Een omroep van de vervoerssector. Het volgende kabinet moet ingrijpen op het gebied van vervoer in Nederland.
Voor lekker doorrijden moet je toch al gauw buiten de randstad zijn. Eigenlijk heb je alleen heel vroeg in de ochtend en ’s avonds laat kans op een snelweg waar je de linkerbaan enigszins kunt reserveren voor jezelf. Nederland wordt drukker en drukker en op het gebied van vervoer dreigt er een beknellende situatie te ontstaan.
Daarover waarschuwen 25 organisaties in de vervoerssector, waaronder de ANWB, de Fietsersbond, Schiphol en de NS volgens RTL Nieuws. De gebundelde organisaties roepen als een Mobiliteitsalliantie uit naar een volgend kabinet. Er moet jaarlijks 2 tot 3 miljard euro bij in vergelijking met hoe de situatie nu is. Doet de nieuwe regering dit niet dan komt Nederland tot stilstand, aldus de omroep.
Denk aan vertragingen op het vliegveld, vertraging op het spoor (want dat gaat nu heel goed altijd) en ellenlange files op de wegen. Dat laatste zijn jij en ik natuurlijk het meeste mee gemoeid. Door meer geld uit te trekken voor vervoer moet Nederland beter bestand zijn tegen de alsmaar toenemende drukte overal.
Niets doen is volgens de Mobiliteitsalliantie geen optie. Dan zou Nederland stil komen te staan. Dit pakt dan weer slecht uit voor de economie. Ook klaagt men over te dure mobiliteitsvoorzieningen, waardoor er een groep mensen is die er helemaal geen gebruik van maakt. Simpelweg omdat ze het niet kunnen betalen.
Het vorige kabinet had al plannen bedacht en de Mobiliteitsalliantie hoopt dat een volgend kabinet deze handschoen oppakt. Het gaat onder meer om plannen voor een verbreding van de A4 en het het doortrekken van de Noord-Zuidlijn. Het is altijd weer afwachten of plannen van een voorgaand kabinet doorgang weten te vinden in een nieuw kabinet. Het ligt er maar net aan welke smaak aan de macht komt na november.
Er zijn genoeg uitdagingen voor een nieuw kabinet op het gebied van vervoer. Niet alleen met betrekking tot het verbeteren van de doorstroming. Ook op het gebied van bereikbaarheid zijn er punten. Een veelgehoorde klacht is dat het openbaar vervoer buiten de randstad niet goed geregeld is. Van A naar B kan soms wel tot anderhalf uur duren, terwijl dezelfde route met een auto in 30 minuten afgelegd is. Of dat allemaal gaat veranderen? Denk het niet. We gaan het zien.
Robert zegt
“Voor lekker doorrijden moet je toch al gauw buiten de randstad zijn.”
Ik weet niet waar jij die ‘wijsheid’ vandaan haalt @rubenpriest, maar ik kan moeiteloos de dagelijkse knelpunten opnoemen in Noord-Brabant, de regio Arnhem-Nijmegen, de A1 ten oosten van Apeldoorn, de A28 voorbij Amersfoort en noem verder maar op. En misschien ligt dáárin wel de kern van het probleem van onze politiek.
Méér asfalt voorstellen is anno 2023 overigens sowieso ongeveer gelijk aan een onzedelijk voorstel doen of je ziel verkopen aan de duivel. We hebben het al decennia over het woningentekort, maar zo’n beetje elke nieuwe Vinex locatie schittert door de afwezigheid van parkeerplaatsen en een capabele toegangswegen, want ‘de mensen moeten maar met het OV’. Nee, niet alleen bij de politiek, ook bij de planologen hebben ze niet vooraan gestaan bij het uitdelen van realiteitszin.
kilum zegt
Het is een beetje ontspoort inderdaad. Ze willen graag dat mensen hun auto weg doen. En dat op zich is goed. Juist voor ons Petrol Heads. Want minder verkeer op de weg is meer lekker doorrijden. Maar je moet dit wel doen op de juiste manier. Door er voor te zorgen dat mensen het gevoel hebben die (tweede) auto niet nodig te hebben. Omdat het OV fantastisch is en goed betaalbaar, en omdat je overal makkelijk kan komen als je loopt of fiets.
