Bovenstaande misselijkmakende quote is zeker niet afkomstig van ons. Nee, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling a.k.a de OESO, schrijft dat in een rapport over het milieubeleid in ons land.
Wat ons betreft mag de OESO linea recta osso met dit soort uitspraken. In een vandaag uitgebracht rapport wordt gerept over hoe fantastisch Nederland is op het gebied van milieu en duurzaamheid. Toch zit er een dikke ‘maarrr’ aan het verhaal vast.
De organisatie is namelijk van mening dat we -ik haat dit woord- rekeningrijden toch moeten overwegen om in te voeren. Het rapport is vandaag gegeven aan Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu in Parijs. Door de uitstoot van fossiele brandstoffen, in met name de randstad, scoort ons land niet bepaald hoog in de lijst van de 34 OESO-landen.
Doordat er verwacht wordt dat de verkeersdrukte in de randstad zal toenemen, moet volgens de Oeso het rekeningrijden weer eens heroverwogen worden. Volgens hen is dit de belangrijkste optie om files aan te pakken. De grootste grap is nog het tijdelijke alternatief die de organisatie aanbeveelt. Zo moet parkeren in de steden heel duur gaan worden, zodat automobilisten wegblijven uit de stad. Een fantastisch en uniek idee. Zal de politiek wéér de discussie omtrent kilometerheffing gaan aanslingeren?
Foto: Diablo op de A12
Dutchdriftking zegt
Doe nou niet, linkse idioten….
lincoln zegt
@dutchdriftking:
Nou nou .. Idioten ..
Ze is wijf dommig vadsig en heeft 2 simpele studie niet kunnen voltooien ..
Typisch NL politicus dus ..
rhellema zegt
@lincoln: Nee, dan had ze ook nog lincoln moeten heten.
csx3000 zegt
@dutchdriftking: Ze gaan het voorlopig ook niet doen, het huidige windows XP van de overheid kan het helemaal niet aan.
pomoek zegt
@dutchdriftking: Als Linkse idioot(?) kan ik zeggen dat ik tegen het rekening rijden ben, een maatregel die ik net zo zinloos vind als de milieu zones in diverse steden.
jessepinkman zegt
@pomoek: voor linkse boomknuffelaars bestaat groen7..
pomoek zegt
@jessepinkman: Als boomknuffelaar maak ik zelf wel uit op welke sites ik mijn tijd verdoe..
viezefreddyw zegt
Juist want de oplossing voor dit probleem is natuurlijk om geld uit onze zakken te kloppen om te betalen voor om op de weg te rijden want dat deden we nog niet. Oh, wacht… Wegenbelasting..
Kansloos dit zeg..
Robert zegt
@viezefreddyw: en vergeet de BPM niet. En voor bezitters van oude auto’s: door de geleidelijk afbouw van de BPM te verrekenen met een jaarlijkse verhoging op de MRB, betaal je deze feitelijk twee keer…
MrSkyline zegt
@viezefreddyw: Grappig dat ze over dat parkeren beginnen, Nederland is namelijk het duurste land ter wereld wat betreft parkeerkosten, nergens is het gemiddeld duurder dan in NL.
Dit soort rapporten slaan natuurlijk helemaal nergens op. Waarom zijn er files? Omdat bedrijven zich opeenhopen in de randstad, hoe kun je dit veranderen? Zorg er voor dat er op andere beter bereikbare locaties meer bedrijven komen te zitten door het financieel aantrekkelijker te maken of minder moeilijk te doen over bestemmingsplannen in afgelegen regios. Stamp een kantorenpark uit de grond bij de duitse grens in de buurt bijvoorbeeld.
Doe een HSL van amsterdam of Utrecht over lelystad naar friesland en zet daar een kantorenpark neer.
Automobilisten treiteren met dit soort dingen is ongeveer het zelfde als iedere keer een wesp dood slaan op tafel en klagen dat de wespen maar niet weg gaan in plaats van het wespennest zelf aan te pakken.
csx3000 zegt
@MrSkyline: De files ontstaan meestal door ongelukken, handel die wat sneller af.
Zie het voorbeeld op de autobahn in duitsland.
Gelukkig werken de verzekeringen eraan!
widodh zegt
@MrSkyline: idd, waarom allemaal in de randstad? Zorg voor spreiding! Stimuleer ook bedrijven op andere plekken en leg daar ook goede infra aan.
