robert110 zegt
Ik durf niet eens bij mijn colega’s in de auto te stappen.
flutterby zegt
Ik mag niet in dezelfde auto als mijn collega zitten. Iets met te groot risico mocht er iets gebeuren..
cthijs zegt
Ik hoef ook niet zo’n collega met stinkpoten in mijn auto
Jantje_555 zegt
die 1% vrouwen die onderweg flirt wil ik graag tegenkomen.
Emile_Benz zegt
@Jantje_555: Inderdaad. Ik zie ze ook nooit…
En carpoolen? No Way!
Dit verhaal past er wel bij: http://www.petrolicious.com/the-rugged-individualist