Nederland komt asfalt te kort, daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn om dat te kunnen constateren. Het bepalen van hoe veel asfalt er bij zou moeten komen is wel wat ingewikkelder. Gelukkig heeft een slimme Delftse dame dat nu eens uitgezocht.
Maaike Snelder heeft in haar promotieonderzoek aangetoond dat Nederland vijf jaar geleden al 4000 kilometer asfalt (13% van het huidige wegennet) te kort kwam om een economisch ideaal wegennet te hebben.
Als er zonder beperkingen een ideaal wegennet zou worden ontworpen, dan zou dit op jaarbasis 6 miljard euro besparen. Weggebruikers zijn 17% sneller op plaats van bestemming en leggen 8% minder kilometers af. Deze besparingen wegen meer dan op tegen het extra geld wat nodig is om meer wegen te onderhouden.
Milieufreaks zullen overigens gruwen van haar plannen voor een ideaal wegennet. In haar theoretische plannen rijdt de automobilist over een tienbaansweg in een krap halfuurtje van Rotterdam naar Amsterdam dwars door het Groene Hart. Andere snelwegen zouden overigens weer verdwijnen, de A7 op de Afsluitdijk bedient te weinig verkeer en zou dus kunnen verdwijnen.
Hopelijk vindt dit onderzoek zijn weg naar het ministerie van Verkeer en Waterstaat en tot die tijd nomineren wij Maaike Snelder vast voor Autoblog dame van 2007.
Met dank aan Arjan voor de tip!
RubenBaeten zegt
Milieufreaks zullen overigens gruwen van haar plannen voor een ideaal wegennet.
Laat iemand die mensen in godsnaam nou eens haarfijn uitleggen dat meer asfalt = minder file = minder vervuiling…
HLK zegt
Applaus voor Maaike Snelder dames en heren..Klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap..
Autofreak zegt
Haha waarom zou de afsluitdijk moeten verdwijnen?? Dan moet je of helemaal omrijden of met een veerbood gaan, en het ligt er al dus waarom dan weghalen? Het idee lijkt me wel leuk 4000km extra wat boeit die stomme natuur nou? Alleen dat half uurtje van R’dam naar A’dam heeft gohstrider ook al een keer gedaan.
slk55 amg zegt
het lijkt me een geweldig plan. maar dan moeten ze wel zoveel mogelijk met het groen rekening houden. maar als het niet anders gaat, dan maar gewoon die weg door dat bos heen leggen.
en als ze dan ook nog eens die flexibele snelheden gaan toepassen, dan is het probleem van de files waarschijnlijk (voor een groot deel) opgelost.
en de A7 over de afsluitdijk verdwijnen, omdat er te weinig verkeer overheen rijdt? vindt je het heel gek? als ik voor mijn werk elke dag over de afsluitdijk zou moeten, dan zou het boetes regenen. zo’n mooi stuk lange rechte weg met (nu nog) weinig verkeer. zonder enige uit of op ritten… ik zeg, hang er van die flexibele snelheids borden op, en je als de verkeers drukte het toe laat, dan mag je onbeperkt snel rijden. dan hebben we ons eigen stukje autobahn in Nederland. wedde dat er dan meer mensen via/over de afsluitdijk gaan rijden.
MurcieBoy zegt
blablabla wat saai geef me liever wat foto’s van auto’s of zo en niet zo’n saai verhaal :(
MV Agusta F4CC zegt
Tjaaa… Sorry hoor, maar wat boeit de natuur nou???? AutoFreak???
Je kinderen zal het wel boeien dat er zodadelijk geen natuur meer is! Dus denk niet alleen aan jezelf en vandaag, maar ook aan anderen in de toekomst! De wereld draait nog altijd op de eerste plaats op de natuur en niet op de economie!
Ik ben ook voor uitbreiding van het wegennet, maar doe dat gewoon zonder dwars door grote natuurgebieden te gaan! 5km om om een bos te besparen heb ik er graag voor over hoor!
Zoef zegt
Geweldig! Alleen begrijp ik niet dat 13% van het Nederlandse wegennet 4000 km zou zijn. Dat zou betekenen dat er maar 36000 km wegen liggen in Nederland.
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dossiers/nederland-regionaal/publicaties/artikelen/archief/2005/2005-1755-wm.htm
Deze bron spreekt van 134.000 km. belgië zou er 150.000 hebben. Volgens mij is dat inbegrepen ieder onverhard karrespoor, maar kom.
