Autofabrikanten maken enorme sprongen op het gebied van autonome voertuigen, zoveel is duidelijk, maar wetgevers vinden nog steeds dat je in een zelfrij-auto niet zomaar met je telefoon/phablet/tablet/espressomaker mag spelen zonder dat je op het verkeer let. Daar komt nu verandering in.
De A270 tussen Eindhoven en Helmond wordt de eerste proefsnelweg in Nederland waar autonome voertuigen naar hartenlust getest mogen worden in een realistische verkeersomgeving. Want op een circuit laten zien dat je auto het allemaal zelf kan is leuk, we zien liever dat ze zich staande weten te houden in de échte wereld.
Het is een dealtje tussen Beter Bereikbaar Zuidoost-Brabant (BBZOB), de RDW, gemeenten Eindhoven en Helmond en de provincie Noord-Brabant. Met wegbeheerders worden de komende tijd testvoorwaarden opgesteld, zoals het niet hinderen van weggebruikers en omwonenden. Niet geheel onbelangrijk nee.
De zelfrijdende auto wordt door onze RDW trouwens met open armen ontvangen. Die laat bij monde van directeur Johan Hakkenberg weten dat ze samen met TNO, de technische universiteiten Delft en Eindhoven werken aan de toelating van de zelfrijdende auto in Nederland, en alle nieuwe regels die daar bij komen kijken. Wanneer die regelgeving er is, is alleen nog onbekend.
Maar wie werkt er ook alweer aan zelfrij-auto’s? Komen ze:
- Stanford University + Audi
- Audi
- BMW
- Het Nederlands-Israelische Mobileye
- Nissan
- Volvo
- Lexus
- Tesla
- Mercedes
Het is nu alleen de vraag wie er als eerst mee op de markt komt. En of er überhaupt een markt voor is…
wimp31 zegt
Vergeet Google niet in het rijtje zelfrij auto’s, niet geheel onbelangrijk.
meneersander zegt
@wimp31: die staat toch in het rijtje?
wimp31 zegt
@meneersander: Nu ja ;)
yerrie zegt
@wimp31: Ik zou mijn geld ook op Google zetten, die gooien er budgetten tegen aan dat is gigantisch
Joost1990_2 zegt
Had Mercedes niet een zelfrijdende productieversie van de S-Klasse in Frankfurt staan?
vondeyck zegt
Ben benieuwd hoe ons politieapparaat geld binnen denkt te gaan krijgen als alle zelfsturende wagens zich netjes aan de snelheid houden en het vertikken rechts in te halen en te bumperkleven.
bluesbrother zegt
@vondeyck: en dan nog de schuldvraag als het wel een keer mis gaat. wie moet betalen? is het een softwarebug of had de eigenaar van de auto dit kunnen voorkomen!
vondeyck zegt
@bluesbrother: Ook dat nog ja… Er zal nog heel wat uitgezocht en besloten moeten worden voordat het echt zover is…
Wetswijzigingen e.d. kennende zal het gerust nog een aantal jaar duren voordat alles is afgedekt.
melkkoe zegt
@bluesbrother: de eigenaar zal altijd aansprakelijk blijven.
Bij het vastlopen of crashen van de computer met 130km/h is het toch prettig dat je zelf de besturing kunt overnemen. Het is een illusie om te denken dat dit niet gebeurd, als sjonnie kortsluiting maakt met zijn audio-installatie, kan dit al ernstige gevolgen hebben.
Zo zul je als bestuurder ook altijd in het bezit moeten zijn van een rijbewijs.
bluesbrother zegt
@melkkoe: okey is begrijpelijk, maar ik neem even het gaspendaal van de toyota prius nog niet zo heel lang geleden als voorbeeld.. was een fout in het ontwerp, terugroepactie en schadevergoeding in amerika.
jrk68 zegt
@bluesbrother:
Nope, daar was helemaal niets mee aan de hand, anders dan kortsluiting tussen de oren van een paar claimzieke Amerikanen.
Toyota heeft wel problemen gehad met elektrische gaspedalen van Amerikaanse makelij maar dat trof de meerdere modellen in de range, niet alleen de Prius. Hier in Nederland zijn daar zelfs Aygo’s voor teruggeroepen.
jaspernts zegt
@vondeyck: Maar ze zijn er toch alleen voor de ‘handhaving van de wet’? Geld inzamelen is toch slechts bijzaak? :P
vondeyck zegt
@jaspernts: Ohja, mooie bijkomstigheid is dan dat het politieapparaat ook drastisch ingeperkt kan worden, alles op de weg is al uniek veilig dan dus hoeft daar niet meer op gecontroleerd te worden! Wat was ik denkende… Hehe
jaspernts zegt
@vondeyck: Hehe.. je begint het te snappen! ;)
racertje zegt
Er zal zeker wel markt voor zijn. De leden van deze site zijn over het algemeen autoliefhebbers en vinden autorijden -naast noodzaak- ook leuk. Maar er zijn genoeg mensen die autorijden vervelend vinden en zelfs met enige vorm van angst in de auto stappen. Voor zulke mensen is dit natuurlijk een geweldige uitvinding.