Nu proberen ze je de bus in te pesten door geen parkeer gelegenheid te bouwen. En dat werkt niet. Dan raken mensen alleen maar gefrustreerd. Vooral omdat het OV duur is en onbetrouwbaar. Als er nou genoeg lange treinen reden dat je zelfs in de spits altijd wel een plekje hebt om te zitten. En dat de bussen, trams en metro’s vaak genoeg reden en niet afgeladen vol zouden zitten. Dan zouden veel mensen het OV al nemen in plaats van de auto. Als je het vervolgens ook nog eens goedkoper maakt dan de auto. (Zonder de auto duurder te maken) Dan gaan verreweg de meeste mensen met het OV. En is het meteen een stuk rustiger op de weg ook.
Robert zegt
Een ‘beetje’ ontspoord? Zeg maar gerust totaal ontspoord. Het is al fout gegaan door van het OV een verdienmodel te maken en er commerciële partijen op te zetten. ‘Openbaar’ is i.m.h.o. iets wat onder ‘publieke voorzieningen’ valt en daarom helemaal nooit had mogen worden uitbesteed aan de goedkoopste aanbieder, met de gebruiker als verdienmodel en met kostendekkende contracten. Net als de zorg, de nutsvoorzieningen en het hoger- en universitaire onderwijs overigens, maar nu heb ik de VVD’ers onder de Autoblog-lezers waarschijnlijk al kotsend boven hun toetsenborden hangen.
Ook in de beweegredenen van waarom mensen niet uit hun auto te verdrijven zijn zit een motivatie van ‘vraag en aanbod’. Mensen pakken de auto omdat een trip met de trein met het hele gezin een godsvermogen kost. Of ze pakken de auto voor het woon-werkverkeer omdat ze geen twee, drie keer willen overstappen, drie keer langer onderweg zijn, en nat regenen tijdens de fiets- of wandeltocht naar de opstapplaats. Het is de dagelijkse realiteit. Iets, wat ik eerder al heb gezegd, niet in het onderbewustzijn van de politiek of planologen aanwezig lijkt te zijn.
okdoei zegt
Ligt puur aan waar je woont. Ik woon in de regio Eindhoven.
Even anekdotisch voorbeeld: De tocht van mijn huis naar werk is zonder verkeer 25 minuten.
Met spits is dit 35-40 min en op klotedagen 60 minuten.
Om met het OV te gaan ben ik in het BESTE geval 1u41m onderweg. En dat is zonder vertragingen, gemiste overstappen etc.
En dan moet ik 20 minuten wandelen en 10 minuten aan het wachten bij een overstap.
Nah, sta ik liever 15 minuten warm en droog in de file.
Dus moet nog heel wat verbeterd worden aan het OV buiten de randstad willen mensen dit als serieuze optie overwegen.
Maar omdat niemand OV gebruikt, vallen buslijnen en verbindingen weg.
heckblende zegt
dat is het gevaar van “lekker goedkoop” in buitengebied gaan wonen, aka middle of %$#* nowhere.
por100 zegt
Vergeet niet dat veel besturen van zulke organisaties vol zitten met politiek geëngageerde directieleden.
Komende maand krijgen we nog wel meer van zulke noodkreten van ‘onafhankelijke organisaties’.
Dutchdriftking zegt
Meer asfalt zeker, maar wat dacht je van goede ontsluitingswegen voor alle nieuwe woonwijken? Er worden enorme wijken gebouwd en men ‘vergeet’ even dat die mensen ook naar hun werk worden. Normale verbindingswegen kunnen zomaar verdubbelen in verkeersintensiteit, en aangezien er geen alternatief is, is er bij een calamiteit meteen een enorm infarct.
