Een Europees onderzoek wijst uit dat de uitstoot van onze nieuw geregistreerde auto’s in 2013 gemiddeld 8% lager is dan in 2012, daarmee zijn we koploper.
Nederland telde vorig jaar 416.000 nieuw geregistreerde auto’s. Samen stoten ze gemiddeld 109 gram CO2 per km uit, dat is 20 gram minder dan het Europees gemiddelde!
Uit het onderzoek van het Europees Milieuagentschap (EEA) blijkt echter wel dat elk Europees land een stukje schoner is geworden. De uitstoot van nieuw geregistreerde auto’s lag namelijk in 2013 in elk land lager dan in 2012. Nederland scoort met 8% dus het hoogst. Het aantal geregistreerde auto’s in Nederland daalde overigens ook; zoals we weten met 17%.
De oorzaak van de lagere uitstoot ligt volgens het EEA bij de economische crisis. De populariteit van kleine, zuinige auto’s zou het verschil maken (met een gemiddeld gewicht van onder de 1300 kg). Dus het zijn niet zozeer de fiscale voordelen van de bijtellers. In Europa is de motorinhoud in cm3 van nieuw verkochte auto’s vanaf 2007 afgenomen met 6,7%.
basta99 zegt
Ha! Daar ben ik nou eens blij mee!
Goe bezig Nederland!
basta99 zegt
@basta99: *goed
DennisS65B40 zegt
Perfect dat we 500 miljoen euro gemeenschapsgeld hebben verkwist voor deze druppel op de gloeiende wereldplaat.. Ondertussen is het kommer en kwel in de zorg, onderwijs en werkeloosheid maar blij te zien dat het een verwaarloosbaar effect heeft. Dacht namelijk dat er helemaal geen effect zou zijn.
super zegt
@audir8v10:
je haalt wel lekker veel dingen door elkaar…
norge zegt
Nou gefeliciteerd dan maar?
TimoBac zegt
Goed nieuws natuurlijk. Alleen jammer dat de markt door het huidige auto-klimaat in Nederland compleet non-sustainable is geworden, en dat was toch juist het idee? Importeren van auto’s zal alleen maar toenemen in de toekomst omdat particulieren niet in een 14%-spaar diesel willen rijden, die wel het overgrote deel van de markt uitmaken over een zeer korte tijd. Dit is maar èèn van de vele voorbeelden die ons huidige auto-klimaat voorbrengt.
Het is tijd om de markt weer de markt te maken zonder interventie van de overheid. Is het niet een basis principe in onze grondwet dat de overheid geen wetten mag implementeren die ‘beslissingen van burgers zwaar beïnvloeden’?
Amen.
super zegt
@TimoBac:
“s het niet een basis principe in onze grondwet dat de overheid geen wetten mag implementeren die ‘beslissingen van burgers zwaar beïnvloeden’? ”
Nee, dat is dus niet zo.
Als nederland een auto industrie van betekenis had gehad waren de regels overigens wel anders geweest.
m550d zegt
@TimoBac: en het overschot aan bijtellingsvriendelijke auto’s, wat gebeurt daar mee? Die gaan hoogstwaarschijnlijk op export naar landen waar het gemiddeld inkomen lager ligt. Die tokkelen in economisch minder ontwikkelde landen voort, ten koste van de grootverbruikers die ze daar op dit moment rijden.
Al met al denk ik dat het een goede ontwikkeling heeft op de wereldwijde CO2-verlaging. Het is jammer dat, zoals je al zei, de Nederlandse consument gebruikt/misbruikt wordt om in dat proces het voortouw te nemen.
Of mis ik iets? :)
desjonnies zegt
@m550d:
Ja.
Het meest belangrijke
Minder kinderen maken is het belangrijkste wapen tegen welke vorm van milieuvervuiling dan ook.
In 1842 waren er 1 miljard mensen
Nu gaan we naar de 7 miljard toe.
Die allemaal eten drinken en poepen
Die allemaal een auto willen.
En allemaal electriciteit willen hebben
Zo simpel is het.
m550d zegt
@desjonnies: “het overschot aan bijtellingsvriendelijke auto’s”. Waar heb ik het in die zin, in godsnaam, over de toenemende wereldbevolking?
bmwpowerm5 zegt
hippies
henkspank zegt
en hoe zit dat met fijnstof? veel gevaarlijker toch met al die musli auto’s
robert110 zegt
@henkspank: Fijnstof is fijn hoor.
caterpie zegt
Nou, 219 gram kan er dus nog wel bij hehe
gash zegt
Deze titel moet natuurlijk zijn: ‘Nederland heeft het meest lullige, saaie wagenpark van Europa’
FelixF zegt
In theorie is het natuurlijk goed, het probleem is alleen dat iedereen hier die goedkope musliwagentjes koopt omdat ze geilen op de bijtelling, maar vervolgens gebruiken ze die zuinige auto’s compleet inefficient: http://green.autoblog.com/2012/11/09/dutch-fleet-owners-buying-phevs-for-rebates-then-using-only-gas/
FelixF zegt
@FelixF: Of direct van ab.nl: http://www.groen7.nl/plug-in-hybride-autos-zijn-80-minder-zuinig/
phevtreb zegt
@FelixF:
Ik geloof daar werkelijk niets van, ik ken veel mensen in mijn omgeving met een plug in hybride (waaronder ik zelf) en iedereen is bezig zoveel mogelijk elektrisch te rijden.