Als deze auto’s geheel veilig bevonden worden kunnen daarnaast de verzekeringspremies heeeel veel goedkoper worden, wat natuurlijk ook weer aantrekkelijk is om zo’n auto aan te schaffen…
timberleek zegt
@racertje:
dat klopt, maar voor diegene die wel een keer zelf wil sturen zal de verzekering enorm omhoog gaan. Als die markt uberhaupt blijft, voor het zelfde geld krijgen we iRobot achtige praktijken waar zelf rijden niet echt meer mag
sjamp zegt
@timberleek: Juist. Al zal het zo’n vaart de eerst komende paar jaar nog niet lopen, want de afschrijvingstermijn van een auto wordt immers nog steeds (al is het vrij langzaam) langer: de gemiddelde levensduur is zo’n 14 jaar op ’t ogenblik.. Vóór alle auto’s welke dagelijks worden gereden ( dus klassiekers, oldtimers, hobby-auto maar ook boodschappen-weekend-roadster-sport-coupe’s uitgezonderd ) allemaal autonoom kunnen / zullen rijden, zijn we nog wel een decennium of 2 à 3 onderweg.
De verzekeringspremie’s voor non-autonome voertuigen zulllen echter waarschijnlijk wel al gaan stijgen, zodra het aantal autonome voertuigen een wezenlijk deel van het wagenpark begint uit te maken; de gederfde inkomsten door lagere premie’s voor autonome voertuigen moeten natuurlijk gecompenseerd worden; Dat er minder schade-claim-uitkeringen tegenover staat, is natuurlijk niet interessant :-)
tridente zegt
Oh wat is dit heerlijk nieuws voor een Vrijdag, proost!
j00rs zegt
Gaaf, goed plan om hier in Nederland mee aan de slag te gaan. Zit veel kennis hier en met de Automotive Campus in Helmond groeit dat alleen maar steeds verder. Nu nog even een afstudeer project in die richting zien te regelen komend jaar.
johanw zegt
@ vondeyck,
reken maar dat zodra iedereen in zelfrijdende autos rijdt, dan gaan de belastingen schrikbarend omhoog…
het gat van het minder ontvangen aan boetes (men rijdt niet meer te hard etc) zal toch weer ergens vandaan gehaald moeten worden…
vondeyck zegt
@johanw: Iets dergelijks zal het wel worden ja. Wegenbelasting +100%, een ziekelijke stijging aan BPM voor autonome voertuigen of whatever.
Het zal ook nog wel lastig zijn om zo’n zelfrijdend ding zo te programmeren dat de wagen rekening houdt met de idiote capriolen die een niet-computerachtige bestuurder kan uitvoeren.
bluesbrother zegt
@johanw: andere kant ook de ziektekosten kunnen weer omlaag, minder verkeersslachtoffers. #elkvoordeelheeftzijnnadeel
johanw zegt
ja dat wordt nog een lastig verhaal ja…een computer kan je nog zo progammeren, maar rekening houden met de kortsluiting in iemands hoofd die bij sommige bestuurders optreedt, dat wil ik nog wel eens zien…
waarschijnlijk krijg je bij zo een autonome voertuig ook een goede levensverzekering ;D
melkkoe zegt
@johanw: ook zoiets, hoe gaat een autonome auto reageren als ik op een smal landweggetje midden op de weg blijf rijden en weiger de berm in te gaan?
Eerst seinen, daarna het gewicht en stevigheid van het tegemoetkomend voertuig berekenen. Vervolgens aan de hand van deze gegevens de overlevingskans van de passagier van het autonomen voertuig berekenen, gordels aanspannen, stoel naar achteren, airbags eruit en……
rob68 zegt
@melkkoe: Tijd om gemolken te worden?
yerrie zegt
@melkkoe: en wat is er dan anders dan nu ? je kan niet omhoog alleen naar achteren en ik zou niet weten wat de computer niet kan wat jij wel kan met een auto.
Bovendien zoekt iedereen problemen die in de luchtvaart al lang zijn opgelost en als je het nieuws volgt dat weet je dus dat die (backup)computers en fail-save systemen prima hun werk doen
MetalLaires zegt
Oud nieuws, want nadat vliegtuigen autonoom konden vliegen hebben ze dit in het magische jaar 2000 ook in de vliegende auto geplaatst.
Of zijn die dingen er nog niet?
rob68 zegt
Jullie vergeten het belangrijkste vraagje in deze topic……Mag je nou wel of niet dronken in zo’n ding gaan zitten ? Zoniet, opzouten met die autonome troep.
