Een enorme catastrofe voor Nederland dreigt. Volgens de ANWB is er een perfecte storm op komst!
Een ware catestrofe dreigt op ’s lands wegen. Het wordt drukker en drukker. Tegenwoordig sta je zelfs al in de file, waar dat 10 jaar geleden absoluut niet voor kwam. De reden is natuurlijk erg eenvoudig te verklaren: er komen meer auto’s bij, maar nauwelijks meer wegen. Dat resulteert natuurlijk in vollere wegen.
Volgens de ANWB dreigt zelfs een perfecte storm. Dat deelt de Algemeen Nederlandse Wielrijders Bond met De Telegraaf. Dat is niet meteen vandaag, of over een paar manden of weken, maar over 10 jaar. Dan is de situatie volgens hen dusdanig erg dat Nederland he-le-maal vast geslibd.
Meerdere factoren
Er zijn volgens de ANWB meerdere redenen om aan te nemen dat ze gelijk hebben, want er spelen een aantal factoren op de achtergrond waar de overheid, de ANWB en Het Nederlandsche Volk niet op een positieve wijze aan bijdragen.
Ten eerste, al een beetje verklapt, er zijn meer auto’s. Ondanks dat nieuwe auto’s minder goed verkopen dan 20 jaar geleden, blijven ze wel veel langer op kenteken in gebruik. Er zijn veel meer mensen dan voorheen en die hebben allemaal een auto nodig. Er komt simpelweg meer verkeer bij.
Maar dat is niet het enige. Er gebeurt een hele hoop achter de schermen waardoor we helemaal geen kant meer op kunnen straks. Er worden minder wegen gebouwd vanwege stikstofuitoot. Ook veel verbouwingen aan wegen worden uitgesteld hierdoor.
Perfecte storm door stikstof
Vanwege de inflatie en stijgende rentes, gaat het alleen maar duurder worden naarmate men te lang wacht. Volgens de ANWB zijn er enkele trajecten waar men telkens renovatie en verbouwing uitstelt, maar dit zorgt alleen maar voor grotere (financiële) risico’s. Wat nu een paar miljoen kost om te fiksen, is over een paar jaar het dubbele. Dan is de kans nog kleiner dat men er wat aan doet. Er zijn op dit moment 17 projecten die on hold staan vanwege stikstofuitstoot.
De ANWB stelt eigenlijk dat de overheid veel meer de regie in han den moet nemen. Zo is 80% can de bruggen en tunnels in beheer van de gemeenten, die niet voldoende in cash in kas hebben omdat allemaal te onderhouden. Daarom moet er meer geld gegeven worden vanuit het rijk.
Openbaar vervoer niet toereikend
Moet iedereen dan met het openbaar vervoer? Welnee! Want dat schijnt bij lange na niet toereikend te zijn. Sterker nog, dat wordt alleen maar erger. Er is namelijke een verschraling van het aanbod (dus minder bussen, trams en treinen) en ze kampen met een enorm personeelsprobleem.
Al deze factoren zorgen er dus voor dat meer mensen zijn aangewezen op de auto en daar is de infrastructuur, zoals deze er nu voor ligt, niet op voorbereid. Zoals het er nu aan toe gaat en vooruitkijkend op de ontwikkeling in ons koude kikkerlandje, is er een perfecte storm op komst.
De ANWB heeft een nota opgesteld en bespreekt deze met de Tweede kamer op 22 januari (da’s volgende week). Alle tweede kamerleden – de meeste nat achter de oren – hebben de nota al ontvangen.
Imagecredit: still uit The Perfect Storm (2000) van Warner Brother.
Robert zegt
Gelukkig heeft het toekomstig rechts-populistische Kabinet straks een passende oplossing voor alle Nederlanders, want die hebben een kleine twintig jaar van de zijlijn lopen roepen dat alles anders moet en beter kan. Nu mogen ze dat mooi gaan bewijzen.
#ironie
hondafiel zegt
Ironie of niet, in 4 jaar repareer je niet wat in de afgelopen 10 jaar is afgebroken/ tekort gedaan is of je nu links, rechts of iets er tussenin bent. Daar is ons land op ingericht.
Robert zegt
Helaas is het kortetermijngeheugen van de doorsnee kiezer daar niet op toegerust. En daar is weinig ironisch aan, helaas.
Ik begrijp de argumentatie ook niet. Als ik lees dat er “(…) op dit moment 17 projecten [zijn] die on hold staan vanwege stikstofuitstoot.”, dan denk ik alleen maar: wordt de uitstoot van het fileverkeer daar dan niet in meegenomen?
