Het gaat bergafwaarts met ons land. De grenzen zijn zoek, iedereen floddert maar wat aan en de politie houdt zich enkel nog bezig met flitskasten. Ondertussen stijgt een stabiele 900 miljoen aan claims in twee jaar naar ruim 1 miljard euro aan gerepareerde schades. Durven we meer te verhalen op de verzekeraar of wordt er gewoon véél meer stuk gereden?
Het zijn de laatste cijfers die het zeggen. In 2008 is er een stevig bedrag meer aan schadeherstel uitgegeven dan in de jaren daarvoor. In 2007 was al een stijgende trend te zien, in 2008 heeft deze alleen maar door gezet. Volgens verzekeraar Focwa zijn mensen tegenwoordig vaker bereid cosmetische reparaties uit te voeren. Andere verantwoordelijken zijn fikse hagelbuien van het afgelopen jaar, maar ook de stijgende prijzen van onderdelen en schadeherstel. Het gemiddelde schadebedrag per auto is van 1237 euro in 2007 naar 1298 euro in 2008 gestegen.
De schadebedrijven varen er op het moment wel bij, maar dit kan in 2009 omslaan. Minder auto’s op de weg, betekend in 2009 ook minder schadeherstel. Nu zou de Nederlandse automobilist er ook voor kunnen kiezen voortaan wel in de spiegels te kijken. Scheelt een hoop file’s, tijd, geld en schadeherstel. Een toenemende alertheid onder de mensen lijkt er echter nog niet aan te komen, ook niet door ‘de crisis‘. (via zibb.nl)
Aquila zegt
Meer jongeren op de weg ?
smeck zegt
raar he…auto’s worden duurder, dus de reparaties worden ook duurder, wie had dat verwacht?!
Bob zegt
Premie zal wel omhoog gaan volgend jaar.
JANUS zegt
@smeck
Auto’s worden duurder ?!
De Mondeo is anders EUR 6.000,00 goedkoper geworden sinds ik hem heb !
wotevajjjj zegt
tja, wat heb je aan betere wegen als je er als nederlander niet op kan blijven?…
(ja ik ben belg :p)
Freewarefreak zegt
@ bob: hoef je geen jaar op te wachten… dit jaar al 10% omhoog…
w0o0dy zegt
@janus ik weet dat niet iedereen fan van je is maar dat het feit dat jij zo’n auto rijdt de prijs laat instorten is toch wel een verrassing wat mij betreft ;-)
JANUS zegt
Hahaha
ROFLOL @ WOoOdy !
Pascal zegt
Wat denk je van mensen die het nodig vinden om te frauderen om zo een hoger bedrag uitgekeerd te krijgen en het zo voor de eerlijke mensen verpesten?
Jerry zegt
Het is gewoon een feit dat veel mensen denken dat ze kunnen autorijden, dat totaal niet kunnen. Maak niet uit of je nou rijd in een goedkope of dure auto. En zeker niet of je nou man of vrouw bent.
Think-Tank zegt
En dan lopen blèren als er een auto gemolesteerd wordt bij het wegslepen?? Deze beesten doet het zelf!!!
ff je Veyron in een grindbak parkeren…waar gaat dat heen :roll:
wilco zegt
Dat spiegelkijken vond ik wel een terechte opmerking haha. Zo vaak zie ik iemand die inhaalt terwijl ik toch echt duidelijk op de linkerbaan zit en er eigelijk geen ruimte meer is voor een inhaler. En dat alleen maar hier in Nederland.
mcx zegt
Die Bugatti was op het circuit, dan kun je verzekering wel schudden.
L. zegt
Heb vorig jaar geprobeerd om met mn fietsje door de voorkant van een Saab te rijden… 3500 euro schade… en wat had dat kreng nou? beetje deukjes in zn spatbord en op zn motorkap… alles is gewoon duurder geworden..
Jeroen zegt
Mensen zoeken echt de raarste manieren om nog op te vallen…
max zegt
mmm, de reparatiekosten per schade lopen gewoon de pan uit!
