België en Nederland willen dat we sneller van benzine- en dieselauto’s af zijn en vragen daarom om een einddatum voor de nieuwverkoop.
Elektrisch rijden is aan een opmars bezig. Autofabrikanten kondigen steeds meer EV’s aan en consumenten willen ze ook meer kopen. Niet alleen in Nederland, maar over heel Europa worden EV’s populairder. Dit staat natuurlijk allemaal in het teken van de klimaatdoelstellingen. Straks mogen we immers geen benzineauto meer kopen en zien we in de showrooms alleen elektromobielen.
De vraag is alleen nu: wanneer? Wanneer mogen we geen nieuwe benzineauto’s en diesels meer aanschaffen? Sommige landen – zoals Nederland – hebben wel het jaartal van 2030 genoemd. Tegelijkertijd is dit nog niet in de wet verankerd. Europa zelf heeft nog geen jaartal genoemd, maar zegt alleen dat ze ermee bezig zijn.
Nederland wil einddatum benzineauto
Voor negen Europese landen gaat dit niet ver genoeg. Daarom vragen deze landen, waaronder Nederland en België, in een brief om een einddatum voor benzine- en dieselauto’s. Ze merken op dat de transitie naar elektrisch nu bezig is, maar dat deze niet snel genoeg gaat. Per 2030 wil de EU immers 55 procent minder uitstootgassen produceren. Per 2050 moet de hele EU zelfs klimaatneutraal zijn. De negen landen stellen dat met de huidige transitie dat eerste doel niet wordt gehaald.
Daarom stellen zij zo’n einddatum voor. Dan krijgen fabrikanten, bedrijven met veel auto’s en consumenten ‘duidelijke signalen’ over het einde van de verbrandingsmotor. Deze einddatum moet de EU dan ook per wet regelen, stellen de landen. Daarnaast moet de nieuwverkoop van de meest vervuilende auto’s en bestelbusjes eerder verboden worden.
In de brief noemen ze zelf geen einddatum. Ook is het niet alleen maar een kwestie van verbieden. De landen vinden namelijk ook dat er meer geld moet naar laadinfrastructuur. Voor Nederland ondertekende staatssecretaris voor Infrastructuur Stientje van Veldhoven. Daarnaast zijn België, Denemarken, Griekenland, Ierland, Litouwen, Luxemburg, Malta en Oostenrijk ondertekenaars van de brief.
Foto: Ladinkje Porkers van @DonaldJGarrison via Autojunk.nl.
por100 zegt
2050
michaelb zegt
Ecologische lobby is flink bezig zeg.
Roskampies zegt
:( this is the end my friend.
vinceb2 zegt
Wie is Nederland in deze? En wie denkt dat zij dit namens Nederland kunnen vragen
mashell zegt
Tja, dat is het concept van een democratie, dat is altijd frustrerend omdat de democratische gekozen leiders nooit precies dat doen wat jij wilt. Ik neem maar dat je oprecht niet weet dat we een democratie zijn want anders zijn zulke opmerkingen akelig dicht aan hoogverraad.
bartteeuwen zegt
@mashell: haha een democratie. Een schijndemocratie ja.
mashell zegt
Nee het is een echte democratie, het probleem is dat veel domme stemmers hebben en nog meer mensen die heel het systeem niet snappen.
rogerzz zegt
D66 of GL waarschijnlijk, gas/olie is vies. Heel Nederland moet groen en aan de zonnepanelen. Want gure winteravonden waar de zon niet schijnt en de wind niet waait en groene stroom dus niet mogelijk is, die bestaan niet in de utopie van D66/GL. Kernenergie is niet groen en mag ook niet. Biomassa is ook niet groen.
Dan maar even een paar dagen geen stroom, geen auto laden, geen licht, geen verwarming (op gas ook niet), gewoon weer even wachten tot de zon weer schijnt en de wind weer waait. Want het moet eerlijker, en denk nou eens aan onze kleinkinderen!!
coupedriver zegt
@vinceb2, in België is het alvast een groene trut van de ondemocratische minderheidsregering!! 😠
frank2b zegt
Hebben ze in België één regering dan?
Ik dacht vijf ….
kevin82 zegt
@vinceb2: zoals alles op dit moment ;) democratie is ver te zoeken momenteel
petroldrinker zegt
Wanneer worden die linkse groepen ff goed afgebrand, laat ze maar beginnen de cruise schepen te beperken ipv onze hobby af te pakken.
Ik heb immers niet gekozen voor die achterlijke klimaat doelstellingen (als het aan mij lag waren we er allang uitgestapt dat achterlijke klimaatakkoord), maar toch moet ik er aan meedoen en word het meeste belemmering opgelegd bij het geen dat ik het meeste van houd in het leven, mn ICE auto’s….
reactief zegt
Links? Het is behoorlijk lang geleden dat ‘links’ aan het roer stond hoor. Dit is gewoon ‘rechts’ beleid.
Sowieso is het hokjes denken in links en rechts sowieso ontzettend kortzichtig. Hoe eerder we daarmee stoppen des te beter.
