Automobilisten die sinds de jaarwisseling Shell euro 95 hebben getankt, rijden sindsdien voor een deel op biobenzine. Sinds 1 januari bevat euro 95 namelijk twee procent van ethanol afgeleide vloeistof die deels is verkregen uit de verwerking van graan, koolzaad en andere gewassen. Hoewel de prijs van deze biocomponent hoger ligt dan die van conventionele benzine, wordt de prijs ervan aan de pomp niet hoger, omdat de overheid over deze brandstof zeer lage accijns heft.
Shell maakt het ethanoldeviraat niet zelf, maar koopt het op de vrije markt. “Wij garanderen echter dat het een plantaardige basis heeft”, zegt een woordvoerder.
Vooralsnog is Shell de enige grote oliemaatschappij die in Nederland biobenzine verkoopt. De overheid weigert namelijk de accijnsverlaging voor biobenzine (of biodiesel) ook na 2006 te garanderen uit vrees dat zij accijnzen misloopt. Duitsland, Zweden, Spanje en Groot-Brittannie verzekeren wél dat zij voor een langere periode extra lage of helemaal geen accijnzen op biobenzine zullen heffen. Dat maakt het voor oliemaatschappijen aantrekkelijker om in die landen in biobrandstoffen te investeren (bron: Intermediair).
Doe mij maar cachaca!
Valetparker zegt
Eh, en wij moeten geloven dat alcohol duurder is dan olie?
Wat een hopeloos land is dit toch, he? Moeten we het milieu gaan redden door straks allemaal thuis te blijven zitten ofzo? Dan lopen ze de accijnzen helemaal mis…
Ejay zegt
Bio gezever is allemaal onzin. Koolzaadbrandstof is wetenschappelijk bewezen meer vervuilend dan gewone brandstof. Beste is nog altijd LPG van de huidig verkrijgbare brandstoffen, maarja de overheid knalt daar wel een gruwelijke belasting overheen en va nstimulatie is geen sprake.
shonta zegt
Your site is amaizing. Can I share some resources with you?