De Nederlandse automarkt kende de laatste jaren een flinke instroom van zuinige, al dan niet geëlektrificeerde modellen. Deze auto’s worden niet afgereden, maar verdwijnen na een jaar of 4 en masse over de grens.
De verklaring hiervoor ligt voor de hand: niemand gaat voor zijn plezier in een underpowered diesel- danwel hybridegebakje rijden, dat doe je omdat het zakelijk aantrekkelijk is en je een lage bijtelling betaalt. In tegenstelling tot privébezit dat vaak tot de sloop in het land blijft gaan de zakelijke modellen vaak jong de grens over, richting het oosten. Daarnaast waren veel 14% bijtellers vroeger vrijgesteld van MRB, en nu niet meer. Al die BlueMotions e.d. moeten dus worden gedumpt, maar niemand wil ze hier hebben.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) liet TNO onderzoek doen naar de trends, en dat kwam met een rapport op de proppen. Hierin spreekt het van “een tweedeling in het autobezit [..]. Dieselauto’s en andere voertuigen voor de zakelijk (sic, red.) markt, worden voor een groot deel al op jonge leeftijd geëxporteerd. De eerste piek in deze export ligt sinds 2010 bij vier jaar maar daarna verdwijnt het grootste deel van de zakelijke auto’s alsnog naar het buitenland. Daartegenover staan benzineauto’s in privébezit, die ongeveer 17 jaar mee gaan en hoofdzakelijk worden gesloopt nadat verschillende eigenaren erin gereden hebben.”
Ergo: het schone spul vertrekt (ongeveer de helft van de hybrides voor het zesde levensjaar), en het minder schone spul blijft. Dat is overigens geen reden tot paniek, zo lang er maar iets nog schoners voor het geëxporteerde voertuig in de plaats komt ‘vergroent’ het wagenpark. Wel geeft het TNO de overheid een tip mbt de stimulering van zuinigerds: het verdient aanbeveling om er bij fiscaal stimuleringsbeleid rekening mee te houden dat deze categorieën niet de gehele levensduur in Nederland blijven.
Oldtimers
Ook wordt terloops aangehaald dat “sinds eind 2012 is de import van oldtimers omgeslagen in een export van oldtimers“. We weten allemaal wel hoe dat komt.
Tot slot een interessant weetje: van de bijna 10.000 Ampera’s, Volts en Prius plug-ins zijn in totaal precies 3 voertuigen geëxporteerd. Logisch, het leasecontract moet eerst afgerond worden, die uitstroom komt ergens in 2015/2016. Bekijk ook even onderstaande grafiek, waarin het stimuleringseffect van overheidswege mooi naar voren komt. Zie je de enorme pieken vlak voor elke aanpassing van de CO2-grenzen voor de bijtelling?
Foto: Civic Hybrid op Wit-Russische trailer, autojunk.nl
Update: via de mail werden wij naar aanleiding van de berichtgeving geattendeerd op een release van Autotelex, waarin gesteld wordt dat zuinige auto’s ook steeds meer in ons land ingevoerd worden.
Tegenover de uitstroom van hybride modellen staat een toenemende import van kleine, schone en zuinige auto’s. In de Top 20 van meest geïmporteerde auto’s zijn in de eerste vier maanden van dit jaar 11.161 auto’s ons land binnen gekomen. De overgrote meerderheid daarvan bestaat uit auto’s in het A- en B-segment, zoals Citroën C1, Toyota Yaris, Fiat 500, Opel Corsa en Volkswagen Polo.
kasplant zegt
Als ik dat grafiekje bekijk vraag ik me af: Hoeveel van die 8000 hybrides uit Q3 van 2013 zijn Outlanders en Tesla’s?
bollegek zegt
@kas plant: volvo’s ook niet vergeten ;)
dutchneon zegt
@kas plant: Tja logisch wie koopt er nou een tweedehands 14% bijteller die of ondergemotoriseerd of traag en zwaar is door een batterij-pack wat ook nog eens bestraft word door onze wegenbelasting gebaseerd op gewicht!!
desjonnies zegt
Economen noemen zoiets kapitaal vernietiging.
Dank zij onze belastingcenten !
Subsidie werkt dus niet in deze.
Persoonlijk ben ik fervent voorstander van minder belasting heffen als je langer met een auto rijdt.
Is qua cradle to cradle geneuzel veel milieu vriendelijker.
En volgens mij heeft dat cradle to cradle geneuzel een veel duurzamer effect op de planeet.
Maar is het absoluut niet goed voor auto fabrikanten.
Je zult ervan schrikken als je de impact ziet die de productie van een auto heeft op het milieu.
En vier vijfhonderd duizend kilometer is gewoon tegenwoordig goed te doen met een auto.
Maar ja, de buren he, die zien jou oude Camry maar steeds op de oprit staan.
mgmgb zegt
@desjonnies:
Leg dat maar eens aan onze overheid uit…
Ja, langer met een auto doorrijden is veel gunstiger voor het milieu.
