We kunnen blijkbaar niet omgaan met zoiets nuttigs als een elektrische deelscooter.
We mogen het vandaag weer lezen in het AD. Ook de politiek wil van de elektrische deelscooter af. En er worden verschillende kolderieke argumenten bij gehaald.
Elektrische scooters zouden even vervuilend zijn als benzinescooters (zou het echt?). Maar ze zouden ook overlast geven (dat is waar). Dus er moet regelgeving komen of een lokale belasting, want dit kan zo niet langer vindt de pro-fiets politiek.
Laten we het elektrische-scooter probleem eens even klein slaan tot de essentie. Eigenlijk precies zoals de gemiddelde deelscooter er bij staat..
Eén van de redenen dat een elektrische deelscooter in totaalberekeningen even vervuilend is als benzinescooters is zijn kortere levensduur. Waar voor een ‘benzinescooter’ met 10 jaar levensduur wordt gerekend, houdt een elektrische deelscooter het volgens de onderzoekers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) maar 3,7 jaar vol. Nou ik weet niet waar ze dit onderzoek hebben gedaan. Als ik zie hoe men in de regio Rijnmond met deze scooters omgaat lijkt 3,7 maanden dichter bij de realiteit.
En daar komen we bij de kern: we zijn die deelscooters niet waard, want ‘we’ kunnen er niet mee omgaan.
- We zijn te lui om ze zo op de stoep te parkeren dat niemand er last van heeft
- We zijn te lui om 50 meter extra te lopen, dus parkeren we ze allemaal in het uiterste puntje van de zone waar dat mag, zodat niemand er meer langs kan
- We kunnen blijkbaar wel een app downloaden om die scooter te starten maar kunnen niet rijden, getuige alle schades
- En we vinden het blijkbaar lollig om scooters om te gooien als ze geparkeerd staan (want nee, het is echt niet dat de standaard het zomaar opgeeft)
We zagen het pas nog toen wij een deelscooter nodig hadden voor een video
Wat doen de aanbieders verkeerd
Natuurlijk anticiperen de aanbieders van elektrische deelscooters ook niet goed op ons gedrag. Want zij zouden natuurlijk actiever met gemeentes af moeten spreken waar de scooters geparkeerd mogen worden.
Daarnaast dreigen ze gebruikers wel met eigen risico en doorbelasting van schades, maar heb jij ooit van iemand gehoord dat ze de rekening gepresenteerd kregen van een schade aan een deelscooter.
Vandalisme aan scooters is meer dan vervelend, maar het is algemeen bekend dat je schades moet herstellen anders vermindert de waarde ook in de ogen van de gebruikers. Als er 1 spiegel van een scooter af is, tsja dan kan je die andere er ook wel afbreken, toch?
En dus? Wat moeten we aan met de deelscooter?
Kijk, het is dus onze eigen schuld dat de deelscooter uiteindelijk geen lekkere plek in onze (stads)mobiliteit heeft gevonden. Maar de toekomst van de deelscooter is sowieso heel duister. Dat heeft een heel duidelijke reden: ten eerste de helmplicht voor scooters vanaf volgend jaar. Je wilt gewoon NIET een helm op uit een deelscooter. Iets met hygiene!
En het alternatief is simpelweg te logisch. Zonder rijbewijs mag je gewoon op een e-bike stappen. Als ze nou gewoon voor e-bike deelfietsen eens een net fietsenrek zouden maken, zoals het in elke wereldstad buiten Nederland wel lukt. Dan is iedereen gelukkig.
Onze voorspelling: 2023 wordt een zwaar jaar voor de deelscooter
fotocredit: Raymon de Kruijff
Wicos zegt
Ik hoopbdat ze snel worden opgeruimd. Het is een oplossing een antwoord op een vraag die niemand heeft gesteld en een oplossing voor een niet bestaand probleem. Dat wel veel andere problemen en overlast geeft. Weg met die dingen. Gewoon je eigen brik of met de bus.
