Volvo stuurt 50 van de 750 Polestar Volvo’s naar ons land. Ze zijn behoorlijk aan de prijs, maar je krijgt er wel wat voor terug.
In oktober dit jaar moet het zover zijn, dan zijn de rappe Volvo’s verkrijgbaar. Nederland krijgt veertig V60’s en tien S60’s in Polestar-uitvoering. Wie interesse heeft mag een flinke zak duiten meenemen. De S60 wisselt van eigenaar voor 96.500 euro en de V60 doet dit pas bij 99.500 euro. Ter vergelijking, een M3 Sedan heb je voor 104.000 euro en een Audi S4 staat al op je oprit voor 75.000 euro.
0 – 100 km/u in 4,9 seconden
Bijna een ton neerleggen voor een Volvo? Ja, dat is veel geld, maar je krijgt er wel wat voor terug. In het vooronder tref je een geblazen 3.0 ltr T6-motor met 350 pk en een koppel van 500 Nm. Deze krachtbron stuurt de tellernaald in 4,9 sec naar de 100 km/u en het versnellen stopt bij 250 km/u (met tegenzin). Remmen doet de Polestar V60 en S60 ook bijzonder snel met Brembo remklauwen op 371 mm geventileerde schijven voor en 302 mm schijven achter.
Volvo beweert dat de vering van de Polestar-uitvoeringen 80% stijver is in vergelijking met de V60 en S60 T6 R-design. Het speciaal ontworpen Öhlins schokdempersysteem moet de stugge klappen opvangen.
Rijkelijk uitgerust
De Polestar V60 en S60 komen aan pk’s nog wat tekort (hoezo?) om zich te kunnen meten met hun Duitse concurrenten. Maar dit gemis maakt de hete Zweed qua luxe meer dan goed. Een greep uit de optielijst:
– Achterbank, voorstoelen en stuurwiel verwarmbaar
– Adaptieve bochtverlichting
– Elektrisch verstelbare voorstoelen met memoryfunctie
– Parkassist-camera’s voor en achter
– Schakelpaddles
– 20-inch Polestar wielen
– Harman Kardon audiosysteem
Verder krijg je een Nubuck-lederen interieur met blauwe stiksels en natuurlijk een Polestar spoilerpakket rondom.
Vier kleuren
De rest van de 700 Polestar V60’s en S60’s gaan naar Canada, Japan, Zweden, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de VS. Naast het bekende babyblauw (Inscription Rebel Blue solid), kan men wat betreft het exterieur opteren voor de kleuren wit (Ice White solid), zwart (Black Sapphire metallic) en zilvergrijs (Bright Silver metallic).
str8six zegt
Ik hoop dat meeste in smurfblauw besteld worden, zo’n vet kleurtje!
thomcarspotter zegt
Kan niet wachten om er eentje te spotten, zo bruut!!
joost1990_2 zegt
Morgen naar de bank voor een vette lening en door naar de dealer voor een blauwe S60. Kan me niks schelen als ik m’n hele leven moet terugbetalen, dit ding zou nooit meer weggaan. Wie weet geven ze nog een mooi prijsje voor mijn 440 uit ’96!
robert110 zegt
Dat wordt rennen naar de Volvo dealer. Nu maar hopen dat ze 96.500 euries willen voorschieten.
bmw1m zegt
@robert110: ik ruil mijn auto er met liefde voor in.. Al ben ik bang dat ik nog steeds een bakje met geld tekort kom.
E34M5Touring zegt
Maar een M3 met upgraded audio, een paar dikke wielen en een lappie koeienhuid is eerder 130k. Ik vind het wel wat hebben. Had ze, als ik Volvo was, in Groen, Geel, Rood en Zwart geleverd. Dat blauw is ook wel geinig hoor.
2cool4school zegt
Een kleine ton voor 350 pk? Nee dankje! Wel een coole kleur
tupperware zegt
Voor een limited edition met dergelijk goede hardware is het eigenlijk een koopje.
Daar gaan die paar gelukkige veel plezier aan beleven.
maseratizzzzzzzz zegt
Je moet wel een volvofreak zijn om dit te kopen. Voordat geld koop je 2 hands 3X een M5 E60 met wel redelijk wat kilometers maar toch. Dan maar 2 en de rest van het geld voor de kosten die erbij komen kijken.
thomcarspotter zegt
@maseratizzzzzzzz: met die v10 zullen de kosten hoger oplopen dan je denkt ;)
maseratizzzzzzzz zegt
@thomcarspotter: Dan 1 voor het gemak, heb je tenminste een verslavend geluid om elke dag weer naar te luisteren, dat kan je van zo’n volvo niet zeggen.