Vergeet niet dat de meeste van deze auto’s gereden worden door ondernemers, deze moeten zelf de brandstof betalen, dat alleen is al een goede stimulans!
jlm83 zegt
@phevtreb: Leuk dat u daar aan mee doet, maar hoe ligt de verhouding? Natuurlijk zullen er ondernemers zijn die goed hybride/ elektrisch rijden, maar het merendeel is toch een lease bak?Die mensen kan het niets schelen. Staat de subsidie in verhouding tot het resultaat in het algemeen?
phevtreb zegt
@jlm83:
Bijna alles plug in’s worden gekocht en niet geleast, dit omdat de fiscale voordelen alleen gelden bij koop.
jlm83 zegt
@phevtreb: ja maar de CO2 slaat ook op de downsize trend toch, ik bekeek het iig niet alleen vanuit de hybride techniek.
carsper zegt
Ik vind het nog steeds niet kloppen dat Europeanen in die koekblikken gaan rijden om aan het milieu te denken, terwijl Amerikanen in SUV’s en andere meer vervuilende bakken rijden.
jlm83 zegt
CO2 flauwekul. Alleen kijken naar uitstoot uit de uitlaat, maar dan wel alleen auto,s. De brommers en motorfietsen blijven even buiten schot. (OT hoe kan het dat een motorfiets niet eens een APK heeft, maar dat ter zijde)
Daarnaaast hoe zit het met de langere termijn? Die wegwerp blikjes waar nu subsidie op wordt gegeven hoe lang gaat dat mee? Productie en verschrootten levert natuurlijk geen CO2 op….
phevtreb zegt
@jlm83:
Het meerendeel van de plug ins zijn gekocht, omdat de fiscale voordelen bij lease veel minder zijn dan bij koop.
Subsidie is niet van toepassing, je krijgt enkele voordelen van de fiscus zodat je (als je geluk hebt en genoeg winst maakt met je onderneming) minder belasting hoeft te betalen. Of dat in verhouding is tot de
phevtreb zegt
@phevtreb:
Bovenstaande is verkeer geplaatst. Mijn excuses..
jlm83 zegt
@phevtreb: ja excuus het woord subsidie is verkeerd gekozen, ik had moeten aangeven staatssteun. Maar wat ik bedoel is wel duidelijk denk ik. Ik ben zelf ook ondernemer en heb nog gedacht aan de bekende volvo d6. Financieel heel aantrekkelijk maar het klopt in mijn beleving niet dat je een stationcar met 280 pk uitrust en dan roept CO2 zuinig. Dat slaat eigenlijk nergens op en heeft puur te maken met rare regelgeving.
reistje zegt
Ja dit is natuurlijk vrijwillig doordat de Nederlanders graag aan het milieu denken!
zesinlijn zegt
Jammer (voor de boomknuffelaars) dat het gros van deze auto’s zakelijk zijn aangeschaft. Het particuliere wagenpark daarentegen wordt alleen maar ouder. En vuiler. Zie volgend artikel uit de Bovagkrant: http://bovagkrant.nl/nieuws/item/30703-ing-particulier-koopt-nog-even-geen-nieuwe-auto
Zij schreven overigens 19 maart al dat Nederland koploper is, dus waar Autoblog nu ineens de inspiratie vandaan haalt is me een compleet raadsel…
hammerman zegt
Tot 2013 was Nederland het braafste jongetje van de klas door de fiscale stimuleringsregelingen. Vanaf 2014 wordt het allemaal een stuk minder en lopen we weer in de pas met de rest van Europa…
willemseles zegt
– edit, inmiddels gefixt! –
spykerboy zegt
joepie, wat een leuk bericht is dit zeg (niet dus) had liever gelezen dat we het meest vervuilende wagenpark zouden hebben. Dat zou inhouden dat we binnen de EU de leukste autos hebben rijden…..
p924 zegt
‘Nederland heeft het schoonste wagenpark van Europa’
Mooi, krijgen we dan nu als beloning ons ‘kwartje van Kok’ terug?
aggy32 zegt
Met zulke hoge belastingen op grote auto’s is dat ook best logisch. Als de belastingen niet zo hoog waren dan ga ik er niet vanuit dat dit nog steeds zou kloppen.
:’)
VeniVidiVici zegt
Huh, hoe kan dat nou? Er rijden nog wel zoveel dure mooie snelle wagens rond in NL…. toch?
Homer55 zegt
Nou, dan mogen ze het voorlopig wat rustiger aandoen met de meusli’s.
PolarWolf zegt
Ah, ja, op papier zijn we vreselijk schoon bezig.
Praktisch gezien denk ik dat we effectief gezien op 0% blijven hangen. Volgend jaar worden de “verrassende” metingen gepubliceerd dat de hoeveelheid fijnstof en uitstoot is blijven hangen op hetzelfde niveau of zelfs gestegen. Dan is iedereen dit berichtje alweer vergeten en staat politiek nederland weer vooraan om weer meer dwingende maatregelen af te kondigen.
Fsck it, ik knor lekker door met m’n 4.7L V8 en 4.2L I6 totdat de aardolie tot de laatste druppel op is. Dat moet en gaat toch gebeuren, dan kan ik net zo goed m’n steentje bijdragen. Geld op? Ach, leen ik wat bij en betaal niks terug, net als iedereen.