Daarbij is dit gigantische aantal toch nog relatief, om 2 redenen:
1. per Nederlander is er dus 8 meter weg. (!) er zijn dus niet veel wegen, maar weinig.
2. De overheid bulkt nu eenmaal niet van efficientie. Veel wegen is geen garantie voor een efficient wegennet, en spijts het grote getal van 134.000 kilometer is het dus helemaal niet ondenkbeeldig dat er nog steeds wegen nodig zijn, omdat ze niet allemaal liggen waar ze horen te liggen.
Nomar zegt
MOOI MOOI MOOI
nog zon onderzoek, strijk die milieufreaks maar tegen de haren!!! 90km/u omwille van smog in België, mijn god, wat een idioten !!!!
Het is werkelijk ongelooflijk hoe erg de kost van files en te laat op het werk komen onderschat en onder het tapijt worden gekeerd! Een dergelijk onderzoek juig ik enkel toe, en laat maar komen dat extra asfalt :D:D:D
Audi A6 - 1995 - 254.555 km zegt
@Autofreak: veerbood???
@Nomar: juig???
Terug naar klas 3 lagere school!
DAT zegt
Zal er nooit komen want milieufreaks staan niet in de file.
Want ze hebben een uitkering of zijn gesubsidieerd activist of zijn (milieu)ambtenaar met een OV-kaart en een dienstfiets.
Will zegt
Er is niet te weinig asfalt in Nederland alleen duidelijk teveel mensen die zonodig met de auto naar het werk moeten. Gezeik over kosten van niet productieve arbeidsuren moet maar eens afgelopen zijn. Dit “economie boven natuur”-denken is echt uit de tijd. Als je in maart 2006 met de huidige buitentemperaturen nu nog niet in de gaten hebt dat je deze wereld op deze manier naar zijn …..heb je een behoorlijk bord voor je kop. Je mag kiezen : je auto of een gezonde leefwereld voor je (klein)-kind. Lastig he !?
milieufreak zegt
@DAT
Niet alle mensen die om het milieu geven zijn gelijk milieufreaks. Beetje trieste generalisatie.
En dit land is toch al helemaal verziekt dus die 10 baans weg door het groene hart maakt ook niet meer uit.
Nick zegt
Dit zou juist het milieuprobleem oplossen, een auto die stilstaat verbruikt immers meer brandstof per kilometer, en is diegene gedwongen of om verder te gaan in de file (meer brandstofverbruik) of een andere (langere) weg te kiezen.
Het elimineren van de “b*llsh*t” wegen te gelegt worden i.p.v. een baan verbreding betekent tevens meer plaats voor bebossing.
Flexibele dynamische maximum snelheden zou tevens nog meer verbeteringen op leveren.
De Afsluitdijk, om het wat spannender te maken, zou inderdaad een geschikte kandidaat zijn voor een onbeperkte maximum snelheid bij optimale situaties.
Zoals een vriend van mij ooit zei: “De voor-de-handliggende oplossing schijnt grof, maar blijkt meestal de beste”.
En: “Never put trust in an organisation built out of decommisioned, recycled or failed businessmen.” (Businessmen = bewindslieden)
Freez zegt
Het leek me een redelijk verhaal, tot ze de complete a7 op de afsluitdijk ging schrappen!
Typisch Randstadmensch, net boven Amsterdam houdt de wereld op.
Ik denk dat de professoren het rapport van dit onderzoek lachend zitten te lezen.
El Loco zegt
1 Roep geen domme dingen als “stomme natuur”. Je hebt iets met scooters in je naam; als ik dat mag relateren aan je leeftijd kom je er ooit wel achter.
2 Ik ben een voorstander van de natuur, maar als én de files opgelost kunnen worden en tegelijkertijd de oude snelwegen natuur kunnen worden; I’m in. Puik plan.
Lexus zegt
mooi he, die verschrikkelijke domme SP of Groenlinks die altijd maar zeggen geen extra asfalt. Het is echt nodig, en logisch ook want als mensen minder in de file staan is er minder vervuiling. En dat het door groen hart gaat, kijk heel even in groningen of friesland. Groen zat.