Ja, zelfs een oude Mercedes diesel rijden is de eerste 600.000km milieuvriendelijker dan een Prius.
Maar waar valt fijn geld aan te verdienen, wat is ‘goed’ voor de economie? Juist, nieuwe ecohokken verkopen.
fit4fun zegt
@mgmgb: dat lijkt me volslagen onzin. Heeft u een betrouwbare bron of berekening?
mgmgb zegt
@fit4fun:
Bronnen en aanwijzingen genoeg, maar ik moet bekennen dat ik daarmee alle ecohokken over een kam scheer, het probleem zit vooral bij de hybrides, zie dit verslag van de University of Pittsburgh http://www.pitt.edu/~crf30/Writing3.pdf. Natuurlijk is een Fiat Panda of een Suzuki Alto al vrij snel milieuvriendelijker dan een oude Mercedes, maar is dit qua ruimte, comfort en kracht natuurlijk een scheve vergelijking. Een Prius, die qua comfort in ieder geval de strijd met een oude grote bak aankan, is simpelweg geen mileubewuste keuze. Zeker niet wanneer erin gereden wordt zoals de meeste Nederlanders dat doen, namelijk vooral snelwegkilometers waarin het hybridesysteem alleen maar loos gewicht is.
reistje zegt
@desjonnies: Ja maar dat verhaal dat het over het milieu gaat is toch al lang busted.
En met een Camry wel ja, die is pas ingereden na 400.000. Maar ik ben benieuwd of dat over 10 jaar nog zo is met downsized motoren.
parker zegt
@desjonnies: die auto’s rijden in andere landen toch gewoon door?? Als ze na vier jaar een verbrandingsoven in gingen dan ging je c to c betoog nog wel op, maar zolang ze elders worden opgereden niet. Ze worden ook alleen fiscaal gestimuleerd gedurende de tijd dat ze hier rijden, dus doelstelling behaald.
jack_abarth zegt
@desjonnies:
De overheid is daarnaast ook zeker niet blij dat ze ook nog eens de BPM bijdrage voor een deel terug moeten betalen bij export. Dus dat komt ook nog bij jouw genoemde kapitaal vernietiging.
Offtopic:
Ik heb slecht (of goed) nieuws voor je, de 2 Ferrari-transporters zijn verkocht. Dus komende beurs kan ik ‘m je niet meer aanbieden.
desjonnies zegt
@jack_abarth:
Slecht, kun je er nog eentje regelen, had er een geldpotje voor gemaakt !
por100 zegt
@desjonnies: Ik heb ooit eens gehoord dat de Cradle to Cradle vlieger juist niet opgaat, omdat 90% van de milieu-belasting afkomstig is van de brandstof. Maar hoe dat precies berekend is geen idee. Maar ik heb dat altijd in mijn achterhoofd gehouden.
Hoe dan ook, wij willen onze corsa diesel uit 2011 graag inruilen voor een zuinige benzine. Maar we moeten helaas flink afschrijven :( , en dan hebben wij hem alsnog tweedehands gekocht waar de kop er van af was … je zou maar de volle pond hebben betaald
sydney zegt
Dit is toch geen verrassing, de 0, 4, 7, en 14% bijtellers zijn alleen zakelijk interesant.En als ZZP,er met een positief 5 jarige balans nog veel meer.De tweedehands koper is over het algemeen een particulier en heeft buiten een paar tietjes per jaar voordeel op de MRB er helemaal niets aan.
reistje zegt
Waarom zouden ze ecohokken willen in landen in het oosten?
Voor het lager verbruik? ivm minder geld.
fit4fun zegt
@reistje: zuinig en erg betrouwbaar en relatief scherpe prijzen 2de hands (Mijn Honda Civic Hybrid heeft nu 321.000 km gelopen, totaal vlekkeloos, verbruik nu gemiddeld maximaal 5,2 liter per 100 km = 1 op 19)
heidi zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
heidi zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
toniominestrone zegt
@heidi: leg eens uit?
gregorius zegt
Niks verassends hier.
Wel zorgelijk.
De vraag is of de overheid het zorgelijk vindt: veel nieuwe (dure) auto’s in het land: BTW, BPM, bijtelling. Daarna eruit; prima, liever dat de burger weer een niuewe auto wil.
Waar ze wel mee moeten stoppen: bijtelling onder de 14% –> die super-hybride dingen rijden in het echt gewoon echt niet zoveel zuiniger vergelijker met een 14% diesel-bijteller. En daarnaast ook gewoon nooit meer subsidie geven op nieuwe auto’s. Spendeer dat geld lekker aan al die andere dingen maar Jan en Ineke op moeten bezuinigen.
Maar goed, wordt de burger vrolijker van deze jonge zuinige hokken? Blijkbaar niet; want zodra de burger zelf ziet wat ze voor een auto moeten betalen, betalen ze liever een klein percentage meer voor een auto die ze willen.
m550d zegt
Korte samenvatting: de overheid subsidieert zuinige auto’s die afvloeien naar het buitenland.
Kortere samenvatting: de Nederlandse overheid subsidieert het buitenland.