Nee, we gaan lekker alle hippe bedrijven vragen naar Amsterdam te komen. Blij dat ik in Zeeland woon.
pomoek zegt
@widodh: Veel plezier dan?
hollandsemarokkaan zegt
Hey overheid!! Jij en ik! Buiten nu!
freshlife zegt
@hollandsemarokkaan: 1 op 1 geen wapens geen matties
shalomleon zegt
Gewoon gas op de krukas, vlammen met die wagen, goed voor de economie en de staatskas. Daar gaat het ze toch om aan het einde van de rit
mintbirdie zegt
Als het openbaar vervoer een HEEL stuk beter wordt. Dan zie ik het probleem niet..
volvoturbo zegt
@mintbirdie: oh ja, want je komt met het openbaar vervoer op elke willekeurige plek in Nederland net zo snel als met de auto. Dat zal nooit haalbaar zijn.
mintbirdie zegt
@volvoturbo: Daarom HEEL stuk beter, meer bussen per lijn, meer lijnen, meer spoorlijnen, betrouwbaar materiaal, etc. voorlopig inderdaad niet haalbaar..
freshlife zegt
@mintbirdie: OV is lastig te verbeteren denk ik. Als je ziet in welke onzinnige dorpjes nu al bussen elk uur meerdere keren rondrijden met 1 passagier snap ik sowieso niet hoe dat uitkan.
Heb een tijdje chauffeurswerk gedaan waarbij je met het OV eerst naar de klant toe ging en ik moet zeggen dat je overal wel binnen acceptabele tijd kan komen.
mintbirdie zegt
@freshlife: haha moet je eens kijken hoeveel er met het ov gaan wanneer dat rekeningrijden ingevoerd word.. Daar moet gewoon langzaam naartoe gewerkt worden gaat niet in 1 keer;)
henkhupelschoten zegt
Schroef de kenteken platen van m’n wagen. Wat een idioot plan uit de linkse grot….
moveyourmind zegt
Goed plan…
Zodra autorijden zo duur wordt dat het niet meer de moeite loont om iedere dag om vijf uur ’s ochtends naar mijn werk te rijden stop ik daar gelijk mee, hang ik de vlag uit als mijn aanvraag voor een uitkering goedgekeurd is en doe ik de rest van mijn leven helemaal niets meer…
Behalve een beetje zwart bijbeunen dan. Ze kunnen me de pot op!
G-Ammo zegt
@moveyourmind: Schrijf je in als vluchteling ;)
lincoln zegt
Hallo Sharon Dijksma ..
Dikke mensen zijn pas slecht voor de economie en milieu ..
clarkson zegt
@lincoln: Als dikke mensen nou een hogere zorgpremie gaan betalen op dat te compenseren? Misschien een idee…
lincoln zegt
@clarkson:
Dikkere auto,s moeten tenslotte ook meer afdragen ..
888natan zegt
@clarkson: inderdaad, netzoals mensen die roken als ketters!
viezefreddyw zegt
@888natan: Laat Smoke het maar niet horen..
bouwvakkert zegt
@888natan: dat word toch best redelijk gecompenseert door de accijns.
clarkson zegt
@888natan: Rokers gaan eerder dood. En mensen die dood gaat vullen de staatskas ook goed.
michaelb zegt
Werkelijk een belachelijk plan dit. Maar ja hé, alles voor het CO2 verdienmodel.
mynameisjeroen zegt
Wat een topspot … van mezelf :-)
retsok zegt
Vreselijk irritant! Allemaal onder het mom van CO2. Waarvoor tot op de dag van vandaag nog geen hard bewijs voor bestaat in hoeverre deze invloed samenhangt met de klimaatverandering. Het is gewoon weer ordinair onze zakken leegkloppen onder het mom van, wat in het beste geval een druppel op de gloeiende plaat is. En naast autorijden hebben we ook zulke fantastische goedkope alternatieven…. Not!
lincoln zegt
@retsok:
Je kan toch niet boos worden op een volgevreten wijf ..
Is er ooit iemand boos geworden op jan Kees “het komt terug met rente” de Jager dan ??
Dus als je ooit een katvangertje nodig hebt ..
Neem er een dom vadsig wijf voor ..
michaelb zegt
@retsok: amen!
pomoek zegt
@retsok: Ik ben net als jij tegen het rekening rijden verder is wat je zegt onzin.
nasty zegt
@pomoek: hoezo, de mens heeft overschot van gelijk
reistje zegt
Buiten dat ik enorm tegen ben wegens privacy. Zie ik er ook bijna niks positiefs in, alleen voor wat mensen die weinig rijden. Ik zie ook niet in hoe het file zou kunnen verminderen op een eerlijke manier. Alleen door het ontmoedigen van rijden in de spits, maar goed zoals al gezegd voor de meeste werkende mensen is dat niet echt een vrijwillige keuze.
