Nederland gaat de snor- en bromfiets met plofmotor keihard verbieden. Als het aan de staatssecretaris ligt. De RAI is het daar niet mee eens.
De gehele transitie naar elektrische mobiliteit (man wat klinkt dat interessant zeg) heeft ook een hoop voordelen. Ja, het is jammer dat de atmosferische V12 niet zal terugkeren en dat we sommige unieke geluiden nooit meer zullen horen op het asfalt, maar het heeft ook voordelen.
Want zeg nu zelf, een 1.0 driecilinder turbo met 100 pk rijdt niet zo fijn als een elektromotor met 100 pk. En het geluid dat zo’n drieiclinder bromtol maakt, stemt ook niet echt gelukkig. Maar er zijn meer voordelen. Want niet alleen auto’s gaan over op elektrische aandrijving, bromfietsen ook.
Teruggefloten door EU
En dat zou nog weleens heel erg snel kunnen gaan gebeuren. Het gaat in dit geval specifiek om de snor- en bromfietsen met verbrandingsmotor. Die wil de staatssecretaris van Verkeer en Infrastructuur zo snel mogelijk verbieden.
Die plannen waren er al eens eerder. Toen werd de Tweede Kamer teruggefloten door de EU.
Er komt namelijk al een verbod aan voor de verbrandingsmotor voor auto’s per 2035. En ondanks dat we wel extra BPM mogen betalen op auto’s (officieel ook in strijd met de EU-regeltjes), mag de staat dus niet een verkoopverbod zo maar invoeren. Een niet gekozen orgaan (EU) bepaalt dus wat er gebeurt, ondanks dat een wel gekozen orgaan (onze Tweede Kamer) anders wil. De wereld op zijn kop, natuurlijk.
Nederland gaat bromfiets verbieden, opnieuw
In een brief aan de kamer heeft Vivianne Heijnen (de staatssecretaris van Verkeer en Infrastructuur) het een en ander toegelicht. Er zijn ‘nieuwe inzichten’ waardoor het nu ineens toch mogelijk is. In eerste instantie kijkt ze naar een optie om het gehele verbod Europees te regelen. De kans is aannemelijk dat dat plan niet gaat lukken. No shit sherlock, ergens in een klein dorpje in Italië staat namelijk een scooterfabriek die daar voor zal gaan liggen.
De staatsecretaris is op dit moment de mogelijkheden aan het verkennen om het alsnog zelf maar landelijk vervroegd in te voeren.
De verwachting is dat er aan het einde van dit jaar meer over bekend is. Dan kan men er uitsluitsel over geven. We zijn benieuwd wie dan de Gilera Runner met Polini-uitlaat van de buurjongen gaat confisqueren, want wat een klerekabaal maakt dat ding, zeg. Dat is overigens ijdele hoop, want het gaat om de verkoop van NIEUWE snor- en bromfietsen die aan banden wordt gelegd.
Enfin, de brief aan de kamer van Staatsecreatris Heijnen kun je hier lezen.
Update 27-1: Rai woordvoerder Martijn Eikenhorst liet tegenover Scooterxpress weten dat de soep niet zo heet gegeten wordt. “De politiek spreekt over een verbod van de verbrandingsmotor en daar wordt eigenlijk het volledig overgaan naar zero emissie van de nieuwe voertuigen mee bedoeld en dan niet op het bestaande park. Oftewel: geen verbod!“.
De benzinescooter verdwijnt dus niet van straat, we spreken ten eerste alleen over nieuwverkopen. Maar volgens Eikenhorst is sowieso al 1 op de 2 verkochte nieuwe scooters een elektrische. We zijn ook in deze als Nederland al het braafste jongetje van de klas in Europa. Dus waarom die ontwikkeling niet gewoon zijn werk laten doen?
De Rai woordvoerder geeft ook aan dat het vooral vreemd is dat er gesproken wordt over vervuilende scooters, maar dat de wereld wel veranderd is sinds het laatste onderzoek uit 2017. Toen reden er alleen maar Euro 1,2,3 scooters rond en inmiddels hebben we Euro4 en Euro5 motoren die de winkel uit rollen. Eerst tijd dus voor nieuw onderzoek over vervuiling.