2030 gaat met de huidige snelheid van ontwikkeling echt niet reëel zijn. Mobiliteit wordt dan nog duurder, want prijzen van tweedehands zullen stijgen en de gemiddelde leeftijd van auto’s zal nog verder stijgen.
Typisch VVD beleid zou ik het dus eerder noemen, hun achterban kan de elektrische auto toch wel betalen en opladen op de eigen oprit. Maar de magazijn medewerker die op 3 hoog achter woont kan het niet betalen en niet handig opladen.
maotje zegt
@petroldrinker: denk
Je niet dat het geld dat in de cruisesector gemoeid is iets belangrijker en omvangrijker is dan jouw hobby? Een auto kun je nou eenmaal wat makkelijker op een batterij laten rijden dan een cruiseschip er op laten varen. Het is mensen eigen dat ze er altijd direct andere sectoren bij betrekken.
petroldrinker zegt
De reden waarom ik de cruise sector erbij betrek, is omdat het bekend is dat de 10 grootste cruise schepen, net zoveel uitstoten als heel het wagenpark van eu…. Dat is waarom ik specifiek de cruise schepen benoem, en niet de scheepvaart in zijn geheel….
maotje zegt
@petroldrinker: dan nog. Het heeft geen nut. Wat wil je dan? De cruise maar afschaffen?
saxoke zegt
@maotje: waarom niet? Een auto is veel minder een luxe product dan een vakantie op een boot.
maotje zegt
@saxoke: euhhh werkgelegenheid? Economie? Rijden op batterijen heeft gewn consequenties voor onze economie. Het afscgaffen ban cruise wel. Dat kun je toch niet zomaar afschaffen.
pramm zegt
Over welke uitstoot heb je het dan? Geen CO2 en fijnstof!
vreekfonk zegt
@petroldrinker: je hebt gelijk dat ook de scheepvaart schoner moet worden maar het is een fabeltje dat 10 grote zeeschepen evenveel uitstoten als het gehele Europese wagenpark (even googelen: scheepvaart 930Mton CO2 en autoverkeer tussen de 1900 en 3500Mton CO2)
Turbo S zegt
Het liefst nooit.
Edge zegt
Wat nou als we benzine- en diesels eens helemaal niet “verbieden”, maar het anders aanpakken? Zorg ervoor dat elektrisch rijden zo aantrekkelijk wordt dat mensen er niet meer omheen kunnen. Goede infrastructuur met laadpalen bij zowat elke parkeerplaats in Nederland, een riant aanbod aan snellaadlocaties en eventueel subsidies/incentives voor mensen die de transitie naar elektrisch maken.
Daarbij moet er ook véél meer gedaan worden om elektrisch rijden betaalbaarder te maken. Ja, het is leuk dat je brandstofkosten in het niet vallen bij een reguliere benzine- of dieselauto, maar de hogere aanschafprijs kan niet iedereen betalen. Om het bij een gangbaar model te houden: Een instap ID.3 kost je minimaal 38.000 euro, een instap Golf is ruim 12.000 euro goedkoper. Pas als die prijzen dichter bij elkaar komen te liggen (bij voorkeur doordat elektrische auto’s goedkoper kunnen worden aangeboden) wordt het daadwerkelijk aantrekkelijk voor de particulier om elektrisch te gaan rijden. En die bijtelling op elektrische auto’s moet idealiter ook omlaag, want hoe meer elektrische auto’s je hier in Nederland hebt, hoe sneller ze ook betaalbaar worden voor occasionkopers.
Daarbij maak je het met een compleet verbod op nieuwe benzine- en diesels te bont. Dan verbied je dus óók een toffe Ferrari of Lamborghini met V12. Waarom? De koper van zo’n auto betaalt al een godsvermogen aan BPM, betaalt netjes elke maand of elk kwartaal de MRB en betaalt vanwege het hoge gebruik ook genoeg accijns aan de pomp. En dat terwijl die auto’s door het zeer geringe aantal kilometers dat ermee gereden wordt vaak lang niet zo vervuilend zijn als Larry de Leasert die 25.000km per jaar in zijn Polo klokt of Eddie Electric die met zijn veel zwaardere Tesla of Taycan het wegdek meer belast. Om nog maar te zwijgen van de winst die er te behalen valt als liefhebbersauto’s op bio-fuel kunnen rijden.
Elektrisch rijden is prachtig, en een uitkomst voor velen, maar laten we nou niet krampachtig doen alsof die paar autoliefhebbers die op benzine- of diesel door willen rijden eigenhandig het hele klimaat om zeep helpen.