Joris24 zegt
Ik heb ooit bouwkunde gestudeerd in Delft. Op de een of andere manier blijft men in die branche eindeloos vasthouden aan autoluwe wijken. Weinig parkeerplaats (max 1,2 (een komma twee) auto’s per gezin), optimaal gebruik van de vierkante meters voor woningen. Dat was in de jaren ’80 en ’90 zo, maar zelfs hedentendage niet anders. Ik heb zelf pas nieuw gebouwd, bij ons in de wijk mag aan straat niet geparkeerd worden, er is maar een klein parkeerstrookje voor 3 auto’s langs de weg een paar huizen verderop. Je moet zelf dus zorgen dat je voldoende parkeerplaats op je terrein hebt, anders kunnen bezoekers op een halve kilometer verderop lopen parkeren in een andere wijk. Of mensen moeten anders gaan reizen, of er moet eens een reëele norm voor autobezit worden aangehouden. Ten minste twee is toch echt een minimum…
Rokende Wielen zegt
Ik woon in een dorp waar het OV alleen maar rijdt als je belt. Alle huizen in mijn straat hebben een eigen oprit. Allemaal ruimte genoeg voor minstens 2 auto’s. En zelfs zo ruim dat ze naast elkaar of achter elkaar kunnen staan en dan een van beide willekeurig kunnen pakken zonder de andere te moeten verplaatsen. Maar wat doen de meesten? 1 auto op de oprit en de andere op de parkeerplaats voor het plantsoen. Per saldo staan ‘s avonds bijna alle parkeerplaatsen vol. Het wordt nog gekker als de kinders uit de buurt hun rijbewijs halen, dan staat er binnenkort een eigen auto in de wijk. Uiteraard niet op de oprit van de ouders, maar op de parkeerplaats voor het plantsoen. Een gezin met twee ouders en twee kinderen: vier auto’s… En ze zijn echt lang niet altijd tegelijkertijd weg hoor…
In de straat achter ons staan woningen zonder eigen oprit. Daar is vanaf de aanleg van de wijk al direct een tekort aan vrije parkeerplaatsen. Het gevolg is dat bewoners in die straten in het groen/gras parkeren. Maar… dat mag niet van de gemeente, dus daar wordt op gehandhaafd…
Ik vind ‘t bezopen…
Oh ja, inderdaad wel woningen bijbouwen, maar niets aanpassen aan ontsluitingswegen.
mashell zegt
Fietserbond en Schiphol in één alliantie. Dat is zo mooi en onlogisch… Net als dat de Islamitische en Joodse organisaties toen zo mooi samen optrokken tegen het voorgestelde verbod op ritueel slachten. Alleen al daarom zou je het probleem niet moeten oplossen.
Voordat er wat kan gebeuren moet eerst het stikstof probleem worden opgelost. De huidige regering behandeld iedereen met een KvK inschrijving als een heilige dus die doen niks aan de boeren. De volgende regering moet knopen doorhakken en niet aarzelen om vergunningen in te trekken, landbouw subsidies stop te zetten en krimp orders geven aan de veeteelt sector. Anders krijg je steeds meer van dit soort allianties met goede vragen waar geen antwoord op te geven is.
zwepp zegt
Blinddoek op en gewoon de prijzen voor brandstof, parkeren, wegenbelasting, bpm, autoverzekering en al het andere auto gerelateerd omhoog gooien. Zo worden problemen opgelost in Nederland. Maak maar duurder, dan komt het goed.
Rokende Wielen zegt
M.a.w. “als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”, zoiets?
pomoek zegt
Ik snap die organisaties wel. Hoe meer mensen reizen hoe beter. Voor hen. Dus of de gemeenschap maar weer even een paar miljard wil ophoesten. Voor meer asfalt en meer treinen en bussen.
Hoe dit alles valt te rijmen met het doel om in 2050 klimaatneutraal te zijn weet ik niet. Het stimuleren van mobiliteit past gewoon niet in dat verhaal. Goed. Treinen rijden op windenergie en dat is prima. Maar de elektrificatie van het wagenpark in Nederland loopt forse vertraging op door de hoge aanschafprijs en de lage prijs en hoge beschikbaarheid van ice auto’s. Klimaatneutraal vliegen zal er voorlopig, en waarschijnlijk nooit, komen.
We hebben al de grootste snelwegdichtheid van Europa. Die paar snelwegkilometers die erbij komen gaan echt het verschil niet meer maken. Dus in plaats van oproepen tot méér investeren in infrastructuur lijk het mij beter om ervoor te zorgen dat wat we aan infra hebben van goede kwaliteit blijft en dat we hier juist minder gebruik van gaan maken.
Meer thuiswerken en reizen op andere momenten lijkt mij meer op zijn plaats dan het asfalteren van nog meer kostbare ruimte in Nederland. Natuurlijk is dit niet voor iedereen mogelijk. Maar een groot deel van de Nederlanders werkt op “kantoor” achter een laptop. Hoezo kan dat niet deels thuis gebeuren? We kunnen het toch tenminste een keer proberen?
potver7 zegt
Dat dus. Iedereen met een beetje verstand van zaken weet dat meer asfalt niet de oplossing is voor het fileprobleem.
