Uit een onderzoek van lease-mij Athlon blijkt dat de Nederlander graag een tweedehands auto least als dit een lagere bijtelling betekent.
Twee-derde deel van ons zunige Hollanders rijdt liever tweedehands dan nieuw als dat betekent dat we op bijtelling kunnen besparen. Vrouwen zijn nog wat zuniger dan mannen; van de vrouwen geeft 72 procent aan dat ze bereid zijn de ‘new car smell’ op te geven in ruil voor een bijtellingsvoordeel en voor mannen geldt dat in 55 procent van de gevallen. Het onderzoek is uitgevoerd door Multiscope in opdracht van Athlon. Als de vraag andersom gesteld wordt blijkt ook dat mannen veel minder bereid zijn nieuwe wielen op te geven dan vrouwen. Bij de mannen geeft 17 procent aan dat ze absoluut niet bereid zijn tweedehands te gaan rijden, bij de vrouwen geldt dat slechts voor 8 procent van de ondervraagden.
Van respondenten die aangeven dat ze liever een tweedehandsje rijden dan een nieuwe auto met hoge bijtelling geeft 43 procent aan dat dit puur zo is vanwege de financiële voordelen. Een klein deel hiervan (15%) stelt hierbij wel dat de voorwaarde dat de auto niet ouder is dan 4 jaar, óf de voorwaarde dat de auto al uit de lease komt en daarom goed onderhouden is (21%).
Van de mensen die aangeven dat ze wél voor een nieuwe auto willen gaan, geeft 39 procent aan dat ze denken dat het verschil tussen de oude en nieuwe bijtellingsregels toch niet zo groot is. Niels van den Hoogen, commercieel directeur bij Athlon, bestrijdt dat echter:
“Er is wel degelijk een groot verschil tussen het oude en het nieuwe bijtellingstarief. Neem bijvoorbeeld de Renault Mégane, een populair model. Met de nieuwe regels betaal je €175,- bruto bijtelling per maand meer. Voor auto’s die voor 2016 op kenteken zijn gezet, geldt de oude lage bijtelling nog.”
Athlon probeert op de verschillen in prijs die optreden door de veranderde regels uit Den Haag in te spelen met ‘Second Drive’. Hierbij worden leaseauto’s met lage bijtelling na het aflopen van het contract opnieuw vanaf een periode van één jaar aangeboden aan zakelijke leaserijders.
jrsmoke zegt
Als er wat 7% keus tussen wat zitten zou het het overwegen waard zijn, maar de meeste 7% wagens die vrijkomen zijn benzine en die mag ik niet.
Voor de overige lagere bijtellings tarieven vind ik het niet waard om in een slome wagen te gaan rijden voor die paar tientjes.