Een gloednieuw merk genaamd Maxus dat onder andere in Nederland (elektrische) bedrijfswagens gaat verkopen.
Hoe kun je het als nieuw automerk opnemen tegen de gevestigde orde? Dat doe je door te werken met een concept dat de traditionele autofabrikanten ook nog aan het uitvogelen zijn. Namelijk, de elektrische auto. Er zijn onder meer Chinese autofabrikanten zoals MG en Aiways die het in Europa willen gaan proberen met elektrische personenauto’s. Er zijn vergelijkbare geluiden voor de commerciële markt, met nieuwe merken die elektrische bedrijfswagens willen gaan uitbrengen.
Maxus
Het Chinese Maxus is zo’n merk. Maxus is een onderdeel van het Chinese concern SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation). Andere merken die onder dit concern vallen zijn onder meer Roewe en het eerder genoemde MG. Maxus zal onder de vleugels van de Belgische Alcomotive groep vallen in Europa. Het is de bedoeling dat in vijf Europese landen (elektrische) bedrijfswagens van Maxus gaan komen. Het gaat hier om Nederland, België, Luxemburg , Zwitserland en Duitsland.
De elektrische bedrijfswagens van Maxus richten zich met name op stedelijk gebied. Elke elektrische bestelauto van het merk komt met 5 jaar garantie op de aandrijflijn, 8 jaar garantie op de batterij en 5 jaar pechhulp.
Maxus EV80
De Maxus EV80 is de eerste elektrische bedrijfswagen die meteen beschikbaar is. De bestelauto is in twee varianten te krijgen. Een gewone versie en eentje met een langere wielbasis. Er bestaat de mogelijkheid om een opbouw uit te voeren tot een hoogte van ongeveer 3 meter. Het laadvermogen bedraagt maximum 950-1000 kg. De actieradius komt uit op 154 kilometer WLTP.
De EV80 beschikt over een 56 kWh batterij en kan aan een wisselstroomlader van 6,6 kWh worden opgeladen in 8,5 uur. Via een gelijkstroom (DC) snellader duurt het opladen zo’n 2 uur. De aandrijflijn levert 100 kW en 310 Nm aan koppel. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 100 km/u. Prijzen voor de Maxus EV80 beginnen bij 49.900 euro excl. BTW.
Nieuwe modellen
De komende maanden worden er nieuwe bedrijfswagen modellen aan het gamma van Maxus toegevoegd. Onder andere de kleinere eDeliver3 (vanaf 31.990 euro excl. BTW). Dit is tevens een elektrische bedrijfswagen. De eDeliver3 zal beschikbaar komen in twee smaakjes met een 35 of 53 kWh batterij. De actieradius bedragen 226 km en 342 km volgens de WLTP-meting.
Maxus komt niet louter met EV’s. Er staat tevens een groter model op de planning. Dat is de Deliver9 met een tweeliter Euro 6.2 dieselmotor. Dit blok levert 163 pk en 375 Nm koppel.
De Maxus eDeliver3 is er vanaf september. De Deliver9 is er al vanaf juni of juli.
aalt zegt
Gisteren zag ik toevallig hier in Brussel de EV80. Leek op een mix tusseb Ford Transit en Iveco.. kan het alleen maar toejuigen in de stad.
v6ti zegt
50k ex btw, voor een auto die begrenst is op 100. Ik voorspel een verkoophit (sarcasmmode off)
okdoei zegt
@v6ti: je vergeet ‘Chinese’ erbij te zetten
potver7 zegt
Heel veel harder mag je toch niet rijden in Nederland… Voor een bestelauto die primair gericht is op gebruik in stedelijke gebieden zie ik dat niet als een heel groot probleem.
