De brandstofprijzen zijn dermate hoog, dat we de auto laten staan.
Het zal de petrolhead zijn opgevallen. Tanken is de laatste tijd een bijzonder prijzige aangelegenheid geworden. Uiteraard is de schuldige een onvoorzichtige exotische dierenhandelaar uit Wuhan. Waarschijnlijk.
Vanwege Covid-19 ging heel Europa in een lockdown. Dit zorgde ervoor dat wij allemaal massaal thuis gingen werken en veel minder kilometers maakten. Dat had weer als gevolg dat er ook niet getankt werd. Balen voor de oliemaatschappijen. Die pareerden de dalende vraag met een veel lagere productie om zo kunstmatig een schaarste te creëren.
Hoge brandstofprijzen
Het werkte, want nu de meeste landen weer beetje uit het dal klimmen, gaan de brandstofprijzen door het spreekwoordelijke dak. Dermate hoog dat veel Nederlanders de auto lekker laten staan. Dat is de conclusie van een representatief onderzoek van Hart van Nederland. Aan meer dan 2.800 autobezitters werden diverse vragen gesteld omtrent de enorme brandstofprijzen.
Daaruit blijkt dat 1/5 deel van de respondenten de auto vaker laat staan. Je kan het ook andersom zien: verreweg de meeste mensen blijven stug doorrijden en betalen de hoge kosten. Er wordt aangegeven dat ze afhankelijk zijn van de auto. Vanwege de extreem hoge aanschafprijs is een auto met alternatieve aandrijflijn nog geen optie. Dus ze kunnen niets anders doen dan blijven betalen.
Logische dingen
In de grensgebieden gebeuren er, eh, vrij logische dingen. Zo overweegt 59% van de mensen in het oosten te tanken over de grens, terwijl dat in het zuiden zelfs op 80% ligt. Is de trein dan een optie? Naar aanleiding van dit onderzoek niet. Slechts 1% overweegt nu de trein te pakken om de hoge benzinekosten te omzeilen.
Ondanks de hogere prijs, bestaat het grootste gedeelte van een litertje peut nog gewoon uit belastingen. Op dit moment is de adviesprijs van een litertje benzine (Euro 95) 1,936 euro. Daarvan gaat er 0,779 euro naar de oliemaatschappij. Verder is 0,336 euro BTW en is de accijns 0,821 euro (42,4%, dus). Op sommige locaties is de prijs van een liter benzine al meer dan 2 euro. Slik.
Fotocredit: Lamborghini Diablo SE30 door @tuning-freak.
Via: Hart van Nederland.
royaledeluxe zegt
Bij ons is 98 aan het schommelen tussen 1.4x en 1.5x (soms al eens 1.6x maar daar pas ik voor en rijd ik wel verder.
In Belgie hebben ze een adaptief accijnzen systeem. Dat helpt wel om de prijs een beetje normaal te houden.
sollie1984 zegt
@royaledeluxe: dat is iets wat de NLse overheid niet kent. Stijgt de olieprijs dan stijgt de prijs aan de pomp, maar daalt de olieprijs dan daalt de prijs niet aan de pomp onder het mom “we hebben het duur ingekocht”.
kroon zegt
Prima als mensen hun vuile auto laten staan. Het is sowieso al veel te druk op de wegen. Eigenlijk in heel Nederland…
goodvibrations zegt
Zeg dat maar tegen de onderwijzers, bouwvakkers, verplegers en juffen van de kinderopvang…
Bovendien is de meeste vervuiling industrie en niet auto.. Rekening gaat naar de verkeerde groep mensen..
fanboy zegt
@goodvibrations: Daarom wordt er vaak nagedacht over CO2 taks. Maar gaan mensen ook weer klagen, hoewel ze niet snappen dat dat eerlijker zou zijn.
SanderB zegt
Eerlijk is als de vervuiler betaald, dat is nu al het geval, meer verbruiken, betekend meer tanken, betekend meer accijns betalen.
Dan heb je nog mensen die zegen dat er een Co2 taks moet komen, niet besefende dat deze er al lang is (BPM)
911targa zegt
@goodvibrations. Wauw, kan het niet meer met je eens zijn! Eigenlijk geldt dat voor het gehele milieubeleid. De linkse goegemeente laat zich betalen door mensen die niet het geld hebben om groen te kunnen zijn. Het is een schandalig a sociaal rotbeleid. Sorry.
Ja, ik kan EV betalen, maar dat doet niet af aan mijn oordeelsvorming. Egoïsme.
cuban8 zegt
@kroon: Zeker een tesla van de baas?
