Opvallend veel bestellingen voor de nieuwe Lotus Emira in Nederland. De viercilinder is overduidelijk favoriet.
Enige sportauto van Lotus voor normale man
De Emira is het nieuwste snoepje van Lotus. Na het verdwijnen van de Elise, Evora en Exige viel er naast een Evija ook niet heel veel meer te kiezen. De Emira is momenteel de enige sportauto van Lotus voor de normale man.
Tientallen orders
En Nederland blijkt er aardig warm voor te lopen, zo blijkt uit navraag bij de Nederlandse Lotus-importeur Van der Kooi Sportscars in Houten. Volgens de importeur zijn er op het moment van schrijven al een stevige dertig orders geplaatst. Voor een sportauto als de Lotus Emira is dat een opmerkelijk hoog aantal.
Of dat komt omdat mensen realiseren dat de Emira de allerlaatste Lotus is met een ‘ouderwetse’ verbrandingsmotor? De tijd zal het leren. Meer waarschijnlijk is dat het totaalpakket van de Emira gewoon heel veel mensen over de streep trekt om een bestelling te plaatsen.
AMG-motor is favoriet
De viercilinder van AMG is overduidelijk favoriet. Van de dertig bestellingen in Nederland is dik 65 procent een order met 360 pk sterke AMG-viercilinder. De overige kopers hebben gekozen voor een 400 pk sterke supercharged V6, ook erg prettig. Uniek aan de AMG-viercilinder is dat deze motorvariant een achttraps automaat krijgt. De V6 is er op verzoek met handgeschakelde zesbak of met zestraps automaat.
Prijzen Lotus Emira in Nederland
De Lotus Emira met viercilinder van de AMG A 45 heeft in Nederland een vanafprijs van 88.000 euro. De 3,5-liter V6 met supercharger met 400 pk is door een hogere CO2-emissie wat duurder. De V6 First Edition kost ongeveer 143.000 euro in Nederland. Later volgt een basisversie van de V6. Die start bij 125.000 euro. Uiteraard lopen prijzen verder op bij het aanvinken van wat opties.
Zodra het kan, stappen we achter het stuur van de Lotus Emira. Een uitgebreide review ga je dus zeker terugzien hier op Autoblog.nl!
aziz zegt
Niet om het een of ander maar dik 140k is wel een bak geld. Ik weet niet wat een porsche cayman kost met dezelfde specs? Dat is op het moment van schrijven de enige concurrent denk ik. Deze Emira is veel nieuwer en krijgt een turbo en keuze uit handbak of automaat. Ik ben niet zo´n lotus kenner, dus weet ik niet wat ik hier precies van moet vinden.
Het is wachten op het antwoord van toyota met hun mr2, maar die zal niet eerder dan 2023 komen.
Shoji zegt
@aziz: Een handgeschakelde cayman gt4 met de 6 cilinder kost rond de 130 a 160.000 euro. Zit er dus precies tussenin echter oogt de cayman wat extremer
grandmasterb zegt
Cayman extremer? Ik denk juist dat de Emira veel extremer is en in ieder een miljoen keer exclusiever dan de zoveel miljoenste 911/cayman.
ryser zegt
@aziz: alpine?
ouwedibbes83 zegt
@ryser: die heeft een viercilinder met een stuk minder power dacht ik, is daarmee ook goedkoper
ericc zegt
Zo komen er meerdere Evora’s en andere modellen op de tweedehands markt. Goed voor de mensen met een kleiner budget.
Shoji zegt
Van de emira kunnen er nooit teveel zijn, fantastisch om te zien dat het er 30 al zijn. Die AMG motor met de bijbehorende versnellingsbak is een onverwachte maar goude zet, met name voor bpm gevoelig Nederland. De nieuwe emira blijft natuurlijk wel in een uitgedoofd segment wat al behandeld was in het A110 artikel. Dus daar zullen er over 3 jaar waarschijnlijk 10 van verkocht worden per jaar.
ouwedibbes83 zegt
Benieuwd of die “betaalbare” basis versie van de V6 dan met handbak komt, of dat je daar nog iets extra’s (aan BPM) voor kwijt bent.
Een upgrade van 2 cilinders en 40pk is nu wel zeer prijzig met 37K bovenop 88K (>40%)
pindakoning zegt
Dat zijn er mijn inziens aardig wat!
banderas zegt
Zo hoort een sportieve auto uit te zien. Niet teveel domme gekke lijnen of overdreven gleuven en randjes, maar nice and clean.
alloallo zegt
Ik ben nog verbaasd dat 35 procent voor de 6 cylinder kiest.
dawwg zegt
V6 + Compressor –> klinkt stukken beter dan de L4 + Turbo en uiteraard totaal andere motorloop & geen Turbo-lag …
ghini zegt
30 stuks? Had ik niet verwacht.. benieuwd of die werkelijk blijven staan. In de UK schijnen er ook heel veel orders te zijn geplaatst maar later toch ook weer gecancelled.
Gulli zegt
Verrassend, de goedkoopste motorisering wordt het meest verkocht. Ja, dit zijn de Nederlandse cijfers idd. Krijgt men er dan wel lichtmetalen velgen en een rechter buitenspiegel bij? Of moesten ze daarvoor bijbetalen?
goodfellar1 zegt
Logisch na zo een sterk stukje review van de Emira, de Emira, Emira, de Emira, de Emira, Emira.
Dutchdriftking zegt
Ik vermoed dat de V6 snel niet meer leverbaar is, en dat de 360pk AMG vervangen zal worden door de 421pk 45AMG. Niet de meest spannende manier om dik 400pk te realiseren, wel een heel erg doeltreffend. @alpina007 wanneer kom je langs voor een proefrit?
3246cm252kw zegt
Een chipje en je bent toch direct dik over de 400pk met de amg motor?
berlinetta zegt
@3246cm252kw: Maar de V6 is ook weer te chippen toch?
XiPHiAS zegt
Ja, maar weinig winst te halen. Je moet al headers, intake, poulie, sturing om 50pk te vinden.
3246cm252kw zegt
@berlinetta: ja klopt maar de Lotus zal wel lekkerder blijven rijden met zo weinig gewicht als die 4 pitter…
Edge zegt
Toch leuk om te lezen. En knap ook, er zijn nu al meer Emira orders genoteerd dan dat er Alpine A110’s in 2021 hier in Nederland zijn verkocht.