Vaak wordt dan ook nog het argument van ‘aanzuigende werking’ aangehaald om wegverbreding of andere capaciteitsvergroting uit te stellen of zelfs te schrappen. In volgens mij ook een drogreden, want het OV kan de groei van het forenzenvervoer óók niet aan, zeker zolang onze overheden telkens weer een aanbesteding gunnen aan de laagste bieder.
potver7 zegt
Nee maar in 4 jaar kun je wel het beleid zodanig bijsturen dat op langere termijn positieve effecten zichtbaar zijn.
kilum zegt
Gaat alleen maar erger worden. Je kan verwachten dat ze gaan bezuinigen op OV. Want dat wordt gezien als een linkse hobby/subsidie. Dus gaan al die mensen die nu met het OV gaan, straks allemaal met de auto. En dan sta je ineens overal vast.
Edge zegt
Over die files gesproken, ik vraag mij af wat files Nederland jaarlijks kosten. Als in, hoeveel productiever zou werkend Nederland zijn zonder files en hoeveel geld zou dat opleveren. Zou het genoeg zijn om rechts zover te krijgen dat ook zij inzien dat een goed OV geen linkse hobby is, of niet?
Robert zegt
Ze gaan niet bezuinigen op het OV, want dat doen ze al. Al meer dan 20 jaar, om precies te zijn. En niet toevallig ongeveer net zo lang, als dat er centrum-rechtse Kabinetten aan de macht zijn geweest onder leiding van Balkenende respectievelijk Rutte.
Elke keer wordt een nieuwe aanbesteding gegund aan de laagste bieder. Dús verdwijnen er lijnen en worden bestaande dienstregelingen versoberd. En vervolgens kunnen ze geen personeel meer vinden omdat je van een salarisje van hooguit 130% van het minimum loon inclusief onregelmatigheidstoeslag geen fatsoenlijk huis meer kunt kopen of huren.
Het wordt hoog tijd dat men het rendementsdenken weer eens uit het OV haalt, en zorgt dat ‘dienstverlening naar de burger’ weer op één komt te staan. Alleen dan is er nog kans dat het OV een passend en volwaardig alternatief wordt van de auto. Noem het een linkse droom. Ik beschouw het voorlopig nog als een onrealistische utopie.
potver7 zegt
Het probleem is niet zozeer dat aanbestedingen worden gegund aan de laagste bieder; op zich is daar namelijk niks op tegen.
Het probleem is dat in de aanbestedingsregels een minimum prestatie wordt genoemd die ver onder de maat ligt. De overheid kan sturend optreden, en in de aanbestedingen vaststellen wat er van een vervoerder verwacht wordt. Echter, dat kost de overheid ook geld: als de overheid afdwingt dat in dunbevolkte regio’s wel een bepaalde frequentie gehaald wordt, dan zal de overheid daaraan moeten meebetalen – en dat wil onze overheid simpelweg niet.
kilum zegt
Helemaal mee eens. Ik snap zelf ook nooit waarom dit wordt gezien als linkse droom. Juist iedereen die rijd omdat hij/zij dat wil of moet, zou moeten willen dat de rest van NL met het OV gaat. Minder files en minder druk op de weg. Meer plek om te parkeren.
Het verbeteren van het OV zou juist zowel rechts als links moeten bekoren.
acavs zegt
Het OV is voor iets waar al 20 jaar op wordt bezuinigd wel schrikbarend duur zeg
Joris24 zegt
Links Nederland staat er inderdaad om bekend, veel te investeren in wegen en autobezit. Daarom zie je in steden als Nijmegen en Amsterdam dat het verkeer daar erg goed geregeld is. En aangezien het overgrote deel van Nederland nog steeds geen randstad is, is het OV daar ook nooit aantrekkelijk én rendabel te krijgen. Dus tsja als je mij vraagt in wie ik meer vertrouwen heb, een GL/D66 kabinet of een PVV / NSC kabinet met VVD gedoogsteun, denk ik wel dat in mobiliteit onder die laatste meer geïnvesteerd zal worden.
kareljansen zegt
Als het aan de grootste partij ligt, dan verdwijnt er straks een groot deel van de AMG’tjes en Polo GTI’s uit het straatbeeld.