Baroen zegt
@kroon: U woont mogelijk nabij fatsoenlijke OV-voorzieningen
Olieboll zegt
Pfoe, blij om elektrisch te rijden..
Pascal zegt
Ik zit ook wel ff goed met m’n elektrowaggie. Ik vind wel dat overheid iets aan de accijns/BTW moet doen. Er wordt soms net gedaan alsof dat auto alleen maar een luxe is, maar voor veel mensen is die gewoon noodzakelijk en zoals het artikel al beschrijft, voor het gros van de mensen is elektrisch rijden nog lang geen optie.
laptom zegt
@Pascal: Er zit procentueel meer accijns op electriciteit dan op benzine.
fanboy zegt
@laptom: Ja maar dat is relatief. In absolute zin betaal je minder voor energie en belasting.
En je kan het zelf opwekken en in je auto stoppen (werkt voor de een beter dan de ander)
Pascal zegt
@laptom wat fanboy zegt, de tax mag procentueel hoger liggen, maar in absolute kosten ’tank’ ik nog steeds voor een schijntje.
911targa zegt
Dat heeft u ongetwijfeld ergens gelezen. Denk dat jij je beter kan beperken in het berekenen van je bijtellingsvoordelen en subsidies.
De accijns op elektriciteit is € 0,09 per kWh. De accijns op een liter benzine is € 0,813.
1 liter benzine bevat 8,9 kWh. Daarmee bedraagt de accijns op benzine ook 0,09 accijns per kWh.
Oh ja, benzinerijders betalen wegenbelasting en BPM zodat EV-rijders gratis kunnen rijden. Klein beetje dankbaarheid zou mooi zijn ;-))
Moraal van dit verhaal: per eenheid energie, betalen EV en ICE rijders dezelfde accijns. Maar omdat benzine duurder is, dragen zij meer bij aan de schatkist dan EV rijders (BTW), zodat dankbaarheid hun ten deel zou moeten vallen. Ook vanwege de MRB en BPM.
Pascal zegt
Ga toch weg met je ‘dankbaarheid’. Ten eerste betalen benzinerijders geen wegenbelasting en BPM ZODAT de EV rijders dat niet hoeven; die belastingen bestonden er allang voor die tijd en zijn sinds de komst van de EV niet substantieel of om die reden verhoogd. Ten tweede betaal ik me als ondernemer op allerlei andere vlakken alsnog scheel aan belasting, waardoor ik menig steentje meer bijdraag aan deze samenleving dan de gemiddelde Nederlander die er liever niet voor kiest om z’n nek uit te steken en financiële risico’s te nemen in het leven. Daarvoor ga ik ook niet roepen tegen anderen dat ze mij maar dankbaar moeten zijn, is immers m’n eigen keuze.
boomhauwer zegt
EV’s gaat de overheid echt niet buiten schot laten hoor..
Pascal zegt
Echt wel, de EV zal in verhouding tot een diesel of benzine altijd aanzienlijk goedkoper gehouden worden. Want CO2 enzo jeweettoch!
willeme zegt
@pascal:
Den Haag kennende vermoed ik dat deze geldstroom gewoon moet blijven doorgaan. Als 90% elektrisch rijdt, wordt er extra geheven op laden, komt de MRB terug en gaat de bijtelling volle mep omhoog. De inkomstenbron is te groot om stop te zetten onder de noemer CO2. Je hebt wel gelijk dat de brandstofprijs niet zal dalen dan. Dat is dan nóg duurder.
Overigens, als de CO2 écht ingedamd moet worden, lijkt mij het veel effectiever om de reisbewegingen te beperken. Mijn stilstaande 325d zou zo maar minder schadelijk voor het milieu kunnen zijn dan de Model 3 waarmee 30k per jaar mee gereden wordt ;-).
Pascal zegt
@willeme ja denk ’t ook, linksom of rechtsom moeten die euro’s blijven binnenkomen bij onze Haagse vrienden. Toch heb ik ’t vermoeden dat de ICE de kop van jut gaat blijven en de EV zeker (veel) duurder wordt in MRB en bijtelling, maar in verhouding tot de ICE’s wel gestimuleerd blijft.
