We kunnen in Nederland tal van besluiten willen nemen, maar de dames en heren in politiek worden zo nu en dan op de vingers tikt door Big Brother Europa. Zo wilde Nederland eerder dan de andere Europese lidstaten roetfilters verplicht stellen voor alle nieuwe dieselauto’s. Dat vond de Europese Commissie een minder geslaagd idee en stak daar vorig jaar een stokje voor. Dat stokje wordt nu door het Hof in Luxemburg weer overboord gegooid.
Nederland ging in beroep en heeft z’n gelijk gehaald. Volgens het Hof heeft de Europese Commissie niet genoeg rekening gehouden met de ernst van de luchtvervuiling in Nederland. Brussel wil de roetfilter in 2009 verplichten voor de hele EU en vond het niet nodig dat Nederland het braafste kindje van de klas wilde zijn. Ondertussen is het al bijna 2009, dus verschrikkelijk veel wijzer zal Nederland door deze uitspraak niet worden. (via: bnr)
RobertJ zegt
Zo, weer een duur onderzoek en gedoe voor niets…
RRRobert zegt
Ondertussen is het al bijna 2009, dus verschrikkelijk veel wijzer zal Nederland door deze uitspraak niet worden.
Ja, zonder roetfilter had de ambtelijke molen een stuk sneller gedraaid…
Waxweazel zegt
Ook hierop zal wel nog beroep worden aangetekend en zal het dus nog een tijdje duren eer er een echte definitieve uitspraak is, maar dan zitten we waarschijnlijk al in 2012 :p
Veel geld gestoken/verprutst in iets wat eigenlijk bedoelt was om geld uit de zakken van de automobilist te slaan. Wie is er nu dus de echte verliezer .. ?
StormRAM zegt
“Volgens het Hof heeft de Europese Commissie niet genoeg rekening gehouden met de ernst van de luchtvervuiling in Nederland.”
Zie ik daar in de verte toevallig niet een grote fabriek met een grote rookpluim! :roll:
Nederland moest wel het roetfilter invoeren om aan de europese milieu-eisen te kunnen voldoen. In de industrie viel niet meer te halen, mede vanwege de economische belangen, en dus wordt de automobilist gepakt, die alles lekker mag gaan betalen… dubbel kassa voor de overheid dus!
Dat het Europese Hof pas nu met de uitspraak komt vindt ik eigenlijk nogal dubieus. Onderzoeksgelden (en dus ons belastinggeld!) zijn voor niks aangesproken!
JanJansen zegt
[Quote AB] Helaas blijken achteraf ingebouwde roetfilters bij dieselauto’s zelden te werken en ook vaak tot autopech te leiden. De roetfilters werken niet omdat de temperatuur in de uitlaat te laag is, waardoor het filter dicht slibt. Na een paar duizend kilometer werkt het filter niet meer en kan de auto stil vallen.
En dus…?
Appieflappie zegt
Ik denk dat het hier gaat om roetfilters in nieuwe auto’s.
Trouwens een roetfilter op je nieuwe auto geeft een BPM-korting van 600 euro.
.Memphis. zegt
Alsof de overheid zelf niet wist dat de uitspraak van deze zaak pas ging vallen op een moment dat het al veel te laat was!
Belastinggeld verspillen om toch maar even hun ego op te blinken, schandalig.
Sjaaky zegt
Is toch niets mis met een roetfilter op een NIEUWE auto? Let’s face it. Mijn baas heeft een wagenpark van 10 nieuwe bedrijfswagen die allemaal zonder roetfilter rond rijden omdat dit simpel weg goedkoper is. Wordt een roetfilter verplicht dan bestaat er natuurlijk nog steeds een financiel opstakel maar die is niet meer te omzeilen door het achterwegen te laten.
Ik vindt een verplichting van een roetfilter qua zich niet mis. Heb wel moeite met alles wat men in NL tegenwoordig allemaal verplicht moet doen/hebben.
Emile_Benz zegt
:shock: Ow ging het om nieuwe auto’s. Lag al onder de auto om dat klereding te verwijderen…
Sorcerer zegt
Roetfilters voor nieuwe auto’s zijn goed (functioneren ook goed trouwens). Aangezien roet kankerverwekkend is (anders dan CO2) kan ik het alleen maar toejuichen…
De CO2-slurptax vind ik dan weer een ander verhaal… da’s imo nergens goed voor.
ju zegt
@Waxweazel Op deze beslissing kan geen verder beroep worden aangetekend… Luxemburg is zowat de terminus van het europees gerecht
Citrofiel zegt
Hebben die ambtenaren niets beters te doen? Ik neem aan dat ze ervaring met beroepen voeren hebben, en dan hadden ze dus moeten zien aankomen dat de uitspraak zo laat zou vallen dat het er niet meer toe doet.
Jaap zegt
Nu nog een politici filter.
Laurens zegt
Het is misschien meer een principe uitspraak: mag een individueel land regels voorschrijven die afwijken van wat de EU voorschrijft? Dat zou dan concurrentievervalsend kunnen zijn bijvoorbeeld.