Hoe vuil zijn die nieuwe scooters dus nog en als iedereen toch al richting elektrisch gaat, waar maakt de staatsecretaris zich nog druk over?
Via: BNR / Scooterxpress
barchettadriver zegt
Eindelijk, weg met die stinkende graftakkeherrie dingen. Frisse lucht is een recht van iedereen.
hondafiel zegt
Je hebt je Barchetta ook permanent geparkeerd?
Flutterbear zegt
Schaal.. je ziet bijna nergens regelmatig oldtimers. Toen dat wel een probleem werd de regeling voor MRB vrijstelling voor oldtimers ook opgerekt.
barchettadriver zegt
De komende paar maanden iig wel, maar tweetakt is gewoon ruk.
Het vervuilt als een idioot, maakt doorgaans een vreselijk snerpende takkeherrie die je 2 km verderop nog hoort en het is gewoon niet nodig. Een elektrische fiets is net zo snel en vervuilt niks.
lekkerlinksrijden zegt
Alle motorfietsen bedoeld u?
petroldrinker zegt
Ik weet nie hoor, maar ik vind die 3 pitters prima klinken, beter dan menig 4cilinder van tegenwoordig, overigens liever nog een twinair dan een ev met gelijk vermogen
Computer Freak zegt
Vreemd om de elektrische snorfiets voor de minima te willen subsidiëren. Neem dan een e-Bike. Als je een brandstof snorfiets kunt veroorloven dan kun je ook een e-Bike veroorloven.
Voor iemand met een handicap kan ik de subsidie begrijpen.
bierbuik zegt
Mijn brandstof snorfiets kostte me €300, daar ga je geen fatsoenlijke elektrische fiets van kopen..
Als je het over nieuw kopen hebt dan is het uiteraard een ander verhaal.
Flutterbear zegt
Het verbod gaat over nieuwe bromfietsen..
wimof zegt
Nieuwe bromfietsen worden (ook) oud en die kan je dan voor 300€ kopen en daar koop je geen elektrische van.
We gaan er van uit dat de batterij van een elektrische brommer langer dan 7 jaar zal meegaan en vervangen kan worden (wat met elektrische fietsen verre van het geval is)
Dutchdriftking zegt
Gekke vraag, wat als je scooters niet mag verbieden, maar er wel een APK plicht, en extreme uitstooteisen aan mag hangen? Ook een oplossing toch?
hondafiel zegt
Zal de cilinderinhoud daarvoor niet te klein zijn? 4 cilinder 600cc zie ik in Europa ook niet meer geleverd worden omdat er zover ik weet niet aan “onze” normen kan worden voldaan. In andere (grote) landen doen ze minder moeilijk. Daar worden deze motoren nog geleverd.
Dutchdriftking zegt
@hondafiel: Precies, dus moeten ze wel elektrisch ;)
viezefreddyw zegt
De Yamaha Aerox. Toffe scooter vond ik dat, dus toen ik 16 werd wilde ik ook zo’n ding. Uiteindelijk bleek dat de meesten op een Aerox reden, en om me toch enigszins een beetje te kunnen onderscheiden kocht ik een Aprilia SR. Man, mooie tijden waren dat. Na een tijdje toch maar opvoeren wat eerst begon met een terugloopuitlaatje, een Giannelli. Liep het ding toch mooi 75 ofzo. Uiteindelijk wilde je toch harder gaan dus een 70CC eronder, groter carburateurtje, Yasuni uitlaat etc. Allemaal MHR Team ofzo spul eronder. Het kreng liep echt belachelijk hard na verloop van tijd. Automatisch wheelies bij volgas en dat soort gekkigheden. Elkaar waarschuwen voor rollerbanken. Achteraf was het allemaal levensgevaarlijk, maar wat vond ik het mooi. Beetje off-topic…
dree16v zegt
Haha herkenbaar ik had 10 jaar geleden een Aerox. Bij mij in het dorp was het precies andersom, de meesten reden een Aprilia SR of Peugeot Speedfiets uhh fight. Ik had een Laser X pro terugloopuitlaatje, mhr (Malossi Hyper Racing) koppelingen, luchtfilterbegrenzing eruit. Liep toch mooi 90km/h met 50cc :-) Zat wel op randje met rollenbank controles. En oja ik had gewoon een lexus-look achterlicht. Was een leuke tijd en alweer ruim 20 jr geleden (schrik) Beetje off topic inderdaad maar dank voor het ophalen van de herinneringen. Man wat was ik het mannetje.