En ik denk niet dat ze verwachten meteen Transporter-achtinge volumes te verkopen.
v6ti zegt
@potver7: ja mag bijna de helft van de dag 120 en de andere helft 100 op veel wegen. Daarnaast maf je bij onze buren 120 en nog harder. Maar qua stads vervoer lijjt mij 100 idd meer dan voldoende. Misschien is die begrenzer te omzeilen en op 130 te zetten.
saxoke zegt
@v6ti: met een rijbereik van 157km ga je de 100km/u niet halen. K vermoed dat veel snelweg aan “topsnelheid” , de batterij leeg krijgt op nog geen half uur. Dus een ritje Eindhoven-Hasselt zit er gewoonweg niet in….
potver7 zegt
Ben wel benieuwd of de Chinese merken nog enige orde gaan aanbrengen in de wirwar van merken. Ik kan me zo voorstellen dat dat in China wel werkt, maar als ze in Europa voet aan de grond willen krijgen zullen ze wel wat moeten rationaliseren denk ik. Een merk als MG lukt nog wel, maar om een voor ons nieuw merk succesvol op de markt te brengen kost heel veel moeite.
SvenskaAeroplanAB zegt
Wat ik me steeds afvraag bij dit soort elektrische bestelauto’s: wat blijft er over van de range als je hem vol laad, en het gewicht dus met 500kg toeneemt?
vondick zegt
@svenskaaeroplanab: nagenoeg geen invloed. Rolweerstand neemt nauwelijks toe bij een hoger gewicht (banden op goede spanning houden). Verder verandert er sowieso niks aan de luchtweerstand. Massa op snelheid brengen win je weer terug bij afremmen.
tbone zegt
Dit Maxus is niet helemaal een nieuw merk, het is de voortzetting van LDV. Die EV80 is volgens mij nog steeds eigenlijk de oude LDV Maxus, die als ik me niet vergis gebaseerd was op de Ford Transit.
tenaci zegt
@tbone: dat word vaker gedacht omdat hij er best op lijkt, maar het is toch echt een volledig eigen ontwerp.
Esprit_de_Flandre zegt
De Maxus V80 en EV80 is toch wel degelijk een LDV Maxus hoor. Dat model was ook het enige wat iets waard was voor de nieuwe Chinese eigenaar.
tenaci zegt
@Esprit_de_Flandre: klopt, maar de LDV Maxus is niet gebaseerd op de Ford Transit. Die bedoelde ik. De gelijkenis is sterk, maar er is geen relatie.
Tonnie zegt
@tbone: hier proberen ze die busjes al een paar jaar te verkopen, de teller staat op 0. Knap waardeloze dingen.
vrachtrijder zegt
https://images.app.goo.gl/exvd4Fcgu3anJiN49
Koopman Transmission rijd al een paar jaar electrisch in de Groninger binnenstad
baklava zegt
Niet Nederlands, gewoon Chinees
tenaci zegt
Als je heel heel heel erg chauvinistisch bent dan kun je hier nog wat Nederlands in zien. Maxus was eerder een model van LDV. LDV staat voor Leyland DAF Van. De oude LDV Convoy was gebaseerd op de DAF 400 bus (wat op zichzelf weer een gerebadgte Freight Rover 300 was). Dit omdat Daf in de jaren 80 Leyland Trucks had overgenomen van British Leylands.
Anderzijds was de overname van Leyland Trucks wel de nagel aan de doodskist van Daf en deed het het concern in 1993 de das om. Gelukkig werd de failliete boedel gekocht door het Amerikaanse Paccar dat het merk Daf in leven hield, maar een Nederlands bedrijf was het niet meer.
Hoop gelul allemaal want dat huidige Maxus heeft er natuurlijk geen donder meer mee te maken, maar toch, een leuk (of niet leuk) stukje geschiedenis.
marcus zegt
Helemaal juist! Alleen mist er nog een beetje historie in de form van de Sherpa. Was de kleine uitvoering van de voorloper van de 400…
Die Maxus is na de management buyout van LDV toen samen met Deawoo ontwikkeld. Maar aangezien die van GM waren geworden hadden ze geen zin in een basis busje uit Engeland met een blok van de concurrentie. LDV gebruikte namelijk voor de Convoy een Ford Transit blok en dat lag ook in de Maxus (met nog wat andere Ford hardware).