SimonMc zegt
@maseratizzzzzzzz: Inderdaad…2de hands, daar zeg je het zelf al.
rrk147 zegt
Met 350pk is ie erg snel, alleen is het tegenwoordig zo bezopen dat de goedkoopste AMG, al net zo snel is. Tis wel gaaf, maar houdt t ooit ergens op?! Wat is t trouwens? Een 6 cilinder? Het getal achter de T staat toch niet meer automatisch voor het aantal cilinders?!
tupperware zegt
@rrk147:
Misschien is 3.0L een goede aanwijzing dat het geen 4 cilindertje is maar een 6 cilinder.
Maar je hebt gelijk, het cijfer staat niet meer automatisch voor het aantal cilinders.
volvoturbo zegt
Want one! :)
MrSkyline zegt
daar kan je wel heel snel je boys en de labrador mee naar de hockeyclub brengen
meatpuppet zegt
Ze zouden hem alleen maar in polestar-blue moeten leveren!
meatpuppet zegt
@meatpuppet: Nederlanders kennen word het toch wel weer zwarte, grijze of een enkele witte. Misschien één of 2 blauwe, jammer.
gtwillem zegt
Ik denk dat het restwaarde technisch gezien interessanter is om een smurfblauwr te bestellen. Kijk maar naar de vla vlip gele 850 R, die is zo een paar duizend meer waard dan een zwarte of rode. Of de Mitsubishi Lancer Evolution GSR TME, die meet strepen (en rood met witte velgen, destijds een vrij voordelige optie) nu flink meer waard is dan een blaiwe of zwarte.
gekkenhuis zegt
Liever de C30 Polestar!
hardewaarheid zegt
Het is een leuke auto daar niet van, maar hoe durft Volvo hier €100.000 voor te vragen? Voor dat bedrag koop ik wel een tweedehandse goed onderhouden M5 (F10). Ik denk dat €60.000 realistischer is. Niet dat ze de 50 stuks niet aan de man gaan brengen hoor, dwazen genoeg of moet ik ze liefhebbers noemen?
SimonMc zegt
@hardewaarheid: Pssst, anders ga je ook even vertellen aan al die “dwazen” die miljoenen euros hebben neergeteld voor een Ferrari van 60 jaar oud, dat ze beter het hele lopende gamma van BMW M hadden kunnen kopen, in alle kleuren van de regenboog.
Rij je ook meteen nieuw, en niet zo’n wrak van 60 jaar oud !
hardewaarheid zegt
@SimonMc: Die vergelijking van jou slaat nergens op. Een Ferrari van 60 jaar oud is een goede investering en behoudt zijn waarde, dat kan je over deze Volvo niet zeggen. Voor mij is de keus makkelijk. Als ik toch zoveel geld ga neerleggen dan kies ik wel voor een lekkere M5 en niet voor een Volvotje.
schellekens006 zegt
350pk voor 1 ton hahah… Ja een Golf R dsg is sneller voor de helft.
toyotafortuner zegt
Het kan me aan mijn reet roesten dat er 350 peekaa’s in zitten of dat er een volvo-badge heeft . Ik wil het verdulleme ook gaan spotten! En als mijn bankrekening het toestaat zou ik hem kopen.
ardonjr zegt
“Volvo beweert dat de vering van de Polestar-uitvoeringen 80% stijver is in vergelijking met de V60 en S60 T6 R-design.”
Een maat van me rijdt een C30 met R-Design kit, maar mijn god wat is dat ding stijf. Hij heeft enorm spijt van die keuze omdat het ding alles behalve comfortabel is (je moet je erbij indenken dat hij deze auto least en dus dagelijks op en neer naar het werk en klanten moet) .. Als het dan een snelle auto was.. maar ook dat niet (D2).
Dus 80% stijver.. ik weet niet of dat nu wel zo prettig is. Zeker niet als zo’n beest dagelijks gaat rijden (waarom zitten er anders van die luxe opites op),
utr1984 zegt
@ardonjr: alle R Designs zijn spijkerhard, dus ook de V40 en S/V60. Dat wordt pijn lijden met deze Polestar.
Gaaf ding hoor, maar behoorlijk prijzig. Dan koop ik wel een jonggebruikte Focus RS500
CBR600rr zegt
@utr1984: ze bedoelen torsiestijfheid van het chassis, niet de stijfheid van de vering, anti-roll bars of demping.
gregorius zegt
Allemaal leuk en aardig, maar je kan m net zo goed vergelijken met een S4 Avant. Gooi daar dezelfde opties op en je bent met je 333pk 3.0 V6 (incl quattro) vergelijkbaar snel.
Volvo cooler, misschien wel.
Volvo hogere afschrijving, waarschijnlijk ook.
Maar goed, ze komen dus ook naar SUI, dus wieweet dat ik hier bij de dealer eens een rondje mag maken.
tvr1974 zegt
R-design spijkerhard?
Ik rijd er dagelijks mee, nu inmiddels na nog geen 2 jaar bijna 60.000 km en nergens last van… Weet niet waar dat verhaal vandaan komt maar iets zegt mij, een broodje aap verhaal?!?!?