Op de dag dat we als mensheid op een komeet zijn geland, werd er in Krommenie eveneens een geschiedenis geschreven. Daar werd een stukje wegdek dat energie opwekt geopend.
Het wegdek als een groot zonnepaneel
Knappe koppen bij TNO werken sinds 2011 aan een wegdek dat stroom opwekt. Het heet SolaRoad en bestaat uit betonnen modules van 2,5 bij 3,5 meter, met daarop een geharde en lichtdoorlatende toplaag van ongeveer 1 centimeter dikte. Onder het glas liggen kristallijn silicium zonnecellen waardoor licht dat op het wegdek valt wordt opgevangen en omgezet in elektriciteit. Prik die vervolgens gebruikt kan worden voor wegverlichting en verkeersinstallaties.
Het proeftracé in in Krommenie is ongeveer 70 meter lang. Volgens berekeningen van TNO zou 1 m2 SolaRoad per jaar ongeveer 50 kWh opleveren. Een gemiddeld huishouden gebruikt ongeveer 3.500 kWh per jaar. Dat zou betekenen dat 70 m2 SolaRoad voldoende moet zijn om een gemiddeld huishouden te voorzien van stroom voor een jaar. In theorie, that is. Of het ook in de praktijk zo werkt moet nog blijken, maar daar krijgen we waarschijnlijk snel genoeg antwoord op nu de SolaRoad officieel is geopend. Minister Kamp (Economische Zaken) knipte het spreekwoordelijke lintje vandaag door en gaf als een ware Nostradamus meteen de oplossing voor het energievraagstuk omtrent mobiliteit: “Uiteindelijk zou een auto moeten kunnen rijden op elektriciteit die via het wegdek is opgewekt. Dat is de droom voor de verre toekomst”
SolaRoad is ontwikkeld door TNO, Provincie Noord-Holland, Ooms Civiel en Imtech Traffic&Infra, bijgestaan door een koffertje subsidie van het Rijk.
But wait, there’s more. Niet iedereen meent dat wegdekken met zonnecellen een logisch idee zijn. Zie onderstaande ingenieur, die meent dat SolaRoad-achtige wegen NOOIT rendabel kan worden en debunkt even het hele project. Bijgestaan door cijfers en een whiteboard, dus hij lijkt het te menen.
pudi zegt
Das handig hoor :)
Brutus zegt
Als fietspad kan dit nog wel handig zijn, mits ze niet langs bomen worden gelegd (wortels die het asfalt uit elkaar trekken), maar snelwegen beschadigen nog wel eens door hier en daar een ongeluk. Volgens mij is dit niet goedkoop om te repareren (lees: meer wegenbelasting (bijvoorbeeld) betalen)..
potver7 zegt
@Brutus: Het zit op behoorlijk dikke betonnen platen. De wortels van sommige boomsoorten zullen die wel omhoog krijgen, maar het is een stuk steviger dan asfalt.
Ik vraag me vooral af als een plaatselijk onbekende vrachtwagenchauffer er met zijn maximaal beladen truck overheen rijdt, liefst op ’t randje. Ook gehard glas heeft zo z’n grenzen…
Brutus zegt
@potver7: Ook een goed punt inderdaad.
bassx zegt
@potver7: we hebben speciale lampen in de bestrating om het pand te belichten. Het glas is wonderbaarlijk helemaal niet dik en een vrachtauto is er meerdere keren al over geweest. Dat glas houdt het wel
thomcarspotter zegt
Fiets er elke dag overheen :) hoewel het niet bepaald lekker fietst ofzo, heb ik vrij weinig te melden. Had dit niet al veel eerder verzonnen kunnen worden?
arii zegt
@thomcarspotter: ga je in de regen daar niet snel op je plaat?
thomcarspotter zegt
@arii: jup, vandaag al bijna uitgegleden. echt bizar glad spul!
arii zegt
@thomcarspotter: lekker dan, je zal er maar met je gloednieuwe brommer met 60 overheen rijden
thomcarspotter zegt
@arii: jup.. rechtdoor is nog te doen maar als je bijvoorbeeld iemand in wilt halen moet je goed je best doen om overeind te blijven..
toyotafortuner zegt
@thomcarspotter: Had ik ook wel gedacht dat dat niet lekker fietst. Ziet er alles behalve comfortabel uit
moveyourmind zegt
Slimme vinding….. Alleen een beetje jammer dat de meeste wegen overvol zijn, en die zonnepanelen niet zoveel licht zullen vangen als we er met zijn allen in de file bovenop staan.