On topic: Elektrisch voldoet prima voor een scooter. Snel en zuinig en zonder uitstoot. Sleutelen is wel een stuk minder leuk en je kleren ruiken niet zo lekker meer naar die 2 takt lucht :-)
gregorius zegt
Mooi. Ik had een Aprilla Sonic; een hobby product van de mechanic van de lokale scooter dealer. Pollini-for-race terugloop; een electrische starter die niet sterk genoeg was, etc etc.
Allemaal stukken goedkoper dan een nieuwe of 2e hands SR.
Vroeger waren er van die groep-sms via internet. mtnsms wereldwijd etc. Werkte als een tierelier met rollenbanken enzo.
En nu, jaren later weet ik nog steeds niet of het nou zin had.
Ja, natuurlijk is 70 of 80 tegen een boom gevaarlijker dan met 45 tegen een boom.
Echter waren er duidelijk sommige tieners tussen die met alles meer dan 30 al een gevaar waren; een groter gevaar dan een paar tieners die in 10-15 seconden op de 70-80 zitten.
fanboy zegt
@dree16v: je kunt wel sleutelen aan elektrische scooters. Je kunt er een dikkere accu inzetten, je kan de omvormer veranderen zodat hij wat meer vermogen er doorheen gooit.
Er zijn elektrische Vespa-achtige scooters die 150km/u lopen. Ik zou dat zelf nooit doen vanwege de veiligheid.
por100 zegt
Helemaal niet off-topic. Hier een vergelijkbaar verhaal dat ik iets anders wilde dan de meeste (in mijn tijd waren de Gilera DNA en Derby Senda SM heel populair): het werd bij mij een Aprilia RS50 (schakelbrommer verwant aan RS250) en wat was ik er blij mee. Uiteraard ook een Malossi MHR met 28mm dellorto carburateur en juist een standaard uitlaat zodat de popo’s mij niet zo snel verdenkten. Even een versnellinkje hoger en het toerental was weer beschaafd.
En inderdaad ook zoveel domme dingen gedaan zoals met je fiets bij een scooter aanhangen. Haalden rustig 50-60km/u en natuurlijk zonder helm. De grap is dat je wist dat als je viel, je dood kan zijn, maar je voelde er gewoon veel minder angst bij.
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: Haha, mooie tijden! Een Neos voor de dames en een Aerox voor de jongetjes. Met een zwarte panty over de koplamp!
christian85 zegt
En blauwe lampjes in de twee uitsparingen naast de voorlamp met een schakelaartje in de uitsparing van de vloeistof indicator. Mooie, achteraf gezien gevaarlijke tijden met 110 km/h over het fietspad.
ricksmits zegt
haha ik had een neos. geld was er thuis niet en ik was net leerlijk spuiter. mn pa had een neos voor ww verkeer tot hij er vanaf gekegeld werd door een afslaande auto. het wrak lag in de schuur en mn pa zei; jonge, hier heb jij je eerste brommer. weken samen met mn pa in de schuur doorgebracht om dat ding in orde te maken en stiekem, want mocht t niet tegen mn ma zeggen, de brommer een beetje op te voeren. beste herrineringen die ik met m heb. Uiteindelijk met de brommers in de racerij beland en na het behalen van het A rijbewijs deze hobby doorgezet op de grote banen met de motoren. ik ben erg blij dat ik deze tijd heb mogen meemaken. ik ben pas 31 en misschien zeggen de nieuwe jeugdigen wel hetzelfde over hen 4 takt vespa’s en I pads.. maar manman wat hebben we gelachen
berlinetta zegt
Ik had vroeger een Aprilia SR Ditech. Varioring eruit en dat ding liep meteen 90. Kun je nog verder opvoeren door hem aan een gameboy te koppelen. Mooi spul. Zuinig ook. 1 op 35 haalde ik ermee. Toen rekende je je tankbeurtje nog lachend af.