GOD zegt
10 baans snelweg :) i like it
1x 80km/h voor opa’s en oma’s en mensen met aanhangwagen
1x 100km/h voor vrachtwagens
2x 120km/h normaal
2x 160km/h voor de iets snellere
2x 200km/h voor de nog snellere jelles
2x vollepolle voor mij :) ok ook voor jullie
M.M.M zegt
Hulde !!! Maaike Snelders for president !!!
Roy zegt
Ik ben van mening dat er meer dan genoeg asfalt ligt in Nederland, mensen moeten gewoon of het OV pakken of dichter bij hun werk gaan wonen. Ben ook van mening dat het OV beter geregeld moet worden, er zijn veel plaatsen die onbereikbaar zijn voor trein en bus. Er is nooit een duidelijke visie geweest in het kabinet om mobiliteitsproblemen op te lossen, enkel door domme belastingverhogingen door te voeren. Op die manier kom je nergens letterlijk en figuurlijk.
Autofreak zegt
@ Audi A6 – 1995 – 254.555 km: Ja dan maar een veerboot hé ;)
@ GOD: dikke lol :lol:
En met de uitspraak wat boeit die natuur nou bedoel ik niet dat we alle bomen moeten kappen en gewoon één grote emmer (jaja een emmer :P ) met asfalt over nederland heen gooien, maar daar bedoel ik mee dat we niet zo moeilijk over elk grasprietje wat weg moet en gewoon lekker een weg rechtoe rechtaan met genoeg banen en niet elke keer banen eraf en dan er weer bij en dan natuurlijk niet recht door een bos heen maar gewoon wel eromheen maar niet dat je 50 km moet rijden.
Maximus zegt
Wat dacht je van dubbeldeks snelwegen?
Neem een voorbeeld aan Japan.
Geen bossen kappen dus maar lekker dubbel karren……
Oi! zegt
half uurtje r’dam – a’dam is standaard
GOD zegt
@ Autofreak :)
precies ja en je kunt er ook nog overheen rijden heb je gelijk een mooi uitzicht
wel een beetje gevaarlijk als je helemaal links met 250km/h probeert een buizert te spotten :)
DAT zegt
@milieufreak
Wat triest is dat de milieulobby eigenlijk niet meer om het milieu geeft.
Voor windenergie, maar tegen windmolens. Dat soort flauwekul.
Het gaat niet om een oplossing, daar krijg je alleen maar vuile handen van.
Het gaat enkel om het imago en het vasthouden aan oude dogma’s.
Matsinator zegt
stapel de wegen gewoon op elkaar :P
Jurre zegt
bron: VVD
Chukka zegt
Dat is nou een wijze dame!!
Die milieu-wackos moeten gedeporteerd worden naar Iran ofzo, damn wat zorgen zij toch voor heel veel overlast.
rvo zegt
@ autofreak: “Alleen dat half uurtje van R’dam naar A’dam heeft gohstrider ook al een keer gedaan”
Ja, maar wel via utrecht he! r’dam – a’dam in half uur is nl niet zo moeilijk :)
hanz zegt
in 1 woord : top!
Will zegt
Tja, geachte D.A.T.
Er worden vanuit de milieulobby meer dan genoeg simpele en haalbare alternatieven gegeven (dichter bij werk wonen, fiets, openbaar vervoer etc.) Doch hiervoor is een cultuur omslag nodig die door een bepaalde groep mensen maar niet gemaakt kan worden.
Over dogma’s gesproken !!!!!!
Tabasco zegt
Maaike, I love you !
mashell zegt
“een economisch ideaal wegennet” en “Als er zonder beperkingen een ideaal wegennet zou worden ontworpen”. Leuke stellingen maar het maakt het raport te zinloos om zelfs maar in de onderste lade te eindigen, het gaat direct bij het oud papier. Je kunt geen snelweg door het groene hart te leggen. En de economie gaat niet boven de (resterende) natuur. Economie is net zoals iets Astronomie, je kunt er hele hoop geld steken in het bestuderen ervan, maar dat ga je nooit en te nimmer meer terug verdienen. Conclusies trekken uit Economie is net Astrologie, als je het maar algemeen en zweverig houdt, klopt het altijd.
