Dat meldt de RDW. Volgens hen rijden er in Nederland veel meer tractoren en ander ‘getrokken materieel’ dan we altijd hebben gedacht.
We schreven er eerder al over, het kentekenbewijs voor tractoren en andere (landbouw) voertuigen. Dat moest je nog snel voor 1 januari van dit jaar aanvragen, anders ging het je geld kosten.
Nou, dat is massaal gedaan. Zelfs zo massaal, dat de RDW verrast is over het aantal aanvragen voor een kenteken. In totaal vroegen mensen bijna 750.000 kentekens aan voor hun tractoren en ander rijdend materieel. Dat waren er bijna 200.000 meer dan vooraf gedacht.
Vooral in december veel aanvragen
Mensen hebben ons vorige bericht betreffende dit onderwerp blijkbaar erg goed gelezen, want in december kwamen de meeste aanvragen binnen, 194.000 stuks. De helft van alle aanvragen kwamen in de laatste drie maanden van vorig jaar binnen bij de RDW.
En nu zijn jullie natuurlijk razend benieuwd naar de verdelingen in voertuigen. Dat dachten wij wel, vandaar dat we dat eens helemaal mooi voor jullie op een rijtje hebben gezet. Ga er maar eens lekker voor zitten.
De categorie trekkers (niet alleen tractoren dus, da’s wat anders) is in totaal uitgekomen op bijna 350.000 stuks, veel meer dan de verwachte 270.000 exemplaren. Van getrokken materieel werden er 150.000 verwacht, veel minder dan de uiteindelijk aangevraagde 275.000 registraties. De rijdende werktuigen zijn op 125.000 aanvragen uitgekomen, dicht bij de verwachte 130.000 stuks.
Heb jij nog geen kenteken aangevraagd?
Als jij nog geen kenteken hebt aangevraagd voor al je graafmachines, minishovels, heftrucks, zitmaaiers breder dan 130 cm, golfkarretjes met laadbak, rijdende winkelwagens, tractoren en wegtreintjes, geen man overboord. Dat kan nog steeds.
Alleen is dat helaas wel iets duurder geworden. Betaalde je er vorig jaar nog 18 euro voor, nu ben je 140 piek kwijt. En vervelender, je moet het voertuig laten keuren bij een van de keuringslocaties van de RDW. Dat kan je zomaar een halve dag kosten.
Besluit je om maar gewoon helemaal geen kenteken aan te vragen, dan kan dat erg veel geld kosten als je wordt betrapt. Voor het niet hebben van de kentekenPLAAT betaal je na 1 juli 140 euro boete, voor het ongeregistreerd rondrijden nog eens 380.
Daarom, doe het maar gewoon. Rijdt toch fijner op je tractor, niet?
moveyourmind zegt
Denk dat nu de trekkers een kenteken hebben de boeren binnen de kortste keren hulp krijgen bij het runnen van hun bedrijf.
En dan hoeven de boeren zelf alleen nog maar te maaien.
Want het schudden gaat vanzelf. Want ze kunnen het wel schudden…
Als ze van De Belastingdienst hulp krijgen bij het bijeenharken van weer een extra deel van de opbrengst van hun land.
Hoor je de boeren niet meer klagen, want ze wilden zelf heel graag balen.
Nou, balen zullen ze als ze straks ook wegenbelasting mogen gaan betalen.
kareljansen zegt
@moveyourmind: Het is uiteraard super logisch dat een trekker die de hele dag heen en weer rijdt met aanhangers vol zand geen wegenbelasting betaalt bedoel je?
piebepost zegt
Voor de bouwsector ook nog, niks met landbouw te maken.
cloverleaf zegt
@moveyourmind: boeren zijn een koning in het net doen alsof ze niks verdienen. Maar de boeren die ik ken hebben allemaal doekoe. En terecht ook! Ze werken ervoor
dutchneon zegt
Er zijn ook gewoon nog mensen die geen boer zijn maar wel machines hebben….
met twee kleine shovels een dumper en een mini traktor die bij elkaar op jaarbasis hooguit een halve kilometer op de weg zitten is dit best wel een kul regel hoor
406_v6 zegt
Die boete geldt alleen als je er de openbare weg mee opgaat. De gemiddelde heftruck zal nooit buiten het bedrijfsterrein komen om maar wat te noemen.
