
De eerste partijen die onzichtbare tolwegen naar Nederland kunnen brengen, melden zich.
Als het aan Minister Schoof ligt, gaan we in 2030 niet rekeningrijden. Het is natuurlijk maar de vraag of Schoof dan nog op de troon zit en hoe zijn opvolger over tol heffen denkt. Maar toch, voorlopig hoeven automobilisten niet bang te zijn voor onzichtbare tolwegen in Nederland. Vrachtwagenchauffeurs moeten hier wél voor gaan opletten.
Het idee is om vanaf medio 2026 vrachtwagenheffing in te voeren in Nederland. Dit gebeurt al in de landen om ons heen. De vrachtwagenheffing is een belasting voor trucks per gereden kilometer op de snelweg en op een aantal provinciale wegen. Het vervangt het Eurovignet en de mrb voor trucks moet hierdoor flink omlaag gaan.
Hoeveel je betaalt, is afhankelijk van de uitstoot van de vrachtwagen. Hoe minder uitstoot, hoe lager het tarief. Dit moet transportbedrijven stimuleren om duurzame vrachtwagens te kopen. De inkomsten worden, volgens de RDW, rechtstreeks teruggeïnvesteerd in het wegvervoer.
Bekende namen
De RDW gaat niet zelf tol heffen op de snelwegen. Daarvoor is het op zoek naar een partner. Om het beste maatje te kiezen, begint de RDW met een toelatingstraject. Twee tolbedrijven hebben zich hiervoor ingeschreven: Toll4Europe en Telepass. Je kunt die namen kennen van de zomervakanties.
Het doel is om uiteindelijk een EETS-overeenkomst te sluiten. Die afkorting is een beetje ongelukkig als je hem voluit uitspreekt, maar het betekent European Electronic Toll Service. Het EETS-systeem registreert de kilometers van vrachtwagens. Vervolgens stuurt het tolbedrijf de facturen en int de heffing. Dit systeem gebruiken andere Europese landen al. Door allemaal dit systeem te gebruiken, is er maar één apparaatje nodig dat de kilometers registreert.
Voorlopig geen onzichtbare tolwegen voor auto’s
We hebben al e-TOL in Nederland op de Blankeburgverbinding, wat je kunt zien als een onzichtbare snelweg. Hierbij rijd je door een tunnel, scant een camera je kenteken en kun je betalen via een automatische incasso of per keer binnen 72 uur na je ritje door de tunnel. Het lukte nog niet iedereen om daarbij te betalen waardoor de RDW eind dit jaar boetes gaat uitdelen aan degenen die vergeten’ te betalen.
Mocht de opvolger van Schoof (of zelfs de opvolger van de opvolger) er toch voor kiezen om te gaan rekeningrijden, dan kun je ervan uitgaan dat Telepass en Toll4Europe worden benaderd om de tolheffing op zich te nemen.
Foto: Ghost Series II gespot door @jeppie
Ik zou gelijk doorpakken en auto’s ook meenemen. Wij moeten in het buitenland ook tol betalen in veel landen, dus waarom niet zelf hier ook geld aan verdienen.
Ik heb er niet zoveel zin in om nog meer te moeten betalen voor onze mobiliteit, want reken er maar op dat wij dan ook moeten gaan betalen, jij wel?
“Omdat we al veel meer wegenbelasting betalen dan nodig is voor het onderhoud van de wegen” lijkt me een goede reden om dit juist niet in te voeren.
De tijd dat de opbrengst van Wegenbelasting werd gebruikt voor aanleg en onderhoud van infrastructuur ligt al tientallen jaren achter ons. Daarom heet die belasting tegenwoordig Motorrijtuigenbelasting, waarvan de opbrengst vloeit naar de algemene middelen.
Ja, dat merken we nu … Met alle achterstallig onderhoud aan bruggen en tunnels.