Laatst nog een collega met een ‘ gewone ‘ achterdeur schade,
uitdeuken + spuiten ; 2300 euri ! Ik denk dat menig autoschade
bedrijf zich telkens in de handen wrijft zodra ze de rekening mogen
opmaken. Want 2300 euro = hoeveel manuren werk ?
6 manuren aan een achterdeur (schuren/plamuren/spuiten) is mi
voldoende. Dit maal een uurtarief van ? 80 euro !? = 480 euro.
We maken ons druk als er een grote beurt wordt gegeven van 600 euro
met een hoog werkplaats tarief en dure onderdelen en als de verzekering
2300 euro moet aftikken voor een grote kras op een auto deur vinden we
het normaal…
De eerste vraag is trouwens; via de verzekering of particulier ?
tja… dan ik weet genoeg, elke particulier blijft rijden met die kras als
hij eerst meer als 2000 moet afrekenen voor een kleine schade….
grt, Max
lalala zegt
ja fantastische bestuurders daar in nederland.
Raar dat er van de vele mogelijke oorzaken die hier worden opgesomd ( niet in spiegels kijken, meer jongeren op de weg) niemand spreekt over het feit dat de helft van nederland er zo stoned als een kieken bij loopt ( de andere helft ligt te slapen). Maar ja het geld dat de legalisering heeft opgebracht maakt veel goed hé.
Martijn zegt
heeft maar 1 reden…90% van Nederland kan niet fatsoenlijk autorijden!
Zeker niet op het gebied van sportief autorijden..
jip_pino zegt
@Think Tank
De grindbak daar gaat dat heen. Mensen die in hun sportwagen op een circuit vind ik toch een stuk beter dan mensen die hun Veyron gewoon in een garage zetten. Het is bovendien hun eigen auto. Dus de enige die er last van heeft is de eigenaar. Toch?
wie zegt
welke idioot heeft die scuderia al in de prak gereden
Wollie zegt
Bumpers en zijskirts zijn uit plastiek omwille van de gewichtsbesparing. Ze zijn ook vaak uit 1 stuk, en ze zijn meestal opgehangen aan andere plastieken onderdelen. Bij de minste aanrijding scheurt de hele boel eraf en mag je minstens 2 grote stukken vervangen, waar je vroeger kon volstaan met een beetje uitdeuken en herspuiten.
RenJie zegt
“Minder auto’s op de weg, [betekend] in 2009” -> [betekent]
RenesisHP zegt
Ik merk ook een toename aan autoschades. In ons geval aangebracht door mensen die schade toebrengen schijnbaar als een kunstvorm zien. :x
stokvis zegt
hoeveel is 1 miljard gedeeld door het aantal vrouwen in Nederland? Weten we wat het persoon is!
floryn zegt
schadeherstel is gewoon ongelofelijk duur. Ik heb een keer een offerte laten maken bij twee bedrijven voor een deuk en de merk dealert zat 50% hoger dan het schadeherstel bedrijf, maar het was nog niet goedkoop.
Sorcerer zegt
floryn: die merkdealer brengt je auto gewoon naar dat zelfde schadebedrijf hoor, alleen willen zij er natuurlijk ook aan verdienen…
Er zijn maar weinig cosmetische schades die een dealer zelf kan oplossen, behalve misschien kleine krasjes (eruit polijsten met zo’n rotary-apparaat)…
Veel mensen laten wellicht nu cosmetische dingen verhelpen omdat ze toch allrisk hebben met no-claimbeschermer. Echter als ze een nieuwe auto kopen of andere verzekering nemen, merken ze pas dat ze wel in schadevrije jaren achteruit zijn gegaan en mogen ze dik in de buidel tasten omdat ze flink gedaald zijn op de BM-trede…
Op korte termijn betekent dit echter dat verzekeringen nu zelf eerst in de bundel moeten tasten omdat die mensen nu wel nog kunnen voldoen met een lage premie…
Tedje zegt
Focwa is geen verzekeraar, maar de branche organisatie van de Nederlandse schadeherstelbedrijven. Wel ff opletten jongens.