JamesBond007 zegt
amen
petroldrinker zegt
@edge “Een instap ID.3 kost je minimaal 38.000 euro, een instap Golf is ruim 12.000 euro goedkoper.” moet je nagaan hoe overpriced die duracell hokken zijn, want op die golf zit nog een sloot BPM die de ID3 heeft… wat zijn die EV’s toch super opvolgers voor de normale mens zeg…..
b00st zegt
Rationeel betoog! Kijkt u mee, politiek?
golf1985 zegt
@Edge: ik kan niet anders zeggen dan dat dit klopt! Hoop ook nog heel lang van mijn benzine auto te kunnen genieten. Is echt hobby voor me. Maar als alles dadelijk duracell word ben ik bang dat er geen gewone pomp meer overblijft
mashell zegt
Je zit er volgens mij best wel een beetje naast:
De prijs van een auto is niet relevant, particulieren kopen niet nieuw en vaak zelfs met geleend geld. De kosten van een auto hangt niet af van de nieuwprijs maar van het verschil tussen nieuwprijs en restwaarde + de gebruikskosten. En daarmee kun je elektrisch gewoon voordeliger uit zijn.
De fysieke belasting van wegen door elektrische auto’s is geen probleem, vrachtwagens zijn vele malen zwaarder en betalen amper MRB.
Natuurlijk veroorzaakt de Ferrari V12 rijder op de twee zondagmiddagen dat de wagen buiten komt amper milieuschade. Maar het “leed” dat deze persoon geen Ferrari met V12 voor twee twee zondagmiddagen meer kan kopen is ook maar heel klein. Bovendien is een uitzondering voor zulke wagens de doodsteek van de fabrikanten, want stilstand is achteruitgang. Ze sterven uit als dinosaurussen. Ze moeten mee. Er komt een Model S met 1000pk, daar kun je met een V12 niet tegenop. Het concept GTI is achterhaald omdat een Model 3 er rondjes om rijdt. Elektrisch rijden is belangrijk voor alle fabrikanten maar nog het meest voor de sportwagenfabrikanten want voor hen nemen elektrische auto’s nu al de business case weg. Leuk die Ferrari van €600.000 euro maar een Model S van een ton en een beetje rijdt je zoek, dan ga je geen Ferrari meer kopen.
petroldrinker zegt
wat een onzin, alsof een Ferrari eigenaar die alleen koopt voor de snelheid… Ik koop mijn huidige autos ook echt niet op de snelheid ondanks dat ik (onder andere) BMW M rijdt, dat koop ik voor de beleving die erbij komt als je in zo een auto rijdt, iets wat de electrische autos gewoon niet kunnen geven… dat is voor velen de reden pm zo een auto te kopen, want realistisch gezien kan je het niet gebruiken, weet ik ook wel. zelfde geld overigens voor de power van die duracell’s. dus dan geef ik toch echt liever 6x zoveel uit (als ik dat kon uiteraard) en ergens van genieten dan dat ik als typische hollander voor een duppie op de eerste rij wil zitten…
Ander vergelijk, jij geniet toch ook veel meer (vegan’s etc hierbuiten gelaten) van een lekker stuk vlees (ICE auto) dan een een bord vol met spruitjes (EV’s)…
Leven is al kort en saai zat, probeer dan op zn minst waar het kan er een plezier van te maken….
Edge zegt
Verschil tussen nieuwprijs en restwaarde + gebruikskosten is leuk, maar ik vraag mij af hoeveel particuliere autokopers daadwerkelijk zo verstandig denken. Ik verwacht dat de gemiddelde koper eerder kijkt naar of het bedrag te financieren is en of het maandbedrag past bij de rest van de financiële verplichtingen. En beide zijn bij een ID.3 van 38.000 euro een stuk hoger dan bij een Golf van 26.000 euro.
Daarnaast geloof ik ook niet zo in het stukje over de Ferrari en de vergelijking met Tesla. Het is alsof je de vinylplaat vergelijkt met Spotify. Natuurlijk is Spotify objectief beter: goedkoper dan één album op vinyl, maar wel zowat de hele muziekwereld in je zak. Veel fijner en makkelijker kan het niet. Toch is er nog altijd een groep liefhebbers die vinyl koopt, vanwege de charme van zo’n krakende plaat, vanwege de verzamelwaarde, en is die groep groot genoeg voor artiesten om hun nieuwe releases op vinyl uit te brengen. Horloges zijn net zo’n ding. Objectief gezien is een Apple Watch een veel betere deal dan een handgemaakt Zwitsers uurwerk. Duizenden euro’s voor een apparaat dat de tijd en datum vertelt versus een paar honderd euro voor een apparaat waarmee je de tijd en datum kunt aflezen, maar ook kunt bellen, appen, mailen, betalen, je hartslag meten en weet ik veel wat nog meer. Desondanks heeft een horlogemerk als Patek Philippe gewoon bestaansrecht, want er zijn blijkbaar genoeg vermogende horlogeliefhebbers die liever een een exclusief en handgemaakt “dom” horloge hebben dan een superslimme Apple Watch. Ik zou niet weten waarom Ferrari met benzinemotoren in een alsmaar elektrischer wordende automarkt niet dezelfde rol als de vinylplaat of het handgemaakte uurwerk kan spelen
sjeemsbond zegt
Leuk betoog maar ik denk dat je hier weinig mensen treft die je begrijpen. Autoliefhebbers horen liever een Ferrari V8 of V12 dan een supersnelle Tesla. Geen mens koopt een Ferrari omdat deze snel accelereert of een top heeft van over de 300. Die auto’s worden gekocht omdat het een legendarisch merk is, het design, het imago en de status en de pure rijbeleving is wat de mensen aanspreekt. Moet ons niet ontzegd worden. Gewoon keuzes beiden aan de consument.
degrotemuis zegt
@mashell De aanschafprijs van een auto is wel degelijk relevant. Je moet de aanschaf wel kunnen betalen. Ook als je leent verwacht de bank toch wel een bedrag per maand terug. Leuk dat je geprojecteerd over 5 jaar geteld all in goedkoper rijdt met een EV, maar daar heb je niets aan als de lasten per maand te hoog worden.