Nooit. In ieder geval niet op deze manier. De privacy is al aan alle kanten geschonden. Dat moet kappen. Digitale tolpoortjes prima op een aantal plaatsen, maar géén voertuigvolgsystemen. Uitbuiting van de naïeve burgers.
Als je de directeur van Toll4Europe bent dan moet je wel sterk in je schoenen staan om de bedrijfsnaam niet in Supertoll te veranderen.
Dus in plaats van een vrij simpele heffing waarbij je voor iedere wagen per kwartaal een bedrag betaalt, gaan we nu een gecompliceerd systeem implementeren waarbij extra hardware aangeschaft moet worden (in ieder geval voor trucks die nu niet buiten NL komen), de kilometers geregistreerd worden die worden verwerkt door commerciële partijen en betaald moet worden op basis van uitstootklasse.
En dan is het niet de bedoeling dat de overheid minder geld ophaalt, dus het kan niet anders als dat de transportsector in totaal meer geld kwijt is, wat uiteindelijk gewoon wordt doorbelast aan klanten en dus aan consumenten.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap helemaal niks van dit systeem. Het gaat helemaal niets oplossen.
Dit systeem is al actief in meerdere Europese landen sinds jaren. Het werkt vrij goed. Geen vignetten kopen maar kastje erin en je kan inprincipe dus door heel europa rijden en de tol betalen. Als je met een vrachtwagen of bus naar frankrijk wilt of daar door rijdt naar spanje of uk dan moet je al zo’n kastje hebben… zonder kan je geen tol betalen.
Dat klopt, maar er zijn heel veel vrachtwagens die nooit in het buitenland komen. Ook die moeten straks zo’n kastje hebben, en ook die moeten straks tol gaan betalen waar een commerciële partij ook nog eens wat aan moet verdienen. En aangezien het voor de overheid budgetneutraal moet en die incassobedrijven ook winst moeten maken (20-25% marge is toch wel het minimum denk ik), gaat de voertuigbelasting voor die bedrijven flink omhoog, dat kan niet anders.
De keerzijde is dat auto’s met buitenlandse kentekens ook moeten gaan betalen. Dat kan dus ook wel weer positief uit gaan vallen.
Vroeger had je van die roofridders die vanuit hun kastelen tol gingen heffen aan marskramers, boeren en burgers als je langs hun kasteel wilde rijden of varen. De soldaten waren vaak ingehuurd schorem uit de buurt die op hun beurt hun diensten ook tegen betaling aan de roofridder aanboden.
De roofridder van vandaag is de Roverheid en hun soldaten zijn het moderne bedreigsleven wat op hun beurt hun diensten weer tegen betaling aanbiedt.
Eigenlijk is er niets veranderd. Sterker nog we zijn hard op weg weer terug naar de middeleeuwen.
Middeleeuwen dat was toch toen met altijd bier dronk omdat water onveilig was en men veel minder uren werkte dan nu?
@mashell.
Klopt. Maar om bier te maken had men wel water nodig.
Haha ik moet gewoon lachen als ik dit lees. Het leven gaat op alle vlakken duurder worden door dit. Eurovignet is voor motorwagens tot 20 ton 800 euro per jaar. Voor trekkers tot 50 ton 1200 om en nabij. Tolsysteem gaat veel en veel meer kosten. We hebben al geinvesteerd in nieuwe trucks vanwege de milieuzone. Nu moeten al mijn trucks en die van collega’s per km tol gaan betalen (100.000 plus km per jaar). Er is niets van niet met een truck vervoerd wordt, dus dit word gewoon doorbelast naar de samenleving. Lekker man.
En natuurlijk onder de mom van ‘voor t milieu’, want minder uitstoot is minder tol betalen. Maar dat is natuurlijk alleen interessant voor de ‘happy’ few bedrijven die hierin snel kunnen investeren. Zodra de meute mee gaat, worden de opbrengsten te laag, dus gaat het tarrief voor de milieu bewuste ook gewoon omhoog natuurlijk… Jammer joh…
Goh, een Rolls Royce èn een Prius in 1 foto..