Het initiatief vanuit Nederland om in 2040 alle vrachtwagens en bussen emissievrij te maken kon op steun rekenen van andere landen.
Ondertussen in Glasgow. Nederland heeft een initiatief bedacht om de transportsector binnen afzienbare tijd te vergroenen. Doelstelling is om in 2040 alleen nog maar schone vrachtwagens en bussen te laten rijden in ons land. In totaal zijn er vijftien landen die zich hebben aangesloten bij dit idee van Nederland. Het gaat hier om Oostenrijk, Canada, Chili, Denemarken, Finland, Luxemburg, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Schotland, Turkije, Uruguay, het Verenigd Koninkrijk, Wales en Zwitserland.
In 2050 naar nul uitstoot
De overeenkomst is onderdeel van een groter geheel om de de uitstoot van broeikasgassen door vrachtwagens en bussen wereldwijd naar nul te krijgen in 2050. Voor deze doelstelling is er vanuit gegaan dat vrachtwagens en bussen door bedrijven zo’n tien jaar in gebruik worden genomen. Dat betekent dat bedrijven in Nederland en de andere landen al tussen 2030 en 2040 moeten gaan investeren in emissievrije vrachtwagens en bussen. Men mikt op een doel om al tegen 2030 zo’n 0% van de nieuwe zware voortuigen uitstootvrij te hebben.
Investeren
De grootste uitdaging zit hem in de pegels. Het vereist grote investeringen vanuit het bedrijfsleven om over te stappen op waterstof of voertuigen op een accu. Het plan van Nederland is door de vijftien andere landen getekend. Nu is het zaak om een beleid uit te werken dat ook haalbaar is. Bedrijven als DHL, Heineken, Scania en BYD zijn tevens betrokken bij het initiatief om te kijken wat zoal mogelijk gaat zijn.
Als het wagenpark er vervolgens is, moet er ook een puike laadinfrastructuur zijn. Vandaag organiseert Nederland met de Amerikaanse staat Californië een aparte sessie in Glasgow om te babbelen over laadpalen.
arta zegt
Er zijn als luchtfoto’s van Tesla laadplekken voor trucks. Op basis van de trafo’s lijken deze tot 2MW te kunnen leveren.
Het is te hopen dat er voldoende batterijen beschikbaar komen in de komende jaren. Overstap naar EV is voor transport vooral een zakelijk besluit. Als het elektrisch kan en goedkoper is gaan ze massaal over naar de EV.
(En nee H2 hoeft niet)
royaledeluxe zegt
Waarom hoeft H2 niet? Elke vorm van elektrificatie maakt de weg gezonder. Het wordt hoog tijd dat de ontwikkelingen in de batterij en alternatieven veel verder gaat en dat we ons niet doodstaren op alleen een batterij.
Dat geeft een gezonde mix van technologie waardoor niet iedereen uit de boot valt.
Want In die gedachte van de goedkoopste en gemakkelijkste oplossing zijn we ook vroeger blijven steken met een extra pot met filters op de uitlaat om zogezegd de reductie van gassen te verminderen…. tuurlijk.
Goed initiatief van NL, ik hoop dat ze in BE ook wat meer ballen hadden om zo een dingen in het klimaat plan te schrijven…
wimof zegt
In België zal de doen factor de bepalende zijn.
mashell zegt
Nederland was dat land dat vorige week nog beweerde het voorstel om garantstellingen voor het zoeken naar olie en gas te stoppen niet te kunnen steunen omdat het kabinet demissionair is… Pas nadat de buitenwacht en 2e kamer de regering duidelijk gemaakt had dat zoiets een nieuw niveau van hypocrisie zou betekenen deden ze alsnog mee aan het voorstel.