mustang750supersnake zegt
ik lachtte iedereen vroeger uit…..had n peugot vivacity….en werd echt nóóit aangehouden want superoma model……wat de blauwe brigade niet wist… 80cc , race-vertanding , 21er carburateur , 95/100er sproeier , teruglooppijp (wel met soort van originele grote demper voor niet zo’n pokkelawaai,heeft geholpen😁) en natuurlijk loeizware rollen….😁😁😁😁…lachuh……
totdat ik met 80 op een afslaande auto klapte…..jarenlang niet meer gereden daarna…..
p993 zegt
Toen kreeg je een vermoeden waarom max snelh voor brommers op 40 was gesteld? 😀
viezefreddyw zegt
Oh ja er was ook nog een Ditech. Was dat niet zo eentje zonder een kickstarter? Dat je maar moest hopen dat de elektrische starter het deed, anders had je pech. Ik meende ook dat die dingen minder makkelijk op te voeren waren op de varioring eruit halen na.
berlinetta zegt
Klopt, een Ditect had inderdaad geen kickstarter. Ik heb echter nooit problemen gehad met de elektrische start gelukkig.
En opvoeren was wel een dingetje ja. De varioring eruit (of eigenlijk moet ik zeggen: varioplaat) en hij liep meteen 90. Met de gameboy kon je dat nog wat verder tweaken, maar bijv. een andere uitlaat erop werkte niet zo goed. Een vriend van me had toen ook een Ditect met een Laser-uitlaat. De topsnelheid ging flink omhoog, maar hij trok wel langzamer op dan mijn standaard Ditech.
por100 zegt
Als je in landelijk gebied woont is zo’n ditech nog steeds een retegoed vervoersmiddel!
Beenkleed en goede ski-jas en je kan het hele jaar goedkoop en vlot naar je werk/studie.
p993 zegt
Ik koppelde de mijne destijds aan mn Snes en haalde bijna 100!
awesome zegt
Zelf nog de Peugeot Rapido en een Citta Gilera gehad. De Rapido had een ingebouwde autoradio, met dikke speakers.
Rustig over de drempels anders sloeg je CD ( voor de jongeren: dat was een zilverkleurig schijfje waar muziek op stond) over.
Dat van die rollerbanken herken ik zeker wel! Daar was overigens ook iedereen te vinden. Brommers wel thuis gelaten uiteraard!
Tonnie zegt
Machtig dat iedereen ongeveer dezelfde herinneringen aan die periode overhoudt. Zelf o.a. een peugeot speedfight en jetforce gehad. Die laatste had een varioplaat ipv varioring zoals de meesten hadden vgm. Ik weet niet of dat het was, maar zonder dat ding en met standaard uitlaat trok die als een malle en liep zo’n 105 op de gps. Machtig mooi. Op teenslippers in je zwembroek, maar wel altijd een helm op. Nu zou ik het nooit meer durven en achteraf blij dat mij nooit iets is overkomen…
Groninger zegt
+1
1000bochten zegt
@Willeme: Gelukkig, het verhaal ligt weer wat genuanceerder. Het gaat dus om een verbod op nieuwverkopen van snor- en bromfietsen met verbrandingsmotor. Voor snorfietsen willen ze dit invoeren per 2025 en voor bromfietsen per 2030. Dus voor die laatste categorie min of meer hetzelfde als voor auto’s. Dus mijn Vespa LX50 kan ik gewoon fijn blijven rijden op een zomerse dag, maar als ik na 2030 een nieuwe wil kopen is die emissieloos. Prima. Daar kan ik wel mee leven. Artikel lijkt net of ik binnenkort niet meer de weg op mag met m’n Vespa’tje.
kniesoor zegt
Denk, dat ik maar eens oude brommer-frames ga hoarden. Die kunnen dan ná 2030 voorzien van een nieuw ICE blok weer de weg op.
Flutterbear zegt
Succes daarmee. Niemand wil die troep na 2030. Elektrisch is zoveel sneller en soepeler. Je kan als idioot rijden zonder de aandacht te trekken.
kniesoor zegt
Dank.