De auto is nu eenmaal een ontieglijk inefficiënt vervoersmiddel. Wel een heel comfortabele – en daar wringt de schoen, de mens is namelijk van nature gemakzuchtig.
De overheid heeft genoeg middelen om ‘vervoersvraag’ te verminderen, van belastingvrije reiskostenvergoedingen, voordelige leaseregelingen tot lokaal subsidiëren van bedrijfsvestigingen. En aanbestedingsregels aanpassen (ik zag een Brabants schildersbedrijf in Amsterdam brugleuninkjes schilderen…)
Joris24 zegt
“Voor lekker doorrijden moet je toch al gauw buiten de randstad zijn.”… Nou… Als zuid-Limburger kan ik je garanderen dat zelfs hier in de regio de wegen regelmatig vol/vast staan, de spits hier is ook geen pretje. Ook als ik naar Brabant / noordelijker rijd, is het bijna nergens goed doorrijden behalve laat in de avond. In de randstad heb je weliswaar meer verkeer, maar ook bredere snelwegen. Buiten de randstad moet je het vaak met twee rijstroken doen, waar vaak best wat vrachtverkeer rijdt.
Wat OV betreft, dat blijft een heel lastig verhaal. Met name buiten de randstad is het al snel vrij inefficiënt, omdat aansluitingen matig zijn, vertrektijden ver uit elkaar liggen, en afstanden van / naar opstappunten ver van je bestemming liggen. Ik zie hier vaak (vrijwel) lege bussen rijden, enerzijds zonde maar als ze er niet zijn is het ook weer niet goed.
De auto is heel makkelijk gepakt in Nederland, en met zoveel mensen op zo’n klein oppervlak is dat vragen om problemen. Je kunt het hele land asfalteren, maar met de manier waarop onze maatschappij ingericht is zul je zelfs dan problemen houden. Veelal zijn werklocaties geconcentreerd in grote steden, neem de vierkante kilometer van de overheid in Den Haag, en ook plekken als de zuidas zijn extreem geconcentreerde plekken waar veel mensen op een gelijk moment samenkomen om te werken.
En natuurlijk verhuist niet iedereen mee als hij van baan of werklocatie wisselt, wat logisch is. Dus we zijn met z’n allen extreem mobiel en dat is geconcentreerd in en om steden. Als je je winkelcentra dan ook nog in en om die steden hebt, komen de bezoekers daar met de auto naartoe. De enige mogelijkheid om het een beetje beter te spreiden is om werkplekken / kantoorbanen / winkels etc. uit de grote steden weg te halen. Mensen die in dorpen om grote steden heen wonen, hoeven dan niet meer het centrum in, maar naar meer gespreide werkplekken. Anders blijven we gewoon met z’n allen in de file rijden.
En onze overheid kan bijvoorbeeld bepaalde kantoren naar locaties buiten de grote steden of buiten de randstad brengen, maar op de een of andere manier kiezen die ook niet echt het voortouw daarin. En zo lang mensen het kunnen betalen, zullen ze blijven rijden, al is het maar naar de supermarkt om de hoek of de kinderen naar school brengen. Net als bijvoorbeeld met sigaretten, zo lang mensen peuken kunnen betalen, blijven ze roken, zelfs in de bijstand. Zo lang onze bevolking en welvaart blijven groeien, wordt er meer gereden. Maar wordt het te duur, dan is het weer alleen voor de elite… ’t Is nooit goed :)
lekkerlinksrijden zegt
Raar hoor dat het steeds drukker wordt, de bevolking groeit ieder jaar met een middelgrote tot grote stad. Nederland is bijna niet meer leefbaar zo druk en het karakter en piept overal en het zal niet lang meer duren voordat het breekt. Dus nummer 1: stop de bevolkingsgroei, als we dat niet doen kun je blijven ouwehoeren maar is geen enkele oplossing afdoende en blijven we achter de feiten aanlopen
pomoek zegt
@lekkerlinksrijden: hoe dan?
Joris24 zegt
Ik zou graag zo politiek correct blijven: De bevolking groeit al jaren enkel door immigratie. Diezelfde immigratie veroorzaakt jaar na jaar gigantische miljardenkostenposten, en de mensen die daarmee binnen komen maken statistisch gezien VEEL meer structureel gebruik van sociale voorzieningen dan onze autochtone bevolking. Om het over de statische oververtegenwoordiging in diverse criminaliteitscijfers maar niet te hebben.