Nederland doet hieraan natuurlijk mee omdat er in Nederland twee vrachtwagen fabrieken staan en dit besluit voor verkoop van nieuwe vrachtwagens zorgt…
Het gaat om het resultaat maar wat minder hypocriet en wat meer gemeend dan Nederland doet mag ook wel.
gekketurbo zegt
H2 is nog niet volwassen genoeg. In 2040 misschien wel. EV vrachtwagens zijn nu al te koop en in te zetten. Vooral in de binnenstad waar ze het meeste vervuilen en voor overlast zorgen. Gezien de snelheid van ontwikkelingen zal de langere range vanzelf wel komen. Volvo en Mercedes hebben al een aanbieding die volgeladen 400km ver kan rijden. Gemiddelde rit van een vrachtwagen in Nederland is 300km…
Henkie zegt
Het grootste struikelblok is gewoon dat de accu’s 1 te zwaar zijn en 2 de capaciteit gewoon niet doeltreffend is. H2 is veel lichter te bouwen dan een ev. Of de regeringen moeten toestaan om het maximale toegestaan massa te verhogen van 40 naar 45 ton.
mashell zegt
In combinatie met regels over remafstand, hulpmiddelen, zoals adaptive cruise control en dergelijke zou dat toch mogelijk moeten kunnen zijn?
Henkie zegt
Zeker zou dat kunnen. Ik was alleen vergeten dat je ook met as lasten in de knoop kan komen.
Dus meer assen of ook meer as last toestaan.
Voordeel van ev is natuurlijk wel dat je meer kan spreiden.
neal zegt
ga je dan ook ineens de wegeninfrastructuur en bruggen aanpassen op deze zwaardere belasting.. lijkt me een straatje zonder einde waar vooral de bevolking de rekening van betaald. is het niet voor duurder vervoer, dan is het via (verkeers)belasting.
rrk147 zegt
@neal: lzv’s zitten al op 60 ton. Met dezelfde aslasten, maar meer assen is er niet direct wat aan de hand. En goed onderhoud van een brug, want daar schort het ook wel eens aan.
kevertje zegt
Ah wat een geluk Tesla lost het weeral op, kunnen we op onze twee oren slapen. Hopelijk leeft het besef dat al die batterijen en motoren vol met allesbehalve ecologisch verantwoorde grondstoffen zitten. En waar we deze megalomane vermogens vandaan halen, hoe we ooit voor zo’n distributienetwerk gaan zorgen zonder massa’s CO2 in de lucht te blazen aan zeer zware structurele werken, blijft voor mij ook een raadsel. Met de huidige centrales en infra komen we er zeker niet…
Pascal zegt
De eerste Tesla Semi’s worden afgeleverd, ik ben erg benieuwd wat de ervaringen daarmee gaan zijn. Voor nu vind ik het vooral een goede ontwikkeling dat er in de binnensteden overgestapt wordt op elektrisch. Veel bezorgers gaan op elektrische fietsen en ik zie ook regelmatig elektrische DHL busjes. Heerlijk om niet meer steeds half vergast te worden als je ff door te stad loopt.
mashell zegt
Volgens Tesla kwamen die Semi’s toch pas ergens in 2022? Dat is volgens de Tesla jaartelling, in onze jaartelling is dat 2024.
Edge zegt
Volgens Pepsi krijgen zij dit jaar nog semi’s uitgeleverd.
mashell zegt
Wie zou het beter weten wanneer Tesla vrachtwagens uitlevert, Tesla of Pepsi?
lekkerlinksrijden zegt
@Pascal: gewoon bestellen via internet, kun je lekker thuis blijven
Pascal zegt
Haha ik woon in het centrum, dus eigenlijk zeg je dat ik gewoon maar altijd moet thuisblijven ;)
haroldt zegt
goede zaak!
detroitv8 zegt
Prima plab
Dutchdriftking zegt
Ga dan maar wat met waterstof doen, want elektrisch gaat nog even niet lukken.
fanboy zegt
@dutchdriftking: Waterstof gaat alleen maar duurder zijn voor de fleetoperator. Inefficiëntie ga je gewoon voor betalen.
Elektrische trucks rijden nu al rond op korte afstanden. Elektrische bussen rijden er sowieso al super veel rond.