Daarnaast weten we nog niet eens hoe de wegenbelasting eruit ziet voor EVs na 2024. Ja, 1 jaar deeltarief, dan voltarief. Maar wat dat inhoudt? Ook zijn de stroomkosten per km publiek laden voor mij in ieder geval harder gestegen dan de brandstofkosten per km voor de ICE cabrio. Dus nu inschatten of je wel echt goedkoper uitkomt ligt ook lastig.
De bezwaren rondom infra blijven ook gewoon bestaan. Als je afhankelijk bent van publiek laden kan je in diverse steden en dorpen beter geen EV nemen. En dat lijkt niet snel genoeg te veranderen.
En sinds wanneer is een voertuig dat sneller is een reden om geen GTI, sportwagen of Supercar te begeren? Functioneel gezien heb je vast een punt, maar het zijn sowieso nooit de waarde voor het geld auto’s geweest. Dergelijke auto’s koop je eerder voor de beleving. Als het echt alleen gaat om snelheid, pak een Suzuki Hayabusa van nog geen 25k en die Ferrari van 600k legt het ook af, hou je nog ruim 75k over.
saxoke zegt
@mashell: een Tesla vergelijken met een V12 van Ferrari. Goed bezig. Alleen is er meer dan enkel als een dolle rijden. Niet iedereen koopt die snelle Ferrari om ook echt snel te rijden, net las iemand met die Tesla dat ook niet doet. Maar in die ene Ferrari zit meer emotie dan in alle tesla’s samen. 1x op het gaspedaal drukken en van het geluid bijna klaar komen, dat zal bij geen enkele elektrische auto kunnen.
spartannl zegt
@Edge: +1
wimof zegt
Helemaal geen gekke denkpiste, maar wat te denken dat ergens in Begië 33€ voor 36 kw moet betaald worden aan een snellaadpaal die gevonden werd omdat 2 vorige niet werkten.
Wel dan hebben we “a major problem” en daar moet je geen Amerikaan voor zijn.
En als we dan nog de uitzending van gisteren avond, over windmolens in gedachten houden, wel dan is het helemaal vies. Veel viezer dan Euro 3 diesels en counting.
paulvtec zegt
Zucht…..linkse gekkies.
frank2b zegt
Groen rechts misschien?
mashell zegt
Hallejujah! De verkoop van “de meest vervuilende auto’s en bestelbusjes” wordt nog eerder verboden! De meest vervuilende auto’s kan ik of wil toch niet betalen maar een verbod op bestelbusjes… Yeah, mijn gebeden zijn verhoord!
wimof zegt
Wat ga je doen met je groenten en vlees, nu je weet dat ze voor 65% van de stikstofdioxides verantwoordelijk zijn?
Dutchdriftking zegt
Op welke partij moeten we stemmen om dit op te rekken?
petroldrinker zegt
dat is dus iets wat ik ook al aan het uitzoeken ben….
SpeedGeek zegt
FvD, die wilt uit het hele Parijs-klimaat akkoord plus de FvD wilt de snelheden terug naar 140km/h en waar kan er volledig vanaf.
Maar dan rijst de vraag, is de FvD wel een verstandige stem haha.
Dutchdriftking zegt
@SpeedGeek: Tja ze hebben zeker goede ideeën, maar voor iedere 5 goede ideeën hebben ze ook drie slechte. En als Thierry zijn medicijnen niet inneemt gaat hij hele gekke dingen doen. Ik zit er over te denken om Ja21 een kans te geven, weinig van gehoord en alwéér een nieuwe partij. Maar de standpunten zijn niet onaardig.
maotje zegt
@dutchdriftking: dat is niet zo moeilijk toch? Een partij die anti EU is.
wimof zegt
Wel gisteren was ik stomverbaasd, Ecolo was een van de grote aanhangesr van de windmolens,en akkoord met alle consequenties.
De MR waren, zoals altijd…. ( ik zal voor 1 keer zwijgen.)
kniesoor zegt
De grote autoproducerende landen (D, FR, I etc.) hebben aanzienlijk minder haast met het uitfaseren van ICEs. Gezien de grootte van die landen en hun economieën en – bijgevolg – hun invloed in/op Brussel, zou die datum wel eens wat verder in de toekomst kunnen liggen dan de 9 willen.
hans75 zegt
Nederland wil en vindt?
zover ik weet hebben we een demissionair kabinet.. en is er in de tweede kamer hier nooit een voorstel over geweest…
waarschijnlijk weer gebral van vader abraham timmermans, pinokkio rutte, bitch kaag of klaver.. wanneer worden de mensen eens wakker om dit geteisem naar huis te sturen, of nog beterm gewoon achter tralies te zetten?
reactief zegt
De mensen die hierop stemmen worden elke dag wakker net zoals jij dat doet.