Een onnatuurlijke stimulatie dat klinkt dan weer verrassend veel als het bijtellingsverhaal. En het klinkt nu al als een verhaal waar hard werkende mensen de dupe van worden. Nee danku.
alassad zegt
Die OESOE is helemaal loesoe
stephanotis zegt
@alassad: @rubenpriest: Piet, zwart van het roet, keurt loesoe af, want het is OESO zonder E erachter (check your capitals),
lolllolo zegt
Er zat wel een voordeel bij rekening rijden, BPM zou worden afgeschaft. Met mijn voorkeur voor lekkere 6 cilinders, scheelt dat toch een hoop geld.
Citrofiel zegt
Ik kan het nog steeds geen gek idee vinden. Ik zou graag willen dat bezit goedkoper wordt, dan wordt het iets beter mogelijk om er meer auto’s op na te houden. Je gebruikt er toch maar één, om er een dooddoener in te gooien.
@rubenpriest: Naar mijn weten (en volgens andere media) heet het instituut OESO. Waar komt die laatste E bij jou vandaan?
RubenPriest zegt
@Citrofiel: oesoe,oeso,loesoe,osso, je hebt gelijk. Aangepast!
kjeld zegt
@Citrofiel: Dit is precies wat ik ook vind. Als je nou gewoon een 2e auto hebt voor de fun die blubber dik belast zou worden op de huidige manier. Dan kan je hem met rekeningrijden er ten minste gewoon bij hebben. Kun je zelf bepalen hoeveel je er aan kwijt wilt zijn als hobby.
bluebird zegt
@kjeld: hier ook een voorstander om gebruik te belasten in plaats van bezit. Komt erbij zeker weer een ouderwetse v6 of v8 terug in de garage. Alleen is er natuurlijk de vrees dat het belasten voor bezit én gebruik wordt….wacht ff…dat is er al :(
Citrofiel zegt
@bluebird: De NOS schrijft in hun artikel over dit onderwerp: “Als compensatie moet autobezit goedkoper worden, bijvoorbeeld door de wegenbelasting te verlagen.” Dat lijkt positief. Maar de NL overheid kennende zullen ze wel weer een plusje in de inkomsten calculeren.
e1000bmw zegt
@Citrofiel: Hier ook en voorstander. Had het er deze week met de keurmeester over. We zijn meer kwijt aan houderschapsbelasting dan aan benzine. Met het rekeningrijden heb je gewoon betalen naar gebruik.
En er zijn ook meerdere manieren om te kijken hoeveel km je rijdt en waar (ivm extra hoog tarief voor drukke wegen/tijden bijv.). *mompelt iets met trajectcontroles en ANPR*
phaeton zegt
In 2007 riep de OESOE ook dat het voor 2012 gepiept moest zijn met het rekeningrijden.
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/20610873/__OESO_wil_voor_2012_rekeningrijden_in_Randstad__.html
Ik kan mij een lobby herinneren van dezelfde krant tegen het rekeningrijden, maar ik vind weinig terug. En dat mag zo blijven, weg met dit onderwerp.
pand zegt
*OESO, als ik even politiek correct mag zijn. En dan als ik meteen politiek correct ben: eerlijk is het wel, of ik het er mee eens ben is iets compleet anders. En eerlijk als het voor economische groei zorgt zullen velen dit wel volgen. Ook al woon ik in de randstad en ie he probleem nog niet op de weg.
supertjeduc zegt
Vind het wel goed als de wegen belasting afgeschaft wordt
lincoln zegt
@supertjeduc:
Ja .. Dat kan je dus wel shaken ..
berlinetta zegt
En ik maar denken dat parkeren in de stad al duur was.
robbie123 zegt
Leuk, oude auto van mij…
TheKeymaker zegt
Rekeningrijden hebben we al tientallen jaren. We noemen het alleen acijns.
anders zegt
@TheKeymaker: Je jat mijn tekst ;-) Hoe meer je tankt, hoe meer je betaalt (geldt ook voor alcohol trouwens ;-) )
En dat niet alleen, wat gaan ze met het geïnde geld doen dan? Salarissen betalen van alle banen die gecreëerd zijn en systeemonderhoud?
bluebird zegt
@anders: op zich wel eenvoudig in te voeren om de afschaffing van wegenbelasting in de accijns van brandstof te verwerken. Geen privacy issues, zuinigere auto’s worden populairder. Moeten ze alleen ff de provincies compenseren, en oei… die pomphouders aan de grensstreek :(
anders zegt
@bluebird: Ook nog een idee inderdaad! Om dan ook nog eens de wegenbelasting er in te verwerken. Maar denk dat dan de liters wel heel erg veel duurder worden en dat het vanaf Amersfoort al rendabel wordt om in Duitsland te tanken (overdrijven is ook een vak ;-) )
lekbak zegt
Rekeningrijden an sich vind ik een uitermate goed idee. Een auto die voornamelijk geld kost als die rijdt en dus niet veel kost als die stil staat is super. Vooral voor iemand die meerdere auto’s heeft.
