Is Nederland een belangrijke markt voor de Tesla Cybertruck?
Elon Musk verbaasde bij de introductie van de Cybertruck vriend en vijand. We hebben het dan niet alleen over de geniale demonstratie van de onbreekbare ramen, maar ook over het hele ding an sich. Super dik staal en bizarre hoekige vormen doen velen zich nog steeds afvragen of het niet één grote grap is. Tesla noemt het staal waar het ‘exoskelet’ van de Cybertruck uit is opgebouwd zelf Ultra-hard 30X Cold-rolled Stainless Steel. Klinkt als iets waar de Terminator van gemaakt zou kunnen zijn. Toepasselijk wel, want de Cybertruck ziet er uit alsof ‘ie met zijn scherpe hoeken alles Terminate wat in aanraking komt met het front.
Of dat allemaal wel legaal is in Amerika, laat staan in Europa, is nog de vraag. Ik zie het nog steeds wel gebeuren dat Tesla dadelijk met een pickup op de proppen komt die lijkt op een F-150, alleen dan met elektromotor. Dat zou dan echter wel eeuwig zonde zijn, IMHO. Waar eigenlijk alle producten van Tesla me net zoveel doen als de koel-vriescombinatie van de buurvrouw, vind ik de Cybertruck ronduit geweldig.
Kennelijk zijn er meer mensen in Nederland die dat ook vinden. De EV-fanb0iZ van Electrek hebben namelijk een lijstje opgesteld met de tien landen waar de meeste pre-orders voor de Cybertruck geplaatst zijn. De kwaliteitspublicatie baseert zich daarbij op informatie van forum Cybertrucktalk.com. Wat blijkt: Nederland staat op de achtste plaats in deze lijst der lijsten. Zie hieronder het overzicht met per land de respectievelijke percentages van het totale aantal orders:
- Verenigde Staten (76.25%)
- Canada (10.43%)
- Australië (3.16%)
- Verenigd Koninkrijk (1.39%)
- Noorwegen (1.11%)
- Duitsland (1.05%)
- Zweden (0.83%)
- Nederland (0.67%)
- Frankrijk (0.44%)
- IJsland (0.44%)
We staan dus achter landen als Australië, Noorwegen en Duitsland, maar cruciaal is dat we vóór Frankrijk staan. De grote bulk gaat zoals verwacht naar de Verenigde Staten en Canada. Op het eerste gezicht lijkt 0,67% overigens niet zo indrukwekkend, maar op de half miljoen pre-orders die fansla’s claimen zijn het alsnog ruim 3.000 Cybertrucks. Zie jij er al naar uit om een paar duizend van die slagschepen te zien op onze krappe straten, of ga je vast kijken naar mogelijkheden om naar België te emigreren? Laat het weten, in de comments!
imarinos zegt
Ik woon reeds in België en zou best een Cybertruck willen rijden… mag dat ook?!
fendercd60 zegt
@imarinos: Nee.
imarinos zegt
@fendercd60: jammer dat wij botsen van mening… soort fenderbender
Dutchdriftking zegt
@imarinos: Natuurlijk, met jullie wegennet heb je een Cybertruck tenslotte echt nodig!
none zegt
Nee, als je vanuit hysterisch kudde gedrag handelt.
Ja als je een ‘rare’ kronkel in je hoofd hebt die het mogelijk maakt dat je dit ding mooi vindt, en ondanks belachelijke marge en slechte prijs/kwaliteit verhouding hem toch wilt hebben.
Gezien dat dit ding van Tesla komt, vrees ik echter het eerste.
grasvreter zegt
In Amerika kunnen trucks onder vrachtwagenregelingen vallen, waardoor ze niet hoeven te voldoen aan allemaal botsproeven en regels. In Nederland kan zo’n ding nooit legaal worden. De hoeken zijn te gevaarlijk voor voetgangers, en geen kreukelzone betekend dat het ding gruwelijk onveilig is bij botsingen, niks om de impact op te vangen. Gaat hier dus nooit komen.