Dutchdriftking zegt
En nu hopen dat er een maas gevonden wordt om alle stikstof onzin te kunnen cancelen. De norm er af, en snel weer wegen en huizen bouwen. We maken ons zelf knettergek.
petroldrinker zegt
Haha, geloof je nou echt dat dat gaat gebeuren? we leven in nederland, het land van politiek correct en woke zijn tegenwoordig lijkt wel
Edge zegt
Ik ben geen klimaatontkenner of iets in die trant, maar het stoort mij wel enorm dat wij als braafste jongetje van de klas hele strenge stikstofnormen moeten naleven en daarmee de broodnodige bouw van wegen maar vooral ook huizen vertragen terwijl andere landen niet of nauwelijks diezelfde moeite nemen.
Nederland is maar een heel klein landje, in ons eentje gaan we het klimaat echt niet redden. We zouden daarom gewoon huizen moeten bouwen en onze klimaatbijdrage vooral aan de energiekant moeten zoeken. Maak al die huizen direct gasloos, zorg voor voldoende zonnepanelen, bouw wijkkasten waar energie opgeslagen kan worden. Investeer daarin. Subsidieer klimaatvriendelijke projecten van bijvoorbeeld TU Delft en TU Eindhoven zodat Nederland technieken heeft die het kan verkopen aan het buitenland. Dan hebben we huizen, zijn we groen bezig, zijn we niet of minder afhankelijk van het buitenland en hebben we iets om te verkopen.
maotje zegt
Aan je schrijven kun je al zien dat je totaal geen flauwbenul hebt waar je over praat.
Het gehele stikstofverhaal gaat niet over het klimaat. Het gaat om milieuaspecten.
mashell zegt
Stikstof is welliswaar onzichtbaar maar de gevolgen van stikstof uitstoot zijn met het blote oog zichtbaar in de natuurgebieden. De normen komen van Europa en vormen voor Nederland (en Belgie en in mindere mate Duitsland) een probleem omdat wij menen dat het het een goed idee is om belachelijk veel vee te houden. De oplossing is ook simpel, we stoppen met de productie van vee, vlees en melk voor buitenlandse markten. We kiezen dus voor Nederlandse natuurgebieden in plaats van kiloknallers in buitenlandse supermarkten.
Wat we daarvoor nodig hebben is politici die eens nee durven zeggen tegen ondernemers (wat de boeren gewoon zijn) en die niet bang is voor de trekkers van Farmers Defence Force. Wilders zit niet zo in de zak van de ondernemers als Rutte en hij is niet bang voor terroristen zoals moslimextremisten of FdF.
hotze zegt
Een prachtig betoog, helemaal eens dat wij niet verantwoordelijk zijn voor de vleesvreterij in het buitenland. Maar met triple-B in een kabinet zie ik dit niet snel gebeuren. Het zou wel erg mooi zijn. Land dat vrijkomt (productiegrasland en maïsvelden) herinrichten: natuur, woningen en wegen. Gaan met die banaan.
Johanneke zegt
Er moeten echt wegen bij. Als ik ook zie hoe vast de Pleijroute in Arnhem iedere dag staat, maar het doortrekken van de A15 is al 50 jaar te moeilijk door allerlei regels. Denk dat het in stikstof had gescheeld als die weg er al 30 jaar had gelegen, en we dus minder file hadden gehad. Plus, janken dat er te veel stikstof wordt uitgestoten (wat ook zo is), maar nieuwe auto’s peperduur houden. Ja dan blijven we in vervuilende troep rondrijden. Ik wil 1 auto elektrisch, maar wordt er weer moeilijk gedaan over stoeptegels met kabelgoot zodat ik voor de deur kan laden. Wil je nou dat we minder vervuilend gaan rijden of niet??
jaso013 zegt
Meer wegen of meer thuiswerken? Tijdens de Corona pandemie waren er nauwelijks files. Nu wil ik niet zeggen dat je alleen maar thuis moet werken maar gedeeltelijk of daar een eigen keuze in hebben zou weer veel schelen.
Wegen bijbouwen is altijd maar een tijdelijk iets totdat die ook weer dichtslibben. Kijk naar bijv USA… daar liggen op sommige plaatsen 10 baans wegen die in de spits ook vaststaan. De oplossing moet dus deels ergens anders vandaan komen.
Gedeeltelijk “verplicht” thuiswerken en veel meer treinen op drukke trajecten scheelt echt al een hele hoop.
Robert zegt
Er wordt voor het gemak even voorbij gegaan aan het feit dat heel veel mensen vanwege de aard van hun werk helemaal niet eens kunnen thuiswerken.
En denken dat het OV (weer?) een serieus alternatief is voor de auto is een utopie. Mijn argumentatie daarvoor heb ik hierboven al opgeschreven.