Dat ze een andere kijk op de wereld hebben wilt niet zeggen dat iemand ‘slaapt’.
Jouw taalgebruik suggereert ook niet bepaald dat jij nou heel wakker bent trouwens. Misschien eerst een sappie nuttigen en twee keer nadenken voordat je je zo uitlaat over anderen. Iets met fatsoen…
frank2b zegt
Eensch!
hans75 zegt
veel plezier met marcje teflon in de toekomst..
fatsoen? heeft hier niets mee te maken. Als je ziet wat die idioten de afgelopen jaren voor onzin en ongein hebben uitgehaald is alle respect inmiddels verdwenen.
bmwpowerm5 zegt
Nederland heeft niks te willen
alleen maar te betalen en voor de rest niks in te brengen
vacano zegt
Ik heb een datum! Wat vinden jullie van 22.02.2022?
Dat de EU per 2030 de uitstootgassen met 55% wil verminderen en tegen 2050 klimaatneutraal wilt zijn is toch maar een droom denk ik ofwel snuiven die politici iets dat niet zuiver is. In bv België gaan ze de kerncentrales vervangen door gascentrales. De CO2 uitstoot zal er verdubbelen als alle Belgen overgaan op EV. Zelfde verhaal voor Nederland met gas en steenkoolcentrales. In Frankrijk verwarmen ze elektrisch omdat ze goedkope stroom hebben uit kerncentrales. Zal één van de weinige landen zijn waar ze die EU normen zouden kunnen halen
mashell zegt
De gammele Belgische kerncentrales zijn waarschijnlijk de grootste bedreiging voor België en Nederland. Een bedreiging waar we niks aan kunnen doen en waarvoor we liever onze ogen sluiten maar die er wel is. Hoezo zal de CO2 uitstoot verdubbelen als alle Belgen over gaan op EV? Het rendement van een EV is drie keer zo hoog als van een verbrandingsmotor (90% vs 30%) dus als de Belgen stoppen met kernenergie en elektrisch gaan rijden op aardgas stroom dan komen ze nog steeds lager uit dan nu.
wimof zegt
Vergeet het, als de kerncentrales sluiten nemen de gascentrales het over en die stoten het equivalent van 4 miljoen wagens uit en dit onder voorbehoud dat er nog dubbel zoveel windmolens bijkomen.
Die de bewoners niet willen om zowel financieële als gezondsheids redenen.
Zie 10/03/2021 La Une.
melcon zegt
Je mist nogal het punt m.b.t. het sluiten van de kern centrales ;-) Ander punt wat je volledig mist is dat in België 22,3% van de uitstoot veroorzaakt wordt door het transport (dat is dus inclusief goederen vervoer, niet alleen personen vervoer). Ruwweg 5-8% van de uitstoot wordt veroorzaakt door personen vervoer, dus zelfs in het utopische scenario dat je schetst (al het personen vervoer in België over op EV), heb je nog steeds niet de benodigde winst in Co2 uitstoot die afgesproken is. Uiteraard kun je nog eens kijken in hoeverre je goederentransport kan elektrificeren, zeker voor lichtere goederen liggen hier wel mogelijkheden.
Voor Nederland gelden uiteraard vergelijkbare cijfers.
Waar je echt winst kan halen is in de industrie (processen + energie + verbranding), daarnaast nemen landbouw + residentiële verwarming ook ruim een 1/3 Co2 uitstoot voor hun rekening. Dus ook daar is winst te halen.
Als je realistisch kijkt en je wil wat bereiken moet de focus dus liggen op residentiële verwarming (beter isoleren waar je niet duurzamer kan verwarmen en waar mogelijk duurzamer verwarmen met warmtepompen), landbouw, industrie (Co2 belasting voor bedrijven… maar ja dat is natuurlijk een veel moeilijker onderwerp als mensen in een EV dwingen met marginale Co2 winst en gigantische kosten die beter in sectoren gestoken kunnen worden waar wel winst te behalen valt). En uiteraard kernenergie en kern fusie, als je alle energie duurzaam weet op te wekken (dus ook wanneer er geen wind/zon is) dan kun je zelfs volledig elektrisch verwarmen, ook zonder warmtepomp en kunnen dus ook alle niet geschikte huizen voor een warmtepomp van het gas! (Zie Frankrijk…).
wimof zegt
We hebben er in België ook zo een heeele reeks, vooral in de liberale hoek.
Ook hier noemen ze ze de Teflon Boys, net zoals een stuk zeep dat in de douche tussen uw handen uit floept.
retsok zegt
Wat een achteruitgang! In de 19e eeuw reden we ook al op steenkool…
fietsenmaker zegt
Bof ik even met LPG.
frank2b zegt
En ik maar denken dat het kabinet demissionair is!