MrH zegt
@406_v6: vergis je niet dat zelfs een erf kan worden gezien als openbare weg.
sportevo zegt
Klopt, indien het terrein zonder tussenkomst van een portier of slagboom met toegangscontrole van een pas toegankelijk is, dan valt het onder openbare weg.
Ik ken zat bedrijventerreinen die op die manier toegankelijk zijn en waar ook heftrucks rijden (niet elke heftruck valt overigens onder de kentekenplicht) maar zal daar ook gehandhaafd gaan worden? Lijkt mij niet.
AudiRS zegt
@mrh: nee een erf is nooit openbare weg. Hoogstens “voor het openbaar verkeer toegankelijk”. Bij ontbreken van een hek b.v.
faalhaas zegt
Hop, wegenbelasting erop! Ca$$$hen!
thjvanvlerken zegt
De vraag is hoeveel voertuigen er uit het buitenland zijn gehaald om ze nog vlug op kenteken te krijgen in NL. Zijn stiekem heel wat mensen die dat nog even gedaan hebben.
mashell zegt
En zoals ze dat in Vlaanderen zeggen: en wat is daar het praktisch nut van?
kareljansen zegt
@mashell: Gewoon voor de heb!
sportabgasanlage zegt
Nederland heeft een kleine 100.000 boeren. Sommigen zullen wat meer trekkers, landbouwvoertuigen en getrokken materieel hebben dan anderen. Daarnaast vallen de bouwmachines en ander (zwaar) materieel gebruikt bij bijv. bouwbedrijven, aannemers en wegenbouw ook onder dit regime. Net als heftrucks e.d. die op de openbare weg komen.
Dus ik vind het aantal eigenlijk wel meevallen.
993carrera4s zegt
Vorig jaar nog snel een kentering aangevraagd voor een oldtimer. Niet te doen meer nu, dingen voldoen nergens aan qwa verlichting en zo.
grandmasterb zegt
Goede zaak, op plattelandswegen kom je vaak een tractor tegen die zowat de hele weg in beslag neemt. Bij een ongeluk daarmee wordt het wel moeilijk de tractor te identificeren als er geen kenteken op zit.
cthijs zegt
Heb een kenteken voor een landbouwkunde aangevraagd maar heb nu al verschillende verzekeringen gebeld maar niemand wil een landbouwvoertuig verzekeren en die het wel doen vragen bedragen die niet realistisch zijn .dus waarschijnlijk zit er niks anders op dan schorsen en een boete riskeren als hij ooit de weg opkomt.is theoretisch altijd nog goedkoper
moosepower zegt
Als ik kijk op detractorverzekering.nl lijkt dat wel mee te vallen.
cthijs zegt
Landbouwkunde moet dus voertuig zijn( achterlijke autocorrect)
MarcoM zegt
En zo is er weer een sloot met geld binnengeharkt waar we bijvoorbeeld een schilderij voor kunnen kopen.
aadzor zegt
Persoonlijk vind ik het een goede zaak. In het buitenland zie je het al langer.
Ik kom zelf uit de bollenstreek en er zijn daar in het verleden wel heel veel ongelukken geweest met 14-16 jarige kinderen die op een 25 ton combinatie rijden. Eigenlijk als ik terug denk te zot voor woorden.
Doet me altijd denken aan mijn opa die alle rijbewijzen had maar met een Peugeot 205 nog niet eens de bocht door kwam.
kobus1967 zegt
Tot 2025 hoeft er nog geen kentekenplaat op een tractor te zitten die niet harder dan 25Kmh gaat.
Tractoren die een zogenaamd pluktreintje vormen en niet harder gaan dan 6Kmh zijn helemaal vrijgesteld.
luchtgekoeld zegt
@kobus1967: juist, dat mistte ik in het verhaal👍