Edge zegt
Klopt, voor een verpleegster, leraar of winkelmedewerker is thuiswerken geen optie, maar voor de meeste kantoorbanen heb je niet veel meer nodig dan een computer en internetverbinding. Als iedereen die in die situatie zit deels gaat thuiswerken kun je de filedruk al een heel stuk verlagen.
jaso013 zegt
Heel veel mensen kunnen niet thuiswerken idd. Maar ook heel veel wel en dat doen ze nu niet of een stuk minder dan mogelijk is. Gemiddeld kantoorwerk kan prima deels of in zijn geheel vanuit thuis gedaan worden. En verschuif werk eens buiten de 9 tot 5 range… geef mensen daar meer vrijheden en vertrouwen in. Als je graag om 0600 of juist om 1200 uur begint dan zou dat mogelijk moeten zijn. Er zijn zoveel verschillende oplossingen mogelijk maar men durft er niet aan te beginnen.
Corona liet zien dat als we gedwongen iets moeten veranderen dat het dus prima kan. Jammer genoeg is dus die “verplichting” nodig om verandering te realiseren.
En ja, er zijn bedrijven bij die wel flexibel zijn maar dat is meer de uitzondering dan de regel.
Het OV hoeft geen alternatief te zijn maar slechts een aanvulling. Mensen klagen graag maar denk eens in mogelijkheden. Stel dat je met de trein (1ste klas via werkgever?) al een uur of 2 je werk kunt doen per dag dan zou je met 5 a 6 uur op kantoor dus ook toe kunnen.
Moet het Ov beter? Ja zeker als je niet in de grote stad woont is het een gedoe om bij een trein uit te kunnen komen idd. Daar is echt nog veel winst te behalen. Qua drukte is er 80% van de tijd geen zak te doen in de trein…. Dat is idd… buiten de spits. Daarom moeten werkgevers veel felxibeler met werktijden omgaan zodat buiten de spits reizen veel makkelijker kan.
Denken dus in oplossingen en niet in problemen.
Rokende Wielen zegt
Ik, en vele collega’s en anderen die ik ken, werken sinds en na corona grotendeels vanuit huis hoor. Het kon toen kennelijk prima. Ik zal niet zeggen dat het een vrijwillige keuze is van menig forens om in de file te staan, maar menig manager kan daar ook in bijdragen. Stel je voor dat je minder (kantoor)werkplekken nodig hebt als je probeert thuiswerken te stimuleren over de werkweek heen? Scheelt ook geld. Vervang de standaard lease auto door een passend mobiliteitsbudget met de vrijheid en het vertrouwen dat daar bij hoort. Een lease auto is geen recht, maar onderdeel van de arbeidsvoorwaarden.
DeWitteCondor zegt
Hier ook. Echter, ik merk wel dat men toch steeds meer verwacht dat iedereen grotendeels weer naar kantoor komt, wat op zich een vreemde ontwikkeling is. Voor de beroepen waar het kan, en dat zijn er echt heel veel, zou het echt niet nodig moeten zijn om elke keer om 8u in de file te gaan staan.
De sleutel ligt wmb hoofdzakelijk bij minder verkeersbewegingen en waar mogelijk gespreid rijden. Het OV kan met investeringen wellicht nog wel capaciteit erbij krijgen, maar verder zit er wel een grens aan. Verder zou wonen op fietsafstand ook enorm helpen, maar aangezien veel werkgevers in of om grote steden zitten die zo langzamerhand onbetaalbaar worden (aannemende dat je er al wil wonen, mij niet gezien) is dat op grote schaal ook niet heel realistisch en ik zou mensen toch vooral wel vrij willen laten omtrent waar ze gaan wonen. Zo ben ik dan ook wel weer.
enricoleerdam zegt
A27 brug bij Gorinchem……
harrie zegt
Een actief beleid ipv reactief aanmodderen door Meneer ‘voor visie moet je naar de opticien’ Doctrine zou al heel veel schelen.
denx zegt
Ik ben bang dat autogebruik verder ontmoedigd gaat worden door verhoging van belastingen e.d. Misschien met een uitzondering voor EV’s. Zo slaat men 2 vliegen in 1 klap: 1. Belastingverhoging zorgt voor minder auto’s 2. Stikstof uitstoot wordt lager.
okdoei zegt
Misschien een plan om thuiswerken meer te stimuleren. Ja, ik weet het, niet iedereen kan thuiswerken maar een hoop wel.
Mijn vrouw werkt in online marketing maar mag maximaal maar 1 dag in de week thuiswerken. Waarom?
