In de afgelopen tien jaar is onze auto-export meer dan verdubbeld, en tegelijkertijd loopt het aantal gesloopte auto’s terug. Zou hier een verband zitten?
Het is wellicht vragen naar de bekende weg. In 10 jaar tijd steeg het aantal geëxporteerde auto’s van 123.000 naar 274.000 (+151.000). In dezelfde periode werden er bijna 60.000 auto’s minder gesloopt in Nederland (2002: 294.636 ; 2011: 235.852), aldus het CBS.
Er schijnen met name meer auto’s het land uit gegeaan te zijn door de aanpassing van de BPM-regeling: op auto’s gebouwd na oktober 2006 krijgt de exporteur tegenwoordig de resterende BPM terug, terwijl dat vroeger niet zo was. Hierdoor wordt het aantrekkelijker jonge auto’s te exporteren, legt branchevereniging BOVAG uit. Met name de (zware) ex-leasediesels profiteren hier van.
De stijging zet ondertussen onverminderd voort: uit cijfers van VWE Trendweb blijkt dat in de eerste 7 maanden van dit jaar er alweer 44.000 meer auto’s zijn uitgevoerd dan in dezelfde periode in 2011. Naast conventionele auto’s neemt ook de export van hybrides een enorme vlucht, in 2010-2011 zelfs met honderden procenten.
Dat er minder gesloopt wordt heeft er mee te maken dat auto’s langer meegaan. Daarnaast gaan de oude barrels meer naar MOE-landen of Afrika, in plaats van naar Sjonnies slooppaleis. Naar welke landen we het meest exporteren? Eerst Polen, dan heel lanng niets, en dan de rest. (via nu.nl)
Foto credit: autojunk.nl
dennisr zegt
kwestie van tijd voordat onze lieve overheid zich bedenkt.. die BPM zal binnenkort wel niet meer terug gegeven worden..
rodger zegt
@dennisr: is uitspraak Europees hof in Brussel. Nederland zou wel willen maar juridisch gezien krijgen ze het niet voor elkaar de rest BPM bij export niet te restitueren. Denk dat we daar met z’n allen best blij mee mogen zijn omdat de autohandel anders helemaal op z’n gat had gelegen.
lincoln zegt
er komen gelukkig ook een hoop ex- dieselleasebakken terug ..
moeten ze alleen wel 25 jaar of ouder zijn ..
norge zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
jrk68 zegt
@norge:
Lol, je krijgt hier ook al met VAG sensuur te maken.
Beetje Autoweek taferelen.
autogedrocht zegt
@jrk68: Zou het geen censuur noemen. Word zelf ook gaar van altijd dezelfde nutteloze opmerkingen over VAG.
jrk68 zegt
@autogedrocht:
Ach, ik vind zielig op de man zeiken veel erger.
Ik heb zijn comment gelezen en vind dat best meevallen
sir_smokalot zegt
@jrk68: Dat mag je vinden, maar wij hebben de edit-knop :) Genoeg is genoeg:
dennisr zegt
@sir_smokalot: zeg eh.. wat vraag je voor die knop? ;)
Megakix zegt
@dennisr: inderdaad! :)
jrk68 zegt
@sir_smokalot:
Die edit-knop zou ik ook wel willen hebben eigenlijk, maar dan om m’n typefoutjes te corrigeren.
Scheelt een hoop nutteloze bijdragen denk ik.
Maar je hebt gelijk we zijn bij jullie te gast.
dennisr zegt
@jrk68: ben er graag te gast, altijd het lekkerste lees-voer op tafel.. :P
jrk68 zegt
@dennisr:
Ik ook en daarom respecteer ik het ook.
Ben alleen van mening dat die edit-knop wat consequenter gebruikt mag worden
norge zegt
@jrk68: Nutteloze bijdrage ? Tja en dat zonder 1 van de huisregels te overtreden ,toch knap.
geertjan zegt
@norge: daarom kan het nog wel nutteloos zijn.
jrk68 zegt
@norge:
Yep, als ze die regels strikt zouden toepassen dan kan je 75% zo ditchen.
lastbiltekniker zegt
@norge: Ai, kjeare venn, nå kasten dem ut deg! Kanskje er du litt for kritisk! Jävla idioter på autoblog.nl.
norge zegt
@lastbiltekniker: Nei da ,de er bare 1 som ikke altid tåle min sans for humor .Ingen problem ;)
QuattroBoy zegt
Niet alleen de teruggave van de rest-BPM maar ook het feit dat nederlanders vrij zuinig zijn op hun auto’s en dat de nederlandse wegen er redelijk bij liggen spelen daarbij ook een belangrijke rol.
lincoln zegt
-edit: nutteloze bijdrage- zijn de enige bijdrages die van mij steevast een +1 krijgen ..
mercs zegt
@lincoln: Vrij nutteloos, gezien je hoeveelheid reacties is jou leven ook vrij nutteloos. Get a life, dude!
euro95 zegt
@mercs: Gast, respect maar fuck niet met een ouwe tak op autoblog.
Weet je in hoeveel tijd al die reacties zijn gemaakt? Ab bestaat al een beste tijd.
