Eigenlijk gek dat ze allemaal ‘Project One’ heten als we er zoveel krijgen.
Er is een opvallende ontwikkeling gaande met het Nederlandse wagenpark. Normaal denk je bij het Nederlandse straatbeeld niet per se aan hele dikke bakken. Dankzij onze nuchtere inborst, maar vooral ook ons belastingklimaat, zijn het vooral de Picanto’s en Polo’s van deze wereld die het voor het zeggen hebben op de vaderlandse straten. Wil je veel dikke bakken zien, kan je beter naar de omliggende landen gaan. Of nog beter, naar de mondaine badplaatsen die de wereld rijk is.
Maar toch is er een lichtpuntje te bekennen in alle grauwheid van belastingen en bijtellingen. Het échte topsegment van de auto’s gaat als een speer. Er werden bijvoorbeeld al behoorlijk wat Chiron’s verkocht in Nederland en nu is er ook goed nieuws voor liefhebbers van Mercedes’ nieuwe hypercar-speeltje: er komen er niet zoals eerder vermeld twee, maar liefst vier naar Nederland.
Het is ergens ook wel logisch. Nu de BPM vervangen is door de CO2-tax zijn dit soort ultieme bleppers relatief gezien ‘goedkoper’ geworden. De bruto-prijs is immers al zo exorbitant hoog, dat het bedrag voor CO2-tax ‘wel meevalt’. In het geval van een Mustang GT bestaat ongeveer driekwart van de prijs op Nederlands kenteken uit belasting, bij een hypercar daarentegen is het hooguit een paar ton op een bedrag van een paar miljoen. Klein bier dus. Nederland het land van de extreme exoot, wie had dat gedacht…
UPDATE: Lewis Hamilton heeft twee stuks gekocht!
harrie zegt
Kunnen ze een cup race op Zandvoort beginnen.
bakingmynextbenz zegt
Al ben ik bang dat ze als belegging in een garage zullen verdwijnen hoop ik toch echt dat er tenminste 1 eigenaar zal zijn die er echt mee gaat rijden en het voor lief neemt dat hij na 4-5 jaar de motor moet laten herbouwen..
woudloper zegt
@bakingmynextbenz: Iemand een idee hoeveel laferrari / p1 / 918 er in NL zijn?
In België gok ik ongeveer 4 / 3 / 5
madvillain zegt
@bakingmynextbenz: Zover ik weet gaat er 1 naar Helmond, die persoon gaat er zeker mee rijden.
dutchiehd zegt
@madvillain: helmond! Nu ben ik wel heel niewsgierig
Belgiumops zegt
Op papier verbruikt het tussen 3 en 3,3 l en stoot het tussen 69.9 en 81.2 gr co2 uit per 100 km. Geen idee hoe het in Nederland zit met de taksen maar zal niet veel zijn tov de prijs van 2.8miljoen euro
fietsenmaker zegt
@belgiumops: ja oké olie… maar hoeveel liters brandstof?
thierryvth zegt
We zullen zien hoeveel er buiten Michel Perridon dan dat ding ook op een geel kenteken gaan zetten
Edge zegt
@thierryvth: Laten we hopen dat Perridon er eentje koopt. Je kunt veel van de man en zijn zoon zeggen, maar niet dat hij de Bugatti’s laat verstoffen in een garage.
awesome zegt
We hebben natuurlijk wel veel DJ’s in Nederland, en half Brabant lijkt een XTC lab te zijn. Zo raar is het niet dat dergelijke auto’s hier verkocht worden.
lekkaah zegt
@awesome: dat zijn idd de enige miljonairs..
p993 zegt
@lekkaah: de gemiddelde miljonair kan geen Projectone betalen, hoor!!
thierryvth zegt
@awesome: ja ze kunnen die dingen niet kwijt dus worden ze gedumpt in NL bij XTC dealers
cloverleaf zegt
voornamelijk 2 – 4 x modaal heeft het belasting technisch relatief zwaar in NL. Voor de meer vermogenden valt het best mee in ons land.
pomoek zegt
@cloverleaf: arme sloebers.
barrier zegt
@cloverleaf: Want? Het belastingtarief blijft MEER dan 50% ook al verdien je 30 x modaal. Zijn bijna geen landen waar het tarief nóg hoger is.
germancarsftw zegt
@barrier: Het punt is alleen dat de mensen die écht veel geld hebben ook toegang hebben tot de betere fiscalisten. Hierdoor betalen zij procentueel weer minder belasting.
kareljansen zegt
@barrier: het grootste gedeelte van mensen die 30x modaal verdienen zal waarschijnlijk ondernemer zijn, en dan betaal je echt geen 50% ( ik niet in elk geval..)
bastiaanhd zegt
@cloverleaf: goed argument wel….
MercMeister zegt
Ga me vast inschrijven voor ‘project Two’.
599gto zegt
@mercmeister: Dat wordt een VAG product (project zwo)
kavi zegt
Mooie sportbenz
woudloper zegt
Hier kreeg eenzelfde klant de beide slr stirling Moss voorzien voor België destijds. Omdat ze voor die tweede geen kandidaat vonden.
Die had ook al een slr en een slr cabrio.
Ik vermoed dat deze kerel wel in aanmerking komt.
Belgische allocatie voor project ones zou 2-3 zijn.
madvillain zegt
@woudloper: Heb gehoord van een ex-Stirling Moss eigenaar dat hij de wagen met veel korting kon kopen omdat ze totaal niet gewild waren destijds. Kan me dan ook vinden in jouw opmerking over dat er in België geen tweede kandidaat konden vinden destijds.
cossiekiller zegt
Zo’n 1.6 turbotorretje kan toch niet al te veel kosten om mee te rijden. Bpmmetje van een paar honderd euro…
gerwin420 zegt
Geloof niet dat er meer dan 2 naar NL komen. Maar hoop natuurlijk dat jullie bron het goed heeft!
jorden zegt
Nederland “krijgt”?? Want het het was dringen geblazen bij de dealer?
carfreakjim zegt
@jorden: Ja, als een auto uitverkocht is voor dat mensen hem hebben gezien moet je best wel snel zijn geweest om er een te kopen.
ghost zegt
Dat ding kan toch elektrisch rijden? Dan is de BPM toch €0,- ?! Was bij die 918 spyder ook zo.