Hans zegt
Helemaal mee eens….mensen die zeggen dat je OV moet nemen moeten niet zoveel zeuren…Ik neem meestal het opnebaar vervoer, maar ben er echt niet blij mee…Ik heb nauwelijks mee gemaakt dat de trein op tijd kwam…Dit is nog niet zo erg wat dacht je van zitplaatsen….Sorry ik wil niet elke ochtend vastgeplakt worden aan het raam…
wilco faber zegt
OV is gedoemd te mislukken doordat er veel te weinig capaciteit is. Als die vergroot wordt is het misschien een optie. Maar tot die tijd sluit ik me aan bij Hans. Ik verdom het om me tegen t raam te laten plakken voor een iets beter milieu.
En over de afsluitdijk, dat autobahn plan had ikzelf ook als idee. Vind dat die weg prima geschikt ervoor is, in tegenstelling tot alle andere snelwegen in NL. Dit vanwege de weinige afslagen en de lange rechte stukken.
Ik kan me er altijd zo enorm aan ergeren dat de milieu lobbie in NL zoveel mensen meesleurt, terwijl in n groot aantal gevallen er met een veel te smalle blik naar de problemen wordt gekeken. Het komt er altijd op neer dat Jan modaal de klappen krijgt en het rijke klootjesvolk gewoon door kan gaan met waanzinnige idiote dingen.
Die 4000 km extra weg lijkt me wel erg veel trouwens, maar als t dan zou moeten, dan dubbeldeks snelwegen.
Jeroen zegt
De meeste reacties zijn zo kortzichtig…
Ik hou zielsveel van auto’s (vooral van mooie auto’s), maar feit is gewoon dat er te veel auto’s zijn in Nederland, in plaats van te weinig wegdek.
Ga met de bus, stap eens op de fiets…
Liever nu wat minder met de auto gaan zodat we over vijftig jaar ook af en toe nog eens een ritje kunnen maken, dan binnen 15 jaar alle olie opstoken en daarna vastzitten aan elektrische karretjes!
Ruubster zegt
@Jeroen
Kortzichtig? Jouw hele primitieve betoog zit vol met gaten… De nederlandse wegen-infrastructuur is verouderd, slecht onderhouden, et cetera. Daarbij zijn de belangrijkste aanrij-routes voor de grote steden gebaseerd op het autoverkeer van de jaren ’80. Net als dat je tv op een gegeven moment vervangen wordt voor een flatpanen o.i.d., heeft ook het wegenet in nederland een update nodig. 2 banen tussen rotterdam en utrecht? 2 banen tussen Amsterdam en utrecht? En dan te bedenken dat er allemaal sluisjes bestaan van 4 banen die opgaan in 2 banen, terwijl er dan nog allerlei invoegende rijbanen zijn? Kortom, enorm kudt!
Er moet meer asfalt komen in de randstad, overal minimaal 4-baans wegen, zodat het verkeersaanbod normaal kan instromen als ze de snelweg opgaan. Nu is het zo dat overal waar mensen de snelweg opmoeten het verkeer stremt, alleen maar omdat er gewoonweg te veel auto’s op een te summier wegennet wil invoegen om de weg te vervolgen….
Daarbij moet ook gedacht worden aan andere zaken, zoals wegafsluitingen als er wat blikschade is. Soms wel 2 banen, voor twee daihatsu’s met een klein deukje, doe toch normaal! Als het weer een scheet laat en er een buitje valt dan slibt alles dicht, omdat de concentratie van het verkeersaanbod dan zo enorm is op in- en uitvalswegen, dat er gewoon enorm lange files ontstaan, inclusief natuurlijk de onzinnige wegafsluitingen van onze vrienden van de KLPD als er ergens wat blikschade is.
Dan het volgende punt: olie binnen 15 jaar op? De toplaag van olie die we nu kunnen ‘verboren’ is naar alle waarschijnlijkheid maar een marginaal gedeelte van wat er echt onder de grond zit. Als je een beetje zo nu en dan jezelf verrijkt met wat documentaires die niet commercieel/economisch gevoedt zijn door machthebbers, dan krijg je misschien een andere kijk op dit soort dingen. De prijzen die wij betalen voor onze olie, die buitenproportioneel zijn, komen tot stand door deze goebels-achtige praktijken van de media. Immers, het zwarte goud is van zo’n enorm belang voor de ‘burger’ dat we het toch blijven slikken aan de pomp.. Welk argument is er dan beter, om te stellen dat onze olievoorraad slinkt, en de prijzen omhoog moeten.. Massa-hysterie, hogere prijzen, kortom meer geld in het laadje van onze helden van Shell, the us-government, en onze saudische vrienden….
