Het schijnt echt waar te zijn, dankzij artistiek Nederland rijden hier per hoofd van de bevolking nog altijd meer Citroën DS-en rond dan in Frankrijk zelve.
We hebben er in ons land zo’n 6.000 stuks. Amsterdam alleen al zou naar verluidt goed zijn voor 1.500 strijkijzers, maar sinds dit weekend komt daar een beetje verandering in. Een unieke Nederlandse verzameling DS-en is afgelopen week onder de hamer gegaan tijdens Rétromobile in Parijs. DS-verzamelaar Richard Reinders heeft besloten zijn DS-collectie in één keer van de hand te doen. En dat waren bepaald geen snoeken voor dagelijks gebruik. Reinders mocht tot voor vrijdag wellicht de ongekroonde keizer van de Nederlandse DS-scene worden genoemd, want de Limburgse tandtechnicus bezat een aantal zeer bijzondere exemplaren.
Richard Reinders ontdekte de DS naar eigen zeggen in 1968, toen hij er als 12-jarig jochie eentje voorbij zag zweven in de straten van Maastricht: “Ik werd volledig in beslag genomen door de vorm en schoonheid en begreep dat deze auto heel anders was dan alle andere auto’s. Ik nam mijzelf voor dat ik op een dag zelf zo’n auto zou bezitten. Na mijn studie kwam die dag en kocht ik een prachtige DS 23i. Daarmee maakte ik die eerste droom werkelijkheid.”
Maar daar bleef het bepaald niet bij. Reinders DS-honger werd pas echt aangewakkerd nadat hij in Parijs op een DS cabriolet van Chapron stuitte: “Ik kon mijn ogen niet geloven en holde achter die auto aan die ik nog nooit eerder had gezien…” Ziedaar de voedingsbodem voor een verzameling die zijn weerga niet of nauwelijks kent. De Limburger nam zich namelijk voor om alle DS-en met speciale carrosserie van Chapron te bezitten. Nog niet heel eenvoudig, want van sommige modellen is het aantal exemplaren op één hand te tellen. Hij kwam een heel end.
Eigenlijk is de enige gewone DS uit Reinders collectie geen DS, maar een ID 19 uit 1960 die slechts een eerdere eigenaar had (afgehamerd op 10.000 euro plus veilingkosten). Los daarvan is alles apart. Hou je vast. Er is een heel vroege DS 19 cabriolet, die wel toe is aan een opfrisbeurtje. Dat is ‘ie waard, ook al (of juist misschien omdat) ‘ie een aangepaste neus heeft met dubbele koplampen die door carrosseriebouwer Pichon-Parrat werd gemaakt (afgehamerd op 78.000 euro). Dan is er een ongerestaureerde DS 21 Le Dandy, die met zijn nogal aparte coupé -koetswerk op de Parijse salon van 1965 stond te pronken (afgehamerd op 220.000). Een DS 19 Palm Beach cabriolet, nieuw verkocht in 1965 aan baronesse Sipkes-Moll van Charante uit Rotterdam (schatting 400- tot 600.000). Nog een DS 21 Palm Beach, ook al een ex-salon van Parijs auto die na de show door de Franse staat werd geschonken aan de president van de Ivoorkust (schatting ook al 400- tot 600.000). Een DS 21 cabriolet uit 1966 met 24.000 kilometers op de klok, waarvan het merendeel daarop werd gezet als paradevoertuig in de republiek Djibouti (generaal de Gaulle en president Pompidou plaatsten zich beiden ooit op de achterbank, schatting 300- tot 500.000). Een DS 21 Lorraine – het allereerste gebouwde exemplaar, dat in 1969 op de salon van Parijs te zien was (schatting 100- tot 150.000). En nog een DS 23 Lorraine uit 1975 – het allerlaatste gebouwde exemplaar, nieuw verkocht aan een adellijke dame uit… Lorraine (schatting 180- tot 260.000).
Reinders’ hart lag duidelijk bij de DS, maar er zijn nog wat andere snoepjes, die hij gelijk ook maar liet veilen. Een CX Concorde bijvoorbeeld, ook al van de hand van monsieur Chapron – en een van de zes gebouwde exemplaren die de eerste vlucht van de supersonische Frans-Britse vliegmachine luister bij moest zetten (schatting 50- tot 80.000). Een ongerestaureerde SM uit 1973 (schatting 40- tot 60.000) en een Citroën Visa Chrono in Groep B-rallytrim, die in 1983 afgeleverd werd door Citroën Nederland aan Paul Maaskant (afgehamerd op 22.000 euro). Oh – last but not least – een lekker buitenbeentje: een volgens het veilinghuis origineel Nederlandse Maserati 3500 GT (met DD- ‘Duitse Deuk’ kenteken). Niettemin goed voor 180.000 euro plus veilingkosten.
Het ziet er echter naar uit dat de meeste auto’s uit Reinders’ verzameling in Limburg blijven, ze zijn dus niet allemaal verkocht. Een zegsman van veilinghuis Artcurial: “Too many Chapron cars at too high estimates..?”
