
Musk noemt Nederland als vertegenwoordiger die de plannen voorlegt bij de EU.
Tesla wordt gezien als de voorloper op zo’n beetje elk EV-gebied. Het merk was de initiator van de transitie, bracht als een van de eersten een betaalbaar, goed verkopend model op markt en liet al snel auto’s deels autonoom rijden. Maar de Nederlandse primeur voor autonoom rijden op het niveau 2+, die is voor Ford. Daar hoopt Elon Musk dit jaar overheen te gaan met Full Self Driving in Europa. Hiervoor wijst Musk Nederland land als partner in crime.
Na het presenteren van de – ietwat tegenvallende – jaarcijfers en het bekendmaken van een nieuw betaalbaar model is het tijd voor vragen en antwoorden. In een antwoord op een vraag haalt Musk zijn autonome missie aan. ”Ik heb er alle vertrouwen in dat we tegen het einde van dit jaar onbegeleide, volledig zelfrijdende Tesla’s in Austin en in verschillende andere steden in Amerika zullen hebben uitgebracht”, pocht Musk.
Zelfrijdende auto’s in Europa
In 2026 moet het ook in de rest van Noord-Amerika mogelijk zijn om niet meer zelf te hoeven rijden in een Tesla. Het volledig autonome systeem naar Nederland en Europa brengen wordt volgens de Tesla-baas een lastigere kluif. Hij hekelt de vele regeltjes die we hier hebben. ”Zoals het grapje gaat: Amerika innoveert, Europa reguleert”, lacht Musk. Volgens hem zijn er te veel vertegenwoordigers die invloed hebben op beslissingen in ons continent.
Als voorbeeld noemt hij volledig autonoom rijden. ”Alleen om onbegeleide volledig zelfrijdende auto’s in Europa uit te brengen, ook al werkt het [systeem] heel goed, moeten we door een berg papierwerk ploeteren met Nederland, onze primaire regelgevende autoriteit”, zegt Musk. Aha! Dus Musk kijkt naar de regeltjes in Nederland om te kunnen concluderen of hij zijn Full Self Driving in Europa kan invoeren.
Zelfrijdende Tesla’s komen eraan dankzij Nederland
Musk vervolgt: ”Nederland presenteert ons aan de EU in mei, geloof ik. We verwachten dat het dan wordt goedgekeurd.” Samengevat: volgens Musk zijn Tesla en de Nederlandse overheid door de Europese regels voor zelfrijdende auto’s gegaan om te kijken hoe Full Self Driving hier legaal kan worden. In mei moet daar een vervolg aan komen wanneer Nederland het plan aan de Europese Unie presenteert.
Wellicht dat dan de autonome regels worden verschoven naar niveau 3 of zelfs hoger. Dat zal wel moeten om Tesla’s volledig autonoom te laten rijden. Hopelijk krijgen we daar in mei duidelijkheid over. Nog even afwachten dus voordat je de uitgebreide versie van FSD hier kunt gebruiken.
Hoeveel Tesla’s hebben ze cadeau gedaan om het via NL te realiseren?
Ik wens hem veel succes in onze steden. De auto mag maximaal 30km/h, links komen de bussen en taxi’s je over de busbaan voorbij, rechts de fatbikes en stepjes. Ondertussen moet je ook nog rekening houden met moeders op bakfietsen, maaltijdbezorgers op scooters, en natuurlijk nog gewone personenauto’s en vrachtverkeer. Als je gelukt hebt steekt er ook nog een tram over, net als suïcide voetgangers. Als hij wil dat zijn project een afhang wordt dan moet hij vooral in Nederland beginnen.
Al deze genoemde factoren zijn niet echt een probleem, daar gaat de auto prima mee om.
Wat is wel een probleem? Blokkade van het zicht door regen, sneeuw, mist en laaghangende zon.
Je vergeet de eeuwen durende wegopbrekingen en werkzaamheden, het bordenwoud en de gele strepen over witte.
Dat gezegd hebbende, als je het in Amsterdam weet te fixen met je zelfrijdende Tesla, dan lukt het overal.
BTW, de reden dat Nederland de partner is, is omdat wij de strengste regels hebben met betrekking tot toelating. Net als dat voorheen Engeland het land wat alles een kenteken gaf, als het maar wielen en een stuur had. Zo ook de snelste sofa ooit, gebouwd door Edd China (voorheen Wheeler Dealers).
Dit dus, als het in Nederland, bomvol regels, overbevolkt en krapte lukt, dan heb je eigenlijk een blauwdruk voor de rest van het continent.
Persoonlijk denk ik dat het een erg grote uitdaging gaat worden voor de fabrikant, dat automatisch rijden hier. Denk bijv. aan E-bikes die met 25+ een rotonde over rausen.
Waarom zouden we autonome auto’s niet ook op de busbaan laten? Ze zouden centraal prima aangestuurd kunnen worden zodat ze het OV niet in de weg zitten.
RDW verzorgt ook de typegoedkeuringen voor Tesla. Niets nieuws, helaas heeft het “ons” alleen niet de werkgelegenheid van hun fabriek opgeleverd en blijft het beperkt tot Tilburg.
Ik ben toch wel blij met die regelgeving. Want in de 4,5 jaar dat ik de Model 3 met FSD had werd het systeem alleen maar slechter (ook beperkter, maar dat was een andere ervaring). Regels zorgen er dan hopelijk voor dat er niet zomaar gewonden vallen. Hij is mijn inziens veel positiever over zijn FSD dan hij zou moeten zijn voor de Europese wegen. De Volvo die ik nu heb doet het rijden op de snelweg 3 keer zo goed en relaxed. FSD kan in theorie meer, maar ik vond de praktijk enorm tegenvallen en echt heel erg zonde van het geld
Succes hè, met al die fietsers (en fatbikes)!
Als je samenwerkt met iemand zo als Elon Musk heet dit door zijn politieke strekking niet samenwerking maar ‘collaboratie’
Voor het kabinet wat we nu hebben zitten valt dit gewoon onder samenwerking hoor….