DeWitteCondor zegt
Een demissionair kabinet heeft gewoon dezelfde bevoegdheden als een niet-demissionair kabinet. Dat er een gebruik is om beslissingen over controversiële onderwerpen door te schuiven naar het volgende kabinet is waar, maar het lijkt echt 2 voor 12 als je de laatste berichten leest over het klimaat op aarde. Daarom snap ik wel dat ze nu handelen. Ik ben ook geen fan van het einde van de ICE, maar als je leest dat de ijskappen rond 2030 misschien al helemaal weg zijn, de Golfstroom nu al 15% zwakker is en we de opwarming kennelijk niet eens kunnen beperken tot 2 graden roept dat om drastische maatregelen. Ik vraag me alleen af of het nou echt zo zinvol is om weer de autoindustrie en de automobilist aan te pakken. Het lijkt me zinvoller om de zware industrie, kolencentrales en andere grootvervuilers aan te pakken. Dit is een druppel op een gloeiende plaat, maar lekker makkelijke symboolpolitiek, dat wel.
kniesoor zegt
@DeWitteCondor: De vraag is in hoeverre die alarmistische berichten kloppen. Ze vertegenwoordigen niet de gemiddelde mening van terzake kundigen. Dus om daar nou een politiek op te baseren . . .
DeWitteCondor zegt
Kennelijk zijn dat wetenschappers die dat hebben geroepen, dus ik neem aan dat die er verstand van hebben. Anders zou je ieder bericht wel in twijfel kunnen trekken. Dit soort dingen worden natuurlijk doorgaans gebaseerd op voortschrijdend inzicht en meerdere onderzoeken en soms komen ze inderdaad op verschillende dingen uit, maar de hoofdlijn in de berichtgeving laat toch wel een alarmerend beeld zien. Denk dat we in elk geval niet ons kop in het zand moeten steken.
mashell zegt
Om daar nou politiek op de baseren… Veel coronamaatregelen zijn gebaseerd op vage rekenmodellen en natte vinger werk.
Maar qua klimaat daar is een overgrote meerderheid van de wetenschap het inmiddels wel eens, we moeten wat anders gaan doen. De CO2 van het wegverkeer (een procent of 17% van totale uitstoot) verminderen door elektrisch te gaan rijden is een maatregel die snel en goedkoop kan worden ingevoerd. De industrie heeft de afgelopen jaren al stappen gemaakt, ze gingen een stuk sneller dan de auto industrie. Als we een andere grote snelle stap willen nemen moeten we een heilige koe slachten, de veeteelt inkrimpen maar dat durven de meeste politici niet aan.
maotje zegt
@amghans: heb jij dan informatie die zegt dat deze berichtgeving niet klopt?
superfunky zegt
Politici :( Hoe linkser of groener, hoe dommer. Dit is weer zo’n typisch gevalletje.
s2kdriver zegt
Laat ze dan ook snel met een goede stimulans komen in een gebruikte elektrische auto te kopen. 2000 euro is nou niet bepaald interessant op een auto van round de 25/30k. En dan mag die auto ook nog eens niet meer dan 45k nieuw gekost hebben, anders krijg je niks…
HZW zegt
Allemaal leuk en aardig die plannen, maar wat gebeurt er dan met al die ICE auto’s die al rond rijden. ??
Gaan ze dan op mega grote schaal sloop regelingen invoeren om van al die ICE auto’s af te komen. ??
Of rijd straks heel Europa elektrisch en de rest van de wereld met onze Europese oude ICE’s. ??
Hybrid’s is ook niet de oplossing, de meeste zijn nog vervuilende dan een gewone ICE auto, zeker als de Hybrid accu leeg is.
Tweedehands EV’s zit je ook niet op te wachten, met de kans dat als je zo’n ding koopt, er na 2 jaar voor € 10K nieuwe accu’s in moeten.
Er zal toch eerst een mega stap gezet moeten worden in accu productie, vooral van kleinere, veel lichtere, meer capaciteit, sneller oplaadbare, en vooral veel goedkoper accu’s.
Synthetische Brandstof wordt niet als haalbaar gezien voor auto’s, alleen voor industrie, vliegtuigen en F1.
Verder waait uiteindelijk de troep die aan de andere kant van de wereld de lucht in gaat ook hier gewoon over.
Als er sahara zand op je auto terecht kan komen, dan ook de lucht vervuiling van andere delen van de wereld.
maotje zegt
@HZW: auto met verbrandingsmotor kun je gewoon blijven rijden. Ook de tweedehandsmarkt blijft gewoon intact.
Maar je moet je wel even verdiepen in milieuvervuiling, luchtkwaliteit en klimaat.