Tesla Semi gaat voor wat verandering zorgen. En daarnaast bovenleidingen op grote snelwegen zorgt voor minder accu noodzaak.
stefanvts16v zegt
@rubenpriest: “ Men mikt op een doel om al tegen 2030 zo’n 0% van de nieuwe zware voortuigen uitstootvrij te hebben.”
Dat moet lukken. ;)
On topic: waterstof gaat ‘m niet worden gezien de enorme benodigde hoeveelheid energie voor productie. De enige reden dat dit nog als alternatief wordt gezien is omdat bedrijven als Shell anders geen businessmodel meer hebben over een paar jaar.
In de komende jaren zou er veel meer moeten worden overgeschakeld op synthetische diesel, zoals Neste My Renewable diesel met 90% minder uitstoot. Als de productie daarvan wordt opgeschaald en er door Shell/BP/Total etc een eigen variant wordt ontwikkeld en breed uitgerold, dan kunnen we snel grote stappen maken de komende 5-10 jaar.
Dutchdriftking zegt
@fanboy @stefanvts16v In tegenstelling tot personenauto’s rijden trucks en bussen de hele dag. Hierdoor is er minder tijd voor laden. Daarom is elektrische aandrijving met een relatief kleine batterij, en een brandstofcel op waterstof een goede optie. Komatsu is hier al veel mee bezig voor kranen welke tegen de zelfde problemen aanlopen. De synthetische blauwe diesel (HV0?) is een ideale tussenoplossing om op kort termijn een grote slag mee te slaan. Inderdaad heel raar dat hier niet meer in geïnvesteerd wordt.
fanboy zegt
@dutchdriftking: Maar de business case met waterstof kan nog helemaal niet uit.
De Tesla Semi moet zichzelf nog bewijzen, maar die lijkt al gewoon uit te kunnen.
En het trolley systeem op de snelweg is nog veel beter. Kleinere accu en veel efficiënter.
Blauwe diesel moet nu inderdaad meer mee gebeuren. Ik tank het ook al in mijn 4×4 camper.
maotje zegt
Hier in Rotterdam rijd de REt ook gewoon heel de dag elektrisch met een groot deel van de bussen. Bussen worden gewoon een keer op de dag omgeruild. de ene gaat aan de lader, de ander dr vanaf. Praktisch invullen
mashell zegt
In tegenstelling tot personenwagens hebben vrachtwagen- en busschauffeurs juist heel strikte rusttijden wetgeving. Na 4,5 uur kachelen staan ze verplicht drie kwartier stil, prima om stroom bij te laden.
rwdftw zegt
Hier in Arnhem hebben we al sinds de jaren 50 trolleybussen. Door de hele stad hangt een net van bovenleidingen en er is bijna geen walmend optrekkende bus te vinden. Er zijn 6 lijnen die getrolleyed zijn, 6 andere lijnen rijden met bussen op CNG.
pomoek zegt
Toevallig dat net onze nationale mascotte zijn interesse gebied heeft verlegd van watermanagement naar waterstof. Denkt waarschijnlijk dat dit vrijwel op hetzelfde neerkomt.
Dat gezegd hebbende komen we steeds dichter op het werkelijke probleem dat we momenteel hebben. Ons overmatige energieverbruik.
Laten we even rekenen. Er wordt elk jaar in Nederland iets van 6 miljard liter diesel getankt. Laten we zeggen dat de helft voor transport is, dus 3 miljard. Dat is 140 miljard MJ per jaar, oftewel 38 miljard Kwh. Een gemiddeld huishouden verbruikt, aan stroom, ongeveer 2.700 Kwh per jaar. Om al die vrachtwagens te laten rijden hebben we dus het equivalent van 14 miljoen huishoudens nodig om aan die behoefte te kunnen voldoen. Als we waterstof gaan gebruiken (rendement 50%) is dat dus 28 miljoen huishoudens. Op dit moment verbruiken we ongeveer 20 miljard aan echte duurzame elektriciteit per jaar (ik reken biomassa verbranden ff niet mee).
om alleen de transportsector emissie loos te laten rijden moeten we dus de duurzame energie die we opwekken gaan verdubbelen.