Het lijkt me efficiënter en goedkoper om zonnepanelen op daken van gebouwen te subsidiëren.
enrique zegt
@moveyourmind: Dat valt wel mee hoor, in de spits zijn de meeste wegen inderdaad overvol maar een groot gedeelte van de dag zijn ook veel snelwegen (relatief) leeg en kan het wel werken.
moveyourmind zegt
@enrique: maar je blijft met het nadeel zitten dat het een gevoelig systeem is. Denk aan vorstschade, zwaar vrachtverkeer of zoals @brutus al noemde schade door boomwortels. Op daken hebben zonnepanelen nauwelijks te lijden.
stamp zegt
@moveyourmind: Ik vraag mij vooral af hoe het systeem omgaat met de pieken en dalen die ontstaan in de productie als er een fietser overheen fietst ( want dat doen ze, die fietsers ).. Daar krijgt de omvormer wel stress van. Waarschijnlijk geen grote string, maar per paneel en micro omvormer.
Ach.. kansloos.. subsidiepot leeg geslurpt, en per tegel waarschijnlijk méér kosten gemaakt dan een compleet, traditioneel 3500kWp daksysteem op bijvoorbeeld het lokale gemeentehuis.
moveyourmind zegt
@stamp: Natuurlijk veel duurder dan traditionele zonnepanelen op daken. Bovendien lijkt het me dat je zonnepanelen ook zo kan produceren dat ze tegelijk de rol van traditionele dakbedekking overnemen. Tenminste op hellende daken. Daarmee bespaar je weer grondstoffen en energie bij productie van het daksysteem. Maar dat zal wel weer te simpel gedacht zijn.
stamp zegt
@moveyourmind: Nee hoor. Niets te simpel. Traditionele pannendaken worden goed en goedkoop voorzien van opbouw zonnepanelen. Zoals bij 95% van de panelen die jij dagelijks ziet..
Maar als je wilt ‘integreren’, dan zijn die onderliggende dakpannen helemaal niet nodig. Gewoon ‘glad’ hellend dag, met daarop de panelen. De onderliggende kunststof laag wordt dan wel als waterdichte laag gebruikt. De panelen liggen dan niet meer ‘op’ het dak, maar liggen geintegreerd in het dak. Zo’n nieuw, geintegreerd dak is zelfs goedkoper dan een traditioneel pannendak.
( omdat zonnepanelen aan elkaar -waterdicht- leggen wel kan, maar niet praktisch is mocht er één kapot gaan, moet t halve dak los ).
DDX zegt
Fiets idd niet erg prettig, vooral niet de uitsteeksel die je links op foto ziet.
Ook goed voorbeeld door aan verkeerde kant van weg te fietsen zo op die foto.
moveyourmind zegt
@DDX: Inderdaad, er zou maar een wielrenner met hoge snelheid zo’n fiets inhalen, daar moet je toch niet aan denken wat voor gevolgen dat heeft…
Zit je drie weken zonder fiets omdat de onderdelen speciaal besteld moeten worden omdat de fietsenmaker op de hoek ze niet op het schap heeft liggen. Voordat de discussie losbarst, voor die wielrenner is het ook wel sneu natuurlijk.
thomcarspotter zegt
@DDX: die uitsteeksels hebben ze sinds vandaag gefixt.
Hupke zegt
Het is een ongelofelijk dom idee.
De mensen hierachter zijn ofwel kwaadaardige subsidietrekkers ofwel kwaadaardige oplichters.
g40freak zegt
Wachten tot de eerste neukfout met een hamer gaat proberen door de bovenste laag heen te slaan.