Richmond zegt
Niemand had gevraagd om mobieltjes of om facebook, maar dat bestaat ook. Het idee is niet verkeerd, maar in NL werkt het niet. in Lissabon wordt je om je oren gereden met deel steps, scooters, fietsen. Dus daar werkt het wel. Ligt dus blijkbaar aan de cultuur van Nederland.
sportabgasanlage zegt
Dat ze populair zijn zegt niet dat het een aanwinst is voor onze samenleving. Ze lossen geen probleem op (want er automobilisten laten zelden hun auto staan, het zijn meestal fietsers of toeristen die voor een e-scooter kiezen). En daarnaast zorgen ze voor een hoop (parkeer)overlast.
kas_par zegt
Ik liet wel de auto staan in ruil voor een deelscooter of deelfiets. En overlast van die dingen? Waar ik woon maar zelden. De enige extreme overlast is van de buren die het deelvervoer intens haten en dat vertalen naar agressie jegens de berijders en vernielzucht richting de scooters en fietsen. Heb het meermaals mogen aanschouwen. Volwassen mensen, soms met kinderen die uit het niets zo’n (niet fout) geparkeerde scooter een trap geven, met de auto ‘per ongeluk’ omver rijden, scheldpartijen richting berijders…. En allemaal uit naam van goed fatsoen, normen en waarden.
Hier zijn de scooters en hun berijders het probleem niet. Het zijn de haters.
michaelras zegt
Met ‘die dingen’ is niets mis. Met de gebruikers wel
kas_par zegt
Het loste mijn probleem toch wel op. Vond die dingen een uitkomst! Inmiddels durf ik ze niet meer te gebruiken vanwege de agressie naar de scooters en hun berijders, en ga dus weer vaker met de auto. Ik heb namelijk zelf geen fiets of scooter, die kan ik nergens kwijt en vind ik te duur (en ga op mijn leeftijd ook niet meer rijden op een oud barrel van een paar tientjes…).
seatleon zegt
Van de week was het Groningen groot nieuws (hier gebeurt nooit iets) dat bezoekers van een feest allemaal op de deelscooter waren gekomen, maar ander vervoer naar huis hadden genomen. Er stonden op een paar 100 meter stoep tientalle van die dingen. Het heeft wel even geduurd voor ze weg waren.
Natuurlijk is dit een incident, maar voor mij de kern waarom die deeleconomie nooit gaat werken. Men gaat gewoon niet netjes om met andermans spullen. Daarom heb ik liever mijn eigen spullen, bijgehouden overeenkomstig mijn eigen standaard. Ik zal wel oud worden.
Poulusma zegt
@seatleon
‘Men gaat gewoon niet netjes om met andermans spullen.’ Daar raak je de kern van het probleem, datzelfde is met auto’s. Mensen flikkeren hun deur maar tegen andere auto’s aan omdat ze zelf niet kunnen parkeren. Zelf ben je zuinig op je spul en een ander verpest het…
alloallo zegt
Eens! Gewoon een Kwestie van je kinderen goed opvoeden. Mijn studerende zoon wil geen swopfiets, maar heeft gewoon een 2e hands gekocht.
(ooo--V--ooo) zegt
Zou het erg jammer vinden. In de stad vind ik ze enorm handig en pak ik er bijna wekelijks een. Althans, deze maand voor het laatst. Want vanaf 2023 komt er ook een helmplicht voor de blauwe platen en ik ga niet met zo’n luizennest op m’n knar rijden.
sportabgasanlage zegt
Woon je zo ver (10+ km) dat de fiets geen alternatief is? Zo ja laat je dan je auto staan en pak je een deelscooter? Dan ben je echt een van de weinigen namelijk.
Of ben je, zoals de meeste gebruikers, gewoon lui en heb je geen zin om te trappen, of heb je een fysieke beperking? Ben oprecht nieuwsgierig.
michaelras zegt
Mooie fietsersbond slogan. Iedereen die niet trapt is lui? 10km met de fiets, dat maak ik zelf wel uit dankjewel ;-)
Ben je oprecht benieuwd waarom mensen soms voor gemak en comfort kiezen?
sportabgasanlage zegt
Jouw ‘soms’ begrijp ik best. Maar als ik kijk naar de gebruikers van deelscooters in mijn eigen stad, dan is 90% van de gebruikers tussen de 16 en 25, of volwassen met overgewicht. Het idee van deze deelscooter is dat het automobilisten verleidt om de auto te laten staan. In de praktijk is dat gewoon niet wat er gebeurt. Scholieren en studenten laten hun fiets staan en pakken de deelscooter (ik werk op een hogeschool en één blik op en rond de fietsenstalling zegt genoeg).
Natuurlijk snap ik het gemak en comfort (ik had vroeger ook een snorfiets en later een scooter). Ik misgun dat ook niemand. Waar het mij om gaat is dat het concept van de deelscooter faalt. Het resultaat is voor overlast door vekeerd geparkeerde scooters, en geen afname van het aantal auto’s in de binnenstad.
Dit probleem zou veel kleiner zijn zonder de deelscooters. Je heb dan natuurlijk altijd nog de keuze om voor jezelf een scooter te kopen of leasen, maar dan staat dat ding óf bij je thuis, of (tijdelijk) op de plek van je bestemming. Bij overlast door foutparkeren kun je ook gewoon de overlastgever aanpakken.