O plaat zegt
Zeiden ze ook over vinyl platen. De eigenaar van de grootste/duurste auto collectie van Europa begon in de 50s-60s auto’s van voor WO2 te verzamelenvoor de prijs van oud ijzer, omdat hij het zielig vond om ze naar de crusher te brengen. Raad eens voor hoeveel één Delahaye by Vanden Plas gaat… De nakomelingen van die verzamelaar hebben ELK model van Rolls-Royce en Delahaye door Vanden Plas tussen hun andere miljoenen bakken staan.
fanboy zegt
@Shiva: maar dit gaat om scooters.. alsof iemand ooit grof geld gaat betalen voor een Aerox of Neos of wat dan ook.
Flutterbear zegt
Misschien dat Vespa’s nog de moeite waard is maar echte klassiekers worden niet meer gemaakt. Dat geld ook voor auto’s trouwens.
Vanden Plas had beter Bitcoin kunnen kopen.
Groninger zegt
Maar geen beleving en geen Yasuni sound. Beetje alsof je van een C63 AMG naar een Tesla model 3 gaat…
cloverleaf zegt
@willeme, de EU is wel degelijk gekozen. Wellicht niet direct op persoon maar jouw stem bepaald toch echt indirect wie er in Brussel zit.
Daarbij is het altijd wel heel gemakkelijk om Brussel te bashen maar neem gewoon even de prijs van autorijden in NL, dat is toch echt Den Haag aan te rekenen!
Blijf maar lekker op Thierry stemmen ;) . Wordt alles vast beter!
florisje zegt
Er zit hier volgens mij aardig wat Thierry lijpo’s hier op AB. Ook al die video van die Bugatti van Andrew Tate. Die comments jonge.. om je dood voor te schamen.
Hoe mensen zo de kluts kwijt kunnen raken zal mij voor eeuwig blijven benieuwen.
cloverleaf zegt
Dat valt wel mee denk ik. Zoveel lijpo’s zie ik hier niet. Maar dat continu EU bashen van Willeme is een beetje triest. Kritiek moet je hebben maar vaak is het een beetje dom populistisch geneuzel. Jammer want hij schrijft wel leuk.
por100 zegt
Het is wat mij betreft nog heel beschaafd. En nee ben geen Thierry fan.
Een Nederlands automagazine dat al wat decennia meedraait is tussen de regels door ook heel kritisch. Komt echt niet alleen vanuit de auteur van dit bericht.
berlinetta zegt
Ik vind dit toch wel goed nieuws. Die dingen zijn zeer vervuilend, stinken als de pest en maken een takkieherrie. Wat mij betreft mag dit verbod per direct in gaan.
cloverleaf zegt
OK BOOMER
werf76 zegt
2020 was zijn grapje kwijt. Blij dat je hem gevonden hebt.
cloverleaf zegt
OK BOOMER
spidermann zegt
Ik denk nog altijd met weemoed aan Kreidler Florett en Zuendapp KS50. Niet dat ik er ooit eentje gehad heb.
Robert zegt
Voormalig berijder hier van een Honda PF50, want een SS50 of C50 was voor mij niet te betalen. 4-takt FTW!
kle500 zegt
Zundapp c50 sport. Weinig plezier van gehad, maar later heerlijk op een 70cc mtx rodgetuft..
baardmijt zegt
PF50 is een Novio toch? Grappig!
Ik had ooit ook zo’n soort blokje met stoterstangetjes. Een PC50. Niet vooruit te fikken, maar het was wel een charmant brommertje.
De C50 staat er gewoon nog. Net als een Tomos 4L en een Cyrus bromcarrier. En een Gazelle Apollo. Gelukkig mag ik daar nog even mee voort, al is het inmiddels wel een dure hobby geworden om er mee naar mijn werk te rijden, elke dag een boete in de milieuzone maakt het toch een stuk minder aantrekkelijk.
Crosscabouter zegt
Bij ons in de familie een volledig gereviseerde Kreidler Florett. Ik vind t nog altijd een feest om op te rijden. Loopt rustig 65km/u, maar 45 is een prima snelheid en de politie vindt t eigenlijk altijd mooi…..