JanC zegt
@rob68: Dat mag nu al. Je mag enkel niet op de zitplaats achter het stuurwiel zitten.
jrk68 zegt
Als je ergens naar toe wilt maar niet wenst te rijden, ga dan lekker met de bus, taxi of trein….
Aan mij is zo’n Playstation niet besteed, gelukkig voor mij hoef ik dit waarschijnlijk ook niet meer mee te maken.
Tegen de tijd dat de dames in Den Haag dit uit gereguleerd hebben, rij ik al lang en breed scootmobiel, of zouden die dan ook “autonoom” rijden?
barrrry zegt
Oprotten met die zelfsturende auto’s. Als oma of fatima bang is om te rijden, of als brian zo graag met z’n tablet wilt spelen, neem dan de bus of trein.
Zelf rijden houd je scherp, alert, goed voor motoriek, bewustzijn, zelfvertrouwen.
Lui volk.
yerrie zegt
@barrrry: Beetje dom vriend, heeft niets met lui zijn te maken.
Computers zijn betrouwbaarder dan mensen als ze goed geprogrammeerd zijn en de ongelukken zullen dan ook drastisch in aantallen verminderen.
Bovendien zijn er mensen die in 1 rit achter het stuur meer geld verdienen dan ik in mijn hele leven (zoals het er nu uit ziet tenminste haha)
En dan kan ik nog wel 100 praktische dingen verzinnen, je auto naar school sturen om dat kleine tuig op te halen, een ambulance chauffeur die helpt achterin ect ect.
barrrry zegt
@yerrie: ik denk dat je wat minder films moet kijken…
Dat ongelukken afnemen heb je je wijs laten maken. Daar kunnen we niks over zeggen zollang we het niet getest hebben. Computers zijn veel betrouwbaarder dan mensen, m’n reet. Alles wat digitaal is, is bestuurbaar door derder, vatbaar voor crasches, virussen, etc.
Je kind alleen naar school sturen?? Dream on. Ik snap dat je koffietijd nog ff wilt afkijken, maar je zult er de komende tijd toch echt nog aan moeten geloven.
Ambulance personeel wat achterin kan helpen tijdens de rit?
Joh. Dat gebeurt nu al. Alleen nu is er een man extra werkgelegenheid om dat ding te besturen.
Rijke lui die door kunnen werken tijdens de rit?
Dat is niks nieuws. Die hebben eigen chauffeur……..
Werk je vanavond? Ik wil dit keer geen kaas op m’n whopper.
Remon zegt
Jochempie jij kan me vast helpen, dit was toch al bekend toen wij nog bij die mooie firma op het TU terrein van Eindhoven zaten in 2009??
anakiet zegt
Ah de half tamme aapjes staan liever in de file.
Klein beetje nadenken is natuurlijk te veel gevaagd…..
BJ zegt
@anakiet: Ik weet niet of je dat statement wel moet maken; ik heb eens een onderzoek gelezen dat in hele gecontroleerde omstandigheden dit soort auto’s kort op elkaar kunnen rijden. Maar in NL in de spits is de gemiddelde forens zo gewend aan kort op elkaar rijden, dat de winst hier maar heel beperkt zou zijn. En een ongeluk kan alitjd gebeuren, maar als een vrachtwagen een klapband krijgt en iedereen rijdt op 2 meter van elkaar, dan lijkt me dat nog steeds een recept voor een ongeluk.
BJ zegt
@BJ: en dan bedoel ik 2 meter op elkaar computer gestuurd
ej20g zegt
Nog meer geld in de vuilnisbak dus.
jerry zegt
Ik denk dat Spyker over een half jaar ook mee wilt doen..
gemaskerdemuchacho zegt
Dat hebben we al, het heet een trein..
BJ zegt
Ik denk dat de combi computer gestuurd rijdende auto’s en zelf rijdende auto’s hilarisch wordt. Op de één of andere manier denk ik dat als niet alle auto’s computer gestuurd rijden, ze een beetje het lulletje van de weg worden en telkens aan het korste eind trekken bij invoegen, voorrang krijgen, etc. Ik kan me voorstellen dat we over een paar jaar hier een top 10 kunnen maken hoe automatische auto’s te zieken ;-)
eltee zegt
Zo lang niet AL het verkeer op de weg autonoom bestuurd wordt, heeft het geen enkele zin vrees ik, tenzij je -zoals de mislukte carpoolstroken op de A1- een deticated rijstrook beschikbaar stelt. Maar komop, das toch niet haalbaar?!
OverSoft zegt
Deze snelweg (de Helmondweg zoals ie zonder nummers heet) is al jaren een test plaats van TNO en de TU/e. Er staan dan ook tientallen camera’s langs de weg. (Ze meten geen snelheid gelukkig, ik rij er iedere dag)
Heel nuttig is het overigens niet, want het is de kortste snelweg van Nederland met een krappe 3 kilometer.