Electrisch rijden heeft niks te maken met luchtvervuiling en het milieu. Er staat ook in het artikel dat het voortkomt uit de klimaatdoelstelling.
saxoke zegt
@maotje: de tweedehandsmarkt blijft niet intact, die wordt helemaal naar de zak geholpen omdat een stelletje groene konijnen menen dat we electrisch moeten rijden. Er gaat niemand zijn die in 2030 nog 20.000euro gaat betalen voor een tweedehands benzine auto. Terwijl die auto dat wel waard zou zijn.
petroldrinker zegt
je slaat precies de spijker op de kop, we hebben het hier in huis al over gehad om als het volledig in de ban word gedaan naar een land te emigreren waar je ze nog wel mag blijven rijden….
We kunnen hier wel dit allemaal doen, maar zolang africa en azie er nog zoveel meer uitstoten, heeft het gewoonweg geen enkele zin wat wij hier doen.
maotje zegt
@petroldrinker: dat is natuurlijk grote bullshit.
Het gaat er toch om dat alle beetjes bij elkaar helpen?
Wat jij zegt is het maakt voor mn gezondheid en portomonee niet uit of ik nou 5 sigaretten per dag rook of 50. Dus waarom zou ik er dan geen 50 per dag roken.
Mag toch hopen dat je dat zelf ook een onzin feit vind?
Om t probleem aan te pakken zul je toch ergens moeten gaan beginnen met terugdringen van uitstoot van de co2. De weg naar rome is ook niet in 1 dag aamgelegd he. Toen hebben ze ook niet gestaan van nou we kunnen hem niet in 1 dag aanleggen dus laten we het dan maar helemaal niet aanleggen.
petroldrinker zegt
@maotje het gaat mij erom dat ze zoals altijd weer beginnen ons te melken, laat ze eens een vuist maken naar de echte vervuilers, laat de (plezier)luchtvaart gewoon mega inkrimpen ipv ons dagelijkse middel weer te verknallen, je kan van alles zeggen tegen mij, maar als ik moet kiezen tussen tot mn 100e leven met een EV, of tot mn 40e met een ICE, dan kies ik toch echt dat laatste,
Het gaat niet om de kleine dingetjes bij elkaar, als al die kleine dingen bij elkaar niet opweegt tegen bijv china die weer ergens een nieuwe kolencentrale openen etc… laat ze eerst op wereld schaal dat soort dingen aanpakken voordat ze ons pakken, maar wij zijn de makkelijkere want die grote bedrijven hebben macht en wij gewoon weg niet helaas.
maotje zegt
@petroldrinker: weer haal
Je er andere zaken bij. Krimpen van de luchtvaart heeft enorme gevolgen voor onze economie. Dan zul je nog meer belasting moeten gaan betalen om het gat in de begroting te dichten.
En wederom alle beetjes hrlpen. Dat china een kolencentrale opent wilt niet zeggen dat we maar niks moeten doen. Je vergeet wel even gemakshalve dat china ook het grootste windemolenpark heeft.
Stop gewoon met vergelijken. Als je ergens gaat beginnen om verbeteringen door te voeren moet je starten bij het gene dat het makkelijkst is en de minste kosten met zich meebrengen. Elektrisch rijden voldoet daar gewoon aan.
petroldrinker zegt
je bedoeld denk ik waar het volk het meeste last van heeft ipv minste kosten…. als de overheid wilt dat we wat aant millieu doen, moeten ZIJ dat ook betalen in mijn optiek, niet wij die daar niet voor gestemd hebben….
Friez zegt
Wat ik me nog wel afvraag…
Het verbieden van benzine- en dieselauto’s, heeft dat ook betrekking op hybrides?
Als ik in 2030 nog een RS6 V8 met hybride kan kopen, is er nog geen man overboord. Maar ik zal wel weer te optimistisch denken.
VeniVidiVici zegt
@friez: Er gaat ook benzine in een hybride dus ja… ook die zullen onder het verbod gaan vallen helaas! M’n e46 M3 gaat in elk geval NOOIT meer weg!
melcon zegt
Als je EU berichtgeving een beetje volgt worden hybrides uitgezonderd van het eventueel in te stellen verbod, gezien – recente moderne – hybrides een vergelijkbare bijdrage leveren aan de vermindering als de EV, zeker in het gemiddelde scenario (Woon-werk 30-60 km per dag, wat de moderne hybride makkelijk haalt alleen elektrisch, in tegenstelling tot eerdere hybrides die soms zelf vervuilender waren. De Prius uiteraard uitgezonderd, die was vanaf het begin goed. Of een RS6 V8 hybride onder z’n uitzondering zou mogen vallen kun je je dan uiteraard weer afvragen ;-)
Friez zegt
@melcon: bedankt voor de reactie en toelichting! Als dat zo is, dan kan ik er nog enigszins mee leven.