Zelf heb ik meer met de Honda MB50 van een paar jaar jonger, maar de Kreidler gaat niet meer weg.
thomassnelweg zegt
Brommer verbieden en electrische step ook. En het volgende is dat je een helm op moet op de fiets. Kansloze figuren daar in den Haag en Brussel. En daarbuiten ook want er zijn er velen die het allemaal zelf roepen, alles willen verplichten of verbieden. Net zo lang tot echt iedereen behalve een paar veel te rijke lui door het leven gaat als een seksloze robot, als een soort werkbij op een dom fietsje met een helm op den kop om spullen te maken of diensten te leveren voor de elite. Op Autoblog ook gewoon ouwe zeiksnorren hierzo die aan het piepen zijn over de herrie en brommertjes willen verbieden… Hopelijk zijn er ergens anders nog mensen te vinden die plezier, vrijheid, sport, seks en snelle brullende auto’s nog kunnen waarderen…
Robert zegt
Een helm dragen op een e-bike of fiets is in zo’n beetje heel Europa heel normaal behalve hier in Nederland
awesome zegt
Ik geef het hier nog een jaartje, maximaal 2.
cloverleaf zegt
Brussel heeft de E-step niet verboden. Dat is puur Den Haag. Brussel heeft enkel met de lidstaten afgesproken dat per een bepaalde datum de verbrandingsmotor niet meer nieuw verkocht mag worden. Iets waar ik zeer op tegen ben maar ik wordt een beetje moe van al het onterechte gezeik op de EU. Alles wat slecht gaat in dit land daarvan krijgt Bruxelles de schuld terwijl de fout over het algemeen bij onze volksvertegenwoordiging in Den Haag ligt.
kle500 zegt
Beetje zoals al die ouwe zeiksnorren die alleen maar zeuren over dat vroeger alles beter was en de ‘elite’ alles alleen maar doet om het plezier te vergallen. En dat dat allemaal een vooropgezet plan is van: lizard-people/linkse -elite/pedo-zombies/joden (invullen naar de stemming van de dag). Treurwilg.
michaelras zegt
Je draaft een tikkie door ;-)
Maar toegegeven, iedereen die denkt dat het aanstaande verkoopverbod een goed idee is omdat dit die ‘knetterende, stinkende scooters’ uit het straatbeeld haalt, heeft geen idee hoe mooi een nieuwe 4-takt scooter loopt ;-)
Homer55 zegt
Als we het toch over rendement hebben, 90% is lawaai. Met een ander koker eronder 99% lawaai.
Heb het altijd 3x niks gevonden. Maak dat maar elektrisch, helemaal prima. Dat is toch een keertje een milieubewuste gedachte van mij.
Tomos’je met tweebak wil ik wel hebben.
mashell zegt
Hoezo rechtstreeks gekozen? Ik kan alleen kiezen voor Nederlandse kandidaten van Nederlandse partijtjes, niet voor Griekse groene bijvoorbeeld. Daar zijn redenen voor maar rechtstreeks is dat niet. Vervolgens gaan die partijen in het Europees parlement ook nog eens op in twijfelachtige coalities. Bij echt rechtstreekse verkiezingen gaat het om personen en vooral niet om partijen.
Gulli zegt
Dit Europees regelen, veel succes! Ik denk dat ze hier in de grotere Franse, Italiaanse en Spaanse steden wel een mening over zullen hebben.
Maar mijn zegen heeft ze, weg met die zooi. Gisteravond ook zo een, ik liep over een wat langere dijk en ik hoorde 5 minuten lang zo’n jankend wèèèèèèèèèèèèèèèèèè achter me steeds dichterbij komen dus ik zette me al schrap. Gelukkig was de jongen nog wel netjes opgevoed en hield hij zijn gas ff in toen hij me voorbij kwam (scheelde weer gehoorschade), maar daarna ging het onverminderd janken van dat ding weer verder. Ik heb nooit brommer/scooter gereden (heb nu een veel snellere tweewieler) maar als je een half uur lang op zo’n jankend ding zit, is dat dan niet enorm vermoeiend?
baardmijt zegt
Met scooters heb ik ook niet zoveel. Maar klein spul vind ik nog steeds hartstikke leuk.