Zelf ben ik aan het solliciteren en de hoeveelheid werkgevers die thuiswerken niet meer als vanzelfsprekend beschouwen is schokkend. Ook in mijn rol kan thuiswerken prima.
Gewoon stimuleren. Naast kilometervergoeding, belastingvrije thuiswerkvergoeding. En voor die mensen die absoluut niet thuis kunnen werken (zorg, fabriek, bouwvakkers etc) ook een extra.
wimbers zegt
En nog steeds kom ik met bedrijven in contact die van kantoormedewerkers eisen dat ze 4 dagen per week aanwezig zijn tussen 10 en 4… kom op zeg! kom met je ouderwetse gedachtengang uit je bubbel en ga serieus aansturen op KPI’s en output in plaats van aanwezigheid.
maak alles meetbaar, zorg dat mensen leveren en laat ze werken wanneer ze dat willen. ik vindt het prettig om klanten en collega’s te zien maar sinds Covid heb ik het voor elkaar gekregen om meer werk te verzetten, meer geld te verdienen, en minstens 70% minder te reizen, en dat geld ook voor al mijn medewerkers.
als iedereen die dit kan dit ook zou mogen van zijn boomer baas, dan ben je zo van die files af. Vervolgens nog even de bevolkingsgroei hard remmen en dan houden we het nog wat langer uit in dit land.
Friez zegt
*vind
Bij mijn werkgever wordt er nog gewoon 5 dagen op kantoor gewerkt. Wanneer ik een keertje een halve middag naar huis ga om bv. een loodgieter binnen te laten en thuis te werken, krijg ik ook altijd een twijfelachtige reactie. Zo zijn er nog wel meer bedrijven helaas.
tmon zegt
Ik denk dat veel bedrijven niet meer de juiste cultuur hebben om thuis te werken.
Geen vertrouwenscultuur meer. Dat komt van beide kanten.
Werknemers aannemen die er de kantjes van af lopen, managment dat alleen maar kan politieagenten ipv verantwoordelijkheid simuleerd en beloond.
En om eerlijk te zien, er zijn verdorie veel mensen die zo belabbert worden opgevoed dat dit soort zelfstandige en verantwoordelijkheids cultuur ook bijna niet te doen is. Als ik af en toe mensen hoor praten over dat thuiswerken eigen niks meer is dan af en toe de muis bewegen en n keer de telefoon opnemen… Gadverdamme.
Timo zegt
tegen die tijd wordt een hoop van het dagelijkse woon-werk verkeer al overgenomen door zelfrijdende auto’s en autodeel platformen. hierdoor kiezen straks veel minder mensen ervoor om een eigen auto te kopen omdat ze tegen die tijd onbetaalbaar zijn geworden. ook zal verkeersdoorstroming dankzij IoT een heel stuk verbeterd zijn en steeds beter gaan worden. ook zal woon werk verkeer drastisch gaan afnemen door werken in een metaverse omgeving. Er wordt teveel gekeken naar de situatie zoals die nu is en niet genoeg nagedacht over de ontwikkelingen in de techniek en de verwachtingen naar de toekomst.
Ik weet dat niemand hier het wil horen, maar een eigen auto is over 10 jaar een luxebezit en deelauto’s worden straks als een hernieuwde vorm van OV ingezet.
Oopelkadet zegt
Leaseautos zijn het grootste probleem. Voor 1995 was het prima autorijden in nl. Verder denk ik dat moekes met kroost teveel met autos op pad worden gestuurd. Voor 1995 waren het vooral Mannen die auto reden. Enfin, met nieuwe demografiecijfers zijn we over 10 jaar zo dichtgegroeid met mensen dat het toch geen zin meer heeft. Ook worden Chinese autos gewoon met Chinese taal op dashboard geleverd want nederlands bestaat niet meer. Dat denk ik.
MarcoM zegt
Een idee, in onze regio rijdt 1 x per half uur een trein, dus dik 29 minuten is het spoor leeg…. Haal de rails weg en maak dit asfalt, kunnen er bussen en auto’s overheen. Opgelost.
HZW zegt
Files worden veroorzaakt door werkgevers met vastgeroeste werk methodes.
En als je, als werkgever niet vertrouwd dat je thuiswerkende werknemer niet voldoende doet, dan zegt dat meer over de werkgever dan de werknemer.
Je kan simpel controleren of je thuiswerkende werknemer het werk verricht wat hij of zij moet uitvoeren.
Niemand kan mijn vertellen dat als de thuiswerkende werknemer thuis niets doe dat dit niet opvalt in netwerk resultaat.