Nadat LDV falliet is gegaan (ondanks een grote order voor de Maxus van de Royal Mail) zijn alle rechten opgekocht door de Chinezen en dat was het einde van het verhaal. Tot de Chinezen een paar jaar geleden hier in het VK weer busjes aan gingen bieden voor een scherpe prijs. Zowel Diesel als elektrisch. De ondernemer met een kleine beurs kan hier dus Chinese busjes kopen, of bevoorbeeld ook pick-ups van Great Wall; de Steed. Basis auto voor basis prijs…
marcus zegt
https://www.autotrader.co.uk/classified/advert/new/201910093127415?onesearchad=New&onesearchad=Nearly%20New&onesearchad=Used&radius=1500&make=LDV&postcode=gu67dp&advertising-location=at_vans&sort=supplied-price-asc&year-from=new&page=1
Dit dus.. veel bus voor weinig ££££
tenaci zegt
@marcus: had de Maxus geen diesel van VM motori? Of was dat Ford blok er eigenlijk ook een? Die 2.5 diesels met een vlamstarter van de transit lagen immers ook in de Fiat Ducati?
marcus zegt
De 400/Convoy had een Ford blok. De Maxus niet. My bad…
Die oude 400/Convoy heb ik ooit nog een paar keer op gereden hier in de UK. Die hadden ze op de universiteit als minibus en die kon je als studenten vereniging huren. Die dingen waren zo langzaam… Elke weer angstzweet als je heuvel op moest invoegen bij korte invoegstroken.
Dizono zegt
@marcus: Er was een Daf 200 en een 400. De 200 was qua breedte gelijk aan de aloude Leyland Sherpa, de 400 een stukje breder =)
bbfix zegt
@tenaci: ik kies voor leuk?
Edge zegt
Die EV80 oogt in mijn ogen toch iets te ouderwets. Ik weet dat de bus niet op de Ford Transit gebaseerd is, maar het geheel oogt wel als een oude Transit die met wat kunst en vliegwerk een moderne snuit is aangemeten. Beetje zoals je dat wel vaker met oudere modellen ziet op bijvoorbeeld de Braziliaanse markt.
In feite is het dat ook, want de Maxus EV80 is gebaseerd op de inmiddels 16 jaar oude LDV Maxus. En dan vind ik die nieuwprijs van bijna 50.000 euro exclusief btw toch wel enorm hoog. Voor 7.000 euro meer heb je de Volkswagen e-Crafter in je wagenpark. Vergelijkbare specificaties, maar dan in een die op een moderner platform staat, een degelijker interieur heeft en waarvan je weet dat je hem door heel het land kunt laten onderhouden.
frank2b zegt
“Maxus zal onder de vleugels van de Belgische Alcomotive groep vallen in Europa.”
Ik heb ff gezocht en gevonden dat Alcomotive staat voor Alcopa Automotive Distribution, maar ik had misschien tóch een nét iets andere afkorting gekozen… hik…
sjees434 zegt
De basis is de leyland sherpa uit.. 1974
Esprit_de_Flandre zegt
@sjees434: Nee. Dat is als zeggen dat de basis van de huidige Transit die van de Transit is uit ’74.
De Maxus werd ontwikkeld door Daewoo. LDV had daar geen geld voor, en Daewoo wilde ook een nieuw busje, aldus. Op zich zal er wss niet veel mis mee zijn technisch, hoewel het ondertussen wel wat verouderd is. Maar 1974 is overdreven…
RiKe zegt
50k excl BTW voor een Chinese bestelbus die 154km zou kunnen rijden… Serieus, waarom worden dit soort kansloze dingen op de markt gebracht? Wie gaat er nu een bestelbus kopen voor zoveel geld als je nauwelijks buiten je gemeente kan komen
kevertje zegt
Het hele EV-verhaal is zo één van halve oplossingen en veel gesukkel om er toch net niet te komen wat voor de rest evident is. Tenzij range, prijs enz. nauwelijks een overweging zijn. Ik zeg het al een tijdje, als de batterij-technologie niet drastisch verandert, gewichten, omvang, prijs, autonomie en echte ecologische voetafdruk niet een heel stuk interessanter worden, loopt dit spoor vroeg of laat dood en zal men verbrandingsmotoren als de enige oplossing moeten blijven tolereren. Dit is alvast een merk dat op onze markt geen hoge ogen zal gooien.