Vermoeiend? Soms, maar is ook deel van de charme voor mij. Ik heb ongeveer een jaar in Breda gewerkt en pakte toen voor woonwerk vaak de Cyrus bromcarrier. Vanuit Utrecht. 48 km/u op de GPS doet het apparaatje. Heerlijk binnendoor, 2,5 uur enkele reis, maar altijd pret, zelfs in de winter. En ja, er stond ook toen gewoon altijd een prima motorfiets voor de deur, maar de A27 is in de spits saai en irritant.
rollingstoned zegt
edit: gefixt
KEV9 zegt
Prachtige herinneringen aan mijn 70cc Zündapp en mijn Yamaha Fs1. De laatste voorzien van een 60cc by de Jager en een 22mm carburateur. Je hoorde hem op 2 manieren aankomen, het snerpend geluid uit de expansieuitlaat, en het gerammel in het blok waar de Fs1 berucht om was.
Maar stuk gaan deed hij niet
Remi Vingerhoedt zegt
Bedoelen ze verbieden van nieuwe verkoop van deze voertuigen? Of mag je ook niet meer met je dax uit de jaren 70 rijden?
digitaldragon zegt
Ik vind dat we zo te afhankelijk worden met die electrische voertuigen. Als een aziatisch land plots niets meer leverd staat het land stil. Ook betwijfel ik de milieuvriendelijkheid ervan. Ik verwacht veel meer ongelukken met die stille voertuigen die je nauwelijks aan hoort komen. En ik verwacht ook ongelukken met laadpalen en die uitstekende laadslangen waar tegenaan gereden gaat worden. Verder zal ik je beloven mijn eventuele toekomstige electrische voetuig zo om te bouwen dat deze toch herrie maakt.
steephh zegt
@digitaldragon
100 jaar geleden was het hetzelfde verhaal, alleen net wat anderss:
“Ik vind dat we te afhankelijk worden met die brandstofauto. Als het Midden-Oosten ineens geen olie meer levert staat heel het land stil. Daar heb je met een paard geen last van! Ook betwijfel ik of een brandstofauto daadwerkelijk veiliger is, een paard gaat immers vanzelf stil staan als ie ergens niet door kan, een auto boort zich gewoon in de muur. Ik verwacht ook veel ongelukken met in brand vliegende auto’s want benzine is een brandbaar goedje. En wanneer er pompen voor worden uitgevonden dan rijdt iedereen ze om ver.
Verder zal ik je beloven in mijn eventuele toekomstige auto een cassettebandje non-stop af te spelen waar je constant paardengehinnik op hoort”
Nerekop zegt
Gelukkig, kan ik toch nog ff door tuffen op de wallaroo!
stuko zegt
Wat heerlijk dat er hier zoveel scooter freaks zijn! Heerlijke tijd. 20 jaar terug reed ik op een Italjet Dragster 50cc met Ixil Twinner uitlaat, helemaal de blits vooral bij de verkeerde doelgroepen 😅 Afgelopen maand een 180cc Italjet Dragster gekocht in Duitsland. Voelt toch weer een beetje als toen 😇
Groninger zegt
De italjet dragster, mooi van lelijkheid…
Zelfde verhaal hier en 2 jaar geleden een originele 50cc “Darkdream” Gilera Runner uit Duitsland gehaald en ingevoerd op snorkenteken, op de zomerdagen wat leuke ritjes op gedaan maar vanwege de helmplicht betutteling hem onlangs verkocht.
Wees zuinig op je dragster, de verkeerde doelgroep is er nog steeds ;)
dracae zegt
” Een niet gekozen orgaan (EU)”
Ik durf te beweren dat dit ‘ niet gekozen orgaan’, niet lijdt onder te weinig democratie, maar onder TEVEEL!
Het feit dat ieder land een veto heeft en dat dus iedere regel door elk land is goedgekeurd betekent dat er aan de ene kant te weinig gebeurt en aan de andere veel te veel nonsens wordt toegevoegd om bepaalde landen ‘ om te kopen’.
Kijk als voorbeeld naar de door Willeme aangehaalde de Italiaanse brommerfabriek en het daardoor gegarandeerde Italiaanse veto tegen een verbod.