En om eerlijk te zijn: wat is nou het voordeel van deze constructie t.o.v. zonnecellen op daken??
potver7 zegt
@g40freak: Je kunt het één doen en het ander niet laten, natuurlijk. Nergens staat dat dit in de plaats van zonnecellen op daken is bedoeld.
g40freak zegt
@potver7: nergens zeg ik ook dat het een vervanging is??
markietwo zegt
Dit filmpje zag ik maanden terug al. Vele malen verder dan deze tegels.
http://youtu.be/qlTA3rnpgzU
gregorius zegt
@markietwo: Dus de TNO is een stukje minder ver dan die dat schattige treehugging koppeltje met hun solar freaking roadways?
mashell zegt
Het lijkt in eerste instantie weggegooid geld maar een foto van Henk Kamp met een kromme knie in Krommenie is natuurlijk onbetaalbaar!
e39540itouring zegt
Het zullen vast geen gladde glasplaten zijn ivm grip enzo, dus het rendement zal laag zijn(diffuus licht) en door de platte ligging is het rendement nog veel lager… Kansloos als je het mij vraagt.
thomcarspotter zegt
@e39540itouring: die dingen zijn echt spekglad hoor, vandaag al bijna uitgegleden..
trustmeiamanengineer zegt
Mooi stukje Hollandse techniek weer. Toch lijkt me het verstandig om bijvoorbeeld eerst alle geschikte daken in Nederland vol te leggen, voordat we de wegen gaan gebruiken.
Die ‘ingenieur’ lijkt me een Australiër, niet het meest vooruitstrevende volk ter wereld, dus ik ga zijn 30 minuten gezwets niet aanhoren.
trustmeiamanengineer zegt
@trustmeiamanengineer: Shit, filmpje toch maar even gekeken en hij zegt eigenlijk hetzelfde als ik, zonnepaneel op het dak is goedkoper en efficiënter.
timberleek zegt
@trustmeiamanengineer:
Die vent van EEVBlog is wel prima. Heb wel vaker dingen van hem gekeken (zit zelf ook in de elektrotechniek.
De grote issue die ik met dit soort projecten zie is dat men ontzettend moeilijk doet voor een suboptimale oplossing. We hebben bergen daken waar grote hoeveelheiden panelen simpel en relatief goedkoop op gemonteerd kunnen worden. Nu hebben we relatief dure constructies die waarschijnlijk nog wel eens stuk zal gaan, bij regen glad is voor fietsers en door het vuil dat zich vaak op de weg bevind waarschijnlijk ook niet optimaal zal opleveren.
Nu is het enkel een fancy verhaaltje voor de media.
Dan kun je zeggen dat alle beetjes helpen, maar als ze dezelfde panelen gewoon op een dak hadden gelegd had het veel efficienter geweest, goedkoper geweest, robuuster geweest en beter voor de verkeersveiligheid (met name uitglijdende fietsers). Dus zo lang de daken niet vol liggen is het een drogreden
kobus1967 zegt
Kamp rijd op een Stromer st2, dit is een 45kmh speed pedelec met een 500Watt motor en een 850kw accu. Ook op afstand uit te schakelen en te localiseren via een app op je gsm.
Goed alternatief voor de forens die de file en bijtelling zat is.
Hij kost 5850 euro!!
potver7 zegt
@kobus1967: Lachen… dat is dus een fiets waar je formeel niet op mag fietsen omdat die boven 25 km/u ook trapondersteuning biedt.
gerald zegt
@potver7: Vanaf 2017 vallen ze onder de wet voor bromfietsen en wordt een kenteken, rijbewijs en helm verplicht, kun je net zo goed een scooter kopen voor het geld, of gewoon zelf hard trappen;)
potver7 zegt
@gerald: Ja dat weet ik, maar het punt is dat Onze Minister (je weet wel, zo’n figuur die het goede voorbeeld hoort te geven) vandaag een officiële handeling verricht op de openbare weg met een fiets waarmee je vandaag helemaal niet op de openbare weg mag rijden.
jonathan_vandenbroeke zegt
Geweldige fiets die Stromer st2, ik heb hem mogen proberen. Je moet aardig trappen om zo snel op te trekken als met deze fiets. Maar dat kenteken achterop is echt geen gezicht.
cvierc zegt
De enige reden dat dit soort dingen doorgang vinden is omdat zonnepanelen op het dak de burger direct voordeel opleveren en dat is nou niet de bedoeling en wordt niet echt gestimuleerd. Er worden liever miljarden in windmolens en zonnepanelen op plekken gestopt waar wij niet direct voordeel bij hebben. Betalen zul je. Ieder huis had allang zonnepanelen kunnen hebben en daarmee de duurzaamheidsdoelstelling kunnen behalen maar dan zou de overheid inkomsten ‘missen’ en dat is niet de bedoeling. Afhankelijk blijven is de sleutel.