Dus jeroen, voordat je mensen wilt betichten van kortzichtigheid, wees dan aub goed geinformeerd voor je een reactie plaatst….
No offence though.
wimbers zegt
even een leuke over het openbaar vervoer,
hoe valt het te verklaren dat ik na een reis uit nieuw zeeland op de minuut op tijd aankom op schiphol, en er dan vervolgens 16 minuten vertraging aan overhoud om in haarlem te komen? de bus (het zuidtangent, dat zou snel moeten zijn) had panne, reed dus niet. en de trein had vertraging waardoor ik op sloterdijk mijn aansluiting mis, zit je daar te wachten op de laatste 3 kilometer na een reis van 20.000 kilometer. nee, goed bezig met je openbaar vervoer hierzo.
burgie zegt
Mensen die denken dat reizen met het OV zo veel beter is voor het milieu geloven in fabeltjes! Als we allemaal met het OV zouden gaan reizen betekent dat zowel een economische als een milieu ramp!
Waarom wordt er nu gedacht dat reizen met het OV minder energie verbruikt? Omdat er oooit wat berekeningen zijn gemaakt waarbij het verbruik van het OV en de auto werd berekend over een bepaalde afstand. Wat echter vergeten wordt is de DEKKINGSGRAAD. Met het OV kan je bijna nooit direkt van A naar B reizen maar moet je altijd via een omweg. Ga je bijvoorbeeld met de trein dan heb je bijna altijd voor- en natransport nodig. Dat betekent dat in enkele gevallen nu het OV al meer energie verbruikt dan als je met de auto was gegaan.
De capaciteit van het OV is nu al aan de krappe kant. Straks zal het met de OV chipkaart iets beter worden omdat ze dan kunnen zien waar iedereen naar toe reist en waarmee. Tot nu toe was het nog allemaal gokwerk voor de vervoerders maar straks kunnen ze de capaciteit beter afstemmen op de vraag.
Als er echter nog meer mensen met het OV willen gaan reizen dan moet de capaciteit worden uitgebreid. Tevens zal de dekkingsgraad van het OV omhoog moeten. Dus er zullen meer bushaltes en stations bij moeten komen. Hierdoor neemt het energieverbruik en de vervuiling dus weer toe.
Bovendien blijven we altijd het gefixeerde karakter van het OV overhouden. Mensen zullen altijd via een omweg met het OV reizen. Dit betekent dus standaard een langere reistijd, wat meer kost. Je zou kunnen zeggen dat de file zich zal verplaatsen van de wegen naar het OV.
Zelf denk ik dat we wat het milieu betreft beter op zoek kunnen naar een alternatieve brandstof dan dat we gaan lopen kl*ten met het OV. Waterstof is dan nog helemaal zo gek nog niet zo lang we het maar op eigen bodem kunnen produceren. Water hebben we over het algemeen toch geen gebrek aan. We moeten het alleen “ff” schoon maken. Het lijkt mij niet verkeerd om wat minder afhankelijk te zijn van het buitenland met betrekking tot onze energievoorziening.
Overigens zal Rijkswaterstaat dit al lang weten want als ik me niet vergis heeft Maaike Snelder voor RWS gewerkt. Als ik de goede voor me heb dan is het een vriendelijke blondine met een brilletje die onlangs haar eigen bedrijf is begonnen.
Hilgert zegt
Nederland vol? Slechts 9,4% van dit landje is bebouwd. Dus misschien is het vol in de ogen van de gemiddelde Randstad bewoner, maar er is nog ruimte zat!
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/57C5274B-159D-40E2-81D5-5F929CE2058A/0/pb99n336.pdf
BOL zegt
Interessant nieuws, ik hoop dat er politici zijn die zich dit aantrekken en gaan lobbyen voor meer asfalt!
Helaas is de kans erg klein dat het huidige kabinet hier ook maar iets mee doet..
Henk Daalder zegt
Die snelwegen zullen er niet komen.
Meer asfalt trekt meer verkeer aan, dan staat er weer dezelfde file maar dan een paar rijen breder. Het maakt echt niet uit.
Bovendien is er geen geld voor. het bericht rept alleen over de onderhouds kosten
Niet over de aanlegkosten
En de lucht is ook nog even te vies.
