Niet dat het in Nederland nou een onoverzichtelijk doolhof is qua bordjes, maar er is altijd ruimte voor verbetering. Enter de Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd).
In het verkeer zijn de bordjes een essentieel onderdeel voor de doorstroming, maar ook de veiligheid. Ikzelf heb vrij weinig aanmerkingen over de structuur hiervan, wie ook maar een beetje oplet, moet zich doorgaans vrij makkelijk door het verkeer kunnen bewegen. Op een paar uitzonderingen na dan.
Het ontwerpen en plaatsen van verkeersborden ligt momenteel in handen van de verschillende wegbeheerders: gemeenten, provincies, waterschappen en het Rijk. ‘Dat kan centraler’, aldus verkeersminister Schultz, die met het nieuwe initiatief op de proppen komt.
In de ministerraad werd vandaag ingestemd met de creatie van de NBd. De nieuwe dienst valt onder Rijkswaterstaat en is verantwoordelijk voor “de samenhang, uniformiteit en continuïteit in bewegwijzering op de Nederlandse wegen“.
De bebording wordt constant fijngeslepen, onder andere door nieuwe, duidelijkere varianten te ontwikkelen. Maar heeft Nederland meer centrale aansturing nodig, of zouden we er meer baat bij hebben onze weggebruikers wat beter op te voeden, opdat ze die dingen ook daadwerkelijk eens lezen?
Foto: autojunk.nl
midibike zegt
Snelheid verhogen dus
globalspirit zegt
@midibike: 7 km/h harder!
splitsecond zegt
Schultz wil een efficiëntieslag maken en dat is op zich prima.
Wat de borden betreft: eerlijk gezegd let ik (bijna) nooit op verkeersborden. Behalve dan die voor snelheid. En ik denk dat dat voor veel mensen geld.. Bovendien is NL (volgens mij) een van de veiliger landen om te rijden. Dus het effect van nóg meer standaardisatie/ontwikkeling zal denk ik weinig effect hebben voor de automobilist.
The_12oach zegt
Wordt het dan ook goedkoper?
betonstaal zegt
@The_12oach: nee, ze hebben wel een duur kantoor nodig. Dat nog gebouwd moet worden, omdat er niets leeg staat. En een managerslaag die een managerslaag die een managerslaag aanstuurd. Eigenlijk kan je het met 3 man af: ontweper, tekenaar en een secretaresse. Maar ja.
The_12oach zegt
@betonstaal: hoe graag ik je post als sarcastisch wil ervaren lukt me dat helaas niet :(
jrk68 zegt
@The_12oach:
Kan je rekenen? Reken er maar niet op….
stationcar zegt
Als civieltechnisch ontwerper ben ik betrokken bij het ontwerp en inrichten van wegen, en daar hoort het plaatsen van de juiste bebording ook bij. Ik zie vanuit dat oogpunt ook niet helemaal in wat deze ‘dienst’ zou kunnen toevoegen, de regels omtrent borden zijn nu al vastgelegd in wetten en normen, het enige wat ik me kan voorstellen is dat toekomstige bebordingsplannen door RWS goedgekeurd zouden moeten worden, maar daarmee creeër je alleen maar een extra laag bureaucratie die volstrekt overbodig is. Het is wel goed voor de werkgelegenheid, want voor zulk werk moeten natuurlijk mensen worden aangenomen. Maar als dat geld toch aan de infrastructuur wordt uitgegeven zie ik liever dat ze het steken in het aanleggen/verbeteren van wegen, dat is beter voor de hele economie, en dus beter voor ons allemaal en niet alleen voor een paar werkzoekenden en bordjesliefhebbers.
michielh zegt
@stationcar:
Exact, RWS heeft de standarisatie al goed op orde, maar op gemeentelijk en provinciaal niveau houd je toch mensen die er hun eigen interpretatie op nahouden. Zolang het richtlijnen zijn blijven er afwijkingen.