Tekst: Jeroen Booij, image-credit: Artcurial Motorcars.
noosaheads zegt
Die ouwe van ons heeft een puntgave traction avant.Natuurlijk in het zwart met whitewalls(sorry Syl en Sun) maar ik vind er geen flikker aan.Rijdt voor geen meter en iedereen denkt dat je onderweg naar een bruiloft bent.
metalmike zegt
@noosaheads: Geen enkele Traction Avant te bekennen in dit artikel, dus waarop je doelt met deze reactie?
viezefreddyw zegt
Zo’n DS 21 Palm Beach blijf ik een werkelijke parel vinden. Prachtige auto om te zien. Samen met de Usine vind ik dat misschien wel de mooiste DS gebouwd.
Ik blijf er een zwak voor houden en als er een nette DS even langs komt rijden blijf ik even staren. Met een glimlach.
bertorelli zegt
Is en blijft een iconische auto’s zo’n DS.
Rijden in zo’n auto blijft ook een aparte ervaring.
Heb 8 jaar geleden toen in zelf op zoek was naar een oldtimer voor de hobby ook gekeken naar een DS, maar de lijst met aandachtspunten was me net iets te lang. Ben uiteindelijk op ‘safe’ gegaan en voor Duitse degelijkheid gekozen. Maar heb nog steeds een zwak voor de DS.
E34M5Touring zegt
Ik begrijp het laatste stuk tekst niet helemaal, ze zijn niet allemaal verkocht ofzo? Mooie collectie verder! Die Visa group B is ook kicke. Een leraar bij ons op school had ook een Visa in rallytrim, maar niet group B spec. Toffe karretjes!
autoblogger zegt
@e34m5touring: yep, heb het er nog even voor de duidelijkheid bijgezet.
E34M5Touring zegt
@autoblogger: Oh kijk. Duidelijk. Thanks!
trustmeiamanengineer zegt
Prachtige wagens, met veel historie.
Maar mijn oog blijft toch voornamelijk hangen op die schitterende Maserati 3500 GT.
Gulli zegt
Meh, de enige Citroën die ik ooit leuk heb gevonden was een Saxo VTS, de rest, incl DS, doet me nooit zoveel.
*rent weg
desjonnies zegt
@gulli:
Nee hoor, smaken mogen verschillen het zou een bijzonder saaie bedoening zijn als iedereen de DSS mooi zou vinden.
De Alfa 159 daarentegen…….. (die ik nie’ meer heb snif..snif)
viezefreddyw zegt
@desjonnies: En je was er nog zo gek op?! How could you?! En nu, wat komt er voor in de plaats?
desjonnies zegt
@viezefreddyw:
Er is iets kleiners van Alfa voor teruggekomen, een Mito Veloce met een vier cilinder, gekieteld naar 200 Italiaanse Cavalli, een winkeldochter van Alfa Nederland met alle goodies erop de 18″ jetsers, de Alcantara bekleding, hoop van dat Carbon look meuk, een klein capabel karretje, ik maak tegenwoordig te weinig kilometers voor een Diesel en deez’ was het kopje van de week, een voorraad wagen die reeds op kenteken stond.
Kon uiteraard geen kleur kiezen, maar hij is Nero Etna, een zwart metallic dat rood kleurt als de zon erop schijnt. Het was eigenlijk dat of een DS3 met dikke motor.
Ik wil een handzaam wagentje waarmee je toch goed kunt doorrijden op de autoroutes of de autobahn.
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Ah dus toch?! Je hebt al eens wat geroepen over een Mito. Een Veloce met TCT bak. Mooi man. Het klinkt als een leuke auto.
De DS3 was ook een leuk ding voor je geweest. Ik heb 2 ton op een DS3 gezet en deed dat met heel veel plezier.
Veel plezier met je nieuwe aankoop.
neleev zegt
Gave collectie! Hij heeft veel moeite gedaan aparte en zeldzame modellen op te snorren, dat kan ik wel waarderen.
lincoln zegt
Prachtige collectie ..
Maar nou niet echt retromobile auction materiaal ..
Citrofielen zijn nu eenmaal niet echt geld uitgeverig ofzo ..
cossiekiller zegt
Wat een prijzen! Ik zou er persoonlijk niet meer dan 1000 euro voor overhebben, voor eender welke van deze collectie. Maar wie ben ik…
rollingstoned zegt
Doe mij die Maserati 3500 GT van foto 3 maar i.p.v. zo’n DS…
schreute01 zegt
Als je er een beetje kijk op hebt weet je dat deze collectie bijzonder is. Maar ook veel te hoog getaxeerd.
generaalalfa zegt
Ik zal wel totaal geen smaak hebben volgens sommige hier. Maar ik vind dit echt de Fiat Multipla van haar tijd. Wat lelijk zeg. Brrr
ikleesookoverautos zegt
Vind de Visa nog het leukste van het stel.
rufctr01 zegt
De CX is ook erg bijzonder!
doublechevron65 zegt
EyeCandies pure…
desjonnies zegt
Eigenlijk wil ik die Visa Chrono Groep B voor 22 mille zo kopen van de beste man en datis geen bluf.
tjorque zegt
Voor mij de sm aub! Vind ik echt super. De ds ook, maar de sm doet er zo. Of nét dat schepje bij! ?
maxvf zegt
Mooi setje wagens!