Lijkt erop dat het ten aanzien van luchtverontreiniging mag. Kunnen we onze borst nat gaan maken……
307hdi zegt
Dit slaat echt werkelijk nergens op, het roetfilter is nog slecht voor je auto ook, omdat 1 keer in de 5000 km de roetdeeltjes verbrand moeten worden, dat wordt gedaan door je auto meer toeren te laten maken en brandstof in de uitlaat te spuiten, dus het kost je meer brandstof en brengt meer slijtage aan op je motor
M-lover zegt
meer toeren???? toch niet boven een veilig toerental dan hoor!
evengoed, gewoon die dingen niet ertussen, want zoals je zegt als ze de filter reinigen, komt er nog een gigantische wolk uit!
een diesel moet een beetje roken ;)
timberleek zegt
@ 307hdi
er hoeft geen brandstof in je uitlaat. het is alleen vereist dat je een langer stuk rijdt. hierdoor wordt je uitlaat heet en kan de reactie beginnen.
elke chemische reactie heeft namelijk een activeringsenergie. dat is een bepaalde hoeveelheid energie die toegevoegt moet worden voor de reactie kan beginnen. als je alleen maar korte stukjes rijdt komt je uitlaat niet op temperatuur en raakt hij dus verstopt
Sorcerer zegt
Gelukkig rijden dieselaars vaak grote stukken (uitzonderingen daargelaten).
Bij een af-fabriek filter speelt het bovenstaande trouwens geen rol, en DAAR gaat het nou over. Zat af-fabriek filters zijn onderhoudsvrij.
timberleek zegt
en voor de mensen die informatie willen over roetfilters.
je zou zeggen dat het een zeef is die de roet vasthoudt maar zo simpel is het niet. het is een bak met een raster van een keramisch materiaal. hierop zitten een aantal stoffen waaraan de roetdeeltjes blijven kleven terwijl de rest van de gassen door kan. af en toe moet de roet verbrand worden om niet verstopt te raken. hiervoor is een hoge temperatuur nodig in de uitlaat. dit verkrijg je door bijvoorbeeld grote afstanden te rijden of je motor te belasten. dan worden de roetdeeltjes(eigenlijk onvoledig verbrande rommel) alsnog volledig verbrand. in de filter zitten een aantal katalysatoren. deze zorgen voor een lagere activeringsenergie(dit is de energie die nodig is om de reactie te starten). de katalysator wordt niet verbruikt bij de reactie. je hoeft het dus niet “bij te vullen”.
tot zover het algemene
er zijn 2 types. een gesloten(wall flow) en en open filter.
een gesloten filter zit dicht op de motor en wordt dus warmer. de verbranding gaat hierdoor beter. ook kunnen deze worden gekoppeld aan de computer van je auto waardoor er kan worden bijgehouden wanneer er verbrand moet worden. er zit vaak ook een verwarmingselement in waardoor de verbranding sneller kan plaatsvinden.
een gesloten filter is ook anders opgebouwd als een open filter. de filter is compleet dicht. de uitlaatgassen moeten wel door de filter heen en dus blijft de meeste roet achter in de filter.
de filter kun je je zo voorstellen:
| |
/ \
| |
|\/\/\|
\ /
| |
de uitlaatgassen komen binnen aan de bovenkant. komen in de kamer en komen bij de filter (de \/’s) de banen worden steeds smaller dus ergens blijft de roet zitten. de gassen gaan door de wanden heen.
een open filter is ongeveer gelijk. hij heeft alleen geen enkele aansluiting op de auto computers etc. ook is hij (zoals de naam al zegt) niet helemaal gesloten. hij is meer zo:
| |
/ \
| |
|\ /\ /|
\ /
| |
zoals je kan zien is het eind van de filter open. hierdoor kan nog veel roet doorstromen. een open filter zit vaak verder van de motor af. hierdoor wordt hij niet zo warm en kan hij dus makkelijker verstopt raken. je moet hem dan bij een garage laten schoonmaken.
er is ook een verschil in efficientie.
een gesloten filter kan tot meer dan 95% van de roet opvangen. in tegenstelling tot open filters die vaak niet verder komen als 30%
als je een nieuwe auto koopt met een roetfilter erin vanuit de fabriek. dan wordt er bijna altijd een gesloten filter in gebouwd. op dat moment kan men namelijk nog overal bij en bij alle elektrische systemen.
als je later een systeem laat inbouwen krijg je meestal een open filter. dit omdat het op een minder complex deel van de uitlaat hoeft te komen (het rechte deel in het midden van de auto). ook hoeven ze dan geen ingrepen meer te doen op het gebied van je computersysteem. hierdoor is het goedkoper(en makkelijker).
maar ook minder efficient
ik hoop dat dit helpt. vragen hoor ik graag
bert zegt
peugeot was als eerste die roetfilters in de auto’s bouwden
Ben zegt
Heel normaal vind ik en het zou al eerder moeten zijn vind ik..
Ik ben geen milieu-hippie, maar besparen waar het kan moet gebeuren vind ik! Bij nieuwe auto’s is geld het probleem ook zeker niet, want je krijgt korting op je BPM bij een roetfilter..
timberleek zegt
o de plaatjes zijn verrot
ik doe de spaties wel even met – jes
—| |
–/—\
-|—–|
-|\/\/\|
–\—-/
|—|
en
—| |
–/–\
-|—-|
-|\ /\|
-\—-/
–|–|
wel wat onduidelijker maar anders doet hij het niet
timberleek zegt
o hij is nog verrot
dan moet je het maar even met wat fantasie doen