Echter ben ik bang dat de overheid helemaal doorslaat en het extreem duur gaat maken (vooral voor oude auto’s en diesels). Ook is de privacy een eh, puntje.
Edge zegt
Tja, nu ik in mijn studententijd nog maar een kilometer of 5000 per jaar rijd zeg ik prima, aangezien het mij wel geld zou schelen. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen erop tegen zijn, en dat zou ik zelf ook zijn als het mij meer geld zou gaan kosten.
sjeppie156 zegt
@Edge: idem kom jaarlijks niet boven de 10k maar wetende dat mijn vader vaak op en neer naar schiphol moet vanaf breda ben ik ook tegen
parker zegt
IK BEN VOOR, tenminste: tijdens de spits mogen ze het fors duurder maken, enige manier om het plebs in de bus of trein te krijgen in plaats van het verkeer ophouden in een ouwe stink Corsa van 150,- euro..
retetikker zegt
Met een kilometerheffing zal het voor veel mensen lonen om een enkele dag de auto te laten staan. Ook zou het rechtvaardiger zijn, al helemaal voor de liefhebber met een auto die alleen op die enkele mooie dagen van het jaar het asfalt betreedt.
Maar helaas wordt de hoogte van de wegenbelasting bepaald door het ministerie van financien. Het het ministerie van financien doet nou eenmaal niet aan “rechtvaardig”.
Ik verwacht dus eerder dat het dan gebruikt wordt als “ontmoediging”, m.a.w. het zal gebruikt worden om gaatjes in de begroting te dichten.
Ondertussen zullen vrachtwagens bijna belastingvrij blijven en zal weinig van het geld gebruikt worden voor het aanmoedigen van schonere alternatieven, laat staan voor onderhoud van het wegennet.
Zelf denk ik dat NL er een stuk beter van wordt als er een sluitende begroting per ministerie gemaakt wordt. Dan zou bijvoorbeeld de automobilist niet meer het onderwijs moeten bekostigen, omdat de eigenaren van BV’s maar 25% belasting over hun winst kunnen/willen betalen…
Overigens denk ik dat via accijns de verkeerde manier is: ten eerste natuurlijk mensen die over de grens tanken, ten tweede zullen bv. brommerrijders moeten betalen terwijl ze geen gebruik maken van de Rijks- en Provinciale wegen (ja, voor het gebruik van die wegen betalen we op het moment wegenbelasting) en ten derde zal de elektrische rijder niets meer betalen, wat iets te veel aanmoediging is en ook niet echt bruikbaar is in de toekomst als meer mensen elektrisch gaan rijden.
Meterstanden invullen (bij de APK), zoals we met de gas/elektra-meter doen), zou niet eens een heel slecht begin zijn.
tvr1974 zegt
Waarom niet het elektronische tolsysteem? Zie je nu ook in andere landen. De apparatuur leest de kentekens en stuurt maandelijks je factuur.. Buitenlanders gaan dan eindelijk ook mee betalen (die moeten kastje huren en/of Cc nr achterlaten bij registratie kantoren aan grens/pomp/postkantoor) en wegenbelasting kan verdwijnen. Uiteraard alleen voor snelweg gebruik. Dan gaan mensen die niet willen betalen de tolweg vermijden en zullen files oplossen op de snelwegen.. Ok de b-wegen worden drukker maar de gebruiker betaald dan.. Systeem is nu “krom”. Iemand die 5000km/jr rijdt betaald net zo veel als iemand die 10x zoveel rijdt en de mensen met buitenlands kenteken betalen niks. Als ik door Frankrijk wil heb ik ook keuze; peage of RN. Zelfde in delen Spanje en Portugal enz. Wij als “modern”land lopen al weer dik achter.. Nb schept ook weer werkgelegenheid.. Natuurlijk moet bovenstaand nog wat gefine tuned worden maar de mogelijkheden zijn er..
e1000bmw zegt
@tvr1974: Waarom niet? Omdat wij hier altijd het wiel opnieuw uit willen vinden… Daarom.
kleinemeid71 zegt
Of gewoon voor iedereen een sticker net als in Zwitserland dat vind ik altijd nog de beste oplossing
v8rules zegt
We vergeten voor het gemak dat de veelrijder al betaald? Dat heet accijns. Hier hoor je echt niemand over.