Ik hoor graag waar ik een fout maak in mijn berekeningen.
basman147 zegt
Een dieselmotor heeft een rendement van 42 a 43%, met een elektrische aandrijflijn ga je over de 95%, dus als je alles electrificeert heb je, heel grof, de helft minder energie nodig.
Variomatic zegt
Ergens in Gelderland is vorige week toch zo’n peperdure nieuwe waterstof-stadsbus ontploft en uitgefikt? Ding had nog geen dag rond gereden geloof ik, dat stemt hoopvol..
Iets anders: weet iemand hoe het zit met die staande, open uitlaatpijpen die veel truckerts hier in NL op hun Scania V8 schroeven? Dingen maken bizarre takkeherrie en kan me niet voorstellen dat daar een roetfilter tussen zit..?
Henkie zegt
Die bus is niet ontploft maar alleen uitgebrand.
De veiligheid systemen hebben goed hun werk gedaan. Alleen de sensatie pers maakt van ontploffende banden van dat de bus ontploft was.
Neemt niet weg dat dit niet erg helpt voor het beeld van waterstof bussen.
Variomatic zegt
@Henkie: de veiligheidssystemen hebben goed hun werk gedaan? Maar de bus is wel in rook opgegaan.. ok..
tmenges zegt
@variomatic: werkt vaak met een klep in de uitlaat die je open / dicht kan zetten. Met de apk zet je hem dicht, goedgekeurd en dan zetje hem daarna weer open.
Edge zegt
Ik vind het een mooi initiatief, maar zoals met alle klimaatmaatregelen heerst er bij mij ook een gezonde portie scepsis of misschien wel pessimisme. Het klimaatprobleem los je als Nederland niet in je eentje op, dat is echt iets waarvoor de hele wereld stappen moet maken. Hier in Europa schoon doen terwijl landen als China en India nog steeds als een malle blijven uitstoten werkt niet.
Op een continentale schaal geldt dat net zo goed voor het vrachtwagenverkeer. Dat Nederland vanaf 2040 alleen nog maar elektrisch en waterstof wil is heel leuk en aardig, maar zolang Dieter, Juan en Przymyslaw gewoon nieuwe diesels kunnen kopen en blijven rijden hebben we er nog steeds vrij weinig aan. Om nog maar te zwijgen over het praktische deel. Indien wij alles goed geregeld hebben, maar de andere landen niet, draai je de Nederlandse transportbedrijven die internationaal rijden direct de nek om. Immers, hoe ga je je vrachtwagen opladen of voltanken met waterstof als er onderweg naar je bestemming geen of te weinig voldoende laad/tankstations zijn?
pomoek zegt
@edge: per persoon stoten we in NL nog steeds meer CO2 uit dan de gemiddelde Chinees, Duitser of Pool. Lastig uit te leggen dat zij meer aan co2 uitstoot reductie moeten doen en dat wij met de armen over elkaar blijven zitten.
gekketurbo zegt
Door meer markten te sluiten op ouderwetse diesel motoren gaat de situatie ontstaan dat niemand meer geld stopt in het ontwikkelen van dieselmotoren. Tevens is het op TCO basis nu al lucratiever om een EV vrachtwagens te gebruiken voor korte afstand vervoer. Je ziet al dat grote logistieke bedrijven alles bestellen wat te koop is. Meeste EV vrachtwagens zijn uitverkocht voor de komende jaren.
Je wijst naar China, maar zij maken de grootste stappen in elektrificatie van de vloot op wielen en duurzame energie opwekking. Tuurlijk zijn er dingen die niet goed zijn, maar dat ze meer stappen maken dan NL lijkt me evident.
maotje zegt
Heb je bewijs van het feit dat China als een malle blijft uitstoten?
China loopt enorm op ons voor hoor. grootste windpark ter wereld, heeft als enige de mogelijkheid om waterstof op een schone manier te creeeren. dus je stelling gaat echt niet op.
