Het nodige speurwerk van een AB-lezer heeft een leuk weetje opgeleverd.
Je kent het wel. Op de parkeerplaats voor je huis staat een prima auto, of misschien wel meerdere prima auto’s. Je bent totaal niet van plan deze weg te doen. Maar toch zit je op je computer te gluren naar de betere okkaziewebsites of naar veilingsnoep. Maar goed dat auto’s (net) geen vrouwen zijn, anders zou je zomaar in de problemen kunnen raken met dergelijke acties.
AB-lezer Bastiaan gaat nog een stapje verder met zijn grasduinsessies. Hij kwam er via een zoektochtje in de kentekenregistraties achter dat er onlangs wel een heel speciale okkazie op Nederlands kenteken gezet is. Het gaat om een Ferrari 340 America Spider Competizione.
Het verhaal van de Ferrari 340 is eigenlijk het verhaal van twee Ferrari-motoren uit de jaren ’50 en ’60. Ferrari gebruikte in die tijd de bekende Colombo-V12, die in eerste instantie slechts 1.5 liter groot was. Later volgde de versie met de dubbele inhoud van 3.0 liter. Noem de meest bekende Ferrari-juweeltjes uit die tijd op en je hebt grote kans dat er een Colombo onder de kap zit (166MM, 212, 250, 275 et cetera).
Het Colombo-blok kreeg het echter zwaar in de racerij. Er werd geëxperimenteerd met kunstmatige hulp door middel van een compressor, maar dat deed de betrouwbaarheid van de motor geen goed. Zodoende zag de jonge techneut Aurelio Lampredi zijn kans. Hij stelde voor een atosferische motor te ontwikkelen met een veel grotere inhoud van 4.5 liter, wat destijds toegestaan was in de Grand Prix racerij.
Aldus geschiedde: Lampredi maakte zijn motor (de Lampredi-V12) en de krachtbron bleek een succes te zijn: veel krachtiger dan de Colombo-V12 én veel makkelijker om te onderhouden. Maar helaas: de grote Le Mans crash van 1955 bracht de FIA ertoe het reglement aan te passen. De grote motor werd in de ban gedaan. Zo kreeg de Colombo-V12 uiteindelijk zijn lange tweede leven bij het steigerende paard.
Dat wil niet zeggen dat de Lampredi-V12 vanaf dat moment helemaal werd afgeschreven. Enzo Ferrari voorzag in al zijn wijsheid dat de ‘big bore’ V12 toekomst had in Amerika, waar Chryslers en Cadillacs met joekels van motoren de SCCA races domineerden. Zo ontstonden enkele modellen die speciaal gericht waren op de Amerikaanse markt, met de Lampredi-V12 onder de kap. Dit werden de 340 America en vooral ook diens opvolgers.
Zoals te doen gebruikelijk in die tijd was er echter niet ‘één 340 America’. Verschillende auto’s kregen verschillende koetsen en specificaties van bijvoorbeeld Touring, Vignale of Ghia. De 340 America Spider Competizione die zijn weg naar Nederland heeft gevonden, heeft vermoedelijk een koets van Vignale. Tenminste, mits de aanname van onze tipgever klopt dat de auto het exemplaar betreft dat eind januari voor 5.186.570 Euro geveild is door Bonhams. Het zou natuurlijk ook om dit monsterlijke ding kunnen gaan.
Dus, om zekerheid te scheppen moet iemand even de auto spotten en uploaden op autojunk. Een al dan niet virtuele Autoblog-mok ligt in het vooruitzicht voor diegene die hierin slaagt. Of de mok virtueel is of niet moet nog even voorgelegd worden aan @autoblogger.
Bedankt Bastiaan voor de tip!
E34M5Touring zegt
De Ac Ace en Cobra hebben hier veel van weg! Prachtige auto, mooi dat ie hier rondrijdt.
lincoln zegt
Zeker te gierig om BPM te willen betalen ..
gitaarknul zegt
@lincoln: wat bedoel je? Hij is juist ontdekt door de kentekenregistratie
ikleesookoverautos zegt
@gitaarknul: u bent nieuw hier?
gitaarknul zegt
@ikleesookoverautos: ik zie nu inderdaad de naam die erboven staat ^^
imarinos zegt
@lincoln: hoeveel BPM zit er op een auto uit 1952…
escort77 zegt
@imarinos: u herkent het cynisme of sarcasme van Lincoln nog niet…
gwnbmw zegt
@escort77: denk dat jij het sarcasme van imarinos niet ziet…
hplh zegt
@gwnbmw: ik denk dat jij het sarcasme van escort77 niet ziet…
Gulli zegt
@hplh: ik denk da… nee laat maar
rufctr01 zegt
@lincoln: ik denk dat destijds de nieuwprijs minder dan een nieuwe Aygo was. Dus als er al rest bpm op zit dan zal het niet meer dan een paar euro zijn.
rijnounsdoor zegt
Door die nummerplaat zie pas hoe klein zo’n Ferrari is.
In die tijd was de gemiddelde lengte van een Italiaan 2 keer de diameter van dat stuur.
Veul geld voor zo’n autootje.
reactief zegt
@rijnounsdoor: Lol @ je kentekenopmerking :P
pa045 zegt
@rijnounsdoor: En in 1980 had een 7-serie de maten van een huidige 3-serie. Ook zo een autootje..
jorden zegt
@rijnounsdoor: een auto van +/- 80 cm breed dus?
rijnounsdoor zegt
@jorden: Ken je nagaan! Er bestaat gelukkig ook nog een Lusso, dat is een luxe editie met ruimte voor je erectie.
schuiftrompet zegt
@jorden: vroeger waren de sturen ook ong een meter in diameter
Edge zegt
Het kenteken van een dertien-in-een-dozijn leasegrijze Volkswagen Polo op een zeer zeldzame Ferrari 340 America photoshoppen, ga je schamen Jaapiyo!
escort77 zegt
@Edge: wees blij dat ie er geen gele pijl bij gephotoshopt heeft ;-)
jantje86 zegt
Is onderdeel van een privé collectie met tientallen andere exoten. Oa 2 x 918 spider, 3 x slr, waarvan één stirling moss, veyron, 599 GTO etc. etc.
renaulthater zegt
@jantje86: ahh die bij Nijmegen in de buurt ;)
stolec zegt
@renaulthater: Nee niet die collectie ;-)
E550 zegt
@jantje86: oude vriend van Endstra?
ikleesookoverautos zegt
Wat een lelijk ding, lijkt wel een cartoon…
donvincenzo zegt
@ikleesookoverautos: Heb je last van spiegelingen in je beeldscherm?
ikleesookoverautos zegt
@donvincenzo: nee, heb mijn bril nogeens schoongemaakt en mijn scherm ontdaan van allerlei bacterieën maar het blijft hetzelfde.
rollingstoned zegt
@ikleesookoverautos: u had hem natuurlijk liever in het fel oranje gezien met een gifgroen interieur… ?
lekkerlinksrijden zegt
“Iemand moet de auto spotten” , ik vrees dat deze weinig wordt uitgelaten, misschien op een clubdag. Viezefreddy kan ons misschien helpen?!?!
rufctr01 zegt
@viezefreddy heeft hem niet stiekem gekocht?