Nu is het ding van niemand en zo wordt er ook mee omgegaan. Flikker maar midden op de stoep neer en klaar. Ze worden massaal gevandaliseerd, want toch van niemand.
Daar komt bij dat vanwege de beperkingen (zo’n deelscooter mag je maar in bepaalde gebieden parkeren) deze vooral voor hele korte stukjes gebruikt wordt. Afstanden die je ook prima kunt fietsen, tenzij je een beperking hebt. Als je (dagelijks) grotere afstanden moet afleggen, dan snap ik de keuze voor een e-bike of deelscooter natuurlijk wel.
Wellicht is mijn woordkeuze hierboven wat extreem, dat neem ik dan terug. Ik wil niemand lui noemen die kiest voor een deelscooter. Maar ik weet 100% zeker dat de deelscooter niet het probleem oplost wat het beoogt op te lossen en waarmee gemeentes verleid worden om akkoord te gaan met die dingen in hun stad. De “oplossing” veroorzaakt in dit geval meer problemen dan die verdwijnen.
kas_par zegt
Tien kilometer fietsen?? Voor even een boodschapje of iets dergelijk? Wat denk je zelf??
Ik heb zelf niet eens een fiets (te duur en geen ruimte voor), maar no way dat ik meer dan een uur op de fiets ga zitten om ergens te komen. Heb ik de tijd ook gewoon niet voor.
(En ik ben fanatiek sporter, dus heus niet lui of te beroerd om te bewegen).
Ik gebruikte hiervoor wel deelscooters of deelfietsen in plaats van de auto. Inmiddels durf ik dat vaak niet meer wegens de extreme agressie tegenover de deelscooters en -fietsen van ‘fatsoenlijke’ buren.
fanboy zegt
@(ooo–V–ooo): Maar voor wat voor dingen gebruik je het in de stad?
Ik heb zelf een scooter staan die staat te niksen. Ik fiets alles, laten we zeggen tot 10km, met de elektrische fiets.
En voor de rest gebruik ik de auto.
Een goeie e-bike werkt fijn. Op een scooter wordt je alleen maar koud in de winter, op de fiets niet.
kas_par zegt
Er zijn ook deelfietsen he.
Ikzelf heb geen fiets, zeker geen ebike! Vind ze te duur en heb er de ruimte in huis niet voor. (En ga niet op een barrel van een paar tientjes rondrijden). Gebruikte de deelscooters en deel-ebikes in het begin vrij regelmaat. Inmiddels durf ik niet meer wegens de extreme haat van ‘fatsoenlijke’ buren tegenover die dingen en hun berijders. De agressie en vernielzucht van deze ‘fatsoenlijke’ buren is bizar. Oudere mensen, mannen en vrouwen, met de mond vol over normen en waarden… maar ondertussen…. Schelden, beledigen, beschuldigem, bedreigen en oproepen to vernielen van het deelvervoer en dat ook daadwerkelijk doen. Meermaals zien gebeuren.
De gebruikers van de deelscooters daarentegen? Die gaan er meestal best netjes mee om en parkeren ze vrijwel altijd gewoon op plekken waar dat prima kan en mag.
drdre1 zegt
Fietsen zouden beter zijn, maar ook die worden natuurlijk massaal gesloopt. Tis immers niet van de huurder (of ze worden slachtoffer van debiele voorbijgangers die de boel slopen) tis altijd wat. En dat is ook zo in die zgn wereldsteden. Was een tijdje terug in Lyon, gebeurde helaas exact hetzelfde.
seggie zegt
Een echte Nederlander beschikt zelf over meerdere fietsen en hoeft die niet te huren. En zo hoort het ook, fietsen kreng! 😉
drdre1 zegt
Ghehe, ja klopt, maar vind een OV fiets soms toch wel handig ipv een eigen barrel op een station.
kas_par zegt
Dan ben ik geen echte Nederlander. Heb de ruimte niet voor een eigen fiets en het geld er ook niet voor over gezien hoe weinig ik het nodig heb. Zo’n deelfiets of scooter was mij voor mij dus een uitkomst. Inmiddels durf ik ze niet meer te gebruiken en pak dus de auto weer vaker.