Driemaal raden wie de rekening op langere termijn mag betalen.
rodger zegt
Waar ik niks over lees is de vraag naar hybride auto’s in het buitenland. In diverse oostbloklanden worden deze auto’s namelijk ook lager belast dan de overige auto’s waardoor ze, gezien het goede “klimaat” hier voor auto’s (onderhoud, wegen e.d.), aantrekkelijk zijn voor kopers uit die landen. Tel daarbij op dat deze auto’s hier in NL sinds januari dit jaar weer hoger belast worden (7% bijtelling bijvoorbeeld) en je hebt je antwoord. Dat hybride auto’s gewild zijn in het oostblok was al langer bekend:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3491323/2013/08/13/Autodieven-Oostblok-azen-in-Nederland-op-hybride-modellen.dhtml
1800es zegt
@rodger: Volvo bouwt ongeveer 9000 V60 PIHV, daarvan gaan er 5000 naar Nederland….dus slechts 4000 voor de rest van de wereld!
Design_Driven zegt
-=edit: check!=-
On Topic:
Ik vind het nog wel meevallen, ik ben benieuwd of de piek van q3 2013 ook vertaald wordt in een hogere export en of dat de inruil prijzen onder druk zet.
kilum zegt
Er is een tijd geweest dat je wegenbelasting vrij kon rijden door een zuinige diesel te gaan rijden. Tegenwoordig is dat niet meer zo, waardoor alle mensen die particulier op basis van die wet een auto hadden aangeschaft nu flink benadeeld zijn. Al deze nieuwe auto’s zijn door de afschaffing van het wegenbelasting vrij rijden nu in 1 klap geen kut meer waard omdat het een diesel is. Eigenlijk is dat natuurlijk schandalig. door een wetswijziging schrijft je “nieuwe” auto ineens een paar duizend euro extra af. Ik vraag me serieus af of je daar de regering niet voor zou kunnen aanklagen. Je verliest toch een groot deel van de waarde door toedoen van de regering.
jack_abarth zegt
@kilum:
Was het destijds niet al bekend dat de regeling voor een “x” aantal jaar zou zijn?
parker zegt
@jack_abarth: JA dat is alle kopers destijds luid en duidelijk gemeld!!
fit4fun zegt
@kilum: dergelijke veranderingen waren heel ruim van tevoren te voorzien. Door de grote populariteit icm de eeuwige geldzucht van Den Haag is destijds ook de grijs kenteken regeling aangepakt.
schuimbekje3 zegt
@fit4fun: Grijs kenteken is helemaal een drama… Je koopt een 4×4 voor zeg 30.000 euro als baas/zzp-er whatever, je betaalt 32.000 voor de auto + 6700 euro BTW maar dan mag je wel bijtelling betalen over 32.000 euro auto, 6700 BTW (welke je verlegt als ondernemer) en 11.000 euro BPM (welke je niet hebt op je GRIJS kenteken auto….
Leuker niet, maar achtelijker wel.
Waarom zou ik dan nog een grijs kenteken asbak kopen zonder bankstel achterin als ik toch voor BPM en BTW moet bijtellen?
fit4fun zegt
Ik vind het vooral opvallend dat die auto’s legaal de grens over gaan ;-)
schuimbekje3 zegt
Zijn ze bij TNO echt zo dom dat ze niet weten waarom ze exporteerd worden? (niet beantwoorden :-P )
Simpel, in Rusland betaal je geen wegenbelasting en geen bijtelling met hybride auto’s, ongeacht hoeveel electrisch of CO2 uitstoot. Hybride = minder belasting, zelfs een 350H van Lexus.
Verder hebben we hier heel veel kleine diesels die tot vorig jaar geen wegenbelasting betaalde en nu ineens tot wel 1200 euro per jaar ipv gratiz..
MiTo 1100 euro, Focus 1200, Rio 950 euro, Corsa 1100 euro, Twingo 1000 euro, Megane 1200 euro, Ibiza 950 euro, Fabia 950 euro, Aygo, C1, 250 euro, Polo 950 euro… Nou, tel uit je winst.. Asbak verkopen voor een PEHV… 0 tot 7% bijtelling en niet meer in een koekblik hoeven rijden.
mipmip zegt
Ik zie dagelijks op de linkerbaan de huidige 14% bijtellers helemaal afgereden worden… Om als particulier 1000 euro belasting per jaar neertellen voor een gebruikte polo diesel die er enkele NL leasejaren als 14% bijteller heeft opzitten? Ik bedank.
Zelfde geldt voor de hybrides, waar het batterijpak een zwarte piet-spel wordt op de tweedehands markt. Een van de nabezitters zal zo’n 3000-5000 euro voor de vervanging moeten neertellen, hoe langer de batterij meegaat hoe groter de kans op een financiële totall-loss. En gezien de manier waarop tijdens de leasetijd in NL met de hybrides is gereden zal dan ook het onderstel aan vervanging toe zijn. Met Nederlandse garagetarieven is dat geen slimme keus.
parker zegt
@mipmip: jaloers!!