Verder heb je natuurlijk gelijk dat het vooral op MRB-gebied niet eerlijk is dat eigenaren die weinig rijden net zo hard worden aangeslagen als de veelrijders. Met m’n 1800 kilo wegende Model 3 sloop ik het wegdek ook nog eens veel harder dan menig andere auto en betaal daar niks voor, alles voor het milieu right! :) Als ze echt CO2 omlaag willen moeten ze ook gewoon breder kijken en bijv. ook eens de scheepvaart onder de loep nemen. In Rotterdam mag je met je oude diesel niet naar binnen maar even verderop in de haven stoot 1 cruise schip net zoveel troep uit als 3,6 miljoen auto’s. Gek genoeg hoor je daar nooit zoveel over.
faalhaas zegt
@Pascal: Over een paar jaar nieuwe ICE’s verboden, en wat dan nog rondrijdt wordt kapotbelast en gemilieuzoned. Bijna alle tankstations stoppen met dinosaurussmurrie omdat steeds meer mensen EV oid gaan rijden. Tegen die tijd kan je de belasting voor de EV’s opvoeren en zal er subsidie komen op Flintstone auto’s ofzo.
maotje zegt
@willeme: kun je uitleggen hoe groot de invloed van co2 op het milieu is?
willeme zegt
@maotje: Google is your friend 👍
maotje zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
willeme zegt
@maotje: voor het plaatsen van linkjes vragen we een vergoeding en melden we dat het om gesponsorde content gaat.
maze zegt
Ben ik het niet mee eens aanschaf vw up of eup zit 7k tussen zelfs up gti is nauwelijks duurder dan weet ik het wel gti
maze zegt
Idd laten ze ook niet gebeuren iedereen die auto rijd weet dat het vroeg of laat genaaid word!!
sollie1984 zegt
@Olieboll: ja voor nu…totdat straks de energieprijzen naar een dusdanig hoog niveau worden gebracht dat een EV net zo duur wordt als een ICE auto dat nu is.
Olieboll zegt
Tegen die tijd is benzine diesel wel 4x zo duur. Nooit dat ze dit duurder gaan maken
Pascal zegt
Gebeurt niet. Als de EV omhoog gaat, gaat de ICE nog harder omhoog. Klimaatdoelstellingen, CO2 taks enzo.
bereal zegt
@Olieboll: denk dat stroombakkies nog meer ellende is aangezien het vertaald naar een mobiele telefoon (oplaadstress)
Olieboll zegt
@bereal Weet niet hoe het met jou zit maar mijn telefoon gaat meer dan een dag mee en de volgende dag is hij in de ochtend weer vol. Net als mijn EV. De stressfactor ben je denk ik zelf haha
bereal zegt
Telefoon gaat bij mij een dag mee (12 pro max) maar ik rij veel met regelmatig lange ritten dus elektro is geen optie. Als ik mijn collega’s mag geloven haal je 200-300 km met een model S als je een beetje tempo maakt. Helaas heb ik de luxe niet om een half uur aan zo een lompe paal weg te gooien. Ben met tanken binnen minuten weer op de weg en kan weer 600 KM verder!
Pascal zegt
Ah, dus je bedoelt alleen maar dat een EV met jouw rij-gewoontes geen handige optie is. 95% van de bevolking rijdt helemaal geen 300km+ per dag, al die mensen hebben dus helemaal geen stress als ze elektrisch rijden (waarvan akte).
maze zegt
Idd dat dus
probono zegt
@bereal: als ik mezelf mag geloven, dan haal ik makkelijk 400 km range zonder traag te rijden en als ik echt verse zou moeten, stel 500km op 1 dag, dan 10 Max minuten snelleren en dan haal ik de 500 km heel ruim op een dag met dezelfde tijd als ik zou bijtanken met benzine. Thuis is de auto bijna leeg, lader erin voor de deur, en de dag erop weer door. Nog daargelaten dat veel organisaties laadpalen voor bezoekers hebben, je range is dan bijna niet gelimiteerd.
maze zegt
Tesla snellader 60ct kwh bij 80ct is fossiel ongeveer net zo duur ook we gaan meer betalen de auto is gewoon de melkkoe van de staat of je nu elektrisch of ice rijd
probono zegt
@maze: heb je een bron voor die kWh prijs? Want ik dacht dat wel iets lager lag bij Tesla superchargers?
Pascal zegt
Tesla Supercharger kost in NL max 26cent per kwh. Op basis van real world verbruik met dat tarief ben je bij een Model 3 dan € 3.90 aan stroomkosten kwijt per 100km. Voor een benzine auto met een verbruik van 1:12 en een brandstofprijs van 2 euro de liter is dat € 16,67. Da’s ruim 4x zo duur.