Hoflander zegt
Net als die irritante marktverstorende thuisbezorgers waar niemand om heeft gevraagd en 20 procent uit de zak van restaurants kloppen ook dit soort onnodige scooters weghalen. Staan ook overal in de weg als je normaal ergens wikt (om)keren.
sportabgasanlage zegt
Bedacht en door marketeers aan gemeentes verkocht als alternatief voor de auto. In de praktijk zijn het grotendeels jongeren die hun fiets laten staan, in plaats van automobilisten die hun auto laten staan. Daarnaast blijken deelscooters net zo slecht voor ’t milieu als auto’s en leveren ze een hoop overlast op. Kortom: weg met die ellendige dingen!
AudiRS zegt
De meeste Nederlanders kunnen er wel mee omgaan. Een klein groepje medelanders helaas wat minder…
rogerzz zegt
Mweh, ik hoef absoluut geen scooter te bezitten, maar 4x per jaar gebruik ik zo’n ding denk ik wel. Dan is het nog oppassen ook dat je niet ergens naar toe moet waar je hem niet mag parkeren, en de ’terugweg’ bestaat de kans dat ‘jouw’ exemplaar weer weg is. In Den Haag kun je om 14:00 in de zomer geen deelscooter meer vinden want ze staan allemaal bij het strand, en wil je daar weg om 19:00 dan zijn al die deelscooters inmiddels weer teruggereden naar huis, dan grijp je er waarschijnlijk ook 2x naast. Klein risico, verder een prima concept en zou het ook moeten werken.
Maar zonde dat 50% van de gebruikers plebs is wat totaal geen respect heeft voor de fysieke scooters of bedrijven, de boel (vaak bewust) kapot maken is natuurlijk te tokkie voor woorden. In Nederland is het nog relatief netjes, in andere landen heb je veel meer volume en merken/soorten scooters/stepjes/fietsjes/rotzooi, dus wees blij dat het hier eigenlijk weinig te klagen hebt. Felyx en GoSharing zijn overigens beiden Nederlandse bedrijven, dus het bedrijf verschrikkelijk vinden lijkt mij niet aan de orde te zijn. Nog geen 4 jaar voor een scooter aldus het artikel, bizar.
ponnie zegt
Scooters zijn vanaf volgend jaar toch einde oefening, dus dan maar weer gewoon de auto voor korte ritjes.
sportabgasanlage zegt
Je bedoelt dat er een helmplicht komt voor snorscooters? Ik denk ook dat de populariteit daar onder zal lijden. Wie wil nou de plakkerige, stinkende helm van zijn voorganger dragen? Ik krijg al rillingen als ik er aan denk. Maar an sich is de helmplicht een prima idee. Jammer dat ze het niet hebben uitgebreid naar e-bikes, wielrenners en MTB’ers. Die gaan net zo hard, zo niet harder dan snorscooters. De meeste wielrenners en MTB’ers dragen dan ook een helm (verstandig), maar soms zie je nog wel een eigenwijze knakker zonder. Ook zie je steeds meer ouderen met een helm op de e-bike. Ook verstandig.
Habanero zegt
Het herverpakte communisme om alles te gaan delen werkt niet. Werkt nooit. Of het nu over fietsen, steps, scooters, auto’s maar ook wasmachines of ander materiaal gaat gaat. De dada van urbanisten en andere groene idealisten, die vinden dat we nu maar eens anders moeten gaan leven. Helaas houden ze geen rekening met het feit dat niet alleen de brede zin en wil ontbreekt om alles te delen en de verborgen inborst van sommigen zeer dicht bij egoisme tot zelfs criminaliteit aanleunt.
mashell zegt
Maar de abonnementen cultuur waarbij alles gedeeld wordt zoals Netflix en Spotify slaat enorm aan. Ook superduur je boodschappen thuis laten bezorgen is heel erg populair. Er is dus wel degelijk een cultuur omslag gaande.
In die zin is het ook niet vreemd dat wat handige rechtse ondernemers op het idee kwamen om deel scooters voor de luie medemens maar in de openbare ruimte te dumpen en voor veel geld te verhuren. Onder de groene vlag verkocht men aan investeerders een concept dat door het ophalen en centraal kaden van de scooters moeilijk rendabel kon zijn en waar gemeenten van baalden omdat het de stad verrommeling gaf en meer een alternatief voor fiets en bus was dan voor de auto.
mlo zegt
Het concept om scooters zo maar overal neer te mogen zetten was bij voorbaat kansloos, doordat er zoveel kansloze mensen zijn die eigendommen van anderen vernielen. Maar een werkbare oplossing valt toch wel te verzinnen? Denk bijvoorbeeld aan kluisjes waarin je ze moet afhalen en terugplaatsen, zoals je dat ook ziet bij NS stations (https://www.ns.nl/fietsenstallingen/abonnementen/fietskluizen.html). En natuurlijk met goede camerabewaking. De verhuurders van die scooters moeten inmiddels toch wel weten welke plekken wel rendabel zijn. Kan nooit duurder zijn dan alsmaar van die scooters vervangen voordat ze afgeschreven zijn.