Wie weet ben ik tegen die tijd ook al tevreden met een 2 cylinder in een RS6 ;-)
ericc zegt
Wanneer zijn de volgende verkiezingen?
mc96 zegt
Gemiddelde leeftijd van auto’s in NL is 10,6 jaar. Die gemiddelde leeftijd is al jaren stijgend. Kun je nagaan hoe lang het gaat duren voor de meerderheid van het NL wagenpark elektrisch is….
frederik zegt
Alsof auto’s het enige zijn wat het klimaat nog in de weg staat. Zo’n symboolpolitiek. Zolang we nog gas- en kolencentrales openhebben en vrachtschepen op stookolie laten rondvaren, komen we er echt niet. Laten we vol inzetten op een nieuwe generatie kerncentrales, dat zet wat meer zoden aan de dijk.
maze zegt
Hoop dat’t nog heel erg lang gaat duren, heb te veel plezier van geluid herrie beschaafd weliswaar van me ice net zo snel als die trein zeg maar.
racerx zegt
Van mij mogen ze het verbieden, echter mag ik hopen dat de EV tegen die tijd qua gebruiksgemak een 1 op 1 alternatief is voor het ICE concept. Snellere laadtijden betekent minder van die idiote laadpalen overal, je zou er dan zelfs voor kunnen kiezen om ze te clusteren onder een soort afdak, gecombineerd met een shop waar je even wat te drinken kunt halen. Geniaal toch?
mats106rallye zegt
Hoop toch zo dat ik over een jaar of 20 nog af en toe in een Aston met V12 mag rijden! Is toch echt wel m’n droom sinds dat ik peuter ben😁 vooral deze zomer maar gaan genieten van de Rallye nu hij overal nog mag komen
s2000vtec zegt
2030 lijkt me een zeer goede deadline. We slopen onze planeet zo. Daar komt nog bij dat de verbrandingsmotor zo langzamerhand wel een museumstuk is geworden. Ik ontvang de electromotor met open armen. Heeft een veel betere performance ! Vooral de mensen die in een diesel rijd heb ik nooit begrepen. Het zijn dan ook alleen maar een handjevol Europeanen. De rest van de wereld heeft dat ook nooit begrepen.
Cayenne zegt
Ale vrachtwagens rijden op diesel Waarom? Nou ipv 1 op 1 rijden ze op diesel 1 op 3. Diesel rijdt veel heerlijker groot koppel (en heerlijk soepel) kan met 1 tank naar Oostenrijk! Je begrijpt het niet omdat je het niet snapt denk ik hoe efficiënt (en schoon ) de moderne diesel is.
jeroenm83 zegt
Ze willen van alles in Europa.
Hou eerst maar eens op met die maandelijkse verhuizing van Brussel naar Straatsburg voor een paar dagen vergaderen.
Turbo zegt
Dom volk
Het Oostblok en Afrika zal blij zijn.
Allemaal mooie recente brandstof wagens komen er aan tegen dump prijzen.
Net als de grijskenteken affaire jaren terug in die woestijn landen waren ze er enorm blij mee en rijden de terreinwagen van toen nog steeds. Dit gaat ook gewoon gebeuren met de huidige brandstof wagen.
Wat denkt men hier nou serieus dat het zoveel beter is om dan maar alles met een brandstof motor in de shredder te gooien?
Lijkt steeds meer tijd om te gaan emigreren
petroldrinker zegt
@turbo precies wat ik dus ook denk, en de reden waarom ik denk om tzt te emigreren naar dat soort landen, puur om de auto’s
invictus66 zegt
Ik hoop alvast (maar ik vrees er voor) dat ze het algemene plaatje bekijken. Als iedereen elektrisch moet gaan rijden zal dit een serieuse impact hebben op het energie net. Dit kan volgens mij enkel werken als het elektriciteits net omgevormd wordt naar een soort smart grid, waarbij de vloot elektrische wagens kan werken als een buffer. Dit houdt mijn inziens in dat er massaal laadpunten moetern bijkomen. Als iedereen bv enkel ’s avonds zijn elektrische wagen gaat opladen, wanneer er geen zonne-energie is, gaat het volgens mij niet werken. Idem met het snelladen, ik wil het effect nog wel zien als iedereen in de vakantie periode nog even snel wil vol laden bij dat laatste station voor de grens.
dutckk9 zegt
Ik denk dat ergens rond 2060 het misschien aan de orde is. Wie denken ze wel dat ze zijn dan. Een van de poten van de economie is transport. Bangmakerij voor de komende jaren. Ik heb 4 x een tweetaktbrommer/motor en vervuiling compenseer ik met mijn zonnepanelen. :) 😀😃🙂
Cayenne zegt
Heb nog niks met een Tesla Of andere electr voertuig dat het zo popie is? Zakelijk gewoon aantrekkelijk en de baas betaald toch de maandelijkse lease en en ook nog eens aantr bijtelling Dus gaat om de euro uiteindelijk Streep ale euro voordelen weg? Weet ik zeker dat men weer naar een benzine gaat En jammer dat de schone diesel zo in een hoekje zit Zuinig stil tegenwoordig en je kan gewoon 1000km mee rijden Zelf heb ik een fantastische V8 inderdaad voor de belevening en een 6 cil diesel kost beide een fractie van een electr vehikel Even 10 jr ervan genieten nog En ja Tesla is snel maar op de snelweg sukkelen allemaal keurig 90-100 Paar keer snel optrekken en accu is na 275km echt leeg