Johanneke zegt
Hierom tank ik al sinds jaar en dag in Duitsland. Helpt wel dat het maar 10 minuten rijden is. Ik heb een auto die geen e10 mag, dus dat maakt het verschil nog groter.
Overigens rij ik geen km minder, maar wij rijden met beide auto’s maar zo’n 9 a 10k km per jaar.
Loek zegt
@Johanneke: even uit serieuze interesse: hoe zit dat met ‘mag geen E10’? Is hij dan zo oud dat het ethanolgehalte te hoog is of is het beter voor de motor om met benzine met hoger octaangehalte te werken? Ik ben best een beetje een leek op het gebied van benzine (ik gooi er gewoon goedkope 95 E10 in ;) ) maar dat werkt dan ook gewoon prima voor mijn auto.
Johanneke zegt
Nou, ik heb als daily een 2010 ford ka (van de vrouw), gaat gewoon e10 in, en een 1998 Mitsubishi Galant gls station 2.0. En nog een 1993 Galant 1.8 sedan, onderhoud ik samen met mijn pa. Beide Galants zijn gebouwd voordat e10 bestond zeg maar, maar volgens vele websites zouden ze e10 moeten kunnen hebben. Ik doe het echter niet, want de ANWB heeft een test gedaan:
https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl/artikel/349321-anwb-pas-op-met-e10.html
Ik ga dat risico niet nemen. Dus tank e5 in Duitsland. Dat bevat max 5% ethanol, en vaak niks.
tinnemans zegt
@loek; Het hangt erg van de auto af. In mijn auto zorgt ethanol voor het versneld uitdrogen van klepseals, dus ik tank ook 98 (waar -tot- 5% ethanol in kan zitten, maar hoeveel dat precies is en of dat merk afhankelijk is, lijkt niemand te weten. Het kan dus ook 0% zijn). Bij andere auto’s drogen slangetjes sneller uit als er meer ethanol in de benzine zit.
Van wat ik ervan weet is dat vooral de Franse auto’s er geen/minder last van hebben omdat ze daar al jaren meer ethanol in brandstof stoppen.
Je hoeft geen E98 te tanken omdat het beter is voor de motor. Alle normale motoren kunnen zich prima redden met 95. Zolang de je motor niet hoort pingelen, is er niets aan de hand. Ik kan me dat nog wel van vroeger herinneren uit Yugoslavie, daar hadden ze iets wat lang niet in de buurt van 95 kwam.
Het is wel zo dat, en dat is verschil is toegenomen met die 10% ethanol, er minder energie zit in E95, dus het kan zijn dat je op E98 wel verder kunt rijden.
Performance auto’s halen sowieso meer paardjes uit E98 en E102, vandaar dat iedereen die denkt dattie dat heeft (ik dus ook, maar die klepseals zijn ook een goed excuus) sowieso ook minstens E98 tankt.
hippopotamus zegt
Nou ik ben weer raaazend benieuwd hoeveel lager de prijzen in de grensstreken en aan de andere kant van Europa/de grote plas zijn. Enlighten me allemaal………
herbienl zegt
Ik tank de laatste tijd vooral in Belgie. Daar betaal ik voor E5 (Super 98) rond de 1.49 per liter. Euro 95 schommelt tussen de 1.38 en 1.43. Het scheelt dus behoorlijk op een tank.
ericd zegt
Zie daar het probeem dat ze in de VS hebben om mensen in een EV te krijgen: benzine is daar 50-60% goedkoper.
fanboy zegt
@ericd: Maar elektriciteit is ook fors goedkoper (afhankelijk van waar je woont)
ericd zegt
Mee eens, maar als benzine goedkoper is, vormt het een kleiner bestanddeel in je running costs. Terwijl voor de goedkopere electriciteit toch eerst een EV moet komen die duurder is in aanschaf. Daarbij de verhoudingsgewijs langere afstanden en gebrekkige laadnet, en zie daar het probleem.