mashell zegt
Een kenmerkend verschil is dat je een OV fiets ook weer zelf moet terugbrengen bij een station. Je draagt dus verantwoordelijkheid tijdens het huren en de fiets blijft niet maar ergens achteraf in de nacht staan.
potver7 zegt
Don’t be gentle, it’s a rental. Dat geldt voor Go Sharing, Check en Felyx net zo goed als voor Hertz en Avis. Als die verhuurbedrijven anders hadden verwacht dan zijn ze toch wel heel erg naïef.
flyerbunch zegt
In Belgie (Brussel en Antwerpen) werden ze gewoon op een hoop gegooid en in brand gestoken door de lokale bevolking afgelopen dagen.. mooi opgeruimd. Just kidding. Heb er nog nooit eentje gebruikt, maar kan me voorstellen dat het in een druk stadscentrum een must als een last kan zijn.
dtwo zegt
Ze mogen van mij gisteren afgevoerd worden. In de buitengebieden zouden ze behoorlijk van pas kunnen komen maar is er kennelijk te weinig vraag naar. In de stad is er kennelijk wel vraag naar, maar nuchter beschouwd geen enkele noodzaak. Daar is namelijk al een overschot aan vervoersmiddelen en infrastructuur in de vorm van ov, voetpaden, fietspaden en wegen. Bovendien is het een stad, dus de kans dat je bestemming dichtbij is, is gewoon groot. Met die deelscooters wordt dan ook gemiddeld 3 km per rit afgelegd. Dat is ongeveer VIJF minuten fietsen. Oftewel, volslagen onzinnig om daar een scooter voor te huren. In plaats van een duurzaam en nuttig vervoersmiddel is zo’n e-scooter dan ook vooral een lifestyle-gimmick, die kostbare ruimte in beslag neemt, gezonde lichaamsbeweging verhindert en voor ergernis zorgt. Kortom, weg ermee.
kas_par zegt
Het grote probleem hier in de stad zijn niet de gebruikers van de deelscooters maar ouderen die de scooters niet nodig hebben en dus haten. Heel erg haten! In de jaren dat ze er zijn heb ik misschien 3 a 4 keer een scooter in de wijk echt asociaal geparkeerd zien staan (en ik kom veel in de wijk op veel plekken). Maar in de buurtapp gaat het regelmatig los waarbij mannen en vrouwen op leeftijd over elkaar heen struikelen om alle berijders van deelscooters voor rotte vis uit te makkelijk en oproepen tot omgooien of slopen van de deelscooters. Dat zijn vaak nette mensen met een goede baan en de mond vol over fatsoen en normen en waarden…. Maar er komt toch een agressie naar voren als het over de scooters gaat! Ikzelf was heel gelukkig met dit deelvervoer. Inmiddels durf ik niet meer te zeggen dat ik er gebruik van maak en kijk eerst drie keer om me heen of er niemand is voor ik zo’n ding durf te huren. Inmiddels vertrekken ze uit de stad en ik snap het. Voor mij was het echt een uitkomt! Heb zelf geen fiets of scooter, dus nu moet ik voor afstanden die niet beloopbaar zijn maar weer met de auto. Bedankt he, ‘fatsoenlijke’ buren!
Ook de haat en agressie in de reacties hier t.o.v. de scooters spreekt boekdelen! Dieptriest.
dtwo zegt
Grappig, je draait oorzaak en gevolg om. Wat wil je nou zeggen? Dat de deelscooters expres in de weg gaan staan vanwege de agressieve omwonenden? En waarom zou je in godesnaam niet gewoon een fiets kopen? Goedkoper, minder vervuilend, en gezonder. Wat voor enorme afstanden moet je afleggen in de stad dat je daar per se gemotoriseerd vervoer voor nodig hebt?
dinolog zegt
Het is zoiezo een ieder v zich god v ons allen maatschappij geworden. Op de snelweg oh fietspad. Op het trottoir.
Fietsen staan er dwars over geen invalide of blinde die nog fatsoenlijk door de stad kan.
En dan de E-bike ook zo iets . Kinder v 12 op een E-Bike of sneller zonder helm.
Allemaal op naar een hartkwaal want bijna iedereen is te dik. Koop een gewone of racefiets blijf gezond en span je es lekker in. Scheelt sportschool en heel veel kilo’s. Maar dat is toch tegen dovemansoren gezegd net als dit artikel.
Want ieder v zich……..