Maar ik vergeef je “domheid”
Bovendien -mits je geen lange lulverhalen typt zoals ik- kost het je nog geen 5 minuten. En ons ga je niet wijsmaken dat je die tijd niet “hebt”.
En als laatste is het gewoon een kwestie van prioriteiten stellen doch vraag ik mij af of je dat woord zoiezo wel kent want nog even zo doorgaan met je nutteloze reacties en je komt er zelf ook wel aan ;)
bullgod76 zegt
Export verdubbeld in 10 jaar!!
Leuk, maar dat aantal kan dus nog veel hoger, zeker als je kijkt hoeveel VAG leasespul hier nog rondrijd, wat geen normaalmens wil kopen.
norge zegt
@bullgod76: Voorzichtig nou ,ik zei hetzelfde …
autogedrocht zegt
@norge: Alleen doet bullgod76 dat niet 20x per dag, misschien is dat het verschil ;)
euro95 zegt
@autoblog: ik vind het jammer dat jullie voor eigen rechter spelen. Mss is dat ook wel de reden dat ik wat minder actief begin te worden op AB. Zolang er aan de huisregels wordt voldaan moeten jullie er niet domweg “nutteloze bijdrage” van maken. Ik denk dat de reagluurders dat zelf wel kunnen bepalen d.m.v iets te zeggen. En dat is toch jullie doel? Zoveel mogelijk bijdrages het liefste met verschillende zoek-woorden zodat autoblog “gevonden” wordt?
Willen jullie dan niet zo graag “neutraal” zijn? Of beter geherinterpreteerd HOREN jullie dat -als mods- niet te zijn?
dennisr zegt
@euro95: Denk persoonlijk dat Autoblog er ook baat bij heeft, dat zodra ze gevonden worden, dat ze ook een goede indruk krijgen, en niet dat ze bij elk artikel de afgunst tegenover VAG te zien krijgen.. niks ten nadelen van @norge :P maar denk wel dat het zo gaat..
Werkt 2 kanten op.. meer reacties, maar misschien wel van minder mensen..
euro95 zegt
@dennisr: heb je zeker een goed punt waar ikzelf mijn gedachten niet over heb laten gaan doch ben ik nog van mening dat autoblog om welke reden dan ook niet het recht heeft om zelf voor rechter te spelen.
euro95 zegt
@euro95: een kleuter zijn stembanden snij je er ook niet uit omdat die onzin blijft uitkramen.
dennisr zegt
@euro95: niet afsnijden, maar af en toe wel afplakken..
euro95 zegt
@dennisr: Touche xD
desjonnies zegt
En Sjonnies Slooppaleis haalt ze weer uit het Verenigd Koninkrijk, die -Onderdelen-Occasion-Toppertjes !!!!!!
jrk68 zegt
@desjonnies:
Aardig hé dat Smoke ff jouw toco plugt in zijn stukje…
euro95 zegt
@jrk68: je probeert serieus zo grappig mogelijk over te komen zodat je vriendjes kunt zijn met iedereen? Pff, aandachtstrekkende kleuter xD
jrk68 zegt
@euro95:
Als dat al zo zou zijn ben ik daar in elkgeval niet echt succesvol in gelukkig.
Zo jij ook je blikje aandacht….
euro95 zegt
@jrk68:
@desjonnies:
Het was dus als grapje van mijn kant bedoeld. Al goed, mislukt!
desjonnies zegt
@euro95:
Ok sorry !
jrk68 zegt
@euro95:
Zo kwam het niet over.
now worries.
desjonnies zegt
@euro95:
doel van een blog?????????
lincoln zegt
@desjonnies:
heerlijk is dat ..
netjes demonteren is letterlijk en figuurlijk monnikenwerk ..
overdaad .. hebben en conserveren ..
desjonnies zegt
@lincoln:
Yep morgen de laatste hand aan de 106 Rallye leggen.
Vanavond laatste vleugje spuitwerk
Striping ‘gescoord’, schijven, blokken filters en het hele ding schoon gekregen na VIJF jaar te zijn verwaarloosd.
Velgen gestraald en gespoten.
Ding is weer 100% origineel en standaard.
Dingen zijn ongelooflijk totaal niet roest gevoelig.
dennisr zegt
@desjonnies: i like your job (y)
desjonnies zegt
@dennisr:
Hobby.
Liefdewerk.
En naar de toekomst kijken.
Banken geven zero rente.
En dit Peusje is al zeldzaam aan het worden
Nieuwe onderdelen kosten een krabbel, schijven, blokken bougies en alle filters voor negentig Euries.
Een 205 Rallye doet nu al 2x meer dan een GTi’tje.
Dus zet ik hem weg.
dennisr zegt
@desjonnies: Als je maar weet waar geld uit te halen is.. :)
Maar er is ook een echte sloperij?
desjonnies zegt
@dennisr:
Nee,
wel iets met ijzer in de scheepvaart en service.
Hierdoor een aardige werkplaats met straalcabine en verfspuit mogelijkheden en opslag voor de klassiekertjes.
dennisr zegt
@desjonnies: heb pm gestuurd.
RazorHead zegt
Is het dan ook voordeliger om in nederlands een klassieker te kopen?