Charles Taycan 4S zegt
Vanwege de strenge Lockdown en strenge avondklok om 18 uur(!) hier hebben we weinig gereden de afgelopen periode. Hoop nu juist wat meer te kunnen gaan rijden. De benzine is ook hier in FR duurder geworden helaas, maar kan nu ook met 1 auto thuis ‘tanken’ voor € 0,135 per kWh…. dat scheelt enorm.👌
Pascal zegt
De stroom is bij jullie ook wel echt serieus goedkoop! Een KWh kost in Nederland thuis zomaar 22 cent
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, klopt! Dit is mijn laagtarief, 3 uur overdags en 5 uur snachts anders 17 ct….. lekker hoor! Scheelt heel veel geld met de RON 98 voor de 991/2….😉👍
r3fl3x zegt
Vooral balen als je elke naar het werk moet rijden en geen tankpas hebt. Ik tank zo weinig dat het me niet zo veel uitmaakt.
rogerzz zegt
Slechts 1% overweegt nu de trein te pakken om de hoge benzinekosten te omzeilen. Deze zin zegt genoeg. Persoonlijk ga ik de 170km woon-werk niet oplossen door een elektrische fiets en het OV is geen optie, dat is 2 uur extra reistijd per dag, en minder flexibel, en minder comfortabel.
Ik ben privé meer gaan rijden door Corona, in het begin van de lockdowns + thuiswerken (en geen zakelijke kilometers) vroeg ik mij af of de diesel nog wel rendabel was, maar afgelopen jaar doodleuk 40k op de teller gezet. De prijs per liter, daar kijk ik nooit naar (maar tank niet langs de snelweg) – en ga ik mij niet druk over maken. Afschrijving + reparaties, verzekering, wegenbelasting is sowieso 500+ euro per maand, dus een tank meer of minder voel ik ook niet.
boomhauwer zegt
170km woon werk? Dagelijks?
rogerzz zegt
Niet dagelijks, maar wel per dag als het moet. Na corona maximaal 2x per week op kantoor werken (niet verplicht, richtlijn, maar vaker dan 2x per week mag niet) – en ik werk 5 dagen per week uiteraard. Het klinkt veel misschien, maar een enkele rit is dus 85km en is 1:05 in de auto zitten, prima te doen.
We zijn verhuisd en ik ben verder van kantoor gaan wonen door het vele thuiswerken, mijn vriendin werkt ook 5 dagen per week maar werkt niet vanuit huis dus zijn we dichterbij gaan wonen waar zij werkt. Ik doe iets met geld, dat kan goed op afstand en digitaal en ben zeer tevreden met thuiswerken :)
maze zegt
95 enkele reis hier
koeberg zegt
170 kilometer woon-werkverkeer is natuurlijk wel één van de buitencategorie. Ik vind mijn 130 kilometer (2*65) al aan de ruime kant.
Ik heb een jaar lang een woon-werkverkeer van 150 kilometer gehad, maar juist daar was de trein de beste keuze. (staan, maar rijden is nog altijd beter dan luxe zitten met airco in je eigen ruimte met je eigen muziek, maar wel stil staan)
fanboy zegt
@rogerzz: Hoeveel gaat er jaarlijks doorheen aan autokosten. Dat tikt ook met een zuinige diesel toch behoorlijk aan.
Als je budget hebt om naar elektrisch om te schakelen dan verdient dat zich wel snel terug vermoed ik.
rogerzz zegt
Dat valt reuze tegen, ik heb wel eens een bierviltjesberekening gemaakt. Mijn 150 euro wegenbelasting per maand besparen ten opzichte van elektrisch niets lijkt al veel, maar het verschil per 100 km (5.7 liter * 1.40 = 8 euro vs. 20kwh/100km * 0.41 euro (openbare laadpaal) = 8 euro is zo goed als gelijk. Dus puur stroom vs. diesel is verwaarloosbaar, onderhoud van mijn diesel is hoger maar de afschrijving laag, afschrijving van een EV is kneiterhoog.
Als ik nu een kale EV koop van 60k en in 4 jaar 160k op de klok zet, dan gok ik dat hij nog 20k waard is doordat hij verouderd is en technologie verder gaat, ofwel 10k per jaar aan afschrijving. Dat schrijft mijn huidige auto niet af, daar houdt de berekening eigenlijk op. En een tweedehands I3’tje of Tesla kopen, neuh.
Toevoeging: ik ben geen EV hater, zeker niet. Als er een EV-station-achtige Passat/A4/3-serie ipv hoge SUV zou zijn die realistisch 400/500km met kou/doorrijden/airco etc. doet en 50/60k zou kosten zou ik hem wel kopen en 5-8 jaar proberen te houden. Dus ik wacht nog even.