Overigens denk ik dat tesla zich volledig verkeken heeft met de cybertruck. Leuk dat ie heel veel mag trekken, maar je actieradius is echt extreem laag als je dat gaat doen. Als werkpaard is het ding gewoon niet geschikt, want elektrisch. Het wordt onmogelijk om zonder om de 200km te laden een zware trailer of caravan te verplaatsen, bijvoorbeeld van de ene staat naar de andere staat. De enige hoop die ze kunnen hebben is mensen die een pick-up willen omdat het een grote pick-up is, niet omdat ze het nodig hebben.
jvthof zegt
@grasvreter: was van een plan een reactie te zetten, maar je was mij voor. Het apparaat mag toch helemaal niet in NL de weg op?
flutterby zegt
@grasvreter: over het algemeen halveert de range bij het trekken van een flinke aanhanger. De helft van 500 mile is nog steeds 400(!) km. Ruim voldoende tussen de superchargers.
flutterby zegt
@flutterby: laden bij de Superchargers wordt wel een uitdaging met een aanhanger, dat hebben ze in Noorwegen wel beter geregeld.
alfisstii zegt
@grasvreter: het trekken van een aanhanger bij een elektrisch voertuig valt relatief mee, je hebt ook meer massa om energie terug te winnen bij het afremmen. Het heeft zeker impact op de range maar niet zo drastisch als de meeste denken
flutterby zegt
@alfisstii: je weet dat je de energie die je terug wint wel eerst moest gebruiken he?
alfisstii zegt
@flutterby: als je kan lezen zeg ik ook dat het zeker impact heeft op de range, maar niet zo drastisch als de meesten denken
flutterby zegt
@alfisstii: terugwinnen is nooit 100% efficiënt, dus hoewel je inderdaad meer terug wint als zonder aanhanger is het verlies ook hoger.
De grootste impact op range is trouwens de aerodynamica gevolgd door rol weerstand en beide kan je niet terugwinnen.
dakarbemo zegt
Nou online zijn dr toch een flink aantal reviewers die t gedaan hebben en altijd was het resultaat om te janken
maarteno zegt
Zelfs bij een ICE auto heeft het trekken van een aanhanger significante impact…en ja het is getest al door meerdere reviewers en het was nog erger bij Elektrische auto’s….
dakarbemo zegt
Ik zou niet verbaasd zijn als dit kreng in NL ook op vrachtwagen kenteken komt ivm gewicht. Dan verkopen ze dr helemaal 0
zespak zegt
Er rijden genoeg klussers rond die geen 100km/dag doen.
raoufff zegt
Zoveel verschilt dit niet ten opzichte van de pick-up van de Cyberturk op de hoek waar ik mijn beltegoed koop.
pignon zegt
Ik heb geen idee hoe dat apparaat uiteindelijk wordt uitgevoerd, of ie überhaupt leverbaar wordt hier. Maar ik heb me wel ingeschreven. Ik vind het gewoon gaaf!
ericd zegt
1. Belachelijk die hele ontwikkeling van elektrische trucks waarbij een tonnen wegend batterij pakket primair er is om zichzelf van A naar B te verplaatsen. 2. Veel veiligheidsexperts hebben al gezegd dat de CT zoals ie gepresenteerd is en zoals Musk hem bedoeld heeft, NIET toegelaten zal worden.
flutterby zegt
@ericd: Is dat slechter dan een brandstofauto die 70-75% aan energie verspilt? Daarnaast is de lak op auto’s niet bepaald milieu vriendelijk en dat ontbreekt ook bij de Cybertruck.
Het is niet dat ik verwacht dat die naar Nederland komt, maar de reservering staat en laat mij graag verrassen. Als die komt koop ik hem zeker.