Als we eerst gaan overstappen op 100% elektrische auto’s, dan kunnen we verder praten.
De file zou ook aleen stuk korter zijn als iedereen die dat enigszins kan. 2 dagen in de week zou gaan thuiswerken. Dat kost ook bijna geen geld.
En dan nog een technologische oplossing.
– eerst hadden we cruisecontrol
– nu hebben we adaptive cruisecontrol
– maak dat nog slimmer, zodat me veilig kunnen bumperkleven.
– Bumber cruisecontrol. BCC
Tobus zegt
@ Henk Daalder
Kortzichtig, meneer Daalder, noem ik uw stellingen en antwoorden.
Meer asfalt trekt meer verkeer aan? Verkrijgt de gemiddelde Nederlander als op magische wijze meer financiele middelen om meer auto’s te kopen als er meer wegen zijn? Een kul-argument!
Meer (bredere) wegen maken niet uit? De meeste files ontstaan nu door fuiken in het wegennet. Verouderde knooppunten met weefstroken (IEDEREEN moet er binnen 50 meter op of af), bizar veel op- en afritten op te smalle wegen. Verbreding lost dit op, of zelfs primaire snelwegen zonder 1001 afritten, gewoon 1 per stad, direct de stad in of naar een secundaire randweg.
De lucht te vies? Waar wordt de lucht viezer van denkt u, van auto’s die op continue snelheid perfecte verbrandingsmotoren gebruiken, of auto’s die constant optrekken (hoog verbruik) en afremmen (slijtage remmen, banden en asfalt = fijnstof).
Geen geld voor? Per jaar 14 miljard aan inkomsten aan BPM, benzineaccijnzen, wegenbelasting en btw over alle 3 de genoemden. Per jaar gaat er 1.5 miljard naar onderhoud en een minimale uitbreiding van wegen. De rest gaat in het potje “leuke dingen”. U weet wel, die “werkreisjes” naar de Antillen van de kamerleden, precies als het hier kudtweer is en de files dus op hun langst zijn.
Verder wordt duidelijk gesteld dat er 6 miljard bespaard kan worden op de huidige situatie.
Dan uw technische gedeelte:
100% electrische auto’s? Prima, maar hoe wordt die electrische energie opgewekt? Via het stopcontact, dat weer aangesloten staat op kolen- en gasverbrandende centrales zeker.
Iedereen 2 dagen of meer thuiswerken. Prima plan maar compleet utopisch. Geen werkgever die er aan denkt. Veel te veel werknemers die niet met discipline is behept (zeker niet met dit weer). Werkgevers weten dit maar al te goed.
Alleen uw uiteenzetting over cruisecontrol snijdt hout. Immers, een auto op constante snelheid rijdt het schoonst. Maar die cruisecontrol op constante snelheid werkt natuurlijk pas alleen … ALS ER GEEN FILES ZIJN!
Ruubster zegt
Tobus, Hulde…. !
Kees H zegt
Ik ben sporadisch tijdens de spits langs de randstad gereden en als je bekijkt hoeveel automobilisten er alleen in de auto zitten (grove gok 90%) ideetje.
Als de stoplichten beter op elkaar afgestemd worden en de doorstroming beter bevorderd zijn we van een hoop ellende (minder uitstoot en vlotter op bestemming).
Het probleem is dat de regering dit wel weet maar er is totaal niemand die hier enige invloed op kan uitoefenen dit is de grote kracht van dit land.
Ik raad iedereen lekker aan zo min mogelijk over nadenken en op de partij van de dieren blijven stemmen hebben we die maffia zo weg gewerkt
Willem van Maren zegt
Reactie op artikel STUDIE NAAR OPTIMAAL WEGENNET 4000 KM MEER IN NEDERLAND
Dus als ongeveer 15% van de Nederlandse bevolking een leuk paradijs bouwt ergens midden in `Spanje dan is de verkeersproblematiek opgelost!
Als er namelijk 4000 km snelweg is bijgebouwd dan zit de volgende generatie helemaal onder het teer. Terwijl die grote groep bejaarden van nu vanzelf verdwenen is, tegen de tijd dat het wegennet uitgebreid is.
jamaar zegt
Het is niet meer asfalt=minder files=minder vervuiling!
Het is meer asfalt=meer weg=meer mensen=meer files