Pascal zegt
@rogerzz de berekening is behoorlijk sterk in het voordeel van de diesel gemaakt. Een Model 3 verbruikt (real world, niet WLTP) zo’n 14kWh per 100km. Aan de Supercharger kost dat +/- € 3,75. Aan de publieke laadpalen laad ik met een flat-fee van € 0,34 en dus zeker geen € 0,41, gewoon met een NewMotion-pasje. Binnenkort laad ik ‘snachts thuis, nog afgezien van de zonnepanelen daalt de prijs dan naar € 0,22 per kWh, verschil nog groter. Je stipt verder zelf de MRB van een diesel al aan en additioneel onderhoud. Verder zie ik goeie EV’s helemaal niet hard afschrijven, kijk maar eens wat je nu nog betaalt voor een Model S uit 2013 in vergelijking tot een compleet afgeladen BMW 7-serie uit hetzelfde jaar. (niet dat ik je beide zou aanraden, maar gaat om je punt dat EV’s kneiterhard zouden afschrijven). Ik snap nog steeds waarom de balans in jouw geval heel goed kan doorslaan naar diesel, maar hij ligt denk ik ff wat genuanceerder dan je ‘m beschreef.
faalhaas zegt
@rogerzz: https://iselektrischgoedkoper.nl/ hier is iets minder biervilt.
Cabrioot zegt
Hoe dan ? Ga eens rijden op de snelweg en je zal zien dat mensen helemaal niet hun auto laten staan
flatsix010 zegt
Als je al een auto in bezit hebt is de trein pakken zelden goedkoper/praktischer, vooral bij langere stukken en meerdere passagiers. Een retourtje Rotterdam-Venlo kost met zijn tweeën €60 incl. 40% korting! En dan ben je van deur tot deur ook nog een uur langer onderweg.
stradale888 zegt
Geen idee waar het artikel over gaat, want ik heb alleen naar die heerlijke Diablo zitten kijken.
Het is trouwens inderdaad een SE30, maar geen Jota. Die is het makkelijkst te herkennen aan de scoops boven het dak.
willeme zegt
@stradale888: scherp! Ik heb het meteen even aangepast ;-)
ericc zegt
Wanneer zijn het verkiezingen????
okdoei zegt
Klop. Ik pak vaker de motor.
rotasaxal zegt
Die koptekst klopt natuurlijk niet. Daar moet staan de Nederlandse prive autobezitter. De rest interesseert het totaal niet.
sportabgasanlage zegt
Mij boeit ’t anders anders ook weinig hoor. Mijn daily rijdt ongeveer 1:10 op Euro98, en ik gooi ‘m achteloos vol als dat nodig is. Maar goed, ik rij relatief weinig km’s (10K per jaar) en mijn auto is ook mijn hobby en ’n hobby mag geld kosten.
Michel-GR zegt
Tank mijn auto’s gewoon iedere week af want niet rijden is slecht voor een auto.
maotje zegt
@Michel-GR: wat is er slecht aan een auto niet te laten rijden voor een maand lang?
kniesoor zegt
De door SBS ondervraagden zullen vast zeggen, dat ze de oto minder (gaan) gebruiken, maar daar geloof ik niet veel van. De officiële cijfers er t.z.t. maar eens bijpakken/naast leggen. Die laten vermoedelijk wat anders zien.
MarcoM zegt
Gelukkig kan ik redelijk in de buurt heerlijk duits sap tanken, ook een krat halve liters met Weizen is een stuk goedkoper, dusssss.
pomoek zegt
Onderzoek door SBS6. Toen wist ik het al. Onzinverhaal.
F1Tim zegt
Eigenlijk is Covid-19 niet rechtstreeks verantwoordelijk voor de stijgende brandstofprijzen, wel eerder de regeringen. Het zijn zij die alles herhaaldelijk op slot hebben gegooid en herhaaldelijk diverse keren de grondwet hebben geschonden.
karhengst zegt
Mooie tijden om een tankpas te hebben. Voelt toch iedere keer weer als een loonsverhoging.
frank2b zegt
Goede zaak. De beste maatregel voor het milieu is: niet rijden.
Overigens, ik kom uit een uitstekend milieu.
dree16v zegt
Ik werk al ruim thuis. S avonds maak ik dan af en toe even een ritje puur voor de lol. Of de benzineprijs nou hoog of laag is dat stukje hobby pakken ze mij niet af :-)
ghost zegt
Heerlijk om te lezen dat ondanks dit slechts 28 mensen van 2800 de trein zou pakken, is toch ook helemaal ruk dat OV..
Homer55 zegt
Door de werkbus en tankpas staan mijn auto’s door de weeks al vaak stil.
De V6 wordt wel voor welk reden dan ook om de paar dagen ff aan gewakkerd en de andere hobby auto rijd ik maar 4500 per jaar mee.
Ze staan sowieso niet stil voor de kosten of milieugejank.