nielsvanderweiden zegt
@stationcar: Het gaat heel specifiek over bewegwijzering en dan voornamelijk over het afstemmen van de gebruikte doelen op de borden. Aangezien de ANWB de borden niet meer plaatst maar de gemeente of provincie dit laat doen, is die centrale regie er dus niet meer, en daar is die NBd dus voor bedoeld.
the-budel-guy zegt
Zoiets hebben we toch al in de vorm van het BABW?
arthur zegt
De kunst zou juist moeten zijn om zo min mogelijk borden te plaatsen en toch voldoende informatie te bieden voor een goede doorstroming. Ik vind dat in Nederland veel te veel borden staan en zou graag zien dat dit wordt teruggebracht. Het is alsof je een rode deur rood verft zolangzamerhand. Onnodig betuttelend.
arthur zegt
Dus in mijn ogen een goed initiatief, als het ook zo uitpakt.
notime2waste zegt
Lijkt ook een goed plan voor het binnenhof….
v12biturbo zegt
Lekker bezig, bezuinigen op de nederlandse burger maar vooral geld blijven uitgeven aan nutteloze dingen dingen die nu al goed zijn maar tog beter kunnen of geld doneren aan landen waar ze uit hun neus zitten te vreten. Nog even en het gaat ons pet te boven.
herrieskerrie zegt
Lezen is natuurlijk moeilijk en nog moeilijker als je niet weet waar het over gaat. Helaas geldt dit ook voor de schrijver van dit artikel. Nielsvanderweide snapt het ongeveer. Tot zo’n 10 jaar geleden verzorgde de ANWB voor bijna alle wegbeheerders de plannen, levering, plaatsing en beheer van de bewegwijzering. De levering en plaatsing werden gedaan door partijen die de aanbeteding hadden gewonnen. Toen de toenmalige minister Tineke Netelenbos ruzie met de ANWB kreeg over de tolpoorten heeft RWS opeens een aanbesteding uitgeschreven voor plannenmakerij, levering, plaatsing en beheer. De ANWB was niet de partij die had gewonnen waarmee het monopolie van de ANWB was verbroken. Omdat nu 2 partijen bewegwijzeringsplannen gingen maken, eigenlijk meer want er waren gemeenten die het al zelf deden (Zoetermeer, Almelo en Utrecht), wist men niet altijd wat er op andere kruispunten stond of geplaatst werd. Er worden nu plaatsnamen op borden gezet die op het volgende kruispunt er opeens niet meer staat. Dit komt steeds vaker voor. Om ervoor te zorgen dat dit zo min mogelijk gebeurd, dus eigenlijk zoals vroeger maar dan niet door een marktpartij, hebben de verschillende overheden besloten dit weer door 1 club te doen: de NBd.
lemans96 zegt
“Niet dat het in Nederland nou een onoverzichtelijk doolhof is qua bordjes” …
You’re shitting me, right?
Nerderland IS een onoverzichtelijke puinhoop van verkeersborden. Enkel op de snelwegen zit er nog redelijk lijn in maar alles daarbuiten is langzamerhand één grote ratjetoe van allerhande verschillende bordenleveranciers geworden. Bordenleveranciers die er(logisch natuurlijk) alles aan doen om de overheden nog meer borden te verkopen.
Rij je in ons land in een dorp of stad, dan moet je voor de grap, als je bv. ergens voor een stoplicht stilstaat, een denkbeeldige foto maken en daar alle verkeersborden in tellen. Vaak kom je stoplicht-stil-sta tijd te kort om ze allemaal te tellen…
Tommy2 zegt
Doe dan ook gelijk voor heel Europa 1 principe, anders kan je over een paar jaar weer. Tevens is dat ook veel overzichtelijker want nu gebruikt elk land weer andere kleuren.
trappenmetdathok zegt
Ze zouden beter de hele borden bende een Europese aangelegenheid kunnen maken zoals bij het vervoer van gevaarlijke stoffen . Dan weet iedereen waar ze aan toe zijn … Of snap ik het nu niet ??