Gulli zegt
Laat hem asjeblieft lekker daar, ik kan in mijn C-segmenter al nauwelijks parkeren bij de AH. Mogen ze die hele pickup-hobby lekker houden daar. Het is al erg genoeg dat iedereen en zijn moeder meent een SUV nodig te hebben, maar daar kun je soms nog wat meer mensen in kwijt. Dit is hier echt compleet overbodig, op een paar klusbedrijven na die zo’n bak wel kunnen gebruiken.
janmetdelangeachternaam zegt
Succes met deze toegelaten te krijgen op de Nederlandse/Europese wegen
moveyourmind zegt
Mooi of niet, de Cybertruck is in elk geval wel lekker eigen. Ik hou daar wel van. Maar moet hem toch eerst in het echt zien om echt te kunnen ervaren of het wat is.
schuimbekje3 zegt
Dito hier, zou niet dood aangetroffen willen worden in een “normale” tesla maar CT? Geen probleem. Waarschijnlijk wordt ik dan ook dood aangetroffen vanwege de enige kreukelzone mijn ribbenkast door gordel is, maar soi. Ik rij ook motor en dan heb ik ook geen kreukelzone, wel een airbag. Overigens was men dat vroeger ook van mening met de landrover, de dodge ram 1500, toyo tundra en ford fx50 maar die zijn ook gewoon op nl kenteken te vinden. Bovendien heeft tesla wel een paar ambtenaren op de payrol staan. Die CT komt er wel..
frank2b zegt
Het laatst waar Nederland van in de ban is tegenwoordig is wel die geodriehoek….
superfunky zegt
Ach, in welke uiteindelijk (legale) vorm ook. Er gaan er geen 100 in NL op kenteken komen. Daar zet ik wel een mooi flesje op.
billymobiel zegt
Zet die fles maar alvast apart. De Cybertruck is groot, maar niet groter dan een F150 of Dodge RAM en daar rijden er ook de nodige van rond. Daarnaast wordt het veel auto voor weinig geld. Wat de Hollander graag heeft.
pindakoning zegt
Als we maar twee plekken voor IJsland staan dan zal het aantal denk wel meevallen, of iedere IJslander heeft een pre-order
ericc zegt
In de US en Canada dient die wagen enkel om gezien te worden. De andere landen in de lijst zijn landen waar er ook laadpalen staan om EV’s op te laden. En waar ze veel subsidie geven voor EV’s. Denk niet dat er veel vraag is naar EV’s in landen of werelddelen als Afrika, India, China, Zuid-Amerika, Rusland en de Balkan.
Olieprijzen zijn er goedkoper en elektriciteitsnetwerk ligt bovengronds waardoor het niet geschikt is om EV’s op te laden. Dus zal het maar een kort lijstje zijn!
vondick zegt
@ericc: In china zijn er binnen een paar jaar alleen nog maar elektrische auto’s. Er zijn nu al miljoenenateden waar alleen maar elektrisch gereden word.
ericd zegt
Bragging rights aan de laadpaal, en…. om er extra lang te kunnen staan?
pomoek zegt
Waar eigenlijk alle producten van Tesla me net zoveel doen als de koel-vriescombinatie van de buurvrouw, vind ik de Cybertruck ronduit geweldig.
Bijzonder dat iemand die niet van auto’s houdt voor autoblog werkt?
none zegt
Volgens mij ken ik niemand, die van elke auto houdt. Lijkt me zelfs onmogelijk, gezien de diversiteit aan modellen die laatste 100 jaar geproduceerd zijn.
Is het nu zo belangrijk voor je om de tesla fanboy uit te hangen, dat je daarbij maar elke onzin die in je opkomt uitkraamt?
pomoek zegt
Tesla maakt auto’s, dit is autoblog, de schrijver vindt ze minder interessant dan een koelkast. Dat vindt ik bijzonder. Dus had ik graag uitleg daarover.
vondick zegt
@pomoek: waarom zeg je bewust iets dat niet klopt?
pomoek zegt
Dat vraag ik me af. Daarom stel ik ook dat het bijzonder is.