Tuurlijk zal het land in totaal meer uitstoten dan Nederland, maar dr wonen ook wel wat meer mensen, maar ga je terugrekenen naar uitstoot per inwoner wat eigenlijk niet meer dan normaal zou moeten zijn. dan stoten wij echt wel meer uit.
ericc zegt
Wij willen in 2040 geen zakkenvullende politiekers meer. Hoeveel CO2 is er niet uitgestoten om al dat volk in Glasgow te krijgen? Niet alleen politiekers maar ook de 10 000 betogers, journalisten en voetvolk van deze politiekers! Maar wij mogen in al hun waanideeën wel bekostigen.
por100 zegt
Ik vraag mij ook af of er nog wel zo veel van die zware bussen en vrachtwagens nodig zijn?
Hier lokaal hebben we naast de grote connexxion buslijn nog een paar kleine buslijnen met L2H2 sprintertjes. Daar mogen 9 mensen in, wel met gordel uiteraard.
Als je grote bussen vervangt met 22 persoons L3H3 sprinters (en eventueel iets frequenter laat rijden) dan kan je nu al met elektrisch vervoer uit.
Ook vrachtwagens: hoevaak wordt er niet een lichte vracht met een 4-asser verreden. Dat kan ook met een lichte vrachtwagen.
mashell zegt
Als je een grote bus (die alleen in de ochtend- en avondspits vol zit met scholieren en bejaarden) vervangt door kleinere busjes heb je in de spits dus meer chauffeurs nodig. Dat kost veel meer dan een grotere bus leeg laten rondrijden.
por100 zegt
Ja maar het scheelt weer mensenlevens, materiaal, wachten op nieuwe ontwikkelingen en het scheelt ook openbare ruimte. Veel wegen moeten ruim genoeg worden gehouden, bushaltes moeten mogelijk zijn. Sterker nog, in heel veel gebieden (zoals vlakbij bejaardenhuizen) kan helemaal geen ov komen omdat de bussen te groot zijn.
Dat is weer de winst en ik benoemde ook de de grens van 22 personen. Dat is een redelijk gemakkelijk rijbewijs, dus het chauffeurs probleem is makkelijker op te lossen (maar in de huidige arbeidsmarkt blijft dat lastig. Dat snap ik).
frank2b zegt
In het openbaar vervoer zie ik al tientallen elektrisch aangedreven harmonicabussen rondkarren. Dikke accu en stroomafnemer tbv laden op het dak en gaan met die banaan.
Het kan dus gewoon. Het gebeurt al.
pomoek zegt
Dit is wel een aardige site waarop je kan zien hoe het met het energieverbruik gaat in Nederland. https://www.energieinnederland.nl/feiten-en-cijfers/uitgebreid/2019/energieverbruik
Dit zijn cijfers over 2019: 7,6% is duurzame energie waarvan biomassa 66% uit maakt. Dus als je naar de echte duurzame energie kijkt dan heb je het over 5% van onze totale geconsumeerde energie die duurzaam. 92% is nog gewoon fossiele energie. 9% van alle energie die we opwekken komt nog gewoon uit steenkool. Dat is dus bijna 2 keer zoveel als duurzame energie. Het wegtransport stoot 21% van de broeikasgassen uit van de transportsector. Dat verantwoordelijk is voor ongeveer 12% van de totale uitstoot.
We hebben het dus, als het om het wegtransport gaat, om 2,5% van de totale uitstoot.
De helft van alle kolencentrales dichtgooien heeft dus gewoon meer effect.
por100 zegt
Bedankt voor deze aanvulling. Ik heb dat ook nog onthouden van aardrijkskundeles op de basisschool in de jaren ’90:
20% van de CO2 komt van wegvervoer, waarvan 11% door personenauto’s.
Blijkbaar is de realiteit 25 jaar later marginaal anders.
Maar gelukkig blijven de mammoettankers duizenden kilometers omvaren om in R’dam de slecht mogelijke (met soms radioactief afval aangevulde) stookolie te tanken.