Mijn standpunt is dan ook, sterk beperken van immigratie, enkel binnenlaten van mensen die (aantoonbaar) kunnen / zullen gaan werken naar Noors model. Scheelt je tientallen miljarden per jaar en helpt ook mee aan het beheersen van de bevolkingsgroei.
pomoek zegt
@joris24: dat is aantoonbaar niet waar. Immigratie is goed voor de Nederlandse economie. Het tekort aan arbeidskrachten heeft een dempend effect op groei. Enkel door immigranten in te zetten groeit de Nederlandse economie. Immigranten maken ook veel minder gebruik van sociale voorzieningen dan autochtone Nederlanders.
https://www.seo.nl/wp-content/uploads/2020/04/2018-37_De_economische_waarde_van_arbeidsmigranten_uit_Midden-_en_Oost-Europa_voor_Nederland.pdf
basman147 zegt
Is helemaal niet raar. In de jaren negentig werd nog voorspeld dat de Nederlandse bevolking op max. 16 mln zou uitkomen en daarna zou krimpen. De economie is echter gewoon doorgegroeid dus om maar voldoende mensen te hebben voor alle banen zijn er massaal mensen uit andere Europese landen geworven om hier te komen werken.
Dus ik stel voor dat we niet de bevolkingsgroei moeten stoppen, maar de economische groei, dan hoeven ook geen arbeidsmigranten geïmporteerd te worden.
En zorg ervoor dat die werkzaamheden waarvoor in Nederland geen ruimte meer is in de onderontwikkelde gebieden van Europa terechtkomt, en niet naar China oid vertrekt, waardoor Europa maximaal profiteert.
Richmond zegt
En daarmee vergroot je het probleem van de krapte op de arbeidsmarkt ivm vergrijzing en juist geschoold personeel
Joris24 zegt
Als er meer dan 400.000 mensen in de bijstand zitten, meer dan 400.000 in de WW, en nog honderdduizenden in andere sociale vangnetten, kun je stellen dat meer dan 10% van de beroepsbevolking thuis op de bank zit. Er is geen tekort aan mensen, wel een tekort aan mensen die effectief voor 1 of 2 euro netto per uur willen gaan werken.
Zo lang de bijstand gekoppeld is aan het minimumloon en er een hoop toe- en bijslagen beschikbaar zijn voor niet-werkenden gaat dat niet veranderen. En de mensen die nu nederland in komen door immigratie gaan echt niet bijdragen aan het oplossen van de krapte op de arbeidsmarkt, slechts een klein deel gaat aan het werk en daarmee kost het netto veel meer dan het oplevert.
pomoek zegt
Mensen in de WW is ongeveer 130.000. Mensen in de bijstand klopt. Maar dat betekend niet dat die mensen in de bijstand zitten omdat ze niet willen werken. Er zijn mensen bij die niet kunnen werken om fysieke en sociaal economische redenen.
Er staan iets van 400.000 vacatures open. en dat is echt niet alleen maar werk als putjesschepper. Het idee dat die 130.000 werkelozen (waar in ieder geval een deel frictiewerkelozen in zitten) die 400.000 vacatures wel even opvullen is natuurlijk onzin.
rogerzz zegt
Ik geloof dat ‘de Randstad’ alles tussen de Ring A10 Amsterdam / A4 – A44 Den Haag / A13 Rotterdam / A12 / A20/A16 naar het zuiden/A15 rondom Dordrecht, de A28/A27 rondom Utrecht en A2 van Amsterdam tot Den Bosch ongeveer als ‘Randstad’ kan worden beschouwd. Veel succes om in de ochtend van Rotterdam naar Amsterdam te rijden, of in de avond de A12/A16 te moeten aanraken. De A2 heb ik persoonlijk enorm veel last van.
Het is ook echt ongelofelijk dat sommige stukken A4 tussen Den Haag en Amsterdam bij Zoeterwoude maar 2 banen breed zijn, en dan weer overgaat in 3 of 4 banden. Wat een enorme bottle-necks zijn dat. En de A2 is sowieso één grote trechter zonder alternatieve routes. Nederland staat al vast, in principe elke ma/di/do-ochtend en avond.